Rikos ja rangaistus

Why
Reactions:
Viestit: 625
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Why »

apetteri kirjoitti: 03 Huhti 2024, 16:44 Itse olin kiusattu ja kiusaaja, jälkikäteen ajateltuna tuntuu todella pahalta se oma kiusaaminen, mutta en kai sille enää oikein mitään voi.
Poikani luokalla eräs kiusattu teki itsarin kiusaamisen takia. Toivottavasti nuo kiusaajakusipäät kantavat taakkaansa hautaan saakka.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Deimos »

juu apetteri. Tuo C++... Unitystä en tiedä mutta Unreal Engineen voit tuupata C++ koodia. Nykyään tosin C#???? Olen vanhanaikainen. Mutta jos on pelikehitys kyseessä niin Python??? Java???? Pure C???? Ok, tutustun, kiitti vinkistä. Näköjään OpenGL mutta DirectX 12??? Ja muut??? DirectX on muuten aika sotkua.

Täytyy katsoa noita luentoja joita on muutama jäänyt väliin. Mutta grafiikassa on Krita (Free) ja Unity itse pelien tekoon. On muuten useampikin kirja aiheesta tee-se-itse game-engine. Mutta eiköhän se ole suurempien talojen juttu ja yksittäisen harrastelija ei kai kannata omaa edes pientä engineä rakentaa. Vai ehkä harrastuksen vuoksi?

Jos olet aiheesta kiinnostunut niin itsellä on kirja mutta täydellinen paketti löytyy netistä: nand2tetris:

https://www.nand2tetris.org/

Ja tämähän soopa kuuluu juuri ketjun aiheeseen.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Why kirjoitti: 03 Huhti 2024, 21:36
apetteri kirjoitti: 03 Huhti 2024, 16:44 Itse olin kiusattu ja kiusaaja, jälkikäteen ajateltuna tuntuu todella pahalta se oma kiusaaminen, mutta en kai sille enää oikein mitään voi.
Poikani luokalla eräs kiusattu teki itsarin kiusaamisen takia. Toivottavasti nuo kiusaajakusipäät kantavat taakkaansa hautaan saakka.
Tuo on surullista. Ja surullisinta on ehkä se että kiusattu käsittää asian niin että vika on hänessä ja/tai että se on vain normaalia elämää.

Mutta epäilen että tuo kiusaaminen on sisäänrakennettu meihin. Ja toisin kuin eräs Kohina nimimerkki kai väitti niin vauva syntyessään ei ole mikään tabula rasa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Kohina
Reactions:
Viestit: 2689
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Deimos kirjoitti: 03 Huhti 2024, 21:45
Why kirjoitti: 03 Huhti 2024, 21:36
apetteri kirjoitti: 03 Huhti 2024, 16:44 Itse olin kiusattu ja kiusaaja, jälkikäteen ajateltuna tuntuu todella pahalta se oma kiusaaminen, mutta en kai sille enää oikein mitään voi.
Poikani luokalla eräs kiusattu teki itsarin kiusaamisen takia. Toivottavasti nuo kiusaajakusipäät kantavat taakkaansa hautaan saakka.
Tuo on surullista. Ja surullisinta on ehkä se että kiusattu käsittää asian niin että vika on hänessä ja/tai että se on vain normaalia elämää.

Mutta epäilen että tuo kiusaaminen on sisäänrakennettu meihin. Ja toisin kuin eräs Kohina nimimerkki kai väitti niin vauva syntyessään ei ole mikään tabula rasa.
Sosiaalisessa kontekstissa, sanoin. Eli given random variable x on jokaisen sosiologin pullaa. Mutta kerrotko lisaa koodaamisesta. Eritoten se oli mielenkiintoista kuinka kaytat Unitya, muttet tieda kayko C, vaikka Unrealiin kay, jota et kayta.
Make Keke Great Again
Why
Reactions:
Viestit: 625
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Why »

Deimos kirjoitti: 03 Huhti 2024, 21:45 Mutta epäilen että tuo kiusaaminen on sisäänrakennettu meihin.
Tietääkseni vaan pieni osa - muutama luokasta siihen syyllistyy ja saattaa vetää muitakin matkaan. Se on pieni persoonallisuushäiriöisten tai neurologista häiriöistä karsivä ryhmä. Tarkoititko "sisäänrakennettu HEIHIN?"
Kohina
Reactions:
Viestit: 2689
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Why puhuu kuin ehta kiusaaja.
Make Keke Great Again
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Why kirjoitti: 03 Huhti 2024, 21:56
Deimos kirjoitti: 03 Huhti 2024, 21:45 Mutta epäilen että tuo kiusaaminen on sisäänrakennettu meihin.
Tietääkseni vaan pieni osa - muutama luokasta siihen syyllistyy ja saattaa vetää muitakin matkaan. Se on pieni häiriintyneiden ryhmä. En ymmärrä mitä tarkoitat: "sisäänrakennettu MEIHIN?"
Tuossa aikaisemmin viittasin lajimme hierarkisuuteen jossa yhteisö näyttää yksilölle kaapin paikan halusi tai ei. En yllättyisi jos eivät kaikki kädelliset harrastaisi jonkinlaista alistamista laumassaan. Vai kiellätkö sen tosiasian että olemme itseasiassa laumaeläimiä ja vaatii aikamoista pokkaa ryhtyä täysin erakoksi? Nuo Yhdysvaltojen tosi-TV erakot ovat kummallisen sosiaalista porukkaa ja kyllä niillä kaikki välineet on traktoreita ja moottorikelkkoja myöten. Kun ihmislauman jättää niin se istten jätetään. Aika puolivillaista erakoitumista näen.

