Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Tuossa iässä joo
Can I pet that dog?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11040
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Missä iässä ?

Leikkanen on 35 v.
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4397
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Goswell »

25 vuotta sitten lääkäri kirosi kun näki polveni röntgenkuvan, sanoi että 70 vuotiaan polvet, paskana, joku luunpää pitäisi olla pyöreä, minulla kuin kartiopiikki. eipä ole pahemmin kiusannut, töppöstä töppösen eteen vain. Kyllä ne kestää koko elämän jos ei urheilulla pilaa.
Minun mielestä noin.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Tuulispää kirjoitti: 08 Helmi 2024, 20:29 Missä iässä ?

Leikkanen on 35 v.
Salibandyn pelaajana todennäköisesti jonkinlainen polvivamma jonka seurauksena nivelrikko. Kyllä polvet kestää aika hyvin, jos niitä tarpeeksi käyttää. Minullakin sukuvika tuo nivelrikko, mutta olen liikkunut koko ikäni eikä vielä ole tarvinnut tekoniveliä.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Tuulispää kirjoitti: 08 Helmi 2024, 15:37 https://www.hs.fi/urheilu/art-200001012 ... =www.is.fi

Pitäiskö olla huolestunut ? :shock:
Liika on liikaa, urheiluakin. Kyykätkää.
Tulee muutamalla toistolla lähes koko kroppa reenattua, eikä tarvii tehdä kuin kerta viikossa. Nivelet vahvistuu.

Mut jos toi 800.000 pitää paikkansa niin lienee asiaan joku kansallinen syy, ylipaino, paska ravinto?
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Ylipaino, paska ravinto.

Mutta joskus synnynnäinen. Mulla oli. Mutta jokainen tuttu kamppailu- ja punttisaleilta on paskana tavalla tai toisella. Jotkut selviää ilman vammoja. Osa ei enää pysty edes lyömään. Tai penkki on mahdoton. Ja kaikkea muuta.

Äiti aina motkotti että hajotin itseni. Kyllä se kirurgi vain näytti minulle ja totesi (fysioterapeutin säestyksellä) että synnynnäinen. Joten sinällään pieni ihme mitä saavutin.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Deimos kirjoitti: 09 Helmi 2024, 01:51 Ylipaino, paska ravinto.

Mutta joskus synnynnäinen. Mulla oli. Mutta jokainen tuttu kamppailu- ja punttisaleilta on paskana tavalla tai toisella. Jotkut selviää ilman vammoja. Osa ei enää pysty edes lyömään. Tai penkki on mahdoton. Ja kaikkea muuta.

Äiti aina motkotti että hajotin itseni. Kyllä se kirurgi vain näytti minulle ja totesi (fysioterapeutin säestyksellä) että synnynnäinen. Joten sinällään pieni ihme mitä saavutin.
Eikös sun faijallakin ole jotain nivelongelmia?
Mun mielipide on että ne niveletkin tarvii rasitusta pysyäkseen kunnossa, mutta ei ylirasitusta. Niinkuin joku jo sainoi, jos on sukurasitetta niin paree pitää niitä kondiksessa kohtuullisella käytöllä.

Ite huomannu että jos selkään tulee jumi niin ei pidä jäädä sen kanssa makaamaan vaan se pitää liikkeillä kuntouttaa.
Onneks ei ole nivelissä ainakaan toistaseksi mitään ollu.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Raspu kirjoitti: 09 Helmi 2024, 03:05
Deimos kirjoitti: 09 Helmi 2024, 01:51 Ylipaino, paska ravinto.

Mutta joskus synnynnäinen. Mulla oli. Mutta jokainen tuttu kamppailu- ja punttisaleilta on paskana tavalla tai toisella. Jotkut selviää ilman vammoja. Osa ei enää pysty edes lyömään. Tai penkki on mahdoton. Ja kaikkea muuta.

