Harmistus kun ei rahat oikein itsellekään riitä, Kela eläkkeellä kun olen. Lupaudun kuitenkin avokätisesti palstaa tukemaan kunhan spirulina alkaa tuottamaan.
Huolestuneena olen seurannut, kuinka yhä uusia isoja keskustelualueita suljetaan, viimeiseksi taisi mennä juurikin tiede.fi.
Tämän sulkemisten sarjan taisi iltalehden foorumin sulkeminen aikoinaan aloittaa. Onko suomalaisilla enää kohta facebook ainoa paikka käydä (tiukasti) rajoitettua keskustelua?
Vauva.fi tai Suomi24 esim. en pitäisi keskustelualueena edes, vaikka ne suosittuja onkin koska niissä on suorastaan absurdi moderointi ja monet ihan asiallisetkin aiheet ovat tabuja. Ja eikös se Suomi24 muuten omisteta nykyään Ruotsista anyways, niin facebookkia en pelkästään siksi pitäisi mielekkäänä keskustelun paikkana kun se omistetaan myöskin ulkomailta.
Ylläpitäjille siis suuri kiitos arvokkaasta yhteiskunnallisesti merkittävästä työstänne: vaikka teettekin tätä pyyteettömästi vapaaehtoistyönä (ja lisäksi luultavasti joudutte tästä ilosta vielä itse maksamaankin) niin olen itse asian tiimoilta lohduttautunut "työ tekijäänsä kiittää" sanonnalla. Siitä oikeastaan vuosien aikana tullut suorastaan mantra..
Kun/jos saisitte määrärahoja, voisi palstalle luoda oman alueensa kokeilunpaikka.fi tyyliseksi alustaksi keksijöille jossa teidän neuvostonne myöntäisi pieniä, mutta keksijälle merkittäviä avustuksia esim. prototyypin rakentamiseen. Itse ainakin olen kokenut typeräksi nykyisen mallin, jossa hyvän keksinnön tehneen ihmisen pitäisi myös opiskella itsensä toimitusjohtajaksi ja lakimieheksi, että voisi hyödyntää keksintöään rahallisesti eli perustaa yritys ja hakea patentti/suojaus.
Valtiolla pitäisi olla "leijonanluola" instanssi, joka arvioisi hakijan keksinnön ja jos se todetaan hyväksi, valtio perustaa yrityksen henkilöstöineen, hakee patentit ja keksijä saisi työpaikan, kertaluontoisen korvauksen tai rojaltit keksinnöstään.
Mutta, koska valtiolla on kädet täynnä työtä kaikessa turhuudessa niin en usko, että ihan lähiaikoina tulevat tällaistakaan hyvää ideaa toteuttamaan. Mutta mikä estäisi tieteitä ymmärtävää porukkaa perustamasta yritystä, joka tarjoaisi keksijöille Suomessa tällaista "leijonanluola" palvelua? Keksijät ovat erittäin heikosti hyödynnetty, mutta arvokas luonnonvara Suomessa. On toki muutama osuuskunta tai vastaava olemassa, jotka hieman samansuuntaisia palveluja tarjoavat Suomessa.
Ehtona "open source patentin" rahoittamiselle olisi, että jonkinlaista dataa pitäisi sitten sivustolle tuottaa rahan vastineeksi. Ideaa jatkaakseni, keksijä tai tiimi hakisi rahaa ja sitten koko keksintönsä suostuisivat julkaisemaan "open source patenttina" vapaaksi kaikille, jolloin sitä keksintöä voisi kuka tahansa täällä palstalla kehittää eteenpäin ja julkaista aiheesta oman prototyyppinsä. Tai vastaavasti, tiedeyritys sitten ostaisi keksijän keksinnön ja keksijä sitten saisi työpaikan tai rahaa korvaukseksi.
Näkisin, että tieteen tulevaisuudessa patentointi/suojaus ainakin nykymuodossaan lakkaa ja siirtyy enemmänkin jonkinlaiseen open source lisenssiin.
