Nuo lentolaite lakat ovat normaalisti selluloosapohjaisia butyraatti- ja nitraatti- lakkoja, 8-10 kerrosta välihiontoineen, ja päälle pintamaali. Kankaat olivat aiemmin puuvillaa, nykyisin keinokuituja, yleisimmin dacronia, kiristys lämmittämällä. Em. tyyppihyväksytty prosessi on suhteellisen työläs ja kallis.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑21 Helmi 2024, 08:29Ovat käyttäneet ja käyttävät edelleen lentolaitteissa jonkin sortin plastisoituvaa lakkaa?Kivikasvo kirjoitti: ↑21 Helmi 2024, 08:22Lasikuitu- tai purjekangas epoksilla siveltynä olisi varmaan riittävän hyvä päällyste tuollaiselle siipirungolle?Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑21 Helmi 2024, 08:14 Jos Tuulispää kehität pienen potkurin rakennussarjan jossa tulee "luodinkestävästä" vanerista laserleikatut potkurin osat, jotka liimataan/ruuvataan kasaan ja päällystetään kankaalla tai muovilla - voisin jopa olla kiinnostunut tuotteesta.
Kangaspäällysteisiä lapoja isommatkin talot kehittävät tällä hetkellä.
https://newatlas.com/ge-fabric-wind-tur ... des/25281/
Eli tuo varmaan jää vähän pehmeämmäksi kuin normaali lakka. Vähän kuin venelakka, mutta varmaan vielä notkeampaa. Tarkoitus ei siis ole tehdä kovaa paksua kuorta, jollainen taas tulee epoksilla.
Ajatukseni taustalla oli siis ideaa tuotteesta, jolla diy-rakentelija pääsisi suhteellisen pienellä vaivalla ja investoinnilla kiinni suhteellisen isoon propeliin.
Harrastaja-ilmailupuolella nämä kevyet muovi- ja kangaspäällysteiset siivet ovat niitä edullisimpia rakenteita.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_dope
Nykyään käytetään myös jonkinverran Oratexia ja vastaavia, joita ei tarvitse lakata, järkevämpi valinta vaikka tuulimyllyn siipiin.