Kehitysapu vs aluepolitiikka

Keskustelua politiikasta ja poliitikoista kautta linjan.
AimoJortikka
Reactions:

Kehitysapu vs aluepolitiikka

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Marsin sankarin ja parin muun kritiikki kehitysavusta "innoitti" tähän avaukseen.

Vaikkapa tällaiset:
John Carter kirjoitti: 11 Tammi 2023, 08:43 Veikkaan suurempaa leikkausta. Jos itse saisin päättää, niin suuntaisin kaiken kehitysavun Ukrainaan, enkä korruptoituneille leopardihatuille Afrikkaan. Toisaalta koko kehitysapu voitaisiin poistaa valtion menoista ja muuttaa vapaaehtoiseksi toiminnaksi, jolloin jokainen hyysäri voi lähetellä vaikka koko omaisuutensa sinne, jos huvittaa, mutta kenenkään ei olisi pakko osallistua.
Mutta mietitääs vähän. Kehitysapua kritisoidaan että
Se ei vaikuta mitään
Se ei kannusta toimimaan itse
Se menee leopardihatuille

Ja monesta muustakin.

Mutta mietitääs tätä alupolitiikkaa ja aluetukia. Joista mm Marsin sankari pääsee nauttimaan, minä taas olen maksajan osassa. Mutta siis sitä politiikkaa, jossa etelän hyvin toimeentulevien veronmaksajien rahoja lapataan suokuokalla huonosti asiansa hoitaville alueille. Puhutaan ns verotulojen tasauksesta. Tuo ja muut tuet ovat vuosittainen monen miljardin tulonsiirto meiltä paremmin toimeen tulevilta Marsin sankarille ja kavereilleen.

Vuosien mittaan on tehty kymmenillä miljardeilla siltarumpua kunnantaloa uimahallia liikuntahallia etelän rahoilla. On siirretty yliopistoja, kouluja varuskuntia ja vaikka mitä. Ja mitä on saatu? Joka pahuksen vuosi ne samat alueet vaativat aina vaan lisää lisää lisää rahaa etelältä. Kun eivät tule omillaan toimeen. Kannettu vesi ei pysy kaivossa? Päin vastoin tuntuu rahan tarve vain kasvavan vuosi vuodelta. Ja he eivät taida käyttää leopardihattuja, mutta eiköhän aika usein esim rakennusprojektit on tehnyt kunnanhallituksen puheenjohtajan vävypojan firma tai vastaava.

Mutta miksi me täällä etelässä emme saa päättää vapaaehtoisesti verorahojemme käytöstä. Jokainen voisi itse määrätä, käytetäänkö minun verorahojani idän ja pohjoisen vässyköiden tukemiseen. Eikös?
AimoJortikka
Reactions:

Re: Kehitysapu vs aluepolitiikka

Niin? Mitä sanookaan Marsin sankarimme tästä kehitysavusta? Jossa hän on itse sitä saamassa?
Toope
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Toope »

Jos/kun kehitysapu on hyödytöntä ja tehotonta, asiasta tulisi tehdä johtopäätöksiä. Kehitysapupomot tienaavat 10 000/kk, työntekijät hyvin etuuksineen.
He sanovat siis, että miljardi tarvitaan... :)
Taantuvassa yhteiskunnassa tuloerot ovat minimissä.
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Suomalainen sisu:
https://www.youtube.com/watch?v=7WXuejg7fwU
ID10T
Reactions:

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Kehitysapu ja aluetuet eivät ole verrannollisia, koska toinen kohdistuu kokonaan eri valtion talouteen.

Aluetuet pitävät syrjäseudut elinvoimaisina, ja maatalouden toimintaedellytysten kautta tukevat koko maan taloutta ja huoltovarmuutta.
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja John Carter »

AimoJortikka kirjoitti: 11 Tammi 2023, 10:12 Marsin sankarin ja parin muun kritiikki kehitysavusta "innoitti" tähän avaukseen.

