Mitä on musikaalisuus?

Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja Why »

Musikaalisuus on periytyvä, monen tekijän muodostama ominaisuus. Sen kehittymiseen vaikuttavat sekä perityt geenimuodot, mutta myös erityisesti lapsuudessa musiikille altistuminen.

Musikaalisuutta osoittaa jo se, että henkilöllä on kyky nauttia musiikin kuuntelusta ja sen vaikutuksista tunteisiin.
Musikaalisuuden tärkeimmät edellytykset on kyky erottaa sävelkorkeuksia, -kestoja sekä rytmitaju: pitäisi pystyä kuuntelemaan mm. sointujen tasapainoa, sävelpuhtautta, ajoitusta ja sointia.

Musiikilliseen luovuuteen kuuluu kyky säveltää, improvisoida, käyttää musiikillisia painotuksia..

Onnistuneessa tulkinnassa kuuluu ilmaisun tuoreus, rikkaus, soittajan persoonallinen käsiala saada kappale svengaamaan. Myös jännitteisyyden luonti ja sen purkaminen, yllätyksellisyys, tempon muutokset..
Paikalla
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4820
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Mulla on hyvin musikaalinen veljenpoika. Veli on myös harrastelijamuusikko, on opiskellut klassista kitaraa, mutta nykyisin bändihommia yms, mitä nyt perheellinen keski-ikäistyvä tavis (ja muu bändin porukka, joka on aika samassa elämäntilanteessa) pystyy ja ehtii. Pojan äiti on hvyin taiteilijatyyppi, erityisesti kuvataiteen puolella, mutta myös laulaa. Minä ja mieheni ollaan myös soiteltu aika paljon, mutta emme ole mitenkään erityisen lahjakkaita. Itse tykkään laulella, mutta en julkisesti, koska kuulen itsekin, että vire on välillä pielessä. Mies taitaa olla vielä kehnompi, mutta sävelkorvattomia emme ole. Taviksia, sanoisin.

Jos vertaan veljenpoikaa ja omia ipanoita, ero oli näkyvissä jo ihan pienenä. Meilläkin lapset lauloivat ja soittivat satunnaisesti, mutta ison osa aikaa melkoisen päin helvettiä :D. Veljenpojalla taas oli vire kohdallaan jo ihan pienenä ja koko ajan paranee, Rummuttelee perässä minkä vaan patterin ja kehittelee lennosta omia melodioita ja rytmejä ihan huvikseen. Systemaattinen soiton tai laulun harjoittelu ei häntä toistaiseksi ole kiinnostanut (alakoulun loppupuolella nyt). Luulisin, että musiikaalisuuta on nimenomaan tuollainen helppous. Niin hahmottaa musiikkia (tunnistaa eroja ja eri kappaleita jne), toistaa musiikkia (sekä laulamalla, rytmisesti että erilaisilla instrumenteilla, jos on mahdollisuus harjoitella edes vähän) ja sitten tietysti myös luoda omaa musiikkia.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5351
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Presidentin on oltava hyvin musikaalinen. Niinistö tarkastaa tänään Kaartin soittokunnan.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4923
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Se on sitä että nauttii älynsä jalostamisesta musiikillisesti ja tekee niin.

"Musikaalisuuden tärkeimmät edellytykset on kyky erottaa sävelkorkeuksia, -kestoja sekä rytmitaju: pitäisi pystyä kuuntelemaan mm. sointujen tasapainoa, sävelpuhtautta, ajoitusta ja sointia."

Onneks Beethoven ei uskonut tota. :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja Why »

KultaKikkare kirjoitti: 01 Maalis 2024, 10:22
"Musikaalisuuden tärkeimmät edellytykset on kyky erottaa sävelkorkeuksia, -kestoja sekä rytmitaju: pitäisi pystyä kuuntelemaan mm. sointujen tasapainoa, sävelpuhtautta, ajoitusta ja sointia."

Onneks Beethoven ei uskonut tota. :)
Totta! Beethoven sanoi, että väärä nuotti soitossa ei merkitse mitään. Mutta soitto ilman tunnetta on katastrofi.
Paikalla
Kohina
Reactions:
Viestit: 2654
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Mä altistuin nuorena puolikuuron vietnamilaisen tulkinnoille Ressu Redforin Älä mee kappaleesta ja se muutti elämääni sen verran perusteellisesti että muistan sen edelleen. Kokemus teki minusta paljon armollisemman paskalle musiikille. Nykyään lähden siitä että instrumentit ovat vireessä ja katson sitten onko kappaleesta kuunteluun.
Make Keke Great Again
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja Why »

Itse olen keskinkertaisen musikaalinen. "Muusikon urani" alkoi eka luokalla 6-vuotiaana kansakoulussa. Harjoittelimme joulujuhliin kuorolauluja, kun jostakin syystä opetaja sanoi minulle, että soita sinä harmonia. En ollut siihen ikään mennessä soittanut mitään muuta instrumenttia, kuin haitaria - ja sitäkin väärinpäin, johtuen vasenkätisyydestäni.

No nousin harmoonin tuolille ja opettaja näytti, että miten soinnutetaan laulu. Niin minä tein ja onneksi selvisin siitä kohtalaisesti.

