Paras motiivi tieteelle?

Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Keijona kirjoitti: 11 Helmi 2023, 20:45 Ateistien epäloogisuus taas täydessä loistossaan, kun keskustelevat Jumalan ominaisuuksista, heille olemattoman ominaisuuksista.
Meinaatko, että ateistit eivät voisi keskustella esim. Nuuskamuikkusesta, joka esiintyy Tove Janssonin muumikirjoissa? Kyllä minä voin kuvitella, että minulle sanoisi toinen ateisti "Nuuskamuikkunen on noissa kirjoissa todella filosofinen, syvällinen hahmo" ja minä vastaisin "minun mielestäni hän on lähinnä vastuunpakoilija, taivaanrannan maalari". Tätäkö sinä kommentoisit vastaavaan tapaan kuin yllä? Vai sallitko ateistien kyllä puhuvan Nuuskamuikkusesta mutta ei Jumalasta, vaikka eivät usko kummankaan olevan oikeasti olemassa? Vai olisiko oikein huudahtaa minulle: "ahaa, siis uskot Nuuskamuikkusen olevan olemassa, kun puhut hänestä noin!"

Luepa tähän liittyen https://www.harryhiker.com/ap/quine-00.htm
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

ID10T kirjoitti: 11 Helmi 2023, 20:48
Sulervo kirjoitti: Ja Raamattuhan kertoo monessakin kohdassa Jumalan voivan yllättyä tai erehtyä.
Tämä taas on ristiriidassa kaikkitietävyyden kanssa.
Niin, myös kaikkitietävyyden. Sitä paitsi kaikkivaltius ja kaikkitietävyys johtavat loogisiin paradokseihin - "voiko kaikkivaltias Jumala luoda niin painavan kiven, että ei jaksa nostaa sitä" - mutta toivottavasti meidän ei tämän enempää tarvitse puhua ainakaan tällaisesta.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Sulervo kirjoitti: 11 Helmi 2023, 20:59
Keijona kirjoitti: 11 Helmi 2023, 20:45 Ateistien epäloogisuus taas täydessä loistossaan, kun keskustelevat Jumalan ominaisuuksista, heille olemattoman ominaisuuksista.
Meinaatko, että ateistit eivät voisi keskustella esim. Nuuskamuikkusesta, joka esiintyy Tove Janssonin muumikirjoissa? Kyllä minä voin kuvitella, että minulle sanoisi toinen ateisti "Nuuskamuikkunen on noissa kirjoissa todella filosofinen, syvällinen hahmo" ja minä vastaisin "minun mielestäni hän on lähinnä vastuunpakoilija, taivaanrannan maalari". Tätäkö sinä kommentoisit vastaavaan tapaan kuin yllä? Vai sallitko ateistien kyllä puhuvan Nuuskamuikkusesta mutta ei Jumalasta, vaikka eivät usko kummankaan olevan oikeasti olemassa? Vai olisiko oikein huudahtaa minulle: "ahaa, siis uskot Nuuskamuikkusen olevan olemassa, kun puhut hänestä noin!"

Luepa tähän liittyen https://www.harryhiker.com/ap/quine-00.htm
Yhtä järjetöntä se olisi jos olisi Nuuskamuikkusen kieltävä ismi ja tuon ismin jäsenet sitten keskustelisivat Nuuskamuikkusen ominaisuuksista.

Järjetöntä se on, olemattoman ominaisuuksista keskustelu. Vaan ei uskova näe uskonsa järjettömyyttä, subjektiivisuutensa takia. Tuo mekanismi korostuu ateisteissa, itseensä uskovaisissa.
Same same but different
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3603
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja asdf »

