Ateistit ja henkisyys, ei hengellisyys

Tieteellistä keskustelua uskonnoista ja uskontojen vaikutuksista ihmiseen.
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3368
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Ateistit ja henkisyys, ei hengellisyys

Viesti Kirjoittaja Toope »

Keijona kirjoitti: 04 Helmi 2023, 13:59 Kyllä ateistien rationaalisuus täytyy kyseenalaistaa. Kun eivät senvertaa ateismistaan tiedä, että ei ateismi kiellä ateisteilta satuolentoihin uskomista.
Joten kyllä ateisti voi uskoa satuolentoihin tai mielikuvituksen tuotteisiin, kuten tasa-arvoon tai vapaaseen tahtoon
Ei mitään ateismia vastaan minullakaan sinänsä, mutta se luo arvotyhjiötä. Kristillisyyttä pidän hyvänä arvo/moraalikäsityksenä. En mitenkään näe, että ateistinen näkemys voisi olla parempaa. Olen osin "kulttuurikristitty", agnostinen mutta kunnioitan uskontoa, koska sen arvomaailma on parempaa, mitä ateistit tarjoavat yhteiskunnalle.
Ateismi luo tyhjyyttä, toimiva uskonto täyttymystä.
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3368
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Ateistit ja henkisyys, ei hengellisyys

Viesti Kirjoittaja Toope »

Uskonto ei ole vain henkilökohtainen näkemys, se on myös yhteiskunnallinen, sosiaalinen näkemys. Vaikka uskonto luo myös pahaa (vrt. islam), se usein myös yhtenäistää yhteisöä.
Kristinusko rakensi Eurooppaa suuresti, rakensi USA:aa vahvasti. Ei ole turhuutta, eikä ajatus jota kantsisi hylätä nykyäänkään.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 6484
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Ateistit ja henkisyys, ei hengellisyys

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Toope kirjoitti: 06 Helmi 2023, 22:33
Keijona kirjoitti: 04 Helmi 2023, 13:59 Kyllä ateistien rationaalisuus täytyy kyseenalaistaa. Kun eivät senvertaa ateismistaan tiedä, että ei ateismi kiellä ateisteilta satuolentoihin uskomista.
Joten kyllä ateisti voi uskoa satuolentoihin tai mielikuvituksen tuotteisiin, kuten tasa-arvoon tai vapaaseen tahtoon
Ei mitään ateismia vastaan minullakaan sinänsä, mutta se luo arvotyhjiötä. Kristillisyyttä pidän hyvänä arvo/moraalikäsityksenä. En mitenkään näe, että ateistinen näkemys voisi olla parempaa. Olen osin "kulttuurikristitty", agnostinen mutta kunnioitan uskontoa, koska sen arvomaailma on parempaa, mitä ateistit tarjoavat yhteiskunnalle.
Ateismi luo tyhjyyttä, toimiva uskonto täyttymystä.
Mitenkäs ateismi liittyy arvoihin? Jokainen ateisti on yksilö. Meillä ei ole mitään "Kirkkoa" joka määrää dogmit. Mun arvot on samankaltaisia Kuin kenen tahansa ateistin mutta muuta yhteistä meissä ei ole.. Ainut on jumaluskon puute ja se mitä jokainen sen lisäksi on on jokaisen oma asia.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 10748
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Ateistit ja henkisyys, ei hengellisyys

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Toope kirjoitti: 06 Helmi 2023, 22:33
Keijona kirjoitti: 04 Helmi 2023, 13:59 Kyllä ateistien rationaalisuus täytyy kyseenalaistaa. Kun eivät senvertaa ateismistaan tiedä, että ei ateismi kiellä ateisteilta satuolentoihin uskomista.
Joten kyllä ateisti voi uskoa satuolentoihin tai mielikuvituksen tuotteisiin, kuten tasa-arvoon tai vapaaseen tahtoon
Ei mitään ateismia vastaan minullakaan sinänsä, mutta se luo arvotyhjiötä.
EI LUO. Inhimillisyys ja lähimmäisenrakkaus ei ole uskontojen yksityisomaisuutta, eikä keksimää.
Toope kirjoitti: Kristillisyyttä pidän hyvänä arvo/moraalikäsityksenä.
Siitäkin huolimatta, että kirkon piirissä on pedofiileja? Kuten huomaat, kristillisyys ei tee ihmisestä hyvää, se hyvyys tulee sisältä päin.
Toope kirjoitti: En mitenkään näe, että ateistinen näkemys voisi olla parempaa.
Entä huonompaa? Sitä paitsi ateismissa ei olekaan kyse arvoista, vaan siitä, uskooko ihmeisiin ja satuolentoihin vai ei. Tältä osin ateistinen näkemys on ainakin rationaalisempi kuin teistinen näkemys.
Toope kirjoitti: Olen osin "kulttuurikristitty", agnostinen mutta kunnioitan uskontoa, koska sen arvomaailma on parempaa, mitä ateistit tarjoavat yhteiskunnalle.
Tuo on sikäli turha argumentti, että eihän ateismi arvomaailmaa tarjoakaan. Eikä kyllä sen vastakohta teismikään, johon sinun ateismia pitäisi verrata, eikä mihinkään tiettyyn uskontoon. Sama kuin vertaisit polkupyörättömyyttä nimenomaan kymppitonnin kilpapyörään, etkä polkupyörän omistamiseen yleisesti.
Toope kirjoitti: Ateismi luo tyhjyyttä, toimiva uskonto täyttymystä.
Luoko joulupukkiin tai keijukaisiin uskomatta oleminen tyhjyyttä? Vertaat edelleen vääriä asioita, kun pitäisi verrata ateismia ja teismiä.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 10748
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Ateistit ja henkisyys, ei hengellisyys

