elämäni on turhaa - ja se on hemmetin mahtavaa

KultaKikkare
Reactions:

Re: elämäni on turhaa - ja se on hemmetin mahtavaa

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Märkäruuti kirjoitti: 11 Kesä 2024, 10:42
Keijona kirjoitti: 11 Kesä 2024, 10:39 Tiede kyllä todistelee päinvastaista, sen mukaan mitään maailmankaikkeudessa ei tapahdu ilman syytä.
Näinkö on? Olen itse käsittänyt, että kvanttifysiikka on stokastista ja sen myötä maailmankaikkeus on pohjimmiltaan stokastinen.
Maailmankaikkeus on kyllä paljon muutakin kuin stokastista kvanttifysiikkaa.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
JeeSe
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

KultaKikkare kirjoitti: 11 Kesä 2024, 10:55
Keijona kirjoitti: 11 Kesä 2024, 10:39 Tiede kyllä todistelee päinvastaista, sen mukaan mitään maailmankaikkeudessa ei tapahdu ilman syytä.
Näinkö on? Olen itse käsittänyt, että kvanttifysiikka on stokastista ja sen myötä maailmankaikkeus on pohjimmiltaan stokastinen.
Maailmankaikkeus on kyllä paljon muutakin kuin stokastista kvanttifysiikkaa.
Joidenkin maailmankaikkeuteen mahtuu vain yksi asia kerrallaan.
anarkistialkuasukas
Reactions:

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Keijona kirjoitti: 11 Kesä 2024, 10:39
anarkistialkuasukas kirjoitti: 11 Kesä 2024, 06:05 Elämän tarkoitusta ei ole, on vain energian ikuista kiertokulkua ja muodonmuutosta. Me olemme sattumaa eikä kohtaloa ole.
Tiede kyllä todistelee päinvastaista, sen mukaan mitään maailmankaikkeudessa ei tapahdu ilman syytä. Sen voi ymmärtää siten, että kaikelle on syy ja tarkoituksensa. Yksijumalaisen kulttuurin jälkeläiset nyt vaan etsivät sitä yhtä ainoaa ja oikeaa tarkoitusta, mutta ehkä elämän tarkoitukset ovat yhtä monimuotoisia kuin elämä itse.
Kyllä sattumanvaraisillekin tapahtumille voi löytyä sattumanvarainen syy. Jos olisi tarkoitus niin tulisi olla myös päämäärä. Mihin maailmankaikkeus muka voisi tähdätä, tai päättyä? En usko mihinkään alkuräjähdykseen koska sekin edellyttäisi jonkun "jumalan" tapaisen tilan tai entiteetin olemassaoloa, nimittäin jos joku räjähdys oli, niin piti olla myös se jokin missä se räjähdys tapahtui ja mistä se sai alkunsa sekä energiansa.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Kohina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Minä uskon allkuräjähdykseen, mutta päätäni pienempi universumi ei varmastikaan ole koskaan ollut.
Make Keke Great Again
KultaKikkare
Reactions:

anarkistialkuasukas kirjoitti: 11 Kesä 2024, 16:58
anarkistialkuasukas kirjoitti: 11 Kesä 2024, 06:05 Elämän tarkoitusta ei ole, on vain energian ikuista kiertokulkua ja muodonmuutosta. Me olemme sattumaa eikä kohtaloa ole.
Tiede kyllä todistelee päinvastaista, sen mukaan mitään maailmankaikkeudessa ei tapahdu ilman syytä. Sen voi ymmärtää siten, että kaikelle on syy ja tarkoituksensa. Yksijumalaisen kulttuurin jälkeläiset nyt vaan etsivät sitä yhtä ainoaa ja oikeaa tarkoitusta, mutta ehkä elämän tarkoitukset ovat yhtä monimuotoisia kuin elämä itse.
Kyllä sattumanvaraisillekin tapahtumille voi löytyä sattumanvarainen syy. Jos olisi tarkoitus niin tulisi olla myös päämäärä. Mihin maailmankaikkeus muka voisi tähdätä, tai päättyä? En usko mihinkään alkuräjähdykseen koska sekin edellyttäisi jonkun "jumalan" tapaisen tilan tai entiteetin olemassaoloa, nimittäin jos joku räjähdys oli, niin piti olla myös se jokin missä se räjähdys tapahtui ja mistä se sai alkunsa sekä energiansa.
Teorian mukaan singulariteetti sisälsi aika-avaruuden, tilan ja ajan. Se ei sijainnut tilassa eikä ajassa, koska se oli (ja on edelleen) tila ja aika. Sama jos miettisi missä tilassa universumi sijaitsee. Ei missään tilassa, koska se on tila.