Sulervo kirjoitti: 11 Helmi 2023, 18:40
asdf kirjoitti: 11 Helmi 2023, 16:10 Luultavasti yleisin motivaatio sen sijaan vastustaa tiedettä lienee uskonto.
Nykyään erityisesti ilmastomuutoksen kiistäjät ja koronarokotusten torjujat lienevät näitä tieteen vastustajia, mutta minkä nojalla tuon vastustamisen syynä olisi jokin uskonto? Ei ainakaan täkäläinen evankelisluterilaisuus. Pikemminkin kyseessä näyttäisi olevan yleinen valtaapitävien vastustaminen ja salaliittoteorioiden elättely.
Kirjoitin "yleisin". Se ei tarkoita 100 % tapauksista.
Deciphered from crop circles.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Keijona kirjoitti: 11 Helmi 2023, 21:07 Järjetöntä se on, olemattoman ominaisuuksista keskustelu. Vaan ei uskova näe uskonsa järjettömyyttä, subjektiivisuutensa takia. Tuo mekanismi korostuu ateisteissa, itseensä uskovaisissa.
Ei sinun toki tarvitse keskustella esim. romaanihenkilöistä ellet halua. Mutta älä myöskään soimaa tuota keskustelua järjettömäksi sen takia, että noita henkilöitä ei ole oikeasti olemassa. Kas, inhimillinen mielikuvitus voi tehdä sellaisenkin keskustelun varsin mielekkääksi ja antoisaksi, niille keillä sitä on.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Sulervo kirjoitti: 11 Helmi 2023, 21:21
Keijona kirjoitti: 11 Helmi 2023, 21:07 Järjetöntä se on, olemattoman ominaisuuksista keskustelu. Vaan ei uskova näe uskonsa järjettömyyttä, subjektiivisuutensa takia. Tuo mekanismi korostuu ateisteissa, itseensä uskovaisissa.
Ei sinun toki tarvitse keskustella esim. romaanihenkilöistä ellet halua. Mutta älä myöskään soimaa tuota keskustelua järjettömäksi sen takia, että noita henkilöitä ei ole oikeasti olemassa. Kas, inhimillinen mielikuvitus voi tehdä sellaisenkin keskustelun varsin mielekkääksi ja antoisaksi, niille keillä sitä on.
Ihminen nyt voi mielikuvituksensa avulla mennä mitä kummallisempaan solmuun, varsinkin isminsä ja aatteensa palossa. Olemattoman ominaisuuksista keskustelu ei ole ihan rationaalisinta toimintaa.
Same same but different
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

asdf kirjoitti: 11 Helmi 2023, 21:12
Sulervo kirjoitti: 11 Helmi 2023, 18:40
asdf kirjoitti: 11 Helmi 2023, 16:10 Luultavasti yleisin motivaatio sen sijaan vastustaa tiedettä lienee uskonto.
Nykyään erityisesti ilmastomuutoksen kiistäjät ja koronarokotusten torjujat lienevät näitä tieteen vastustajia, mutta minkä nojalla tuon vastustamisen syynä olisi jokin uskonto? Ei ainakaan täkäläinen evankelisluterilaisuus. Pikemminkin kyseessä näyttäisi olevan yleinen valtaapitävien vastustaminen ja salaliittoteorioiden elättely.
Kirjoitin "yleisin". Se ei tarkoita 100 % tapauksista.
Kirjoitit "luultavasti yleisin". Kuulostaa siltä kuin vain luulisit noin, ilman väitettäsi vahvistavan haastattelututkimuksen tukea. Näitä keskusteluja tuppaa vääristämään myös se, että monet näköjään puhuvat lähinnä USA:ssa vaikuttavista suuntauksista, kun esim. minä keskittyisin ensi sijassa Suomeen tai yleisemmin pohjoismaihin.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Keijona kirjoitti: 11 Helmi 2023, 21:35 Olemattoman ominaisuuksista keskustelu ei ole ihan rationaalisinta toimintaa.
Tarvitseeko kaiken toiminnan ollakaan ihan rationaalisinta, toivottavasti ei. Rationaalisuuden huippu on vissiin tämän iki-ihanan runon "Koneidylli" mukaista:

Sillä on siellä kurjaa: tietokoneella luonnossa.
Se laskee marjoja. Se laskee piirakoita kuin muurahaisia.
Sitten se kirjoittaa jäntevän runon: yksi, kaksi.

(Kalevi Lappalaisen kokoelmasta Puolihevosen hermorata)
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Sulervo kirjoitti: 11 Helmi 2023, 21:49
Keijona kirjoitti: 11 Helmi 2023, 21:35 Olemattoman ominaisuuksista keskustelu ei ole ihan rationaalisinta toimintaa.
Tarvitseeko kaiken toiminnan ollakaan ihan rationaalisinta, toivottavasti ei. Rationaalisuuden huippu on vissiin tämän iki-ihanan runon "Koneidylli" mukaista:

Sillä on siellä kurjaa: tietokoneella luonnossa.
Se laskee marjoja. Se laskee piirakoita kuin muurahaisia.
Sitten se kirjoittaa jäntevän runon: yksi, kaksi.

