Miesten ja naisten roolit

Keskustelua miesten ongelmista, miehisyydestä, yms.
Paikalla
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Miesten ja naisten roolit

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Miesten ja naisten roolit


Aloitetaanpa tällainen keskustelu miesten ja naisten rooleista ja niiden muutoksesta. Mä heitän tähän alkuun muutaman väittämän, joista saa olla eri mieltä, mutta näillä lähdetään liikkeelle:

- Miesten rooliavaruus on nykyään vielä kapeampi kuin naisten, eli naisten rooliavaruus on laajentunut enemmän.
- Miesten muuttuvien roolien taustalla on ollut enemmän naisten muuttuvat roolit, eli miesten roolien muutos on heijastanut naisten emansipaatiota, ja tällöin myös miesroolien on ollut pakko muuttua.
- Eli miesten roolien muutoksen taustalla on ollut enemmän naisten kuin miesten tarpeet.

Kysymyksiä:
- Ovatko naiset roolien suhteen tänä päivänä vapaampia kuin miehet, eli onko naisten rooliavaruus laajempi?
- Millä tavalla miesten tarpeet ja niiden muutos mahdollisesti näkyy naisten roolien muutoksena?


Mutta joo. Sekä miehillä että naisilla on odotuksia ja tarpeita liittyen vastakkaiseen sukupuoleen. Kuinka hyvin nämä odotukset kohtaavat nykyään? Alle 35-vuotiaista sinkkuja ja lapsettomia on kasvava osuus, eli kysymys kuuluu: onko miesten ja naisten muuttuvilla rooliavaruuksilla, ja sukupuolten toisiinsa kohdistuvilla odotuksilla, siis mitään tekemistä tämän kanssa?
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11075
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Miesten ja naisten roolit

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Minusta jokainen määrittelee roolinsa itse tai sitten kumppanin myötävaikutuksella. Ei siihen mitään sääntöjä ole.
Paikalla
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miesten ja naisten roolit

Viesti Kirjoittaja Purdue »

ID10T kirjoitti: 09 Maalis 2024, 12:33 Minusta jokainen määrittelee roolinsa itse tai sitten kumppanin myötävaikutuksella. Ei siihen mitään sääntöjä ole.
Joo, ei näihin varmaankaan mitään kiveen hakattuja sääntöjä ole.

Se vaan, että sekä miehillä että naisilla on toisiinsa kohdistuvia odotuksia. Mä näkisin, että naisten rooliavaruus on laajentunut sen verran, että naisilla on tänä päivänä mahdollisuus tuoda esiin sekä feminiinisiä että maskuliinisia piirteitä. Miesten kohdalla odotukset on mun mielestä edelleen enemmän maskuliinisuudessa, eli miesten rooliavaruus on tässä mielessä kapeampi.

Ja sen verran vanhaa ikäryhmää olen itsekin, etten näe tässä mitään ongelmaa.

Eli en näe siinä mitään huonoa, että naiset ja miehet eroavat toisistaan roolien suhteen. Toisaalta näen naisten emansipaation myös hyvänä asiana, joka vie yhteiskuntaa eteenpäin.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Miesten ja naisten roolit

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Keitäppäs tyttö kahvit.
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 918
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: Miesten ja naisten roolit

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

En tiedä, mikä on rooliavaruus, mutta ennenwanhaan kuorma- ja linja-auton ajo oli miesten työtä, kun ei ollut ohjaustehostimia. Ohjaustehostin alkoi yleistyä vasta 1970-luvulla.
Vastaa Viestiin