Lentokoneen suunnitteluketju...!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Kyllä lentokoneen päivät on luetut jos hyrrä voima nostaa moottorit pystyyn silloin on onnettomuus todella lähellä koska moottoreista on tuet pettäneet
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tärisee se hieman...mutta ei yhtään enempää kuin polttomoottori lentokoneessa....tai kissa kehrätessään.Nasty76 kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 08:34 Kyllä lentokoneen päivät on luetut jos hyrrä voima nostaa moottorit pystyyn silloin on onnettomuus todella lähellä koska moottoreista on tuet pettäneet.
Kumminkin kokonaisuudessa se kaks lapanen mylly tärisee se on vaikka kuinka monta kertaa selitetty muttei suurimmalle vatipäälle mene perille.
Onko keskihakuisvoima koskaan terminä tullut eteen...tai pyörivien kappaleiden tasapaino ?
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Potkuria ei voi verrata 2-lapaiseen VAWT-myllyyn. Potkuri on helppo tasapainottaa, mutta tuossa 2-lapaisessa on se onneton puoli, että silloin kun lavat ovat tuulta vasten poikittain, niin tuulen voimasta syntyy mastoa, lapoja ja vääntövarsia taivuttava voima. Eli tuo jyskytysvoima esiintyy kaksi kertaa yhden kierroksen aikana ja melkein mahdotonta eliminoida tuota voimaa muuten kuin jäykistämällä rakenteita, eli mastoa, vääntövarsia, jne...
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Höpöhöpö...kuinka muut ovat voineet...miten ne tässä juuri loppuisivat ominaisuudet kesken kun vielä parempi kuin muut ?Kivikasvo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 12:42Potkuria ei voi verrata 2-lapaiseen VAWT-myllyyn. Potkuri on helppo tasapainottaa, mutta tuossa 2-lapaisessa on se onneton puoli, että silloin kun lavat ovat tuulta vasten poikittain, niin tuulen voimasta syntyy mastoa, lapoja ja vääntövarsia taivuttava voima. Eli tuo jyskytysvoima esiintyy kaksi kertaa yhden kierroksen aikana ja melkein mahdotonta eliminoida tuota voimaa muuten kuin jäykistämällä rakenteita, eli mastoa, vääntövarsia, jne...
Kerro nyt desantti paljonko sulle maksetaan tästä epätotuuksien suoltamisesta tänne...ei päätä ei häntää jutuissa.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Höpö..höpö, sinun mielikuvitusdesanttisi! Et vain halua tunnustaa 2-siipisen VAWT:n heikkouksia, jotka on todettu alan kirjallisuudessa sinua ja minua viisaampien toimesta.
Kuten tunnettua, normaalin HAWT:n propellin tuulipinta-ala pysyy samana roottorin kiertokulmasta riippumatta, jolloin tuulen voima ei rynkytä sitä, vaan pyörittää tasaisesti.
Kun taas esim. 2-siipisen VAWT-myllyn tuulipinta-ala muuttuu kiertokulman funktiona. Pahimmillaan se on, kun siipi on poikittain tuulta vasten. Kuten tiedät, tämä tilanne syntyy 2 kertaa yhden kierroksen aikana, jolloin 2-siipisen tuulipinta-ala molemmilla siivillä on maksimissaan. 1-siipisellä tilanne on hieman parempi, kun vain yksi siipi on tuulta vasten. Samoin 3-siipisellä parempi, kun tuulen siipiin kohdistama voima on tasaisempi kiertokulman funktiona.
Eli turha tähän on sotkea mitään desantteja. Tee tuulisena päivänä seuraava koe. Ota ulos joku 0,5 - 1 neliömetrin vanerilevy. Pidä ensin levyä käsissäsi siten, että levyn pinta on tuulen suuntainen. Sinulla ei silloin ole vaikeuksia pitää levyä kädessä. Käännä sitten levy poikittain tuulta vasten, jolloin tuulen voima tarttuu levyyn. Ehkä kellahdat kumoon tai ainakin sinulla on suuria vaikeuksia vastustaa tuulen voimaa. Tilanne vastaa sitä, kun 2-siipinen VAWT pyörii tuulessa. Tästä ilmiöstä siinä siis on kysymys, eikä mistään mielikuvitusdesanteista. Sanoisin, että housuissas sulla on "desantti", kun et halua ymmärtää yksinkertaista fysiikkaa.