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Toope kirjoitti: 06 Helmi 2023, 22:38 Uskonto ei ole vain henkilökohtainen näkemys, se on myös yhteiskunnallinen, sosiaalinen näkemys. Vaikka uskonto luo myös pahaa (vrt. islam), se usein myös yhtenäistää yhteisöä.
Miten se uskonto esim. meillä Suomessa yhtenäistää, jos kansa käy kirkossa keskimäärin kerran vuodessa?
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5032
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Ateistit ja henkisyys, ei hengellisyys

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Minä en usko joulupukkiin oikeasti, mutta olen niin sanottu kulttuuriuskovainen. Olen niin vihainen pakkasukolle - johon en tietenkään usko myöskään- että teeskentelen uskovani joulupukkiin. Välinpitämättömyys molempia joulun ukkoja kohtaan olisi voitto pakkasukon kannattajille. Sitä en halua.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Ateistit ja henkisyys, ei hengellisyys

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

ID10T kirjoitti: 07 Helmi 2023, 08:16 (...) eihän ateismi arvomaailmaa tarjoakaan. Eikä kyllä sen vastakohta teismikään, johon sinun ateismia pitäisi verrata, eikä mihinkään tiettyyn uskontoon.
Varmaankin jumaluskon puuttumista on käsitteellisesti oikein verrata siihen, että jumaluskoa on, mutta tuo usko on käytännössä kuitenkin lähes aina sitä että tunnustetaan jotakin uskontoa, muutenhan sen sisältö jäisi kovin abstraktiksi, ja minusta tuo uskontokuntaan kuuluminen on jopa primäärimpää kuin se, mihin tarkalleen ottaen uskotaan. Esim. rippikoulua ja kirkkohäitä näyttävät arvostavan monet nimikristitytkin, siis ne jotka eivät muuten käy kirkossa koskaan. Onhan uskonto myös vahvasti yhteisöllinen ilmiö, identiteettiä luova. Minusta tämä näkyy erityisen selvästi islamin puolella, jossa radikaalit islamistit - Al-Qaida, Isis, Taliban - eivät useinkaan edes ole lukeneet Koraania itse, kuten olen ymmärtänyt. Silti he kiihkoilevat islamin puolesta, koska kokevat olevansa ensi sijassa muslimeja, eli eroavansa juutalaisista ja kristityistä jotenkin olennaisella tavalla. Kyse on kulttuuri-identiteetistä.

Ja kyllä tuo arvomaailmakin rakentuu käytännössä vallitsevan uskonnon pohjalle. Omilla matkoillani esim. Egyptissä ja Thaimaassa olen keskustellut sikäläiseen kantaväestöön kuuluvien kanssa uskonnoistakin, ja minulle on käynyt selväksi, että vaikka olenkin ateisti, olen nimenomaan kristillinen ateisti. Muualla huomaa paremmin omat juurensa, eikä niistä eroon pääse, ja miksi pitäisikään. Koen, että kun pidän arvossa mm. demokratiaa ja ihmisoikeuksia, rakentuvat nämäkin käsitykseni pitkälti täkäläiselle evankelis-luterilaisuudelle, jonka piirissä olen kasvanut. Kuulun länsimaiseen kulttuuriin, ateistinakin - eli kasvaneena juuri tällaiseksi ateistiksi, joka ei tunnusta mitään jumalaa, mutta kunnioittaa ja ihailee Uuden testamentin Vuorisaarnaa, Paavalin 1. korinttilaiskirjeen 13. lukua, Luukkaan evankeliumin vertauksia tuhlaajapojasta, laupiaasta samarialaisesta, fariseuksesta ja publikaanista...
Vastaa Viestiin