(Kalevi Lappalaisen kokoelmasta Puolihevosen hermorata)
Ateistien perustellessa ateismiaan tuo onkin sitten hyvä ottaa esimerkiksi ja jälleen lisätodisteeksi siitä, että ateismi on itsekkyyden motivoimaa mutuilua, samanlaista denialismia kuin ilmastonmuutoksen kieltäjilläkin: "Minäminämua ei
tuu luonto tai jumala rajoittamaan tai itsekkyydestä rankaisemaan, koska olen egoni kuplaan luonnosta ja todellisuudesta erilliseksi yksilöitynyt "
Same same but different
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Keijona kirjoitti: 11 Helmi 2023, 21:59 Ateistien perustellessa ateismiaan tuo onkin sitten hyvä ottaa esimerkiksi ja jälleen lisätodisteeksi siitä, että ateismi on itsekkyyden motivoimaa mutuilua, (...)
En erityisemmin vaivaudu perustelemaan ateismiani sen kummemmin kuin että Jumala on nähdäkseni metafora. Ei enempää, mutta ei vähempääkään.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Sulervo kirjoitti: 11 Helmi 2023, 22:11
Keijona kirjoitti: 11 Helmi 2023, 21:59 Ateistien perustellessa ateismiaan tuo onkin sitten hyvä ottaa esimerkiksi ja jälleen lisätodisteeksi siitä, että ateismi on itsekkyyden motivoimaa mutuilua, (...)
En erityisemmin vaivaudu perustelemaan ateismiani sen kummemmin
Niinpä ja syy on tietenkin se että niitä ei ole, eihän ateismille ole loogisia ja rationaalisia perusteita.
Same same but different
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3603
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja asdf »

Sulervo kirjoitti: 11 Helmi 2023, 21:36
Kirjoitit "luultavasti yleisin". Kuulostaa siltä kuin vain luulisit noin, ilman väitettäsi vahvistavan haastattelututkimuksen tukea.
Vai siltä se kuulostaa.
Deciphered from crop circles.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

ID10T kirjoitti: 11 Helmi 2023, 20:50 No miksi sitten vetoat luomiskertomukseen, joka on sinusta ateistina täyttä puppua?
Se oli ironiaa, mikä kieltämättä on vaikea huumorin laji. Mutta en sanoisi, että luomiskertomus on minusta "täyttä puppua". En sano noin muistakaan vanhimmista teksteistä, en Gilgamesh-eepoksesta, en mayojen Popol Vuhista ym. Tulee mieleeni ateisti ja marxilainen Pier Paolo Pasolini ja hänen elokuvansa Matteuksen evankeliumi. Hänen marxistiystävänsä kritisoivat häntä tähän aiheeseen tarttumisesta, mutta Pasolini korosti tuon tekstin runollista arvoa ja sanoi:

“Sisäisesti mikään ei ole sopinut minulle paremmin kuin Matteuksen evankeliumi… minulla on taipumus nähdä kaikessa jotakin pyhää ja myyttistä, jopa kaikkein yksitoikkoisimmissa, yksinkertaisimmissa ja arkisimmissa esineissä ja tapahtumissa”.

Tuloksena oli mielestäni ilman muuta paras Jeesus-elokuva, tietynlainen hartaushetki alusta loppuun. Ehkä vain ateisti pystyi tuollaisen tekemään, mutta ennakkoluuloista vapaa hänen täytyi kyllä olla. Samoin pyrin itse suhtautumaan noihin vanhoihin teksteihin, ja koen ne paitsi esteettisesti antoisiksi, myös kulttuurihistoriallisesti kiinnostaviksi.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

asdf kirjoitti: 11 Helmi 2023, 22:25
Sulervo kirjoitti: 11 Helmi 2023, 21:36
Kirjoitit "luultavasti yleisin". Kuulostaa siltä kuin vain luulisit noin, ilman väitettäsi vahvistavan haastattelututkimuksen tukea.
Vai siltä se kuulostaa.
Niin kuulostaa, paitsi jos annat viitteen tuollaiseen tutkimukseen.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Paras motiivi tieteelle?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Keijona kirjoitti: 11 Helmi 2023, 22:13 Niinpä ja syy on tietenkin se että niitä ei ole, eihän ateismille ole loogisia ja rationaalisia perusteita.
Yksi peruste on esim. se, että mitään todistetta jonkin jumalan olemassaolosta ei ole ikinä esitetty missään. Ergo: mitään jumalaa ei ilmeisestikään ole olemassa. Mikä tässä ei ole loogista eikä rationaalista? Yritän arvata, mitä nyt ajattelet: ehkä jotakin sellaista, että ei pidä ajatellakaan jumalan olevan olemassa siinä mielessä, että nk. luonnosta löytyisi sellainen x, että x = jumala. Näinkö?
Vastaa Viestiin