Selviäminen lumikaaoksessa

Avatar
ROOSTER
Reactions:
Viestit: 250
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 23:44

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja ROOSTER »

Justis kirjoitti: 19 Tammi 2024, 10:56
ROOSTER kirjoitti: 19 Tammi 2024, 10:46
Lyde19 kirjoitti: 19 Tammi 2024, 07:44
ROOSTER kirjoitti: 18 Tammi 2024, 21:47
ROOSTER kirjoitti: 28 Joulu 2022, 17:02 Kuinka kauan pysyy Tesla +20 astetta lämpimänä, metriseen eristävään lumeen uppoutuneena lämpöpumppunsa avulla, 15 asteen pakkasessa, jos akussa on vaikka 80 kWh varausta jäljellä?
Joko on tullut niin paljon lunta, että arvoitus alkaisi ratketa?
Hesarin kokeessa ilman lunta ja noin 5 asteen pakkasessa sisäilma laitettuna 20 asteeseen joka tuntui nukkuessa liiankin lämpimältä tesla söi akusta 20kwh. Eli tommonen 2kwh per tunti voi pitää lämmityksenä joka varmasi riittää.
Eli tuolla kulutuksella noin 40 tuntia.

Toisaalta, -15°C on paljon kylmempää kuin -5°C, mutta sitten toisaalta taas metrinen lumikerros eristää valtaisasti. Lapsuuden lumipenkkaankaivautumiskokemusten perusteella uskoisin, että 0,5kW tehtävänannon olosuhteissa riittäisi. Silloin lämpöä piisaisi 160 tunniksi.
Jos Tesla on sisältä 20 asteinen niin se toki sulattaa lunta tehokkaasti ympäriltään, oletko huomioinut tämän?
En ole. Sulaneen lumen ja autonkorin väliin jää eristävä ilmakerros ja sulaminen loppuu siihen. Sama ilmiö on nähtävissä esim. sokkelin vieressä olevassa lumessa, rakennuksen ja lumikasan väliin syntyy pieni ilmarako.
Yleinen mielipide on aina väärässä.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3299
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

ROOSTER kirjoitti: 19 Tammi 2024, 11:06
Justis kirjoitti: 19 Tammi 2024, 10:56
ROOSTER kirjoitti: 19 Tammi 2024, 10:46
Lyde19 kirjoitti: 19 Tammi 2024, 07:44
ROOSTER kirjoitti: 18 Tammi 2024, 21:47
ROOSTER kirjoitti: 28 Joulu 2022, 17:02 Kuinka kauan pysyy Tesla +20 astetta lämpimänä, metriseen eristävään lumeen uppoutuneena lämpöpumppunsa avulla, 15 asteen pakkasessa, jos akussa on vaikka 80 kWh varausta jäljellä?
Joko on tullut niin paljon lunta, että arvoitus alkaisi ratketa?
Hesarin kokeessa ilman lunta ja noin 5 asteen pakkasessa sisäilma laitettuna 20 asteeseen joka tuntui nukkuessa liiankin lämpimältä tesla söi akusta 20kwh. Eli tommonen 2kwh per tunti voi pitää lämmityksenä joka varmasi riittää.
Eli tuolla kulutuksella noin 40 tuntia.

Toisaalta, -15°C on paljon kylmempää kuin -5°C, mutta sitten toisaalta taas metrinen lumikerros eristää valtaisasti. Lapsuuden lumipenkkaankaivautumiskokemusten perusteella uskoisin, että 0,5kW tehtävänannon olosuhteissa riittäisi. Silloin lämpöä piisaisi 160 tunniksi.
Jos Tesla on sisältä 20 asteinen niin se toki sulattaa lunta tehokkaasti ympäriltään, oletko huomioinut tämän?
En ole. Sulaneen lumen ja autonkorin väliin jää eristävä ilmakerros ja sulaminen loppuu siihen. Sama ilmiö on nähtävissä esim. sokkelin vieressä olevassa lumessa, rakennuksen ja lumikasan väliin syntyy pieni ilmarako.
Ei siihen mitään ilmakerrosta muodostu. Kyllä se lumi painuu sulaessaan peltiin kiinni jos ei ole erikseen rakennettu lumilinnaa auton ympärille.
Justis
Reactions:
Viestit: 1618
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja Justis »

