Sähköautoilun tulevaisuus ?
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Suurelle momentille mitoitettu välitys hukkaa suhteellisesti enemmän pienellä momentilla.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Ainakin itselleni oli hiukan uutinen, tai ainakin vahvaa toistoa se, että Tesla Model Y oli Suomen eniten myyty auto vuonna 2023. Eipä näitä tilastoja ole tullut sillä lailla seurattuakaan. Teslaa myytiin yli 800 enemmän kuin Corollaa. Juttu jo tammikuulta, mutta tällaiselle myöhään heränneelle sekin on tietenkin uutinen. Ilmankos tuntuikin siltä, että toi Tesla on uusi corolla. Oikea amerikan corolla. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... acd947b1d4
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Skoda kombi...hypi ja pompi.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Tuo on jo paljon. Lienee joku virhe teknisistä datoista markkinamateriaaliin (siihen viittaa sekin, että puhutaan säilyvän suureen tehon sijaan vääntömomentista, joka muuttuu hammasvälityksissa). 99 % on jo tavattoman hyvä hyötysuhde yksittäiselle hammaspyörävälitykselle, varsinkin vinolle hampaalle, ja kuorma-autossa niitä lienee muutama.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Hammaspyörävälitysten hyötysuhteet ovat ihan yleistä teknistä oppikirjatietoa. Esim:
https://khkgears.net/new/gear_knowledge ... iency.html
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Kirjoitin ensimmäiseen viestiin väärin tehon hyötysuhteesta kun piti kirjoittaa auton energian hukasta.
Autolla ajetaan yleensä tasanopeutta jolloin vääntömomentti on pieni ja vaihdelaatikon ennergiahukka suhteellisen suuri.
Autolla ajetaan yleensä tasanopeutta jolloin vääntömomentti on pieni ja vaihdelaatikon ennergiahukka suhteellisen suuri.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Jos vääntömomentin säilyminen on tavoite niin suora akseli säilyttää 100% vääntömomentista. Jos akseli joudutaan laakeroimaan niin sitten vähän tippuu.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Aito koppimopo...taustalla sci-fi malli...6 pyöräinen ?
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Tuota sähköautojen laadun ja hinnan suhdetta ihmetellyt kyllä aiemminkin.
Sitä, että kun uuden tekniikan kehittäminen on kallista, myyntivolyymit aluksi pieniä ja vielä valmistajan pitäisi tehdä kannattavaa liiketoimintaa kilpailijat kannoillaan.
Eli mikä parametri joustaa, mistä tingitään, että homma on kannattavaa. Ja se parametri vaikuttaa valitettavasti olevan laatu.
Ihan mekaaninen laatu, ruostesuojaukset jne.
Ja sitten akku ja muut sähköiset ja ohjelmallisesti toteutetut, myyntiä edistävät "tingelitangelit" valikoitten takana.
"Käytetyissä Tesloissa hengenvaarallisia ongelmia – vain 125 000 kilometriä ajetusta autosta murtui vauhdissa koko takatuenta"
https://www.is.fi/autot/art-2000010383076.html
Sitä, että kun uuden tekniikan kehittäminen on kallista, myyntivolyymit aluksi pieniä ja vielä valmistajan pitäisi tehdä kannattavaa liiketoimintaa kilpailijat kannoillaan.
Eli mikä parametri joustaa, mistä tingitään, että homma on kannattavaa. Ja se parametri vaikuttaa valitettavasti olevan laatu.
Ihan mekaaninen laatu, ruostesuojaukset jne.
Ja sitten akku ja muut sähköiset ja ohjelmallisesti toteutetut, myyntiä edistävät "tingelitangelit" valikoitten takana.
"Käytetyissä Tesloissa hengenvaarallisia ongelmia – vain 125 000 kilometriä ajetusta autosta murtui vauhdissa koko takatuenta"
https://www.is.fi/autot/art-2000010383076.html
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Niinpä onkin.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
En tarkistanut linkkiä/viitettä,Susa kirjoitti: ↑22 Huhti 2024, 22:50
Scania Opticruise
Voimansiirron tehohäviö kytkinakselilta vetopyörän napaan on käytännössä olematon. Moottorin väännöstä siirtyy vetopyörille yli 99,9 %.