Äiti aina motkotti että hajotin itseni. Kyllä se kirurgi vain näytti minulle ja totesi (fysioterapeutin säestyksellä) että synnynnäinen. Joten sinällään pieni ihme mitä saavutin.
Eikös sun faijallakin ole jotain nivelongelmia?
Mun mielipide on että ne niveletkin tarvii rasitusta pysyäkseen kunnossa, mutta ei ylirasitusta. Niinkuin joku jo sainoi, jos on sukurasitetta niin paree pitää niitä kondiksessa kohtuullisella käytöllä.

Ite huomannu että jos selkään tulee jumi niin ei pidä jäädä sen kanssa makaamaan vaan se pitää liikkeillä kuntouttaa.
Onneks ei ole nivelissä ainakaan toistaseksi mitään ollu.
Näin on. Ja äiti on myös fyysisesti ihan paskana, selkä kai. Ei oikein osaa sanoa onko se välilevy vai lonkka. Fyssari antoi jumppaohjeet. Yksi nuoruuden kaveri alkoi reistailemaan jo parikymppisenä. Vitsailtiin että on varaosista koottu. Ei naurata enää. Toivottavasti kaikki hyvin. Pätevä muusikko ja mekaanikko. Ostin mun Celestronin myös eli sekin sai hyvän kodin.

Ja tuo paikoillaan makoilu on juuri se pahin. Ei tarvitse olla kuin vartti sohvalla niin on jumissa. Liikunta on auttanut. Jos osaisin ottaa rauhallisemmin niin kaikki olisi varmaan ok. Siis kävelyä ja jumppaa.

Liikunta parantaa asioita vaikka olisikin paikat paskana, se on totta. Tammikuussa 80 kilometriä kävelyä mikä on aika vähän entiseen verratuna. Mutta nyt on nyt. Onnistuinkin siinä saamaan marraskuu-tammikuu oikean lonkan aika pahaan kuntoon. Välttelen kipulääkkeitä. Otan vain kun tietää että rasitusta on tulossa ja niin on myös lääkärin ohje.

Olen ennenkin sanonut ja sanon sen nytkin: Nauti elämästä kun keho pelaa. Olet minua vanhempi ja terä(Huippu)kunnossa. Ja järki päässä treeneissä toisin kuin minä. Tänään kävely ja jumppa. Mutta rajoitan treenit vähäksi aikaa 2-3 kertaan viikossa. Jos sulla keho antaa myöten vaikka seitsemän kertaa viikossa niin tee, ei se ainakaan pahasta ole. Ja kyllä keho ja mieli ovat yhtä.

Mitä mun psyykeeseen tulee niin vuoristorataa. Itseasiassa mun todellinen tila on vihainen ja samalla masentunut. Hyväntuulisuus on näyttelemistä ja sitä että tekee muille itsestään ehkä jotenkuten siedettävän. Tai sitten ei.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Deimos kirjoitti: 09 Helmi 2024, 03:38
Raspu kirjoitti: 09 Helmi 2024, 03:05
Deimos kirjoitti: 09 Helmi 2024, 01:51 Ylipaino, paska ravinto.

Mutta joskus synnynnäinen. Mulla oli. Mutta jokainen tuttu kamppailu- ja punttisaleilta on paskana tavalla tai toisella. Jotkut selviää ilman vammoja. Osa ei enää pysty edes lyömään. Tai penkki on mahdoton. Ja kaikkea muuta.

Äiti aina motkotti että hajotin itseni. Kyllä se kirurgi vain näytti minulle ja totesi (fysioterapeutin säestyksellä) että synnynnäinen. Joten sinällään pieni ihme mitä saavutin.
Eikös sun faijallakin ole jotain nivelongelmia?
Mun mielipide on että ne niveletkin tarvii rasitusta pysyäkseen kunnossa, mutta ei ylirasitusta. Niinkuin joku jo sainoi, jos on sukurasitetta niin paree pitää niitä kondiksessa kohtuullisella käytöllä.

