Palkalla tulee elää, pakolliset sivukulut

Keskustelua politiikasta ja poliitikoista kautta linjan.
SHT
Reactions:
Viestit: 616
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Palkalla tulee elää, pakolliset sivukulut

Viesti Kirjoittaja SHT »

https://www.accountor.com/fi/finland/ar ... -sivukulut
Linkissä yllä todetaan näin
"Työnantajan työntekijästä maksamien pakollisten sivukulujen määrä riippuu työntekijän iästä sekä yrityksen vuoden aikana kaikille työntekijöille maksettujen palkkojen kokonaismäärästä."
En nyt ole ihan varma, mutta käsittäisin tämän siten, että, työnantajan kannattaa palkata monta osa-aikaista työntekijää, muutaman kokoaikaisen asemasta.
Jos työn kokonaismäärä pilkotaan useille työntekijöille, osa työntekijän tuloista maksetaan sosiaalietuisuuksina kuten asumistukena.
SHT
Reactions:
Viestit: 616
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Palkalla tulee elää, pakolliset sivukulut

Viesti Kirjoittaja SHT »

Palkkojen kokonaismäärällä jaetaan työnantajat suurtyönantajiin ja muihin työnantajiin.
Olen ihmetellyt, miksi työnantajat mielellään palkkaavat useita osa-aikaisia tai jopa nollatuntisopimuksella olevia työntekijöitä, kuin teettävät työn kokoaikasilla työntekijöillä. Näin siksi, että tällä vältellään TyEL-maksuja.
https://www.palkka.fi/Ohjeet/Ohje/k/161
" Jos työntekijän koko kuukauden ansio jää alle ansiorajan (Palkanlaskennassa käytettävät parametritiedot), ei TyEL-maksua tarvitse maksaa eikä pidättää työntekijän palkasta"
Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
Susa
Reactions:
Viestit: 7208
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Palkalla tulee elää, pakolliset sivukulut

Viesti Kirjoittaja Susa »

Ja lomaoikeuskin jää vajaaksi.
SHT
Reactions:
Viestit: 616
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Palkalla tulee elää, pakolliset sivukulut

Viesti Kirjoittaja SHT »

Olen sittenkin väärässä. Työnantajan täytyy maksaa kaikille työntekijöille palkkoja 9348 euroa kuuden kuukauden aikana (ajattelin eilen, että tämä on yhdelle työntekijälle maksettu palkka), jota häntä pidettäisiin tilapäisenä työnantajana. Vain tilapäinen työnantaja voidaan vapauttaa TyEL-maksuista. Lisäksi tilapäiseltä työnantajalta vaaditaan, ettei hän työllistä ketään pysyvästi. Käsittääkseni nollatuntisopimuskin voi olla vakituinen työsuhde.
Joku syy useiden osa-aikaisten työntekijöiden palkkaamiselle kokoaikaisen asemasta täytyy olla.
Vastaa Viestiin