Tämähän on aika mielenkiintoista.
Kasvissyöjänaiset käyvät useimmin lääkärillä
Re: Kasvissyöjänaiset käyvät useimmin lääkärillä
Minun mielestä noin.
Ihminen lienee tosiaan sekasyöjä lihan ja kasvisten suhteen. Siitä voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että pelkkä lihan tai kasvisten syönti ei olisi kovinkaan terveellistä. Niinpä voisi kuvitella, että joku tietty suhde olisi terveyden kannalta optimi.
Ravintotieteilijät yrittävät tämän optimin löytää ja ovat vähentäneet suositeltavan lihan enimmäismäärää.
Osa lihasta pitävistä hermostuu perusteellisesti ja alkaa väittää, että väärin tutkittu. Kaipa he nyt tuollaisen asian paremmin tietävät tutkimattakin. Tässä vaikuttaa 30% sääntö. Arvelisin, että noin kolmasosalla ihmisistä on kyky arvioida vääräksi sellaiset tutkimukset, joiden tuloksista he eivät pidä.
PS Ville Rannalla on päivän Hesarissa maan mainio kuva, jossa hän yhdistää Lucia-neidin, ravintosuositukset ja katuväkivallan.
Ravintotieteilijät yrittävät tämän optimin löytää ja ovat vähentäneet suositeltavan lihan enimmäismäärää.
Osa lihasta pitävistä hermostuu perusteellisesti ja alkaa väittää, että väärin tutkittu. Kaipa he nyt tuollaisen asian paremmin tietävät tutkimattakin. Tässä vaikuttaa 30% sääntö. Arvelisin, että noin kolmasosalla ihmisistä on kyky arvioida vääräksi sellaiset tutkimukset, joiden tuloksista he eivät pidä.
PS Ville Rannalla on päivän Hesarissa maan mainio kuva, jossa hän yhdistää Lucia-neidin, ravintosuositukset ja katuväkivallan.
Mun mielestä nykyään lihaa syövien on jokseenkin turha perustella sitä millään muulla, kuin hedonismilla ja laiskuudella. Ne ovat tasan ne syyt, jonka vuoksi itsekin lihaa syön. Ketään ei aidosti kiinnosta mitä alkuihminen on jossain savanneilla puuhastellut, kalja maistuu ja spaddu, mutta siitä huolimatta lihalle keksitään kaikenlaisia terveyteen ja evoluutioon liittyviä väittämiä sen puolesta. Jos oikeasti haluaa kantaa huolta terveydestään, niin se kattaa kaikki elintavat ravinnosta aina liikuntaan ja uneen. Ymmärtääkseni liharuokaa on tuputettu jo niin monta vuosikymmentä, että jos nyt joku vegaani haluaa kertoa ruokavalionsa eduista, niin kaikin mokomin. Itse olen sitä mieltä, että metsästämällä se liha olisi hankittava, jos sellaista pöytäänsä haluaa saada. Itse olen siihen liian laiska, joten kaupan punaiset tiskit kutsuvat. Vegaaneiden argumentit ovat kyllä kautta linjan parempia ja johdonmukaisempia, kuin lihansyöjien ja joskus tunnen melkoista myötähäpeää niitä kommenteja lukiessani. Eikä mun auta muuta, kuin nostaa hattua, että joku on valmis tinkimään mielihaluistaan eläinten hyvinvoinnin edessä. Jokainen toki syököön mitä huvittaa. Sokeri taitaa kuitenkin olla nykyihmisen pahimpia syntejä, mitä ravintoon tulee.
Kannattaa muistaa sekin, että ravintosuositukset ovat keskivertotiedettä, eikä yksilön omakohtaiset kokemukset siinä vaakakupissa paina minkään vertaa, kun pyritään saamaan väestötason kattavia suosituksia. Tunnen ihmisiä, joiden suolisto vieroksuu lihaa ja syövät sitä siksi harvemmin. Samaa kohtaa myös joidenkin kasviksia syövien keskuudessa. Aina löytyy se joku, jolle jokin ei sovi, mutta ei se muuta isoa kuvaa siitä, mikä olisi keskivertoisesti hyvä kaikille.
Nykyään tulee syötyä lihaa harvemmin. Joulukinkkua toki odotellessa. Niinä kertoina kun maistuu, niin se on sitten joku premium ulkofile, joka on nautintoa joka grammaa myöten. Omat ruokatottumukseni on muuttuneet jonkin sattuman kautta, en ole sitä mitenkään syvällisesti pohtinut. Einekset vaan ovat taaksejääneitä ja samoin se jokapäiväinen liha. Kalaa ehkä enempi kuin ennen.
Mutta jos vegaaneita on kutsuttu herkkähipiäisiksi, niin viimeistään uusimpien suositusten myötä saatiin huomata, että lihaa syövä valkoinen heteromies vasta vauvaksi heittäytyykin.
Kannattaa muistaa sekin, että ravintosuositukset ovat keskivertotiedettä, eikä yksilön omakohtaiset kokemukset siinä vaakakupissa paina minkään vertaa, kun pyritään saamaan väestötason kattavia suosituksia. Tunnen ihmisiä, joiden suolisto vieroksuu lihaa ja syövät sitä siksi harvemmin. Samaa kohtaa myös joidenkin kasviksia syövien keskuudessa. Aina löytyy se joku, jolle jokin ei sovi, mutta ei se muuta isoa kuvaa siitä, mikä olisi keskivertoisesti hyvä kaikille.
Nykyään tulee syötyä lihaa harvemmin. Joulukinkkua toki odotellessa. Niinä kertoina kun maistuu, niin se on sitten joku premium ulkofile, joka on nautintoa joka grammaa myöten. Omat ruokatottumukseni on muuttuneet jonkin sattuman kautta, en ole sitä mitenkään syvällisesti pohtinut. Einekset vaan ovat taaksejääneitä ja samoin se jokapäiväinen liha. Kalaa ehkä enempi kuin ennen.
Mutta jos vegaaneita on kutsuttu herkkähipiäisiksi, niin viimeistään uusimpien suositusten myötä saatiin huomata, että lihaa syövä valkoinen heteromies vasta vauvaksi heittäytyykin.
No onhan tämä nyt järkyttävää.
Minun mielestä noin.
-
vahva_virtanen
- Reactions:
Tuo ville ranta on aika iljettävä ja sata kertaa huonompi pilapiirtäjä kuin Kari oli aikoinaan.
Sairaalta vaikuttaa. Siitä huolimatta hyvät Joulut sinnekin.
Minun mielestä noin.
-
vahva_virtanen
- Reactions:
Minun kokemukseni mukaan kasvissyöjäfemakoilla on paljon muitakin ongelmia kuin pelkkä kasvissyönti.