Kuten tunnettua, normaalin HAWT:n propellin tuulipinta-ala pysyy samana roottorin kiertokulmasta riippumatta, jolloin tuulen voima ei rynkytä sitä, vaan pyörittää tasaisesti.
Kun taas esim. 2-siipisen VAWT-myllyn tuulipinta-ala muuttuu kiertokulman funktiona. Pahimmillaan se on, kun siipi on poikittain tuulta vasten. Kuten tiedät, tämä tilanne syntyy 2 kertaa yhden kierroksen aikana, jolloin 2-siipisen tuulipinta-ala molemmilla siivillä on maksimissaan. 1-siipisellä tilanne on hieman parempi, kun vain yksi siipi on tuulta vasten. Samoin 3-siipisellä parempi, kun tuulen siipiin kohdistama voima on tasaisempi kiertokulman funktiona.
Eli turha tähän on sotkea mitään desantteja. Tee tuulisena päivänä seuraava koe. Ota ulos joku 0,5 - 1 neliömetrin vanerilevy. Pidä ensin levyä käsissäsi siten, että levyn pinta on tuulen suuntainen. Sinulla ei silloin ole vaikeuksia pitää levyä kädessä. Käännä sitten levy poikittain tuulta vasten, jolloin tuulen voima tarttuu levyyn. Ehkä kellahdat kumoon tai ainakin sinulla on suuria vaikeuksia vastustaa tuulen voimaa. Tilanne vastaa sitä, kun 2-siipinen VAWT pyörii tuulessa. Tästä ilmiöstä siinä siis on kysymys, eikä mistään mielikuvitusdesanteista. Sanoisin, että housuissas sulla on "desantti", kun et halua ymmärtää yksinkertaista fysiikkaa.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Molemmat siivet tuottaa nostovoimaa pyöriessään...oletko koskaan miettinyt sitä. Entäs hitausvoimaa...jos ympyrää kovaa kiertävää massaa halutaan hiukan poikkeuttaa radastaan...tekeekö se sen helpommin hitaassa vai kovassa nopeudessa ?Kivikasvo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 14:55 Höpö..höpö, sinun mielikuvitusdesanttisi! Et vain halua tunnustaa 2-siipisen VAWT:n heikkouksia, jotka on todettu alan kirjallisuudessa sinua ja minua viisaampien toimesta.
Kuten tunnettua, normaalin HAWT:n propellin tuulipinta-ala pysyy samana roottorin kiertokulmasta riippumatta, jolloin tuulen voima ei rynkytä sitä, vaan pyörittää tasaisesti.
Kun taas esim. 2-siipisen VAWT-myllyn tuulipinta-ala muuttuu kiertokulman funktiona. Pahimmillaan se on, kun siipi on poikittain tuulta vasten. Kuten tiedät, tämä tilanne syntyy 2 kertaa yhden kierroksen aikana, jolloin 2-siipisen tuulipinta-ala molemmilla siivillä on maksimissaan. 1-siipisellä tilanne on hieman parempi, kun vain yksi siipi on tuulta vasten. Samoin 3-siipisellä parempi, kun tuulen siipiin kohdistama voima on tasaisempi kiertokulman funktiona.