En viihdy itsekään yksin kovin pitkään. Mutta on pakko. Ihminen sosiaalisena eläimenä kaipaa lajitoveriensa seuraa. joskus siihen kelpaa puli tai nisti. Ovat muuten aika hyviä tyyppejä. Ja senhän he ovat halunneet elämäkseen. Jokaisen haave pienenä on tulla puliksi, nistiksi ja huoraksi. Eikö vain?
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Why
Reactions:
Viestit: 625
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Why »

Deimos kirjoitti: 03 Huhti 2024, 22:02 Tuossa aikaisemmin viittasin lajimme hierarkisuuteen jossa yhteisö näyttää yksilölle kaapin paikan halusi tai ei.
Nyt puhutaan patologisesta kiusaamisesta.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Jos avaan hieman mielipidettäni tässä sinulle, nimimerkki Why. Tätä olen miettinyt varmaan koko elämäni ja saanut ymmärrystä mitä koin ja mitkä olivat syyt.

Jos mietit kiusaamisen perimmäisiä syitä niin eikö kysymys ole juuri laumahierarkiasta??? Ihan lastentarhasta lähtien??? Simputus, eli code red??? Laitetaan yksilöt ruotuun?

Vaikka olet syrjäänvetäytyvä, hiljainen ja arka silloin juuri erotut joukosta. Jos poikkeat valtavirrasta olet ongelmissa. Ulkonäöstä alkaen ja etenkin siitä. Sitten poliitiset näkemykset ja vaikkapa uskonnolliset. Minkän muun kuin uskontojen nimissä ei ihmisiä ole varmaan listitty niin paljoa kuin vedoten muihin. Ideologia taitavat olla toinen (ääri-islam, kommunismi, natsismi). Jos olet hutu tai tutsi (Myös päinvastoin) on se syy päättää vastapuolen päivät. Kiusaaminen ja tappelut ovat ennenkaikkea sotaa pienessä mittakaavassa. Se pätee sitten valtiotasolle asti.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Why kirjoitti: 03 Huhti 2024, 22:10
Deimos kirjoitti: 03 Huhti 2024, 22:02 Tuossa aikaisemmin viittasin lajimme hierarkisuuteen jossa yhteisö näyttää yksilölle kaapin paikan halusi tai ei.
Nyt puhutaan patologisesta kiusaamisesta.
Mitä on patologinen kiusaaminen??? Kiusaamiselle on aina syy. Syyttä ei ihmisiä kiusata. Ja koko tuo sana jotenkin ärsyttää minua. Henkinen väkivalta on oikea sana. Tuo sana "Kiusaaminen" jotenkin pienentää asian vakavuutta ja vähättelee ongelman ydintä. Se on aina ja poikkeuksetta vakavaa henkistä väkivaltaa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Kohina
Reactions:
Viestit: 2689
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Huhhu
Make Keke Great Again
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Kuulin tämän varmaan tuhansia kertoja mutten pysytynyt sisäistämään koskaan tätä lausetta: "Ei haukku haavaa tee".

Kasvoille sylkemistä, pukeutumisesta pilkkaamista – kokemus kiusatuksi tulemisesta yhdistää Suomen kouluampumisia

Keskustelu koulukiusaamisesta on noussut esille kaikkien tuhoisimpien kouluampumisten yhteydessä Suomessa.

https://yle.fi/a/74-20081950

Mutta asiat eivät tule koskaan muuttumaan. Englannissa on koulupuvut ainakin osassa kouluista. Sekään ei estä henkistä väkivaltaa.

Fallout:

"War... War never changes".
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
apetteri
Reactions:
Viestit: 449
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 13:26

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Why kirjoitti: 03 Huhti 2024, 21:36
apetteri kirjoitti: 03 Huhti 2024, 16:44 Itse olin kiusattu ja kiusaaja, jälkikäteen ajateltuna tuntuu todella pahalta se oma kiusaaminen, mutta en kai sille enää oikein mitään voi.
Poikani luokalla eräs kiusattu teki itsarin kiusaamisen takia. Toivottavasti nuo kiusaajakusipäät kantavat taakkaansa hautaan saakka.
Niinhän ne tekevät, kuten sinäkin ilosi aiheet. Onneksi olkoon, toisilla on hyvä elämä.
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3704
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Toope »

Deimos kirjoitti: 03 Huhti 2024, 22:15 Mitä on patologinen kiusaaminen??? Kiusaamiselle on aina syy. Syyttä ei ihmisiä kiusata.
Oletko koskaan törmännyt sadistiseen koulukiusaajaan, joka vainoaa sinua vain omaksi mielihyväkseen?
Mieti oikeasti mitä kirjoitat! :shock:
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3704
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja Toope »

Deimos kirjoitti: 03 Huhti 2024, 22:15
Why kirjoitti: 03 Huhti 2024, 22:10
Deimos kirjoitti: 03 Huhti 2024, 22:02 Tuossa aikaisemmin viittasin lajimme hierarkisuuteen jossa yhteisö näyttää yksilölle kaapin paikan halusi tai ei.
Nyt puhutaan patologisesta kiusaamisesta.
Mitä on patologinen kiusaaminen??? Kiusaamiselle on aina syy. Syyttä ei ihmisiä kiusata. Ja koko tuo sana jotenkin ärsyttää minua. Henkinen väkivalta on oikea sana. Tuo sana "Kiusaaminen" jotenkin pienentää asian vakavuutta ja vähättelee ongelman ydintä. Se on aina ja poikkeuksetta vakavaa henkistä väkivaltaa.
Kommenttisi on kuukauden typerin! Onneksi olkoon.
Vastaa Viestiin