Ei tapahtunut mitään räjähdystä vaan tilan laajeneminen. Alkuräjähdys (big bang) on teorialle keksitty pilkkanimi sen vastustajan toimesta, josta on sittemmin tullut teorian virallinen nimi.
KultaKikkare
Reactions:

Ja jos joku ei sijaitse tilassa ei sillä ole kokoakaan.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 11 Kesä 2024, 16:58 mistä se sai alkunsa sekä energiansa.
Kosmologiassa on suorastaan paradigmana, että maailmankaikkeuden kokonaisenergia on nolla.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

KultaKikkare kirjoitti: 11 Kesä 2024, 21:37 Ja jos joku ei sijaitse tilassa ei sillä ole kokoakaan.
Kvanttifysiikassa taitaa Planckin tilavuus olla pienin mielekäs tilavuus. Kvanttifluktaatio, joka synnytti maailmankaikkeuden tapahtui Plancin tilan "hämärän rajamailla" ainakin, mikäli kosmologeja on uskominen. Ja mikä minä niille olen vastaankaan väittämään.
Molli
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Molli »

.. Poimittua:
".... Lohduttaudu Koskeniemen sanoin,
"olen ollut"."
Omana ajatuksena on jonkun aikaa ollut, jotta elämäsä kuitesa parasta on uusi aamu.

Tuona hetkenä, näet eilisen pitkäpäivä ei paina, myös rassaavat huolet ja keskeneräisyyden ole vielä aatoksien jarruna kun silmänsä avaa uuteen aamuun, kuin virkeä peippone. Ennemmenkin "haasteet on unissaan selvitetty".

Takuuvarma "päivän positiivisin hetki".
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
kokeellinen tiede
Reactions:

Viesti Kirjoittaja kokeellinen tiede »

elämä ei ole turhaa missään kohden .. me 9 miljardia ihmistä olemme kaikki ainutlastuisia jokaikinen ..
………………………………………………………..
Muutoin olen sitä mieltä että Yle tulee lakkauttaa
anarkistialkuasukas
Reactions:

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

KultaKikkare kirjoitti: 11 Kesä 2024, 21:33
anarkistialkuasukas kirjoitti: 11 Kesä 2024, 16:58
Teorian mukaan singulariteetti sisälsi aika-avaruuden, tilan ja ajan. Se ei sijainnut tilassa eikä ajassa, koska se oli (ja on edelleen) tila ja aika. Sama jos miettisi missä tilassa universumi sijaitsee. Ei missään tilassa, koska se on tila.

Ei tapahtunut mitään räjähdystä vaan tilan laajeneminen. Alkuräjähdys (big bang) on teorialle keksitty pilkkanimi sen vastustajan toimesta, josta on sittemmin tullut teorian virallinen nimi.
En usko että kukaan oli vailla litterointia nykyisin vallassa olevasta teoriasta. Se ei tuo keskusteluun mitään uutta näkökulmaa.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Paikalla
Wisti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Ihmispolo voi täällä rimpuilla unelmiaan kohti sen mukaan kuin uskoa riittää. Hiukkasfysiikka tai avaruuden laajeneminen lienee se ja sama. ”merkityksellisen elämän” kannalta. Kvanttifysiikasta ja moraalisista ohjeista tuskin kannattaa yrittää puuroa keittää.
ID10T
Reactions:

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Mikä on tarkoitus syyntakeettoman toiminnalle?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Syyntakeettomuus
wikipedia kirjoitti:Rikoksen tekijä on syyntakeeton, jos hän ei tekohetkellä kykene mielisairauden, syvän vajaamielisyyden taikka vakavan mielenterveyden tai tajunnan häiriön vuoksi ymmärtämään tekonsa tosiasiallista luonnetta tai oikeudenvastaisuutta taikka hänen kykynsä säädellä käyttäytymistään on sellaisesta syystä ratkaisevasti heikentynyt.
Syyntakeeton toimii siis ikäänkuin vailla ohjausta.
ID10T
Reactions:

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 11 Kesä 2024, 10:52
Monoteismista peräisin olevaan valintojen avulla paratiisiin tai taivaaseen perustuvaan arvomaailmaan, siis yksilökeskeisyyteen, siihen ajatukseen että kaikki on tasa-arvoisia yhden jumalan edessä, on tietenkin rakentunut monenlaisia itsekkyyden oikeutuksia ja älyttömän vapauden ja kaaoksen teorioita.
Onneksi tämä ei meitä ateisteja koske ;)
Keijona
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Turhaa on priorisoida ja harrastaa sellaista millä ei ole tulevaisuutta, esim ihmisen ego ja minä katoaa, joten itsekkyys on pelkkää elämän tuhlausta. Sen sijaan sellaisen arvomaailman vaaliminen, joka on kestävä ja pysyvä tuo elämään todellista sisältöä ja onnea, koska silloin ihminen on osa isompaa ja suurempaa kokonaisuutta.

Mutta eihän pelon motivoimat itsekkyyden vangit uskalla olla inhimillisiä ja empaattisia, jakaa ja rakastaa, vaan ahnehtivat subjektiivisuutta turvakseen, kuvittelevat että se oman puolueellisuuden ja minän vahvistaminen ei johtaisi epäoikeudenmukaisuuteen ja erimielisyyksiin, hammasten kiristelyyn ja kiirastuleen.

Ongelman ydin on hyvin yksinkertainen, jokainen ihminen haluaa tulla hyväksytyksi ja rakastetuksi, mutta peloissaan he eivät enää uskalla hyväksyä ja rakastaa.

Ihmisyys on inhimillisyyttä ja empatiaa, toisten huomion ottamista ja jakamista, jos ihmiseltä puuttuu nuo inhimilliset ominaisuudet, ei hänellä ole enää ihmisarvoa.
Same same but different
Vastaa Viestiin