Eli turha tähän on sotkea mitään desantteja. Tee tuulisena päivänä seuraava koe. Ota ulos joku 0,5 - 1 neliömetrin vanerilevy. Pidä ensin levyä käsissäsi siten, että levyn pinta on tuulen suuntainen. Sinulla ei silloin ole vaikeuksia pitää levyä kädessä. Käännä sitten levy poikittain tuulta vasten, jolloin tuulen voima tarttuu levyyn. Ehkä kellahdat kumoon tai ainakin sinulla on suuria vaikeuksia vastustaa tuulen voimaa. Tilanne vastaa sitä, kun 2-siipinen VAWT pyörii tuulessa. Tästä ilmiöstä siinä siis on kysymys, eikä mistään mielikuvitusdesanteista. Sanoisin, että housuissas sulla on "desantti", kun et halua ymmärtää yksinkertaista fysiikkaa.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Kun se on FIRM eli kaikki kiinteästi asennettu mitään tärinää ei voi eikä saa syntyä.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Mikä kone ?
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lentokone?
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tässä on koko ajan ollut puhe siitä, että 2-siipinen VAWT täristää, jos rakenteet eivät ole tehty helevetin ylitukevaksi. Se on taivahan tosi. Siitä ei tilanne muutu miksikään, vaikka kuinka kehuisit myllyäsi ja haukkuisit totuuden kertojia. Vastaavasti HAWT-propellilla ei ole tällaisia ongelmia. No ensi kesänä ilmeisesti taas nähdään, pysyykö se myllysi pystyssä vai tuleeko päreitä, kuten luvattoman useasti tähän asti on tapahtunut..Tuulispää kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 16:33Molemmat siivet tuottaa nostovoimaa pyöriessään...oletko koskaan miettinyt sitä. Entäs hitausvoimaa...jos ympyrää kovaa kiertävää massaa halutaan hiukan poikkeuttaa radastaan...tekeekö se sen helpommin hitaassa vai kovassa nopeudessa ?Kivikasvo kirjoitti: ↑23 Huhti 2024, 14:55 Höpö..höpö, sinun mielikuvitusdesanttisi! Et vain halua tunnustaa 2-siipisen VAWT:n heikkouksia, jotka on todettu alan kirjallisuudessa sinua ja minua viisaampien toimesta.
Kuten tunnettua, normaalin HAWT:n propellin tuulipinta-ala pysyy samana roottorin kiertokulmasta riippumatta, jolloin tuulen voima ei rynkytä sitä, vaan pyörittää tasaisesti.
Kun taas esim. 2-siipisen VAWT-myllyn tuulipinta-ala muuttuu kiertokulman funktiona. Pahimmillaan se on, kun siipi on poikittain tuulta vasten. Kuten tiedät, tämä tilanne syntyy 2 kertaa yhden kierroksen aikana, jolloin 2-siipisen tuulipinta-ala molemmilla siivillä on maksimissaan. 1-siipisellä tilanne on hieman parempi, kun vain yksi siipi on tuulta vasten. Samoin 3-siipisellä parempi, kun tuulen siipiin kohdistama voima on tasaisempi kiertokulman funktiona.
Eli turha tähän on sotkea mitään desantteja. Tee tuulisena päivänä seuraava koe. Ota ulos joku 0,5 - 1 neliömetrin vanerilevy. Pidä ensin levyä käsissäsi siten, että levyn pinta on tuulen suuntainen. Sinulla ei silloin ole vaikeuksia pitää levyä kädessä. Käännä sitten levy poikittain tuulta vasten, jolloin tuulen voima tarttuu levyyn. Ehkä kellahdat kumoon tai ainakin sinulla on suuria vaikeuksia vastustaa tuulen voimaa. Tilanne vastaa sitä, kun 2-siipinen VAWT pyörii tuulessa. Tästä ilmiöstä siinä siis on kysymys, eikä mistään mielikuvitusdesanteista. Sanoisin, että housuissas sulla on "desantti", kun et halua ymmärtää yksinkertaista fysiikkaa.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tuossa vitejossa onkin nelisiipinen, joten vääntömomenttikäyrä ja tuulen aiheuttama maston taivutusmomentti on huomattavasti tasaisempi! Eli ilmeisesti myllyn tärinä on siedettävyyden rajoissa.
-
- Reactions:
- Viestit: 195
- Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Ne ovat joutuneet laittamaan siihen 4 siipeä koska se ei käynnistyisi muuten tuulella. Tuon ongelman olen saanut korjattua.....myös.