Ite huomannu että jos selkään tulee jumi niin ei pidä jäädä sen kanssa makaamaan vaan se pitää liikkeillä kuntouttaa.
Onneks ei ole nivelissä ainakaan toistaseksi mitään ollu.
Näin on. Ja äiti on myös fyysisesti ihan paskana, selkä kai. Ei oikein osaa sanoa onko se välilevy vai lonkka. Fyssari antoi jumppaohjeet. Yksi nuoruuden kaveri alkoi reistailemaan jo parikymppisenä. Vitsailtiin että on varaosista koottu. Ei naurata enää. Toivottavasti kaikki hyvin. Pätevä muusikko ja mekaanikko. Ostin mun Celestronin myös eli sekin sai hyvän kodin.

Ja tuo paikoillaan makoilu on juuri se pahin. Ei tarvitse olla kuin vartti sohvalla niin on jumissa. Liikunta on auttanut. Jos osaisin ottaa rauhallisemmin niin kaikki olisi varmaan ok. Siis kävelyä ja jumppaa.

Liikunta parantaa asioita vaikka olisikin paikat paskana, se on totta. Tammikuussa 80 kilometriä kävelyä mikä on aika vähän entiseen verratuna. Mutta nyt on nyt. Onnistuinkin siinä saamaan marraskuu-tammikuu oikean lonkan aika pahaan kuntoon. Välttelen kipulääkkeitä. Otan vain kun tietää että rasitusta on tulossa ja niin on myös lääkärin ohje.

Olen ennenkin sanonut ja sanon sen nytkin: Nauti elämästä kun keho pelaa. Olet minua vanhempi ja terä(Huippu)kunnossa. Ja järki päässä treeneissä toisin kuin minä. Tänään kävely ja jumppa. Mutta rajoitan treenit vähäksi aikaa 2-3 kertaan viikossa. Jos sulla keho antaa myöten vaikka seitsemän kertaa viikossa niin tee, ei se ainakaan pahasta ole. Ja kyllä keho ja mieli ovat yhtä.

Mitä mun psyykeeseen tulee niin vuoristorataa. Itseasiassa mun todellinen tila on vihainen ja samalla masentunut. Hyväntuulisuus on näyttelemistä ja sitä että tekee muille itsestään ehkä jotenkuten siedettävän. Tai sitten ei.
Mä olen useesti sanonu, että uskon suolistobakteereiden voimaan.
Bisse ja alkoholi taas pilaa suokistobakteerit.
Ruokkii väärää kantaa.

Oma metodi suolistobakteereille on,
Hapankaali ja sokeriton jokurtti.
Kaikki hapatettu on hyvästä jos ei liikaa hiilareita kyydissä. Piimä vois olla ihan ykköskamaa, mut sitä ei ole täällä.
Tossa kaks perusjuttua.
No, sit syön paljo eläinperästä, lihaa, kalaa, voita...
Myös paljo kasviksia raakana ja yrttejä.

Näillä kun mennään ilman bisseä ja kohtuullisella reenillä niin pääkin jaksaa paremmin. Tulee ideaa ja halu kokeilla kaikenlaista pikkuprojektia.

Ei tarvii isoo muutosta jos pysyy alkosta irti. Piimää löytyy suomessa kaupasta ja hapankaalia on helppo tehdä itse. Voita.
Sitte yrittää vielä säätää hiilareita ravinteikkaampaan suuntaan.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11040
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Alkoholi on suuri aiheuttaja tässä varmasti.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Raspu kirjoitti: 09 Helmi 2024, 07:19
Deimos kirjoitti: 09 Helmi 2024, 03:38
Raspu kirjoitti: 09 Helmi 2024, 03:05
Deimos kirjoitti: 09 Helmi 2024, 01:51 Ylipaino, paska ravinto.

Mutta joskus synnynnäinen. Mulla oli. Mutta jokainen tuttu kamppailu- ja punttisaleilta on paskana tavalla tai toisella. Jotkut selviää ilman vammoja. Osa ei enää pysty edes lyömään. Tai penkki on mahdoton. Ja kaikkea muuta.

