Keskustelua vapaudesta

Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Keskustelua vapaudesta

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Kissatäti kirjoitti: 25 Maalis 2024, 16:43 Järki? Immanuel Kantin mukaan ihminen on vapaimmillaan kun hän käyttää järkeä ja tekee päätökset järjellisesti. Esim. varastaminen jos sinulla nälkä ja olet rahaton ja silti päätät olla varastamatta niin olet vapaimmillasi koska päätöksesi on järkeen perustuva.
Tässä on itse asiassa ainesta. Voiko järkemme sinänsä, tai järjen lisääminen tuottaa vapautta ja vapauttaa meitä?
Tai oppi, filosofia tai ajattelu. Voiko ajattelu tuottaa vapautta?

Erittäin hyvä avaus!
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3691
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Keskustelua vapaudesta

Viesti Kirjoittaja Toope »

Kuulostaa juutalaiskristilliseltä moraalilta, ei paha ajatus.
7. käsky: Älä varasta.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua vapaudesta

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 25 Maalis 2024, 16:10
Purdue kirjoitti: 25 Maalis 2024, 15:43 Pystytkö avaamaan tarkemmin että mitä tarkoitat "vapauden jakamisella ihmisille?"

Mutta siitä olen kaiketikin yhtä mieltä kanssasi, että täydellistä vapautta ei ole olemassakaan.
Haluan palauttaa tällä pohdinnallani huomion kysymykseen, voiko vapaus materialisoitua jotenkin?
Vai onko kaikki materia ainoastaan kahlitsevaa tai neutraalia, suhteessa ihmiseen.

Otan esimerkiksi vankityrmän materialistisena objektina. Sillä voidaan rajoittaa vapautta. Ei viedä kaikkea vapautta, mutta rajoittaa vapautta merkittävästi. Sen luonteeseen kuuluu myös, että se ainoastaan vie vapautta.
Mikä on vankityrmän vastakohta? Eli jokin materialistinen objekti joka tuottaa saman määrän vapauttaa, kuin vankityrmä vie?
Objekti joka voidaan valmistaa ja sen avulla tuottaa vapautta ihmiselle, ja ainoastaan tuottaa. Mielestäni sellaista ei ole.
Voidaan ajatella, että tietyt innovaatiot kuten kulkuneuvot ja viestintälaitteet, vapauttaisivat meitä. Mutta lähemmin tarkasteltuna ei meitä kaikkia, ja mukana tulee kasa uusia kahlehtivia asioita. Ja sekin vapaus minkä ne suovat, on ainoastaan suhteessa niihin joilla sitä ei ole.

Kaikki vapautta rajoittavat materialistiset objektit näyttäisivät äkkiseltään kuitenkin olevan puhtaasti rajoittavia - kategorisesti. Tai, pystymme ainakin valmistamaan ja kuvittelemaan objekteja, jotka ainoastaan rajoittavat vapautta.
Josta päädyin pohdintaan, onko universumi materialiatiselta perusluonteeltaan vapautta rajoittava. Mielestäni; saattaa hyvin olla että on.
Tässä, jotta tästä materialististen objektien vapautta rajoittavasta ominaisuudesta voitaisiin päästä yhteisymmärrykseen, niin pitäisi ensin sopia, mitä vapaudella tarkoitetaan. Eli vapauden määritelmä tarvitaan.

Mä määrittelen vapauden vapaudeksi tehdä valintoja riippumatta ulkoisista rajoitteista.

Tuo Kissatädin esiin nostama "raha" materiaalisena objektina mahdollistaa taloudellisten valintojen tekemisen. Voin esimerkiksi valita ostanko kaupasta kaurapuuroa vaiko ison mehevän pihvin.

Rahalla voin myös matkustaa eli valita sen kulkuvälineen, jolla haluan tehdä matkaani. Onko se juna, lentokone vaiko kenties henkilöauto? Nämä kaikki liittyvät liikkumisen vapauteen, ja vapaus valita kulkuneuvo (materiaalinen objekti)liittyy tähän vapauteen.

Eli näkisin, että materiaalisessa universumissa on materiaalisia objekteja, jotka tuottavat vapautta, eli kykyä tehdä valintoja, mutta olet varmaankin oikeassa siinä, että suurin osa materiaalisista objekteista jotenkin rajoittaa vapautta tehdä valintoja.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4820
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Keskustelua vapaudesta

Viesti Kirjoittaja MooM »

Monelle oma auto on vapauden symboli. Silloin se liikkumisen helppous ja saavutettavien paikkojen lisääntyminen mielletään vapaudeksi.

