Uusia keksintöjä
Re: Uusia keksintöjä
Eipä tuo vie asiaa eteenpäin ollenkaan, kun tunget Jumalaa tieteeseen. Jumalalta voisi kyllä kysyä, miten se fysiikassa menee, mikä aine, mikä aallonpituus, mikä liike, mikä ääni, ylipäätänsä mikä juju. Saattaisi ilmoittaakin.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Re: Uusia keksintöjä
Konesalin ups käytössä hyrrä-generaattori on toimiva. Sillä voidaan erottaa sähköverkon häiriöjännitteet pois konesalin sähköstä ja samalla saadaan pieni energiavarasto siksi aikaa kun diesel generaattorit käynnistyvät.
Jos halutaan tehdä omakotitalo kokoluokan sähkön energiavarasto esim 10kwh energian säilömiseen yö-päivä käytöllä niin ei ole mitään järkeä. Kun sähköautoja aletaan romuttaa niin niistä saa varmaan 50%-60% kapasiteetilla toimivia akkuja. Ja myös noin 10kw tehoisen taajuusmuuntajan osat joilla diy miehet voivat tehdä katkottoman sähkön ja kulutuksen sovituksen halvimpaan sähkön aikaan.
Jos halutaan tehdä omakotitalo kokoluokan sähkön energiavarasto esim 10kwh energian säilömiseen yö-päivä käytöllä niin ei ole mitään järkeä. Kun sähköautoja aletaan romuttaa niin niistä saa varmaan 50%-60% kapasiteetilla toimivia akkuja. Ja myös noin 10kw tehoisen taajuusmuuntajan osat joilla diy miehet voivat tehdä katkottoman sähkön ja kulutuksen sovituksen halvimpaan sähkön aikaan.
Re: Uusia keksintöjä
Ei varmaan olekaan. Mutta joissain tapauksissa tuo voisi olla ihan toimiva ratkaisu tasata energian tuoton ja kulutuksen välistä aikaeroa.
-
- Reactions:
- Viestit: 1143
- Liittynyt: 18 Joulu 2022, 18:07
Re: Uusia keksintöjä
Niin, mutta miksi odottaa romua akkua autosta, kun tietyt sähköautot pystyvät toimimaan sähkövarastona jo nyt V2H kaksisuuntaisella latauksella. Toki latureita viellä kovin vähän tarjolla,mutta sopisi hyvin pörssisähkön kyytipojaksi.
Re: Uusia keksintöjä
Tarvitseeko ottaa huomioon auton arvon alenemista, akut kulahtavat nopeammin jos niitä joutuu lataamaan useammin muun käytön takia.Näinon0070 kirjoitti: ↑24 Tammi 2023, 10:33Niin, mutta miksi odottaa romua akkua autosta, kun tietyt sähköautot pystyvät toimimaan sähkövarastona jo nyt V2H kaksisuuntaisella latauksella. Toki latureita viellä kovin vähän tarjolla,mutta sopisi hyvin pörssisähkön kyytipojaksi.
Re: Uusia keksintöjä
Teknisesti voisi tomia, mutta hieman hölmöä sitoa auto taloon. Jos joku lähtee tuolla autolla viikoksi Leville, niin homma kusee kotin jääville.Näinon0070 kirjoitti: ↑24 Tammi 2023, 10:33Niin, mutta miksi odottaa romua akkua autosta, kun tietyt sähköautot pystyvät toimimaan sähkövarastona jo nyt V2H kaksisuuntaisella latauksella. Toki latureita viellä kovin vähän tarjolla,mutta sopisi hyvin pörssisähkön kyytipojaksi.
