Mä kuuntelin 15 vee jantterina kovasti mm. tätä misua.MooM kirjoitti: ↑29 Helmi 2024, 16:10Totta. Pitäisikin puhua musiikista, jota kuunteli tuossa iässä. Itsekin kuuntelin paljon 70-luvun musiikkia 80/90-luvun vaihteessa
Yksi vai monta älykkyyttä?
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Pohjolan neekeri ja paskat jutut.
https://www.facebook.com/reel/316640184 ... tid=Ls6BEq
https://www.facebook.com/reel/316640184 ... tid=Ls6BEq
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Olin just linkkaamassa myös tätä biisiä kun oma 15v poika tuli suihkusta ja alko laulaa mukana biisin sanoja.
Genetiikka puhuu.
Pohjolan neekeri ja paskat jutut.
https://www.facebook.com/reel/316640184 ... tid=Ls6BEq
https://www.facebook.com/reel/316640184 ... tid=Ls6BEq
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Aikalailla tuo älykkyyden pohtiminen menee siihen, että mitä se älykkyys on.
Synnynnäisiä taipumuksia on erilaisia, matemaattista, taiteellista, urheilullista jne.
Ja sitten kasvuympäristö tuo eri virikkeitä. Mutta onko niiden tulos älykkyyttä, ehkä.
Tuosta matemaattis-luonnontieteellisestä opinnoista ja muista opinnoista tulee tietoa, kykyä hahmottaa ja menetelmiä ratkaista monimutkaisia ongelmia. Ja sitten tulee taas kysymys, onko siinä älykkyys kasvanut.
Oma näkemykseni ongelmien ratkaisusta ja työstä on, että kaikki työ on ongelmien ratkaisua, riippumatta työtehtävästä. Ongelmat on erilaisia, mutta tehtävä on ratkaista se ongelma. Ja jos ei ole ongelmia, ei ole työtäkään.
Meni jo vähän ohi aiheen.
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Instrumentin soittaminen vaatii paljon harjoittelua, eli oppimista. Se ei ole älykkyyttä ja tiettyyn tasoon saakka kaikki pystyvät siihen. Sitten kun on taipumusta voi tulla maailmanluokan soittajaksi, mutta ei sekään onnistu ilman oppimista.
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Se musiikillinen älykkyys tuleekin kyvystä säveltää tai improvisoida. Itse soittimen hallinta kuuluu toki olennaisesti siihen.
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Mielenkiintoista keskustelua täällä, jota on pakko hieman hämmentää.
Mä kysyisin tällaisen kysymyksen: mikä on luovuuden ja uuden informaation omaksumisen merkitys älykkäässä toiminnassa ja ajattelussa?
Mä olen huomannut monilla foorumeilla kirjoitellessani, että suurin osa ihmisistä ei reagoi uuteen taikka heidän omien näkemysten vastaiseen informaatioon mitenkään luovasti, vaan lähinnä torjuvasti.
Ja toki, ei kenenkään pidä olla mikään tuuliviiri ajatustensa kanssa. Eli jos on vahvat perusteet jollekin omalle mielipiteelle, niin siitä on pidettävä kiinni.
Toisaalta itse olen aina lähtenyt siitä, että kun keskustelen itseäni jossakin aiheessa fiksumpien ihmisten kanssa, niin rupean muokkaamaan käsityksiäni sen uuden tiedon valossa, ja siis luomaan uutta synteesiä.
Tämä luova ajattelu on siis eräällä tavalla dialektinen prosessi, jossa syntyy ajatus, vasta-ajatus ja sitten niiden synteesi.
Suurin osa ihmisistä jää siihen vasta-ajatuksen asteelle, ja torppaavat sen synteesin, vaikka olisi syytä muokata niitä käsityksiä sen uuden informaation valossa. Se ei ole luovaa muttei kovin älykästäkään.
Mä kysyisin tällaisen kysymyksen: mikä on luovuuden ja uuden informaation omaksumisen merkitys älykkäässä toiminnassa ja ajattelussa?
Mä olen huomannut monilla foorumeilla kirjoitellessani, että suurin osa ihmisistä ei reagoi uuteen taikka heidän omien näkemysten vastaiseen informaatioon mitenkään luovasti, vaan lähinnä torjuvasti.
Ja toki, ei kenenkään pidä olla mikään tuuliviiri ajatustensa kanssa. Eli jos on vahvat perusteet jollekin omalle mielipiteelle, niin siitä on pidettävä kiinni.