Toisille se on välttämätöntä paha, joka aiheuttaa huolta ja kustannuksia
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2508
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Keskustelua vapaudesta

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Minä tunnen itseni vapaaksi vaikka se on varmaan vain illuusio. Mietin että olen oikeastaan tyytyväinen tähän hetkeen ja elooni nyt. No mutta, kukaan ei määräile minua, saan tehdä paljolti kaikkea sitä mitä haluankin tehdä. Ainut on että jos olisi varakkaampi voisi matkustella hieman enemmän. Tiedä sitten tekisinkö niin mutta että olisi mahdollista :D Minulle tuuli edustaa vapautta. Kallioinen merenranta, myrskytuuli, aallot, harmaa päivä. Voi katsella vapaasti kauas.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Paikalla
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5352
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Keskustelua vapaudesta

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Kissatäti kirjoitti: 25 Maalis 2024, 18:48 Minä tunnen itseni vapaaksi vaikka se on varmaan vain illuusio. Mietin että olen oikeastaan tyytyväinen tähän hetkeen ja elooni nyt. No mutta, kukaan ei määräile minua, saan tehdä paljolti kaikkea sitä mitä haluankin tehdä. Ainut on että jos olisi varakkaampi voisi matkustella hieman enemmän. Tiedä sitten tekisinkö niin mutta että olisi mahdollista :D Minulle tuuli edustaa vapautta. Kallioinen merenranta, myrskytuuli, aallot, harmaa päivä. Voi katsella vapaasti kauas.
Ei sinun vapautesi sen kummemmin ole illuusio kuin muidenkaan. Mehän olemme vapaita siinä määrin kuin pää antaa siimaa.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keskustelua vapaudesta

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Vapaus on keskenkasvuisten kasvuntavoittelijoiden, siis lähinnä naisten ja lasten juttu. Naiset, teinit ja lapset sitä vapautta lähinnä vaatii ja peräänkuluttaa. eivät tykkää että heitä rajoitetaan.

Vapaus tarkoittaa sitä että on kyvytön ymmärtämään rajojaan tai motiiviltaan, esim vapaa tahto ja valinta ovat egon illuusioita joiden aiheuttaja on subjektiivisuus, kun ihminen ei ymmärrä valintojensa motiiveita hän kuvittelee valitsevansa vapaasti. Tiede ei tunnista syyseurauksen ulkopuolisia asioita, joten syistä vapaita valintoja ei ole olemassa.

Netti ja todellisuus on täynnä tutkimuksia ja todisteita siitä että vapaata tahtoa ei ole, lähes koko demokratian ajan tiedemiehet ovat yrittäneet löytää vapaan tahdon todisteita, niitä löytämättä. Koska jos ihmisen äänestämällä tapahtuva ehdokkaan " vapaa" valinta on illuusio, niin silloin demokratiakin on illuusio.

"Stanford scientist, after decades of study, concludes: We don’t have free will"

https://www.latimes.com/science/story/2 ... mined-book
Same same but different
ID10T
Reactions:
Viestit: 11080
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Keskustelua vapaudesta

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 07 Huhti 2024, 09:17 Vapaus on keskenkasvuisten kasvuntavoittelijoiden, siis lähinnä naisten ja lasten juttu. Naiset, teinit ja lapset sitä vapautta lähinnä vaatii ja peräänkuluttaa. eivät tykkää että heitä rajoitetaan.
Sinäkö henkisesti kypsänä yksilönä pidät siitä, että sinua alistetaan ja vapauksiasi rajoitetaan?
Keijona kirjoitti: Vapaus tarkoittaa sitä että on kyvytön ymmärtämään rajojaan
Tälle ei tietenkään löydy minkäänlaista lähdettä?

Kyllä vapaus on määritelmällisesti niiden rajojen puuttumista, riippumatta mitenkään rajojen ymmärtämisestä.
Keijona kirjoitti: Netti ja todellisuus on täynnä tutkimuksia ja todisteita siitä että vapaata tahtoa ei ole
Myös päinvastaisia tutkimustuloksia löytyy.

Silti meillä on mielipiteen ilmaisun vapaus, liikkumisvapaus, järjestäytymisvapaus ja monia muita vapauksia, joita ei esim. vangeilla ole.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keskustelua vapaudesta

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Mitä enemmän ihminen on tsekkyytensä vanki, sitä enemmän vapaan valinnan harhaan uskoo.
Same same but different
Vastaa Viestiin