ROOSTER kirjoitti: 19 Tammi 2024, 11:06
Justis kirjoitti: 19 Tammi 2024, 10:56
ROOSTER kirjoitti: 19 Tammi 2024, 10:46
Lyde19 kirjoitti: 19 Tammi 2024, 07:44
ROOSTER kirjoitti: 18 Tammi 2024, 21:47
ROOSTER kirjoitti: 28 Joulu 2022, 17:02 Kuinka kauan pysyy Tesla +20 astetta lämpimänä, metriseen eristävään lumeen uppoutuneena lämpöpumppunsa avulla, 15 asteen pakkasessa, jos akussa on vaikka 80 kWh varausta jäljellä?
Joko on tullut niin paljon lunta, että arvoitus alkaisi ratketa?
Hesarin kokeessa ilman lunta ja noin 5 asteen pakkasessa sisäilma laitettuna 20 asteeseen joka tuntui nukkuessa liiankin lämpimältä tesla söi akusta 20kwh. Eli tommonen 2kwh per tunti voi pitää lämmityksenä joka varmasi riittää.
Eli tuolla kulutuksella noin 40 tuntia.

Toisaalta, -15°C on paljon kylmempää kuin -5°C, mutta sitten toisaalta taas metrinen lumikerros eristää valtaisasti. Lapsuuden lumipenkkaankaivautumiskokemusten perusteella uskoisin, että 0,5kW tehtävänannon olosuhteissa riittäisi. Silloin lämpöä piisaisi 160 tunniksi.
Jos Tesla on sisältä 20 asteinen niin se toki sulattaa lunta tehokkaasti ympäriltään, oletko huomioinut tämän?
En ole. Sulaneen lumen ja autonkorin väliin jää eristävä ilmakerros ja sulaminen loppuu siihen. Sama ilmiö on nähtävissä esim. sokkelin vieressä olevassa lumessa, rakennuksen ja lumikasan väliin syntyy pieni ilmarako.
Entäs auton katto ja tuulilasi ja takalasi? Niihin ei jää ilmarakoa kun sulaneen lumentilalle painuu koko ajan uutta lunta. Tai no riippuu varmaan hieman lumen rakenteesta.
Paikalla
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7968
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Kyllä lumi sulaa kunnes muodostuu jääkuori väliin,
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4969
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

ROOSTER kirjoitti: 28 Joulu 2022, 17:02 Kuinka kauan pysyy Tesla +20 astetta lämpimänä, metriseen eristävään lumeen uppoutuneena lämpöpumppunsa avulla, 15 asteen pakkasessa, jos akussa on vaikka 80 kWh varausta jäljellä?
Teslan lämpöpumppu siirtää lämpöä moottoreista ja akusta kabiiniin (ja akun lämmityksen aikana moottoreista akkuun), eli COP on aikalailla 1 tollasessa tilanteessa. :) Luulen ettei se juuri jäähdytä -15C moottoreita enempää.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Justis
Reactions:
Viestit: 1618
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja Justis »

Lyde19 kirjoitti: 19 Tammi 2024, 14:47 Kyllä lumi sulaa kunnes muodostuu jääkuori väliin,
ja sen jälkeen ei sula? Kun katsoo oman pannurakennuksen kattoa niin ei ihan siltä näytä.
Susa
Reactions:
Viestit: 7866
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja Susa »

KultaKikkare kirjoitti: 19 Tammi 2024, 14:52
ROOSTER kirjoitti: 28 Joulu 2022, 17:02 Kuinka kauan pysyy Tesla +20 astetta lämpimänä, metriseen eristävään lumeen uppoutuneena lämpöpumppunsa avulla, 15 asteen pakkasessa, jos akussa on vaikka 80 kWh varausta jäljellä?
Teslan lämpöpumppu siirtää lämpöä moottoreista ja akusta kabiiniin (ja akun lämmityksen aikana moottoreista akkuun), eli COP on aikalailla 1 tollasessa tilanteessa. :) Luulen ettei se juuri jäähdytä -15C moottoreita enempää.
Onhan tuollaisissa vastukset kabiinin lämmitykseen.
Aika moni Tesla lienee varustettu ilmalämpöpumpulla.
Aika tehokas tuntuu olevan -12°C lämpötilassa.