Se musikaalisuus, mitä minussa on, näkyy/tuntuu siten että kaikki musiikkikappaleet, mitä olen soittanut, olen niihin melodian oppimut pelkästään kuuntelemalla. Ja kun kuulen musiikkia, niin soinnutan sitä/sen mielessäni siinä kuunnellessa. Usein kun soitan niin kehoni lähtee resonoimaan sen kappaleen tahdissa, mikä tuntuu erikoiselta. Myös kuunnellessani analysoin kaikki soitinosuudet läpi. Kuulen soittimia, en musiikkia.
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja SHT »

Musikaalisuus on jotain, mitä minulla ei ole. Kun ala-asteella oli laulukokeita, opettaja totesi nopeasti: "Kiitos riittää". En tiedä vieläkö liitetään musikaallinen lahjakkuus matemaattiseen lahjakkuuteen. Olen matemaattis-loogisesti lahjakas.
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja Why »

SHT kirjoitti: 01 Maalis 2024, 11:37 En tiedä vieläkö liitetään musikaallinen lahjakkuus matemaattiseen lahjakkuuteen. Olen matemaattis-loogisesti lahjakas.
En osaa sanoa, mikä yhteys niillä voisi olla. Mullakin oli lukiossa aina matikka 9, mutta mitä tekemistä musiikilla on loogisuuden kanssa..en tiedä.. Musiikki on taidetta.
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja SHT »

Why kirjoitti: 01 Maalis 2024, 11:41
SHT kirjoitti: 01 Maalis 2024, 11:37 En tiedä vieläkö liitetään musikaallinen lahjakkuus matemaattiseen lahjakkuuteen. Olen matemaattis-loogisesti lahjakas.
En osaa sanoa, mikä yhteys niillä voisi olla. Mullakin oli lukiossa aina matikka 9, mutta mitä tekemistä musiikilla on loogisuuden kanssa..en tiedä.. Musiikki on taidetta.
Onhan musiikissa rakenteita, jotka toistuvat loogisesti.
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja Why »

SHT kirjoitti: 01 Maalis 2024, 11:50 Onhan musiikissa rakenteita, jotka toistuvat loogisesti.
On. Mutta ne ovat hyvin yksinkertaisia ja helposti opittavia. Ne ovat vaan pieni osa itse musiikkia.

Itse pyrin enemmän hajottamaan, kuin löytämään täsmällisyytä. Käytän mielellään riitasointuja sopusointuisten sointujen sijaan. Pieni epätarkkuus tekee musiikista inhimillisemmän kuuloista, kuin tietokonemaisen tarkka.
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3691
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja Toope »

Why kirjoitti: 01 Maalis 2024, 10:26 Totta! Beethoven sanoi, että väärä nuotti soitossa ei merkitse mitään. Mutta soitto ilman tunnetta on katastrofi.
Oikeasti aika hyvä pointti. Itse pidän 1960-luvun lopun - 1970-luvun alun progemusiikista, joka haastoi rakenteita ja perinteisiä malleja. En musiikkimakuni puolesta ole niin konservatiivi kuin poliitisesti.
Minusta Beatles loppuaikoinaan, Pink Floyd, varhainen Genesis, Iron Butterfly, King Crimson, Gentle Giant tms. ja Jethro Tullin "Thick as a brick" kaikki loivat minulle melko fantsun musiikkimaailman unohtamatta mm. Yes-- ja Rush- yhtyeitä, sekä Zappaa ja Queenia...
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 6001
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

KultaKikkare kirjoitti: 01 Maalis 2024, 10:22 Se on sitä että nauttii älynsä jalostamisesta musiikillisesti ja tekee niin.

"Musikaalisuuden tärkeimmät edellytykset on kyky erottaa sävelkorkeuksia, -kestoja sekä rytmitaju: pitäisi pystyä kuuntelemaan mm. sointujen tasapainoa, sävelpuhtautta, ajoitusta ja sointia."

Onneks Beethoven ei uskonut tota. :)
Miten niin ei? Ei loppuvuosinaan kärsimänsä kuurous tuota kumoa, jos siihen viittaat. Beethoven keksi kaikenlaisia kikkoja joiden avulla pystyi havaitsemaan äänten aaltopituuksia, ja säveltämistyötään ei kuurous estänyt, eli hän tavallaan ”kuuli” musiikin päässään säveltäessään vaikka kuuro olikin, hieman kuten kirjailija ”näkee” tapahtumat joita kuvailee ja pukee sanoiksi.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5351
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Musikaalinen ihminen ymmärtää olla käärimättä rasvaisia eväitä nuottipapereihin.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Mitä on musikaalisuus?

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Voi olla musikaalinen, vaikkei osaisi soittaa mitään.
Jos osaa tanssia biittiin ja mixata asiallisesti, on se enemmän kuin mihin moni muusikko koskaan yltää.

Jos ei osaa tanssia, on minua vaikea vakuuttaa musikaalisuudestaan.

E. No onhan levyjen soittaminen jonkun soittamista tavallaan.
Can I pet that dog?
Vastaa Viestiin