Toisaalta itse olen aina lähtenyt siitä, että kun keskustelen itseäni jossakin aiheessa fiksumpien ihmisten kanssa, niin rupean muokkaamaan käsityksiäni sen uuden tiedon valossa, ja siis luomaan uutta synteesiä.
Tämä luova ajattelu on siis eräällä tavalla dialektinen prosessi, jossa syntyy ajatus, vasta-ajatus ja sitten niiden synteesi.
Suurin osa ihmisistä jää siihen vasta-ajatuksen asteelle, ja torppaavat sen synteesin, vaikka olisi syytä muokata niitä käsityksiä sen uuden informaation valossa. Se ei ole luovaa muttei kovin älykästäkään.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Minusta tuntuu että hyvät sävellykset syntyvät aika tavalla sattumanvaraisesti tai kopioimalla. Kaikki "älykkäät" muusikothan niitä muuten tekisivät ihan liukuhihnalla.
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Mäki meinasin seuraavaks leipoo ruisleipää MooMin ohjeella.
Pohjolan neekeri ja paskat jutut.
https://www.facebook.com/reel/316640184 ... tid=Ls6BEq
https://www.facebook.com/reel/316640184 ... tid=Ls6BEq
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Joo, varmaan näinkin on kuten pohdiskelet.Tauko kirjoitti: ↑29 Helmi 2024, 16:25Aikalailla tuo älykkyyden pohtiminen menee siihen, että mitä se älykkyys on.
Synnynnäisiä taipumuksia on erilaisia, matemaattista, taiteellista, urheilullista jne.
Ja sitten kasvuympäristö tuo eri virikkeitä. Mutta onko niiden tulos älykkyyttä, ehkä.
Tuosta matemaattis-luonnontieteellisestä opinnoista ja muista opinnoista tulee tietoa, kykyä hahmottaa ja menetelmiä ratkaista monimutkaisia ongelmia. Ja sitten tulee taas kysymys, onko siinä älykkyys kasvanut.
Oma näkemykseni ongelmien ratkaisusta ja työstä on, että kaikki työ on ongelmien ratkaisua, riippumatta työtehtävästä. Ongelmat on erilaisia, mutta tehtävä on ratkaista se ongelma. Ja jos ei ole ongelmia, ei ole työtäkään.
Meni jo vähän ohi aiheen.
Mutta esim. amerikkalaiset yliopistot valitsevat oppilaat SAT ja ACT testien perusteella mun käsittääkseni aika pitkälti, ja ne korreloivat jonkin verran IQ testien kanssa, vaikkei IQ testejä suoraan olekaan.
Mutta kun puhutaan perinteisistä IQ testeistä, niin ne nimenomaan korreloivat yliopistotason menestymisen kanssa matemaattis-luonnontieteelisillä aloilla. Eli vaikka IQ testejä voi kritisoida kapea-alaisuudesta, niin tässä ne toimivat varsin hyvin.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
-
- Reactions:
- Viestit: 6054
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Tuo on mielestäni hyvä ja validi tapa määrittää musikaalisuus empiirisesti. Kyky improvisoida musiikkia joka on objektiivisesti arvioiden korkealaatuista (jonka määrittää kuuntelevan yleisön ”arvostusaste”) onnistuu vain henkilöltä jolla on musikaalista lahjakkuutta, sillä vaikka olisi lapsesta saakka opetellut pianonsoittoa niin että osaa aikuisena soittaa esim. jonkun Chopinin sävellyksen nuoteilta virheettömästi, niin samainen henkilö ei silti välttämättä pysty/osaa ns jammata, ”vetäistä lonkalta” jotakin mikä saisi yleisöltä arvostusta. Samaten voidaan musikaalisuuden astetta arvioida myös siten miten tulkitsee esim. sen Chopinin sävellyksen, jolloin ei kovin musikaalisen henkilön muuten virheetön tulkinta voi kuulostaa ”koneellisen mekaaniselta” verrattuna musikaalisen henkilön saman sävellyksen tulkintaan.ID10T kirjoitti: ↑29 Helmi 2024, 16:31Se musiikillinen älykkyys tuleekin kyvystä säveltää tai improvisoida. Itse soittimen hallinta kuuluu toki olennaisesti siihen.