-
- Reactions:
- Viestit: 1143
- Liittynyt: 18 Joulu 2022, 18:07
Re: Uusia keksintöjä
Jos et pikalaturilta roudaa sähköä kotiin, niin ei vaikutusta.Punkero kirjoitti: ↑24 Tammi 2023, 10:52Tarvitseeko ottaa huomioon auton arvon alenemista, akut kulahtavat nopeammin jos niitä joutuu lataamaan useammin muun käytön takia.Näinon0070 kirjoitti: ↑24 Tammi 2023, 10:33Niin, mutta miksi odottaa romua akkua autosta, kun tietyt sähköautot pystyvät toimimaan sähkövarastona jo nyt V2H kaksisuuntaisella latauksella. Toki latureita viellä kovin vähän tarjolla,mutta sopisi hyvin pörssisähkön kyytipojaksi.
Re: Uusia keksintöjä
Maailman pienin 3d-tulostin 18 x 31 x 41 mm, 17 grammaa. Tulostusmateriaali hartsi.
Vekotin kovettaa hartsin UV valon avulla. Lopputulos näkyy videolla kohdassa 9:25
Vekotin kovettaa hartsin UV valon avulla. Lopputulos näkyy videolla kohdassa 9:25
Re: Uusia keksintöjä
Mihin teknologiaan tuo perustuu ?
Re: Uusia keksintöjä
"Amerikkalainen materiaalitieteilijöiden ryhmä on kehittänyt polttokennon, joka luo sähköä suoraan ihmisen kudosnesteen sisältämästä glukoosista.
Viimevuotisen huippuyliopisto MIT:n tiedotteen mukaan polttokenno on äärimmäisen ohut, 400 nanometriä eli 0,0004 millimetriä. Se tuottaa sähkötehoa 43 mikrowattia neliösenttimetriä kohti, eli 430 milliwattia per neliömetri.
Kennoreaktiossa glukoosi hapettuu glukonihapoksi, eli hapettuminen on vaillinaista, eikä suoranaista palamista. Reaktio kuluttaa yhden happimolekyylin (O₂) kahta glukoosimolekyyliä kohti.
Elektrodit ovat jalometalli platinaa, ja elektrolyytti kiinteää ceriumdioksidia. Tämä keraaminen aine sallii vetyionien liikkua sisällään ja siksi johtaa sähköä.
Tutkijat ovat suunnitelleet tekniikkansa lääketieteellisten implanttien käyttöön.
Tyypillisten implanttien tehovaatimus on tutkijoiden mukaan jotain 0,1 mikrowatin ja yhden milliwatin väliltä.
Kevyemmän pään laitteita voitaisiin siten käyttää vaivaisen 0,2 neliömillimetrin kokoisella polttokennosirulla, raskaimpia implantteja reilun 20 neliösenttimetrin kennopinta-alalla."
https://www.tivi.fi/uutiset/uusi-keksin ... 163386708c
Viimevuotisen huippuyliopisto MIT:n tiedotteen mukaan polttokenno on äärimmäisen ohut, 400 nanometriä eli 0,0004 millimetriä. Se tuottaa sähkötehoa 43 mikrowattia neliösenttimetriä kohti, eli 430 milliwattia per neliömetri.
Kennoreaktiossa glukoosi hapettuu glukonihapoksi, eli hapettuminen on vaillinaista, eikä suoranaista palamista. Reaktio kuluttaa yhden happimolekyylin (O₂) kahta glukoosimolekyyliä kohti.
Elektrodit ovat jalometalli platinaa, ja elektrolyytti kiinteää ceriumdioksidia. Tämä keraaminen aine sallii vetyionien liikkua sisällään ja siksi johtaa sähköä.
Tutkijat ovat suunnitelleet tekniikkansa lääketieteellisten implanttien käyttöön.
Tyypillisten implanttien tehovaatimus on tutkijoiden mukaan jotain 0,1 mikrowatin ja yhden milliwatin väliltä.
Kevyemmän pään laitteita voitaisiin siten käyttää vaivaisen 0,2 neliömillimetrin kokoisella polttokennosirulla, raskaimpia implantteja reilun 20 neliösenttimetrin kennopinta-alalla."
https://www.tivi.fi/uutiset/uusi-keksin ... 163386708c