Äiti aina motkotti että hajotin itseni. Kyllä se kirurgi vain näytti minulle ja totesi (fysioterapeutin säestyksellä) että synnynnäinen. Joten sinällään pieni ihme mitä saavutin.
Eikös sun faijallakin ole jotain nivelongelmia?
Mun mielipide on että ne niveletkin tarvii rasitusta pysyäkseen kunnossa, mutta ei ylirasitusta. Niinkuin joku jo sainoi, jos on sukurasitetta niin paree pitää niitä kondiksessa kohtuullisella käytöllä.

Ite huomannu että jos selkään tulee jumi niin ei pidä jäädä sen kanssa makaamaan vaan se pitää liikkeillä kuntouttaa.
Onneks ei ole nivelissä ainakaan toistaseksi mitään ollu.
Näin on. Ja äiti on myös fyysisesti ihan paskana, selkä kai. Ei oikein osaa sanoa onko se välilevy vai lonkka. Fyssari antoi jumppaohjeet. Yksi nuoruuden kaveri alkoi reistailemaan jo parikymppisenä. Vitsailtiin että on varaosista koottu. Ei naurata enää. Toivottavasti kaikki hyvin. Pätevä muusikko ja mekaanikko. Ostin mun Celestronin myös eli sekin sai hyvän kodin.

Ja tuo paikoillaan makoilu on juuri se pahin. Ei tarvitse olla kuin vartti sohvalla niin on jumissa. Liikunta on auttanut. Jos osaisin ottaa rauhallisemmin niin kaikki olisi varmaan ok. Siis kävelyä ja jumppaa.

Liikunta parantaa asioita vaikka olisikin paikat paskana, se on totta. Tammikuussa 80 kilometriä kävelyä mikä on aika vähän entiseen verratuna. Mutta nyt on nyt. Onnistuinkin siinä saamaan marraskuu-tammikuu oikean lonkan aika pahaan kuntoon. Välttelen kipulääkkeitä. Otan vain kun tietää että rasitusta on tulossa ja niin on myös lääkärin ohje.

Olen ennenkin sanonut ja sanon sen nytkin: Nauti elämästä kun keho pelaa. Olet minua vanhempi ja terä(Huippu)kunnossa. Ja järki päässä treeneissä toisin kuin minä. Tänään kävely ja jumppa. Mutta rajoitan treenit vähäksi aikaa 2-3 kertaan viikossa. Jos sulla keho antaa myöten vaikka seitsemän kertaa viikossa niin tee, ei se ainakaan pahasta ole. Ja kyllä keho ja mieli ovat yhtä.

Mitä mun psyykeeseen tulee niin vuoristorataa. Itseasiassa mun todellinen tila on vihainen ja samalla masentunut. Hyväntuulisuus on näyttelemistä ja sitä että tekee muille itsestään ehkä jotenkuten siedettävän. Tai sitten ei.
Mä olen useesti sanonu, että uskon suolistobakteereiden voimaan.
Bisse ja alkoholi taas pilaa suokistobakteerit.
Ruokkii väärää kantaa.

Oma metodi suolistobakteereille on,
Hapankaali ja sokeriton jokurtti.
Kaikki hapatettu on hyvästä jos ei liikaa hiilareita kyydissä. Piimä vois olla ihan ykköskamaa, mut sitä ei ole täällä.
Tossa kaks perusjuttua.
No, sit syön paljo eläinperästä, lihaa, kalaa, voita...
Myös paljo kasviksia raakana ja yrttejä.

Näillä kun mennään ilman bisseä ja kohtuullisella reenillä niin pääkin jaksaa paremmin. Tulee ideaa ja halu kokeilla kaikenlaista pikkuprojektia.

