Uskontojen sukupuu on suuri ja monihaarainen. Tässä on (pöytälaatikosta löyttämäni) tiivistetty sadun muotoon kirjoitettu yhden uskonnon haaran historia. Tieteellisen tutkimuksen näkökulmasta animismi antaa eniten tietoa materiaalisen mielen taipumuksia. Kaikki muut sen jälkeen kehittyneet uskonnolliset satuilut ovatkin vain vallanpitovälineitä. Näistä viimeisin on usko näkymättömään käteen. Sen tehokkuus perustuu siihen, että kirjoittamalla uskomukset matemaattiseen muotoon on tämä taloususko saatu näyttämään tieteeltä. Sen oppeja esitellään nyt luonnonlakien kaltaisia säännönmukaisuuksina. Nämä säännönmukaisuudet ovat kuitenkin vain ihmisten korvien välissä olevia itse itseään toteuttava kulttuurisia ajatustottumuksia, joiden säännönmukaisuus muuttuu, kun kulttuuria kantavan populaation uskomukset muuttuvat.John Carter kirjoitti: ↑12 Huhti 2024, 17:00 Erilaiset uskonnot ovat yrittäneet etsiä vastausta kysymykseen jo vuosituhansien ajan ja sen vuoksi niitäkin kannattaa tutkia aiheen tiimoilta, sillä näkemyksiä on monia erilaisia.
World Religions Family Tree
Satu näkymättömästä kädestä — länsimaisen kulttuurin lyhyt historia
Kauan sitten, vain vähän jääkauden jälkeen hedelmällisen puolikuun alueen erään keitaan ihmislauma keksi oluenpanon villiviljasta. Se pani pään mukavasti sekaisin, siitä tuli hyvä vaihtotavara, keidas vaurastui, syntyi eliitti: papisto ja väkivaltakoneisto. Päihtymisellä etsittiin jumalaista kokemusta. Papisto sepitti oluen hengestä uskonnollista tarustoa. Heimopäällikön asemiehet metsästivät ja valvoivat viljan keruuta. Väestö kasvoi; lähiympäristöstä loppui riista ja villivilja. Jalkavaivojen säästämiseksi keksittiin maanviljely ja karjanhoito. Näin saatiin entistä enemmän ruokaa ja olutta monenlaisiin juhliin.
Kulttuuri ja sen kehitys on historiallinen sosiaalinen prosessi. Ihmisen luontainen taipumus empatiaan ja jaettuun intention sekä kyky kerrata mielikuvituksessa kokemuksiaan ja pohtia tulevia toimiaan ennakolta eli mielikuva-ajattelu ja sen kehitys puhekieleksi johti kulttuurin synnyttävään satuiluun. Se tuotti lähes kaikissa primitiivisissä kulttuureissa animistisen maailmankuvan, jossa aivan kaikille kiviä ja kantoja myöten annettiin sielu.
Tarut oluen hengestä laajenivat ja satuilu eriytyi moniksi mytologioiksi. Varhaiset korkeakulttuurit kehittivät animismista kumpuavat myyttiset tarinat maailman synnystä ja sitä ohjaavista jumalista. Niitä löytyy nuolenpää kirjoituksista, Kiinan muinaisista teksteistä, pyramidien hieroglyfeistä, aboriginaalien kertomuksista, afrikkalaista tarinoista, siouxien myyteistä sekä nykyisten valtauskontojen teksteistä aina Intian vanhimmista kirjoituksista Raamattuun.
Sumerilaisista tarinoista sikisi kirjanuskonnot (juutalaiset, islamilaiset ja kristityt). Syntyi reviiri- ja uskonsotia, antiikin suurvaltoja ja myös orastavaa järkiperäistä ajattelua; filosofisia koulukuntia. 500-luvulla eaa. miletolaiset luonnonfilosofit oivalsivat, että myyttejä ja uskontoja paremman jatkuvasti tarkentuvan maailmanselityksen voi luoda havaintojen ja järjen avulla. Oppilaan ei enää tullut vain hyväksyä opettajan auktoriteettia vaan kritisoida hänen oppejaan ja kehittää niitä edelleen.