https://skal.fi/scanian-polttomoottori-sai-paivityksen/
Mutta oma koulutuksessa saatu ja myöhemmässä elämässä saatu tieto ja mittauksellinen tieto antaa pohjaksi jotta hammasratas kosketuksillilakin väänön ja tehon siirron häviö on 30-60% .. jountuu hammasratteiden kosketuspinta-aloista ja hammasratteiden kehien suhteista.. ..löydät ehkä kuukeloinneilla selityksen tai koneinsiiröiden oppimääristä tahi voinet laskeskella voimavektoreita kehillä..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Mistähän ruosteisista laitteista olet koulutuksen saanut?Molli kirjoitti: ↑24 Huhti 2024, 22:03 En tarkistanut linkkiä/viitettä,
Mutta oma koulutuksessa saatu ja myöhemmässä elämässä saatu tieto ja mittauksellinen tieto antaa pohjaksi jotta hammasratas kosketuksillilakin väänön ja tehon siirron häviö on 30-60% .. jountuu hammasratteiden kosketuspinta-aloista ja hammasratteiden kehien suhteista.. ..löydät ehkä kuukeloinneilla selityksen tai koneinsiiröiden oppimääristä tahi voinet laskeskella voimavektoreita kehillä..
Jos hammaskosketuksen tehohäviöt olisi kertomaasi luokkaa 30-60%, ei monikaan auto jaksaisi edes kulkea.
Hammasrattaiden kosketuksia kun autossa kertyy väkisin useampia.
Ja vaihteistot ja tasauspyörästöt huutaisivat punaisena hoosiannaa.
Hammaspyörien tehonsiirron hyötysuhde voi yltää jopa 98 %:iin. (Hamrock, B. ym. 2006, 607.)
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2
-
PaikallaJalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2121
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
On toi yli 99,9% hyötysuhde kytkimeltä pyörän napaan silti kova suoritus. Ei voi muuta sanoa kun Scania-lippistä nostaa!Susa kirjoitti: ↑24 Huhti 2024, 22:20Mistähän ruosteisista laitteista olet koulutuksen saanut?Molli kirjoitti: ↑24 Huhti 2024, 22:03 En tarkistanut linkkiä/viitettä,
Mutta oma koulutuksessa saatu ja myöhemmässä elämässä saatu tieto ja mittauksellinen tieto antaa pohjaksi jotta hammasratas kosketuksillilakin väänön ja tehon siirron häviö on 30-60% .. jountuu hammasratteiden kosketuspinta-aloista ja hammasratteiden kehien suhteista.. ..löydät ehkä kuukeloinneilla selityksen tai koneinsiiröiden oppimääristä tahi voinet laskeskella voimavektoreita kehillä..
Jos hammaskosketuksen tehohäviöt olisi kertomaasi luokkaa 30-60%, ei monikaan auto jaksaisi edes kulkea.
Hammasrattaiden kosketuksia kun autossa kertyy väkisin useampia.
Ja vaihteistot ja tasauspyörästöt huutaisivat punaisena hoosiannaa.
Hammaspyörien tehonsiirron hyötysuhde voi yltää jopa 98 %:iin. (Hamrock, B. ym. 2006, 607.)
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2
Hihasta olisin itse ravistanut että jo pelkässä tasauspyörästössä palaa tehoja enemmän. Eli jos tosiaan mukana on koko voimansiirto, kuten tuossa mainostavat.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Eikö tuossa Scaniassa ollut kyse vain vaihteistosta?
Kova se on silti, mutta vaihteistot h-autoissa ovat yli 90% varmaan kaikissa,
lukuun ottamatta joitakin itäautoja.
Koko voimansiirto, moottorista renkaisiin, hukannee 10%±jotakin luokkaa h-autossa.
No näköjään pyörännapaan asti Scanian miehet lupasivat, mutta he lienevät ne Lyden lupaamat miljoonat saaneet, ja kehittäneet laitteitaan tehokkaammiksi.
Kova se on silti, mutta vaihteistot h-autoissa ovat yli 90% varmaan kaikissa,
lukuun ottamatta joitakin itäautoja.
Koko voimansiirto, moottorista renkaisiin, hukannee 10%±jotakin luokkaa h-autossa.
No näköjään pyörännapaan asti Scanian miehet lupasivat, mutta he lienevät ne Lyden lupaamat miljoonat saaneet, ja kehittäneet laitteitaan tehokkaammiksi.
Viimeksi muokannut Susa, 24 Huhti 2024, 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.