Ei tarvii isoo muutosta jos pysyy alkosta irti. Piimää löytyy suomessa kaupasta ja hapankaalia on helppo tehdä itse. Voita.
Sitte yrittää vielä säätää hiilareita ravinteikkaampaan suuntaan.
Alkoholi taitaa olla huumeista pahin siksi että se on lain sallima. Mutta sen valmistus on niin naurettavan helppoa että se on pakko pitää laillisena. Monelle joku muu nautintoaine olisi huomattavasti parempi. Vuoden alusta mennyt ehkä 24 tölkkiä ympäripyöreästi. Yleensä 3-5 tölkkiä ja huomaa että niistä tulee helvetin huono olo. Kannabis tuli testattua. Joillakin se on todellakin paras vaihtoehto. runsaasti käytettynä saattaa tehdä hitaaksi ja tylsämieliseksi. Mulla tulokset olivat psykoottisia ja psykoosin kalttaisia. Hiki puskee pintaan nuppineulan palloina ja kaikki vaatteet hiestä märkänä. Mitä päässä liikkuu silloin jääköön sanomatta.

Suolistofauna on länkkäreillä aika varmasti huonossa jamassa. Ja vatsan sekä suoliston fauna, niillä on suora yhteys mieleen ja sen terveyteen.

Alkoholista vielä se etten pidä tunteesta mikä siitä tulee, en pidä miten se muuttaa minua ja en huomaa sen vaikutuksessa mitään hyvää. Historiaa miettien en löydä alkoholin käytöstäni mitään positiivista. Ja en hyödy mitään siitä vaikka vedän pään täyteen. Ongelmat eivät siitä katoa mihinkään. Mutta aikoinaan pitkissä ryyppyputkissa pääsi kyllä aika psykedeeliseen tilaan. Saattaa johtua itsestäni ja muut eivät siihen pääse tai koe.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11040
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Kulttuuri on tätä:
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4815
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja MooM »

Nivelrikon ehkäisyssä optimaaliset liikuntamäärät on aika kohtuulliset. Ja pitkäkestoiset suoritukset mielellään sellaisia, että nivelpinta ei ole koko ajan paineen alla työssä. Jalat kai kestä aika hyvin tavallisen etenemisen kaltaista liikuntaa, mutta ei mitään repivää. Käsien isoille nivelille raskas työ esim ennenwanhaan maataloudessa tai teollisuudessa, tai huippu-urheilu esim heittäjänä on pahasta. Ylipaino on tietysti turha rasitus näille painoa kantaville rustopinnoille.

Rustovammat on iso riski, niistä saattaa kehittyä nivelrikko sellaisellekin, jolla ei ole erityistä taipumusta tai kuluttavaa historiaa.

Omassa suvussa äidin kaikilla sisaruksilla taitaa olla titaania olkapäissä tai polvissa/lonkissa. Tai no vanhin eno, joka lähti jo nuorena käymään kouluja maatyön sijaan taisi säästyä. Äiti oli varmaan 60 kun sai ensimmäisen polviproteesin ja olkapäitä leikeltiin samoihin aikoihin eka kertaa. Nyt on polvet ja olkapäät vaihdettu ja jalkaterät jäykistetty. Lisäksi on ruuveja katkenneessa reisiluussa, tahdistin ja mitä kaikkea onkin. Kyborgi koko mummo.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Nivelrikko 800 000 suomalaisen sairaus.

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Ulkona vain -16. Taitaa Aurinko jo lämmitää täällä etelässä. Kun kohtuuhintainen sähkö lakkaa tältä päivältä niin lenkille. Sitten vaikka Anne Ricen trilogiaa. Jotkin kirjat on alkukielellä parempia kuin käännettyinä. No mullahan on vain englanti, suomi ja korkkarisaksa.

Noissa tekonivelen leikkauksissa ei sitten muuten ole mitään pelättävää. Nyt mietin että olisinko tuon toisen täysin hereillä jos antavat. Voi olla aika tylsää jos eivät anna monitoria. Operaatio itse nähtynä kyllä kiinnostaa. Niin, eivät suostu videointiin koska toimitus on jotenkin "Pyhä" tai siis sen pitää olla rauhallinen ja häiriötön. Muistona arpi ja muuta et huomaa. Pitäsköhän katsoa mitä ne on tonne laittanut? Jos ne fuulas koko homman? Tai sitten pitää mennä lentokentälle. Mutta piippasin ilman leikkaustakin. Ehkä olen androidi.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Vastaa Viestiin