Oikeanpuoleinen tietoisuus ja vasemmanpuoleinen tietoisuus

Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4923
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Oikeanpuoleinen tietoisuus ja vasemmanpuoleinen tietoisuus

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Deimos kirjoitti: 18 Helmi 2024, 16:26 Todella off topic. Joko syön loppukuun tai ostan 2-3 askia tupakkaa. Vaikea valinta. Ilman ruokaa ihminen pärjää varmaan pari viikkoa. Mutta ilman savukkeita?
Ilman savukkeita selviää hengissä todennäköisesti pidempään. :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3109
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Oikeanpuoleinen tietoisuus ja vasemmanpuoleinen tietoisuus

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

KultaKikkare kirjoitti: 18 Helmi 2024, 16:45
Deimos kirjoitti: 18 Helmi 2024, 16:26 Todella off topic. Joko syön loppukuun tai ostan 2-3 askia tupakkaa. Vaikea valinta. Ilman ruokaa ihminen pärjää varmaan pari viikkoa. Mutta ilman savukkeita?
Ilman savukkeita selviää hengissä todennäköisesti pidempään. :)
Toisaalta tupakka vie näläntunnetta. Kallistuisin kyllä itsekin syömisen puolelle. Kumpi aivopuolisko oli tuota mieltä, sitä en tiedä. :mrgreen:
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4923
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Oikeanpuoleinen tietoisuus ja vasemmanpuoleinen tietoisuus

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Deimos kirjoitti: 18 Helmi 2024, 16:23 Jos tämä onnistuu mutta laitan nyt yhdestä olennaisesta kohdasta videon pyörimään. Mitä ajatuksia herättää muissa? Jos koko videon katsominen ei huvita?

Katsoin koko videon, ja olen ihan samoilla linjoilla oikeastaan kaikesta.

Mun maailmankuvassa tietoisuus on vähän kuin illuusio, ikkuna mistä näkee mitä ajatuksia päässä liikkuu. Ja edelleen ajattelen että vapaa tahto ja valinta, joihin tossa viitattiin, on illuusio, ainakin siinä mielessä miten itse miellän vapauden. Tahtoni on kuitenkin minun oma, aivojeni tuottama, joka poistaa asiaan liittyvät eettiset ongelmat. Rikollisia ei laitetaan vankilaan koska ne moraalisesta ylemmyydestä katsottuna ansaitsee sen, ne laitetaan vankilaan koska rangaistukset ovat toimiva tapa ehdollistaa ihmisiä, vaikuttaa heidän käytökseensä, ja ennaltaehkäistä, sekä ääritapauksissa ihminen suljetaan yhteiskunnasta muiden suojelemiseksi.

Ja universumi tulee ihmisessä tietoiseksi itsestään on mun mielestä hieno lause ja ihan täyttä totta, viljelen sitä itsekin sopivissa asiayhteyksissä.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3109
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Oikeanpuoleinen tietoisuus ja vasemmanpuoleinen tietoisuus

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

KultaKikkare kirjoitti: 18 Helmi 2024, 17:17 Ja universumi tulee ihmisessä tietoiseksi itsestään on mun mielestä hieno lause ja ihan täyttä totta, viljelen sitä itsekin sopivissa asiayhteyksissä.
Tuo ajatus löytyy Babylon 5 scifi-sarjasta ja toki monesta muustakin paikkaa toki. Ainakin se on oleellinen osa omaa uskontoani. :mrgreen:
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4923
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Oikeanpuoleinen tietoisuus ja vasemmanpuoleinen tietoisuus

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Varaktori kirjoitti: 18 Helmi 2024, 17:24
KultaKikkare kirjoitti: 18 Helmi 2024, 17:17 Ja universumi tulee ihmisessä tietoiseksi itsestään on mun mielestä hieno lause ja ihan täyttä totta, viljelen sitä itsekin sopivissa asiayhteyksissä.
Tuo ajatus löytyy Babylon 5 scifi-sarjasta ja toki monesta muustakin paikkaa toki. Ainakin se on oleellinen osa omaa uskontoani. :mrgreen:
Juu sieltä mäkin sen oon ominu. :)