Viimeksi muokannut Brainwashed, 29 Helmi 2024, 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous admirer
- anonymous admirer
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Itse olen harrastanut biisintekoa jonkin verran varsinkin viimeiset noin 10 vuotta. Olen itseoppinut rämpyttelijä, mutta pystyn soittamaan kitarat, basson, yksinkertaiset jousiosuudet kiipparilla, ja vielä laulamaan auttavasti siihen päälle. Rummut tulee softasta.
Se mitä itse olen huomannut säveltämisestä ja biisinteosta, että kun on se hyvä flow tila jolloin jotakin uutta syntyy, niin silloin oma mieli on neitseellisimmillään, ja aiemmin opitut omat taikka muiden kappaleet eivät ole mielessä, vaan homma syntyy puhtaalta pöydältä.
Jos mielessä pyörii sata muuta biisiä siinä samaan aikaan, niin se haittaa sitä luovaa prosessia. Mutta sitten kun mieli on tyhjä, niin mukinmenevä sointukulku saattaa syntyä hyvinkin nopeasti.
Eli joo, ylipäätään siis sävellykset ainakin itsellä syntyvät sattumanvaraisesti, eli yrityksen ja erehdyksen kautta. Sitä ottaa kitaran käteen, lähtee rämpyttelemään ja leikkimään sen soittimen kanssa, ja sitten syntyy jotakin jos on syntyäkseen.
Ammatikseen pop-biisejä kyhäävät ammattilaiset on sitten erikseen. Toki heilläkin on luova prosessi siellä taustalla, mutta myös sitä tietoa ja kokemusta ihan eri tavalla.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
IQ-testeistä minulla ei ole kokemusta, enkä niiden pohjaa tunne. Mutta jos ne älykkyyttä mittaavat, niin onko niillä mittareilla älykkyys muuttunut ennen ja jälkeen opintojen.Purdue kirjoitti: ↑29 Helmi 2024, 16:45Joo, varmaan näinkin on kuten pohdiskelet.Tauko kirjoitti: ↑29 Helmi 2024, 16:25Aikalailla tuo älykkyyden pohtiminen menee siihen, että mitä se älykkyys on.
Synnynnäisiä taipumuksia on erilaisia, matemaattista, taiteellista, urheilullista jne.
Ja sitten kasvuympäristö tuo eri virikkeitä. Mutta onko niiden tulos älykkyyttä, ehkä.
Tuosta matemaattis-luonnontieteellisestä opinnoista ja muista opinnoista tulee tietoa, kykyä hahmottaa ja menetelmiä ratkaista monimutkaisia ongelmia. Ja sitten tulee taas kysymys, onko siinä älykkyys kasvanut.
Oma näkemykseni ongelmien ratkaisusta ja työstä on, että kaikki työ on ongelmien ratkaisua, riippumatta työtehtävästä. Ongelmat on erilaisia, mutta tehtävä on ratkaista se ongelma. Ja jos ei ole ongelmia, ei ole työtäkään.
Meni jo vähän ohi aiheen.
Mutta esim. amerikkalaiset yliopistot valitsevat oppilaat SAT ja ACT testien perusteella mun käsittääkseni aika pitkälti, ja ne korreloivat jonkin verran IQ testien kanssa, vaikkei IQ testejä suoraan olekaan.
Mutta kun puhutaan perinteisistä IQ testeistä, niin ne nimenomaan korreloivat yliopistotason menestymisen kanssa matemaattis-luonnontieteelisillä aloilla. Eli vaikka IQ testejä voi kritisoida kapea-alaisuudesta, niin tässä ne toimivat varsin hyvin.
Ja voiko IQ-testejä toistamalla ja harjoittelemalla saada paremman IQ-testi tuloksen. Ymmärtäisin, että tuloksen ei pitäisi muuttua.
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Ulkomuistista:
Muusikoiden keskimääräinen ÄO on 110.
Muusikoiden keskimääräinen ÄO on 110.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Re: Yksi vai monta älykkyyttä?
Jouduit eilen viimeksi ongelmiin, kun homottelit kansanedustajaa, etkä pysytyn käytöstäsi mitenkään puolustelemaan.John Carter kirjoitti: ↑29 Helmi 2024, 15:49Älykkyys on muuttuva suure, joka muuttuu koko yksilön elämän ajan. Veikkaan, että itselläni penkkienari ja äo- enari ovat aika samat, eli 168. Enkä ole joutunut ikinä ongelmiin.