Paikalla
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7968
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Siinä on vettä jään ja katon välissä ja hitaasti paksunevan jääkuoren yllä lunta.
Paikalla
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7968
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Susa kirjoitti: 19 Tammi 2024, 15:30
KultaKikkare kirjoitti: 19 Tammi 2024, 14:52
ROOSTER kirjoitti: 28 Joulu 2022, 17:02 Kuinka kauan pysyy Tesla +20 astetta lämpimänä, metriseen eristävään lumeen uppoutuneena lämpöpumppunsa avulla, 15 asteen pakkasessa, jos akussa on vaikka 80 kWh varausta jäljellä?
Teslan lämpöpumppu siirtää lämpöä moottoreista ja akusta kabiiniin (ja akun lämmityksen aikana moottoreista akkuun), eli COP on aikalailla 1 tollasessa tilanteessa. :) Luulen ettei se juuri jäähdytä -15C moottoreita enempää.
Onhan tuollaisissa vastukset kabiinin lämmitykseen.
Aika moni Tesla lienee varustettu ilmalämpöpumpulla.
Aika tehokas tuntuu olevan -12°C lämpötilassa.

Ei taida olla vastuksia jos on ilmalämpöpumppu? Voisi siellä olla joku lämmönpoistolevykin ulkoilmaan?
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3299
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Lyde19 kirjoitti: 19 Tammi 2024, 15:32 Siinä on vettä jään ja katon välissä ja hitaasti paksunevan jääkuoren yllä lunta.
Totta. Entisinä aikoina oli talojen räystäissä pitkät jääpuikot kun oli huonot eristeet yläpohjassa. Jos siellä teslassa pitempään yrittää värjötellä niin saattaa olla vaikea päästä ulos kun on jääkuori päällä.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4969
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Susa kirjoitti: 19 Tammi 2024, 15:30
KultaKikkare kirjoitti: 19 Tammi 2024, 14:52
ROOSTER kirjoitti: 28 Joulu 2022, 17:02 Kuinka kauan pysyy Tesla +20 astetta lämpimänä, metriseen eristävään lumeen uppoutuneena lämpöpumppunsa avulla, 15 asteen pakkasessa, jos akussa on vaikka 80 kWh varausta jäljellä?
Teslan lämpöpumppu siirtää lämpöä moottoreista ja akusta kabiiniin (ja akun lämmityksen aikana moottoreista akkuun), eli COP on aikalailla 1 tollasessa tilanteessa. :) Luulen ettei se juuri jäähdytä -15C moottoreita enempää.
Onhan tuollaisissa vastukset kabiinin lämmitykseen.
Aika moni Tesla lienee varustettu ilmalämpöpumpulla.
Aika tehokas tuntuu olevan -12°C lämpötilassa.

Kolmosissa vm >= 2021 on lämpöpumppu, S:ssä ei ole, Y:ssä ollut alusta asti eli 2020.

Mun tietääkseni lämpöpumppu vaikuttaa lähinnä ajonaikaiseen kulutukseen talvella, kabiini pidetään lämpimänä moottoreiden ja akuston tuottamalla lämmöllä. Kun esilämmitetään autoa kuluu about saman verran energiaa kun vastuksillakin eli pumpun COP-arvo on n. 1. Niissä ei siis ole ilmalämpöpumppua vaan lämpöpumppu ottaa lämpöä auton ajossa lämpöä tuottavista osista.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Paikalla
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7968
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

No johonkin se lämpöpumppu tekee kylmää kun lämmittää. Ei pysty pelkästään lämmittämään.
Avatar
ROOSTER
Reactions:
Viestit: 250
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 23:44

Re: Selviäminen lumikaaoksessa

Viesti Kirjoittaja ROOSTER »

Teslan lämpöpumppujärjestelmä on aika hirvittävän mielenkiintoinen. Siitä on hyvä video, reilun tunnin mittainen ja täyttä asiaa ihan professorilta, ei miltään Penalta joka kävi autotallissa.



Sen minkä ymmärsin oli, että Teslan systeemissä on 16 eri lämmönluovuttajaa ja kuusi lisätapaa tuottaa energiaa superkylmässä. Mielenkiintoinen oli "jakotukki" ja sen liitännät ja tehtävät. COP lukemaksi sanottiin 5.6 - ilmeisesti verrattuna ajonaikaiseen lämmitykseen PTC-vastuksella.

Kannattaa katsoa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.
Vastaa Viestiin