Vaikkapa tällaiset:
Mutta mietitääs vähän. Kehitysapua kritisoidaan ettäJohn Carter kirjoitti: ↑11 Tammi 2023, 08:43 Veikkaan suurempaa leikkausta. Jos itse saisin päättää, niin suuntaisin kaiken kehitysavun Ukrainaan, enkä korruptoituneille leopardihatuille Afrikkaan. Toisaalta koko kehitysapu voitaisiin poistaa valtion menoista ja muuttaa vapaaehtoiseksi toiminnaksi, jolloin jokainen hyysäri voi lähetellä vaikka koko omaisuutensa sinne, jos huvittaa, mutta kenenkään ei olisi pakko osallistua.
Se ei vaikuta mitään
Se ei kannusta toimimaan itse
Se menee leopardihatuille
Ja monesta muustakin.
Mutta mietitääs tätä alupolitiikkaa ja aluetukia. Joista mm Marsin sankari pääsee nauttimaan, minä taas olen maksajan osassa. Mutta siis sitä politiikkaa, jossa etelän hyvin toimeentulevien veronmaksajien rahoja lapataan suokuokalla huonosti asiansa hoitaville alueille. Puhutaan ns verotulojen tasauksesta. Tuo ja muut tuet ovat vuosittainen monen miljardin tulonsiirto meiltä paremmin toimeen tulevilta Marsin sankarille ja kavereilleen.
Vuosien mittaan on tehty kymmenillä miljardeilla siltarumpua kunnantaloa uimahallia liikuntahallia etelän rahoilla. On siirretty yliopistoja, kouluja varuskuntia ja vaikka mitä. Ja mitä on saatu? Joka pahuksen vuosi ne samat alueet vaativat aina vaan lisää lisää lisää rahaa etelältä. Kun eivät tule omillaan toimeen. Kannettu vesi ei pysy kaivossa? Päin vastoin tuntuu rahan tarve vain kasvavan vuosi vuodelta. Ja he eivät taida käyttää leopardihattuja, mutta eiköhän aika usein esim rakennusprojektit on tehnyt kunnanhallituksen puheenjohtajan vävypojan firma tai vastaava.
Mutta miksi me täällä etelässä emme saa päättää vapaaehtoisesti verorahojemme käytöstä. Jokainen voisi itse määrätä, käytetäänkö minun verorahojani idän ja pohjoisen vässyköiden tukemiseen. Eikös?