Paljon parempi uskonto kuin kristinusko.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3109
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Oikeanpuoleinen tietoisuus ja vasemmanpuoleinen tietoisuus

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

KultaKikkare kirjoitti: 18 Helmi 2024, 17:52
Varaktori kirjoitti: 18 Helmi 2024, 17:24
KultaKikkare kirjoitti: 18 Helmi 2024, 17:17 Ja universumi tulee ihmisessä tietoiseksi itsestään on mun mielestä hieno lause ja ihan täyttä totta, viljelen sitä itsekin sopivissa asiayhteyksissä.
Tuo ajatus löytyy Babylon 5 scifi-sarjasta ja toki monesta muustakin paikkaa toki. Ainakin se on oleellinen osa omaa uskontoani. :mrgreen:
Juu sieltä mäkin sen oon ominu. :)

Paljon parempi uskonto kuin kristinusko.
Mulla oli Babylon 5 sarja dvd levyinäkin, mutta osa lakkasi toimimasta. Ilmeisesti sinne levyn väliin pääsi ilmaa ja se tuhosi ne. Se ainakin paras teoria tähän mennessä miksi täysin naarmuttomat levyt lakkasivat toimimasta. Sarjan alkupään erikoisefektit testiin Amiga:lla ja loppupään ihan PC:llä. Mielenkiintoista, että alkupään efektit olivat laadultaan parempia. :mrgreen:
Scifi sarjoista voisi tehdä ihan oman ketjunsa tänne. Aloitetaan jostain avaruusasema alfasta tai 60-luvun Star Trekistä ja jatketaan siitä nykyaikaan. :mrgreen:
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2436
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Oikeanpuoleinen tietoisuus ja vasemmanpuoleinen tietoisuus

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Muistan kuulleeni että olisi näin:

"On the left side of the brain there is nothing rigth and on the rigth side of the brain there is nothing left"
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Oikeanpuoleinen tietoisuus ja vasemmanpuoleinen tietoisuus

Viesti Kirjoittaja Keijona »

KultaKikkare kirjoitti: 18 Helmi 2024, 17:17
Deimos kirjoitti: 18 Helmi 2024, 16:23 Jos tämä onnistuu mutta laitan nyt yhdestä olennaisesta kohdasta videon pyörimään. Mitä ajatuksia herättää muissa? Jos koko videon katsominen ei huvita?

Katsoin koko videon, ja olen ihan samoilla linjoilla oikeastaan kaikesta.

Mun maailmankuvassa tietoisuus on vähän kuin illuusio, ikkuna mistä näkee mitä ajatuksia päässä liikkuu. Ja edelleen ajattelen että vapaa tahto ja valinta, joihin tossa viitattiin, on illuusio, ainakin siinä mielessä miten itse miellän vapauden. Tahtoni on kuitenkin minun oma, aivojeni tuottama, joka poistaa asiaan liittyvät eettiset ongelmat. Rikollisia ei laitetaan vankilaan koska ne moraalisesta ylemmyydestä katsottuna ansaitsee sen, ne laitetaan vankilaan koska rangaistukset ovat toimiva tapa ehdollistaa ihmisiä, vaikuttaa heidän käytökseensä, ja ennaltaehkäistä, sekä ääritapauksissa ihminen suljetaan yhteiskunnasta muiden suojelemiseksi.

Ja universumi tulee ihmisessä tietoiseksi itsestään on mun mielestä hieno lause ja ihan täyttä totta, viljelen sitä itsekin sopivissa asiayhteyksissä.
Vapaa tahto on illuusio, jonka aiheuttaa ego itsekkyydestä johtuva subjektiivisuus.

"Mitä itsekkäämpi ihminen on, sitä vähemmän hän ottaa valinnoissaan muita huomioon, ja sitä itsenäisempi ja vapaampi valitsija kuvittelee olevansa."

Joten vapaan tahdon määrä korreloi itsekkyyden (subjektiivisuuden) kanssa.
Same same but different
Vastaa Viestiin