Tässä yksi oma keksintöni, jonka sovellutuksia yhden erittäin ison ja alati kasvavan alan piirissä vasta myöhemmin keksin. Joten vaikka itse alkuperäinen keksintö ei mitenkään rahallisessa mielessä ollut arvokas, niin sen sovellutuksen hokaaminen teki siitä arvokkaan. Joskushan vain kirjoitin keksintöjäni nettiin kaikille jakoon, mutta koska ei ketään oikein kiinnostanut, niin en sit lopulta jaksanut enää. Mikä silleen ihan hyvä juttu nyt, kun olen löytänyt yhteistyökumppanin perustamaan yrityksen kanssani, ja he ovat muutaman patentin itselleen jo hakenut ja muutenki heille patentointia tuttua heidän Nokian ajoiltaan ennen omaa firmaansa: niin nyt on sit muutama tusina patentoinnin arvoista ideaa jemmassa joista varmasti ainakin muutama tulee osoittautumaan rahanarvoiseksi ja siten saan pelinappuloita perustaa uusia yrityksiä mm. muikun kasvatus.
Tälle on lupa nauraa:
Aiheeseen liittyen, vanhasta kasettimankkarista tuli spirulina-altaan siipirattaan lisäksi tällainen ihmiskehon elektromagneettiseen kenttään reagoiva soitin (nämä pelkkä läppä enkä usko et ees mä keksin sovellutuksia rahallisesti):
Tiedepalsta.fi Kolehti
- [:] The Tiikeri [:]
- Reactions:
Re: Tiedepalsta.fi Kolehti
Salaliitot eivät ole mielenterveysongelma vaan realismia!
Et uskalla lukee tätä:
https://thetiikeri.wordpress.com/2023/0 ... -comeback/
Et uskalla lukee tätä:
Saatan rahoittaa hyviä ideoita tai keksintöjä jos rahoituksen saaja on järkevä ja yhteistyökykyinen.
Vielä ei ole sellaisia keksijöitä tässä foorumissa näkynyt.
Vielä ei ole sellaisia keksijöitä tässä foorumissa näkynyt.
- [:] The Tiikeri [:]
- Reactions:
Keksijät/nerot harvemmin ovat luonteeltaan "normaaleja". Ja taas vastaavasti, harvemmin normaalit ihmiset mitään merkittävää keksivät.
Ei mielestäni keksinnöissä tulisi huomioida keksijää itseään. Se kun on aika harmi kun Teslankin kanssa asiat meni niin, että häntä pilkattiin elämänsä aikana ja vasta keksijän kuoleman jälkeen ihmiset alkoivat arvostaa hänen työtään.
Hyvän keksinnön ilmaantuessa, ihmisten kannattaisi mielummin pyrkiä hyödyntämään keksintöä ja auttaa edistämään sitä, kuin keskittyä keksijän mollaamiseen. Josko joku ihminen on nero/keksijä niin miksi hänen työhönsä pitäisi suhtautua henkilökohtaisella tasolla, miksei työhön voisi suhtautua puhtaan ammattimaisesti ja ilman sen enempiä tunteiluja?

Salaliitot eivät ole mielenterveysongelma vaan realismia!
Et uskalla lukee tätä:
Et uskalla lukee tätä:
Aikamoisen läpsyttimen olet saanut aikaiseksi.
Kyllä ihan normaalit ihmiset tekevät keksinnöt, sitten on vähemmän normaaleita, jotka luulevat keksineensä jotain.[:] The Tiikeri [:] kirjoitti: ↑22 Tammi 2023, 23:43 Keksijät/nerot harvemmin ovat luonteeltaan "normaaleja". Ja taas vastaavasti, harvemmin normaalit ihmiset mitään merkittävää keksivät.
Prototyypin voisi valmistaa päivässä mutta vuodet kuluvat, eikä valmista tule koskaan.
Keskustelun aiheena ei kuitenkaan ole keksinnöt, niistä voi jatkaa jossain muussa ketjussa.