Miletos sijaitsi Mesopotamian ja Egyptin vanhojen valtakuntien vaikutusten kohtauspaikassa ja nautti samalla orastavan kreikkalaisen sivilisaation vapaudesta ja joustavuudesta. Miletoksessa kokoontui maailmanhistorian ensimmäinen parlamentti, Panjoion.
Persialaisia valloittaja Miletoksesta Abderaan paennut Leukippos perusti tieteellis-filosofisen koulun, johon liittyi pian oppilaaksi myös Demokritos. Hän esitti ensimmäisenä idean, että maailma koostuu jakamattomista atomeista ja niiden yhdistelmistä eikä maailmankaikkeudessa ole mitään muuta. Demokritos kirjoitti kymmenittäin kirjoja, joissa hän kuvasi fysiikkaa, filosofiaa, etiikkaa, politiikkaa ja kosmologiaa.
Filosofiset opit torjuttiin harhaoppeina heti, kun Rooman keisari Konstantinus I Suuri otti kristinuskon valtapolitiikan välineeksi. Kaikki Demokritoksen kirjat ovat kadonneet. Kristinuskon tultua Rooman valtakunnan uskonnoksi ne tuhottiin harhaoppina filosofien vainoissa.
Platonin ja Aristoteleen teokset eivät kokeneet yhtä tylyä kohtelua, koska he hylkäsivät Demokritoksen naturalistiset selitykset ja yrittivät ymmärtää maailman teleologisesti; kaikella olevalla on oma tarkoituksensa tai päämääränsä (telos). Tämän kirkko hyväksyi, koska maallisen vaelluksen päämäärä kirkon mukaan oli taivasten valtakunta.
Kirkko kaappasi vallan Länsi-Rooman hajottua petoksella eli väärennetyllä Konstantinuksen lahjakirjalla, joka antoi paavi Sylvester I:lle ja hänen seuraajilleen vallan Roomaan ja muihin Länsi-Rooman kaupunkeihin. Kirkon hegemonia suisti Euroopan pimeään keskiaikaan. Tuomas Akvinolaisen Aristoteleen filosofiasta Raamatun mukaiseksi muokkaamaa tomismia ei voitu kyseenalaistaa ilman harhaoppisuus syytösten vaaraa. Tomismista tuli pimeän keskiajan ajattelua kahlinnut dogmi.
Kirjoitettu historia oli aluksi vain hallitsijoiden ja kirkon mahtavuutta korostavia kronikoita ja pyhimystaruja. Historiaa niissä oli vain siteeksi. Antiikin jälkeen kaikki taidemuodot ja myöhemmin myös media valjastettiin tämän mahdin tahdottomiksi esittelijöiksi ja markkinoijiksi.
Kirkon dogmien auktoriteetti murtui vasta Uuden ajan alussa teknis-tieteellisen vallankumouksen myötä ja Jumalan järjestyksen rinnalle nousi Adam Smithin keksimä näkymätön käsi. Nyt tämän taloususkon ekumenia yhdistää kaikkia valtauskontoja, mutta niillä ei ole globaalin talousoligarkian huipulla enää mitään merkitystä; uskontoja tarvitaan vain rahvaan hallintaan ja turismin rekvisiitaksi.
Massojen manipulointia varten eliitit liittoutuvat alueellisten valtauskontojen kanssa. Venäjällä Putin halusi maininnan Jumalasta perustuslakiin ja poseeraa ortodoksien kanssa; Intiassa rakennetaan hindunationalismin ylivaltaa; Kiinassa tuetaan konfutselaisuuden uskonnollista haaraa; Turkki, Iran ja Saudi-Arabia kilvoittelevat islamin hegemoniasta; lännessä leviää juutalaiskristillinen populismi ja buddhalaisuudesta kehitetty rahasampo, mindfulness. Mielen tyhjennys helpottaa alistumista näkymättömän käden mahtiin.