Vaikkapa tällaiset:
John Carter kirjoitti: 11 Tammi 2023, 08:43 Veikkaan suurempaa leikkausta. Jos itse saisin päättää, niin suuntaisin kaiken kehitysavun Ukrainaan, enkä korruptoituneille leopardihatuille Afrikkaan. Toisaalta koko kehitysapu voitaisiin poistaa valtion menoista ja muuttaa vapaaehtoiseksi toiminnaksi, jolloin jokainen hyysäri voi lähetellä vaikka koko omaisuutensa sinne, jos huvittaa, mutta kenenkään ei olisi pakko osallistua.
Mutta mietitääs vähän. Kehitysapua kritisoidaan että
Se ei vaikuta mitään
Se ei kannusta toimimaan itse
Se menee leopardihatuille

Ja monesta muustakin.

Mutta mietitääs tätä alupolitiikkaa ja aluetukia. Joista mm Marsin sankari pääsee nauttimaan, minä taas olen maksajan osassa. Mutta siis sitä politiikkaa, jossa etelän hyvin toimeentulevien veronmaksajien rahoja lapataan suokuokalla huonosti asiansa hoitaville alueille. Puhutaan ns verotulojen tasauksesta. Tuo ja muut tuet ovat vuosittainen monen miljardin tulonsiirto meiltä paremmin toimeen tulevilta Marsin sankarille ja kavereilleen.

Vuosien mittaan on tehty kymmenillä miljardeilla siltarumpua kunnantaloa uimahallia liikuntahallia etelän rahoilla. On siirretty yliopistoja, kouluja varuskuntia ja vaikka mitä. Ja mitä on saatu? Joka pahuksen vuosi ne samat alueet vaativat aina vaan lisää lisää lisää rahaa etelältä. Kun eivät tule omillaan toimeen. Kannettu vesi ei pysy kaivossa? Päin vastoin tuntuu rahan tarve vain kasvavan vuosi vuodelta. Ja he eivät taida käyttää leopardihattuja, mutta eiköhän aika usein esim rakennusprojektit on tehnyt kunnanhallituksen puheenjohtajan vävypojan firma tai vastaava.

Mutta miksi me täällä etelässä emme saa päättää vapaaehtoisesti verorahojemme käytöstä. Jokainen voisi itse määrätä, käytetäänkö minun verorahojani idän ja pohjoisen vässyköiden tukemiseen. Eikös?
Niin, toisessa tapauksessa avustettavat ovat Suomen kansalaisia ja toisessa eivät. Itse avustaisin vain ensiksi mainittuja.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
AimoJortikka
Reactions:

Minä en kyllä näe suurtakaan eroa siinä, loisiiko maksamillani veroilla joku Marsin sankari Savossa vai Kunta Kinte Mosambikissa. Samalla tavalla se minun lompakostani ja hyvinvoinnistani (tiet, muu infra, yhteiset palvelut jne jne) on pois kun (vero)rahaa ei saa käyttää itse vaan se siirretään muualle.
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

AimoJortikka kirjoitti: 19 Tammi 2023, 14:40 Minä en kyllä näe suurtakaan eroa siinä, loisiiko maksamillani veroilla joku Marsin sankari Savossa vai Kunta Kinte Mosambikissa. Samalla tavalla se minun lompakostani ja hyvinvoinnistani (tiet, muu infra, yhteiset palvelut jne jne) on pois kun (vero)rahaa ei saa käyttää itse vaan se siirretään muualle.
En minä missään loisi, vaan tulen ihan omillani toimeen, joten ihan turhaan ylistät taas matuja. Jos olisit oikeasti kolmannen polven kokoomuslainen, niin tuskin tuollaisia älyttömyyksiä edes kirjoittelisit.
AimoJortikka
Reactions:

John Carter kirjoitti: 19 Tammi 2023, 14:47
AimoJortikka kirjoitti: 19 Tammi 2023, 14:40 Minä en kyllä näe suurtakaan eroa siinä, loisiiko maksamillani veroilla joku Marsin sankari Savossa vai Kunta Kinte Mosambikissa. Samalla tavalla se minun lompakostani ja hyvinvoinnistani (tiet, muu infra, yhteiset palvelut jne jne) on pois kun (vero)rahaa ei saa käyttää itse vaan se siirretään muualle.
En minä missään loisi, vaan tulen ihan omillani toimeen, joten ihan turhaan ylistät taas matuja. Jos olisit oikeasti kolmannen polven kokoomuslainen, niin tuskin tuollaisia älyttömyyksiä edes kirjoittelisit.
Otahan selvää, paljonko vaikka viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana on pääkaupunkiseudulta kerättyjä verovaroja siirretty aluetukina tai ns verotulojen tasauksena Savoon. Se lisää suoraan kaikkien savolaisten hyvinvointia ja elintasoa ja on poissa pääkaupunkiseudullla asuvien hyvinvoinnista ja elintasosta. Sitten kun löydät tuon luvun niin voit olla loisimisesta eri mieltä.
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

AimoJortikka kirjoitti: 19 Tammi 2023, 15:17
John Carter kirjoitti: 19 Tammi 2023, 14:47
Otahan selvää, paljonko vaikka viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana on pääkaupunkiseudulta kerättyjä verovaroja siirretty aluetukina tai ns verotulojen tasauksena Savoon. Se lisää suoraan kaikkien savolaisten hyvinvointia ja elintasoa ja on poissa pääkaupunkiseudullla asuvien hyvinvoinnista ja elintasosta. Sitten kun löydät tuon luvun niin voit olla loisimisesta eri mieltä.
Savossa asuu huomattavasti viisaampia ihmisiä kuin pääkaupunkiseudulla, joten oikeutettu siirto. Ilman savonmafiaa ei olisi Suomea, eikä edes USA:a nykymuodossaan olemassa, joka on syytä muistaa.
Tiesitkö, että Amerikan Yhdysvaltoja ei olisi ehkä olemassa ilman Suomea?
https://www.paivanlehti.fi/tiesitko-ett ... an-suomea/
Sulervo
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

AimoJortikka kirjoitti: 19 Tammi 2023, 14:40 Minä en kyllä näe suurtakaan eroa siinä, loisiiko maksamillani veroilla joku Marsin sankari Savossa vai Kunta Kinte Mosambikissa.
Savoon suunnatusta tuesta ei kuitenkaan voi sanoa samaa kuin kehitysavusta - ilkeästi, myönnän - eli että se on varallisuuden siirtoa rikkaiden maiden köyhiltä köyhien maiden rikkaille.
ID10T
Reactions:

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Et siis näe eroa siinä, kehitetäänkö Suomea vai Mosambikia?
Rere
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Rere »

ID10T kirjoitti: 20 Tammi 2023, 07:58
Et siis näe eroa siinä, kehitetäänkö Suomea vai Mosambikia?
Aika toimimatonta nykyinen kehitysapu on. Kannattaa lukea Dambisa Moyon kirja "Dead Aid: Why Aid Is Not Working and How There Is a Better Way for Africa"
Dambisa on muuten näköjään aateloitukin ansioistaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dambisa_M ... oness_Moyo

Millaisia kehitysaluetukia Suomessa on nykyään ja miten suuria ne ovat? Olen ollut vuosia poissa Suomesta joten en ole ajan tasalla. Piikaisella googlauksella asia ei selviä, kun niitä tukia on siellä sun täällä eri nimillä.
Toope
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Toope »

Rere kirjoitti: 20 Tammi 2023, 13:27 ...Millaisia kehitysaluetukia Suomessa on nykyään ja miten suuria ne ovat? Olen ollut vuosia poissa Suomesta joten en ole ajan tasalla. Piikaisella googlauksella asia ei selviä, kun niitä tukia on siellä sun täällä eri nimillä.
Vettä lienee kaadettu kaivoon vuosikymmeniä, mutta onneksi kehitysaputyöntekijämme tulevat takaisin Mersun omistajina...

Pikkutukia on paljon erilaisia, niistä tulee suuri virta. Kuten valtion tuista...
Taantuvassa yhteiskunnassa tuloerot ovat minimissä.
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Suomalainen sisu:
https://www.youtube.com/watch?v=7WXuejg7fwU
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin