Olen harrastanut tieteen historiaa, mutta en tiedä aikaa, jolloin Maata olisi luultu "oppineiden piirissä" litteäksi. Jos Aristoteles ja Ptolemaios tiesivät Maan olevan pallo. Jos tuon kirjoittajan käsitys tieteestä on noinkin heikolla tasolla, niin hän taitaa olla väärä henkilä kirjoittamaan uskonnon ja tieteen suhteesta. Maata on luullut litteäksi vain "oppimaton rahvas."
Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Miten ne tukevat Raamatun viestiä, kun Raamattu ei puhu sanaakaan sen paremmoin DNA:sta, fysiikan aleista kuin kemiallisista olosuhteistakaan? Nuo kaikki ovat luonnontieteiden selvittämiä asioita. Raamattu ei millään kohtaa viittaa noiden suuntaankaan. Ne tutkijat, jotka ovat luonnontieteellisen järjestelmämme rakentaneet eivät ole löytäneet ainuttakaan luonnonlakia tai prosessia, joka vaatisi yliluonnollisen entiteetin olemassaoloa.
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Tiede ja tieteellinen menetelmä sinä muodossa kun me ymmärrämme alkoi kehittyä 1600 -luvulla valistusaikana. Silloin kokeilijat uskaltautuivat kokeilemaan pitävätkö kirkon dogmatisoimat anfiikin filosofien jutut paikkansa. Jotkut asiat olivat oikein, mutta oli myös aivan perustavanlaatuisia empirsimin puutteesta johtuvia virheitä. Siitä meni sitten kolmisen sataa vuotta ennen kuin tieteellinen menetelmä kehittyi nykyiseen muotoonsa. Sitä ennen luonnontutkijat olivat filosofeja. Ainakin Euroopassa arvostettiin päättelyä eikä havaitsemista.Jemina kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 20:35 Noh, englannista suomen kielelle tehdyt käännökset ovat aina tulkinnanvaraisia, ja kyseisestä lähteestä löytyy kyllä englanninkielinenkin versio.
Varmaan lauseella tarkoitettiin sitä, että esim. maapalloa luultiin aluksi litteäksi, kunnes se asia selvisi myöhempien aikojen tiedemiehille tai -naisille.
Maan pallonmuoto on paljon vanhempi asia. Se lienee merenkulusta eläneille kansoille yhtä vanha kuin kirjoitustaito, koska se ei ole kovin vaikea huomata jos aletaan esim. kartoittamaan rannikoita ja tutkimaan merireittejä. Antiikin kreikkalaiset saivat jo ennen ajanlaskun aikaa oikean arvion Maan koollekin muutaman prosentin tarkkuudella. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että Kolumbus ei ilmeiseti pitänyt sitä arviota luotettavana, kun lähti etsimään Intiaa lännestä, ja aliarvioi matkan pituuden reilusti.
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Itse asiassa jo 1500 ja 1600 luvuilla astronomia perustui havaintoihin. Galileon kaukoputki osoitti, että Aristoteleen väitteet Kuun ylisen maailman muuttumattomuudesta eivät pitäneet paikkaansa. Kepler päätteli planeettojen ratoja koskevat lakinsa Tyko Brahen valtavan havaintoaineiston pohjalta. Kopernikus kehitti Aurinkokeskeisen mallin matematiikan pohjalta, vaikka hänen olettamansa ympyräradat eivät olleetkaan oikein. Tosin aurinkokeskeinen malli oli tunnettu jo antiikin Kreikassa.
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Siis mikä minua todella ihmetyttää ovat Kopernikus ja Kepler. Heillä ei ollut kuin silmät ja seurasivat (kiertotähtien) planeettojen liikkeitä ja päättelivät ratojen muotoja. Näin ainakin unelmissani muistelen. Galilei taas hoksasi (Kaukoputken läpi) että Jupiterin kuut kiertävät Jupiteria. Mistä alkoikin kokonaan uusi tarina. (Eppur si muove).
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Tiede on se, mitä ihmiset tällä hetkellä tietävät.
Jumala ja Jumalan ilmoitus ovat kokonaan toisentyyppinen asia. Se tulkitaan monella eri tavalla, kuten uskonnoista näemme, ja suurin osa tiedemiehistä on maallistuneita ja ateisteja, eivätkä lotkauta korvaansakaan ilmoitukselle. Minusta oikea ilmoitus on se, mikä on Uudessa Testamentissa. Fysiikasta siinä ei ole yhtään mitään, eikä universumista.
Että ymmärtäisi sen oikein ja syvällisesti, täytyy ymmärtää se myös Vanhan testamentin yhteydessä. Siinä on luomisesta. Ja jos haluaa täsmällisesti tietää, mitä Jumala tänään tekee täytyy ilmoitus ymmärtää vielä Kristuksen Kirkon, mormonien, saaman lisäilmoituksen valossa. Nyt kerätään Jumalan Israel ja kadonneet sukukunnat Kirkon seurakuntiin ja muidenkin kirkkojen seurakuntiin ja juutalaiset Israeliin Pyhään Maahan.
Tämä on maailmanhistorian tärkein tapahtuma tällä hetkellä. Jumalan Israelin kokoaminen. Se on myös Nooan arkki seuraavaan vedenpaisumukseen. Nyt poltetaan maa tulella eikä niinkään vedellä. Maallistuneet näkevät kaiken toisin ja valitsevat puoliaan yhteiskunnissa.
Ukrainan ja Israelin puolella kyllä pitäisi tietysti kaikkien olla, mutta kaikki eivät tätä tajua. Ihan jo normaaleista yhteiskunnallisista ja moraalisista syistä, kansainvälisen lain mukaan.
Jumala ja Jumalan ilmoitus ovat kokonaan toisentyyppinen asia. Se tulkitaan monella eri tavalla, kuten uskonnoista näemme, ja suurin osa tiedemiehistä on maallistuneita ja ateisteja, eivätkä lotkauta korvaansakaan ilmoitukselle. Minusta oikea ilmoitus on se, mikä on Uudessa Testamentissa. Fysiikasta siinä ei ole yhtään mitään, eikä universumista.
Että ymmärtäisi sen oikein ja syvällisesti, täytyy ymmärtää se myös Vanhan testamentin yhteydessä. Siinä on luomisesta. Ja jos haluaa täsmällisesti tietää, mitä Jumala tänään tekee täytyy ilmoitus ymmärtää vielä Kristuksen Kirkon, mormonien, saaman lisäilmoituksen valossa. Nyt kerätään Jumalan Israel ja kadonneet sukukunnat Kirkon seurakuntiin ja muidenkin kirkkojen seurakuntiin ja juutalaiset Israeliin Pyhään Maahan.
Tämä on maailmanhistorian tärkein tapahtuma tällä hetkellä. Jumalan Israelin kokoaminen. Se on myös Nooan arkki seuraavaan vedenpaisumukseen. Nyt poltetaan maa tulella eikä niinkään vedellä. Maallistuneet näkevät kaiken toisin ja valitsevat puoliaan yhteiskunnissa.
Ukrainan ja Israelin puolella kyllä pitäisi tietysti kaikkien olla, mutta kaikki eivät tätä tajua. Ihan jo normaaleista yhteiskunnallisista ja moraalisista syistä, kansainvälisen lain mukaan.
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Minä en ole harrastanut tieteen historiaa enkä ole kiinnostunut oikeastaan muusta maallisesta historiasta kuin eri muusikkojen henkilöhistoriasta.Märkäruuti kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 21:21Olen harrastanut tieteen historiaa, mutta en tiedä aikaa, jolloin Maata olisi luultu "oppineiden piirissä" litteäksi. Jos Aristoteles ja Ptolemaios tiesivät Maan olevan pallo. Jos tuon kirjoittajan käsitys tieteestä on noinkin heikolla tasolla, niin hän taitaa olla väärä henkilä kirjoittamaan uskonnon ja tieteen suhteesta. Maata on luullut litteäksi vain "oppimaton rahvas."
Litteä Maa on historiallinen näkemys, jonka mukaan Maa ei ole muodoltaan pallo, vaan litteä ja useiden käsitysten mukaan kupolimaisen taivaankannen kattama kappale. Tätä näkemystä pidettiin luonnollisena asiana useissa historiallisissa kulttuureissa kuten antiikin Kreikassa klassiseen kauteen saakka, Lähi-idän kulttuureissa hellenistiseen kauteen saakka, muinaisessa Intiassa Gupta-kauteen eli ajanlaskumme alkuaikoihin asti, Kiinassa 1600-luvulle saakka sekä aikanaan myös Amerikan alkuperäiskulttuureissa.
Käsitys, että Maa on pallon muotoinen, syntyi antiikin kreikkalaisen tähtitieteen kehityksen myötä. Antiikin kreikkalaisen tähtitieteen tunnetun kehityksen aloitti Pythagoras 500-luvulla eaa., mutta tämän jälkeenkin useimmat esisokraattiset filosofit pitivät edelleen kiinni litteän Maan mallista. Aristoteles hyväksyi käsityksen pallomaisesta Maasta kokemukseen pohjaten noin vuonna 330 eaa., jonka jälkeen käsitys Maan pallonmaisesta muodosta alkoi pikku hiljaa levitä myös hellenistisen maailman ulkopuolelle.
Litteän maan myytiksi kutsutaan usein käsitystä, jonka mukaan lähes kaikki ihmiset Euroopassa, useimmat oppineetkin, olisivat vielä Kristoffer Kolumbuksen aikana pitäneet Maata litteänä, ja että vasta Kolumbuksen matkat olisivat muuttaneet heidän käsityksensä. Vuonna 1945 brittiläinen Historical Association listasi tämän käsityksen toiseksi kahdestakymmenestä historiallisesta väärinkäsityksestä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Litte%C3%A4_Maa
Viimeksi muokannut Jemina, 28 Tammi 2025, 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Hyvä kysymys Damokles! Meitä on täällä korkeintaan kolme tai neljä uskovaista, joista yksi lienee vieläkin bannissa? Luultavasti ateistit pääsevät näennäisesti "voitolle" kaikissa väittelyissä, mutta minulle sillä ei ole suurta merkitystä. Nämä keskustelut saattavat johtaa hyvään pitkällä tähtäimellä.Damokles kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 21:09Saanko kysyä mitä sinä saat tästä keskustelusta???? Itseäni aihe ei enää kovin paljon kiinnosta koska se on varmasti 40 vuoden aikana käyty minun toimesta useiden muiden opponettien kanssa läpi. Johtopäätös siitä on yksiselitteinen: Se ei johda mihinkään (Hyvään).Jemina kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 20:45Kyllä ateistien, agnostikkojen ja kenen tahansa kanssa voi keskustella syvällisesti myös arkaluonteisista asioista kuten Raamatusta ja yleensä uskonnosta, mutta aina mieluiten kasvokkain eikä foorumeilla, missä mahdollisuus väärinkäsityksiin on suuri, eikä niitä voi heti oikaista kuten oikeassa elämässä.Prometheus kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 20:27Juu, tiedän.Jemina kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 19:40Prometheus kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 17:51Yritin saada sinut pohtimaan asiaa syvällisemmin.Jemina kirjoitti: ↑27 Tammi 2025, 21:19En tiedä toisten ihmisten uskomisista tai uskomatta olemisesta laajemmin kuin vain lähipiirissäni...Prometheus kirjoitti: ↑27 Tammi 2025, 20:49Onko mielestäsi olemassa mitään sellaista asiaa, jota kukaan ei voi uskoa todelliseksi?Jemina kirjoitti: ↑27 Tammi 2025, 17:10Vastaus ensimmäiseen kysymykseesi: Mielestäni oma vahva uskoni Pyhään Kolminaisuuteen on itselleni luotettava ja täysin totta.Prometheus kirjoitti: ↑26 Tammi 2025, 23:37Onko mielestäsi johonkin asiaan uskominen luotettava keino päätellä, onko asia on totta vai ei?Jemina kirjoitti: ↑24 Tammi 2025, 18:30 Usko Jumalaan on minulle elämäntapa, hyvin antoisa sellainen. Se antaa elämälleni kestävän perustan, ja uskon kautta minä voin kokea, että Jumala on todellinen, että Hän on läsnä elämässäni. Siis uskomieni asioiden totena pitäminen merkitsee minulle erittäin paljon.
Olisipa mielenkiintosta kuulla, minkä "syyn ehkä tiedät"?
Jos vastaat, niin minä voin puolestani kertoa oman syyni, mikä uskovaisissa ärsyttää ja miksi olen antiteisti.
Toiseen kysymykseesi minä tavallaan vastasin aiemmin, kun vertasin palstan "kiihkoateisteja" Saulus Tarsolaiseen, joka vainosi Jeesuksen kannattajia. Mutta Jumalalla oli keinonsa sen vihaisen fariseuksen kohdalla, ja hänestä tuli apostoli Paavali.
Kolminaisuusopin määritelmän mukaan Jumala on yksi, mutta kolmipersoonainen. Lapsille asian voi selittää veden kolmena olomuotona: vesi, jää ja höyry ovat erilaisia, mutta kaikki ovat veden olomuotoja.
Jumalan olomuodot ovat Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Ja tiedät varmaankin, miten, milloin ja miksi tuo kolminaisuusoppi syntyi?
Raamatussahan sitä ei mainita ollenkaan.
Minä uskon siihen mihin olen kertonut uskovani, ja annan toisille täällä palstallakin vapauden tehdä samoin.
Lienee ilmiselvää, että että ei sellaista asiaa olekaan, jota joku ei voisi uskoa todeksi.
Jos mitä tahansa pystyy uskomaan todeksi, niin onko uskominen silloin hyvä keino päätellä, onko jokin totta vai ei?
Hyvä, tätä juuri kysyin.Jemina kirjoitti: ↑27 Tammi 2025, 21:19 Kolminaisuusopin tausta
Opin määrittely aloitettiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 (“Isä ja Poika ovat samaa olemusta”) ja laajennettiin Pyhää Henkeä koskevaksi Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381. Opinmuodostuksen taustalla oli taistelu areiolaista harhaoppia vastaan. Vuonna 451 pidetyssä Khalkedonin yleisessä kirkolliskokouksessa kolminaisuusoppi hyväksyttiin lopullisesti.
Näkemys kolminaisuudesta on Uudessa testamentissa keskeinen, vaikka siellä ei olekaan selkeää esitystä kolminaisuusopista. Uudessa testamentissa on lausumia, jotka puhuvat suoraan Kolminaisuudesta. Tunnetuin niistä on Matteuksen evankeliumin lopussa oleva Jeesuksen antama lähetyskäsky: ”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (Matt. 28:19)
https://evl.fi/sanasto/kolminaisuusoppi/
Niin kuin tuosta vastauksestasi selviää, koko kolminaisuuden käsite on pelkkää ihmisten keksintöä ja ihmisten keskenään sopima juttu.
Miten voit erottaa, ettei moni muukin asia kristinuskossa ole samalla lailla vain ihmisten keksintöä ja uskonnon varhaisten aikojen konsensusta?
Näin jälkikäteen tarkennettuna siinä oli kolminaisuusopin kannalta tärkeintä: Uudessa testamentissa on lausumia, jotka puhuvat suoraan Kolminaisuudesta. Tunnetuin niistä on Matteuksen evankeliumin lopussa oleva Jeesuksen antama lähetyskäsky:
”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (Matt. 28:19)
Mikään tuossa lauseessa ei kylläkään viittaa siihen, että kyseessä olisi vain yksi entiteetti. Päinvastoin se on hyvinkin kaukaa haettu tulkinta.
Sinun vastauksesi kelpaavat vallan mainiosti. Sinä sentään vastaat rehellisesti, mikä ei ole kovinkaan yleistä uskovaisten keskuudessa.Jemina kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 19:40Kuules, kun näistä uskonasioista ei voi keskustella foorumeilla syvällisesti eikä varsinkaan ateistien kanssa.
Se on aivan mahdotonta muuten kuin kasvokkain. Siksipä siirryn opettelemaan tänne tieteellisempien vastausten laittamista. Jos ne kelpaisivat paremmin?
Ja miksihän uskonasioista ei voi keskustella syvällisesti ateistin kanssa?
Eikös Paavali kehoittanut koettelemaan uskoa?
Jos keskustelet vain samanmielisten kanssa, niin ei siinä ketään paljoa koetella.
Mutta pahoitteluni, jos esitin liian arkaluonteisia ja vaikeita kysymyksiä.
Minun tehtäväni "Jumalan palvelijattarena" on uskon kylväjän työ, ja mikäs muu homma sopisikaan paremmin maanviljelijän tyttärelle.
- Prometheus
- Reactions:
- Viestit: 566
- Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:51
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Vaikka kysessä on osittain myytti, niin mahdatko tietää syyn, miksi Euroopassa vastustettiin niin ankarasti pallonmuotoista maata vielä 1400-luvun lopussa, vaikka kreikkalaisilla oli jo yli 1200 vuotta aikaisemmin parempaa tietoa?Jemina kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 22:35
Litteän maan myytiksi kutsutaan usein käsitystä, jonka mukaan lähes kaikki ihmiset Euroopassa, useimmat oppineetkin, olisivat vielä Kristoffer Kolumbuksen aikana pitäneet Maata litteänä, ja että vasta Kolumbuksen matkat olisivat muuttaneet heidän käsityksensä. Vuonna 1945 brittiläinen Historical Association listasi tämän käsityksen toiseksi kahdestakymmenestä historiallisesta väärinkäsityksestä.[/i]
https://fi.wikipedia.org/wiki/Litte%C3%A4_Maa
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
No, se lähetyskäskyn mukainen uskon julistaminen keskustelupalstalla ei ole keskustelemista, vaan keskustelun häiriköintiä.
Ja jos arvelet täältä uskoon käännytettäviä löytyvän, niin kalastelet väärillä vesillä.
Viimeksi muokannut Tauko, 29 Tammi 2025, 00:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Kreikkalaiset käyttivät mittayksikkönä muistaakseni mittayksikköä "Stadion". Mutta hämmästyttävä asia on se että se määrä stadioneita jonka he saivat maapallon ympärykseksi vastasi lähes nykyistä tietoa maapallon ympärysmitasta.
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Minä otin selvää ja tässä linkissä on melko pitkästi juttua aiheesta. Laitan pelkän linkin, lukekoon kuka jaksaa...Prometheus kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 23:54Vaikka kysessä on osittain myytti, niin mahdatko tietää syyn, miksi Euroopassa vastustettiin niin ankarasti pallonmuotoista maata vielä 1400-luvun lopussa, vaikka kreikkalaisilla oli jo yli 1200 vuotta aikaisemmin parempaa tietoa?Jemina kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 22:35
Litteän maan myytiksi kutsutaan usein käsitystä, jonka mukaan lähes kaikki ihmiset Euroopassa, useimmat oppineetkin, olisivat vielä Kristoffer Kolumbuksen aikana pitäneet Maata litteänä, ja että vasta Kolumbuksen matkat olisivat muuttaneet heidän käsityksensä. Vuonna 1945 brittiläinen Historical Association listasi tämän käsityksen toiseksi kahdestakymmenestä historiallisesta väärinkäsityksestä.[/i]
https://fi.wikipedia.org/wiki/Litte%C3%A4_Maa
https://www.areiopagi.fi/2014/02/littea ... olumbusta/
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Äläs nyt minua ihan "tollona" pidä, olen kyllä lukenut palstan säännöt, joissa uskon julistaminen on kiellettyä. En ole siteerannut paljon Raamattua, joten en ole siihen sääntörikkomukseen syyllistynyt. Mutta meidän uskovaisten pelkkä läsnäolo täällä häiritsee ateisteja, joten se lienee tavallaan kenties "näkymätöntä kylvöä"?
Viestieni kokonaislukumäärä on myös vähäinen, elikkä mistään "jankkaamisestakaan" ei saada minua kiinni. Olen täällä omassa elämässänikin aika harvasanainen.
Hyvää yötä vaan kaikille!
- Prometheus
- Reactions:
- Viestit: 566
- Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:51
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Ihan ystävänä kehoittaisin sinua suhtautumaan hyvin kriittisesti Areiopagi-sivustoon.Jemina kirjoitti: ↑29 Tammi 2025, 00:14Minä otin selvää ja tässä linkissä on melko pitkästi juttua aiheesta. Laitan pelkän linkin, lukekoon kuka jaksaa...Prometheus kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 23:54Vaikka kysessä on osittain myytti, niin mahdatko tietää syyn, miksi Euroopassa vastustettiin niin ankarasti pallonmuotoista maata vielä 1400-luvun lopussa, vaikka kreikkalaisilla oli jo yli 1200 vuotta aikaisemmin parempaa tietoa?Jemina kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 22:35
Litteän maan myytiksi kutsutaan usein käsitystä, jonka mukaan lähes kaikki ihmiset Euroopassa, useimmat oppineetkin, olisivat vielä Kristoffer Kolumbuksen aikana pitäneet Maata litteänä, ja että vasta Kolumbuksen matkat olisivat muuttaneet heidän käsityksensä. Vuonna 1945 brittiläinen Historical Association listasi tämän käsityksen toiseksi kahdestakymmenestä historiallisesta väärinkäsityksestä.[/i]
https://fi.wikipedia.org/wiki/Litte%C3%A4_Maa
https://www.areiopagi.fi/2014/02/littea ... olumbusta/
Se on hyvin vahvasti uskonnollinen, eikä läheskään kaikki siellä väitetyt asiat eivät ole totta.
Re: Kaikkeus poikkitieteellisesti ja filosofisesti ja uskonto mukana
Maaperä täällä sanomallesi ei ole kovinkaan otollinen. Ehkä sitten kanssauskovaisille. Mutta meitä on mahdoton käännyttää. Koska meitä ajaa tiedonjano. Tieto on jo sanakirjamääritelmänä täysin eri asia kuin usko. Ja uskoakin on sanakirjamääritelmän mukaisesti useammanlaista.Jemina kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 22:50Hyvä kysymys Damokles! Meitä on täällä korkeintaan kolme tai neljä uskovaista, joista yksi lienee vieläkin bannissa? Luultavasti ateistit pääsevät näennäisesti "voitolle" kaikissa väittelyissä, mutta minulle sillä ei ole suurta merkitystä. Nämä keskustelut saattavat johtaa hyvään pitkällä tähtäimellä.Damokles kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 21:09Saanko kysyä mitä sinä saat tästä keskustelusta???? Itseäni aihe ei enää kovin paljon kiinnosta koska se on varmasti 40 vuoden aikana käyty minun toimesta useiden muiden opponettien kanssa läpi. Johtopäätös siitä on yksiselitteinen: Se ei johda mihinkään (Hyvään).Jemina kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 20:45Kyllä ateistien, agnostikkojen ja kenen tahansa kanssa voi keskustella syvällisesti myös arkaluonteisista asioista kuten Raamatusta ja yleensä uskonnosta, mutta aina mieluiten kasvokkain eikä foorumeilla, missä mahdollisuus väärinkäsityksiin on suuri, eikä niitä voi heti oikaista kuten oikeassa elämässä.Prometheus kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 20:27Juu, tiedän.Jemina kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 19:40Prometheus kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 17:51Yritin saada sinut pohtimaan asiaa syvällisemmin.Jemina kirjoitti: ↑27 Tammi 2025, 21:19En tiedä toisten ihmisten uskomisista tai uskomatta olemisesta laajemmin kuin vain lähipiirissäni...Prometheus kirjoitti: ↑27 Tammi 2025, 20:49Onko mielestäsi olemassa mitään sellaista asiaa, jota kukaan ei voi uskoa todelliseksi?Jemina kirjoitti: ↑27 Tammi 2025, 17:10Vastaus ensimmäiseen kysymykseesi: Mielestäni oma vahva uskoni Pyhään Kolminaisuuteen on itselleni luotettava ja täysin totta.Prometheus kirjoitti: ↑26 Tammi 2025, 23:37
Onko mielestäsi johonkin asiaan uskominen luotettava keino päätellä, onko asia on totta vai ei?
Olisipa mielenkiintosta kuulla, minkä "syyn ehkä tiedät"?
Jos vastaat, niin minä voin puolestani kertoa oman syyni, mikä uskovaisissa ärsyttää ja miksi olen antiteisti.
Toiseen kysymykseesi minä tavallaan vastasin aiemmin, kun vertasin palstan "kiihkoateisteja" Saulus Tarsolaiseen, joka vainosi Jeesuksen kannattajia. Mutta Jumalalla oli keinonsa sen vihaisen fariseuksen kohdalla, ja hänestä tuli apostoli Paavali.
Kolminaisuusopin määritelmän mukaan Jumala on yksi, mutta kolmipersoonainen. Lapsille asian voi selittää veden kolmena olomuotona: vesi, jää ja höyry ovat erilaisia, mutta kaikki ovat veden olomuotoja.
Jumalan olomuodot ovat Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Ja tiedät varmaankin, miten, milloin ja miksi tuo kolminaisuusoppi syntyi?
Raamatussahan sitä ei mainita ollenkaan.
Minä uskon siihen mihin olen kertonut uskovani, ja annan toisille täällä palstallakin vapauden tehdä samoin.
Lienee ilmiselvää, että että ei sellaista asiaa olekaan, jota joku ei voisi uskoa todeksi.
Jos mitä tahansa pystyy uskomaan todeksi, niin onko uskominen silloin hyvä keino päätellä, onko jokin totta vai ei?
Hyvä, tätä juuri kysyin.Jemina kirjoitti: ↑27 Tammi 2025, 21:19 Kolminaisuusopin tausta
Opin määrittely aloitettiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 (“Isä ja Poika ovat samaa olemusta”) ja laajennettiin Pyhää Henkeä koskevaksi Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381. Opinmuodostuksen taustalla oli taistelu areiolaista harhaoppia vastaan. Vuonna 451 pidetyssä Khalkedonin yleisessä kirkolliskokouksessa kolminaisuusoppi hyväksyttiin lopullisesti.
Näkemys kolminaisuudesta on Uudessa testamentissa keskeinen, vaikka siellä ei olekaan selkeää esitystä kolminaisuusopista. Uudessa testamentissa on lausumia, jotka puhuvat suoraan Kolminaisuudesta. Tunnetuin niistä on Matteuksen evankeliumin lopussa oleva Jeesuksen antama lähetyskäsky: ”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (Matt. 28:19)
https://evl.fi/sanasto/kolminaisuusoppi/
Niin kuin tuosta vastauksestasi selviää, koko kolminaisuuden käsite on pelkkää ihmisten keksintöä ja ihmisten keskenään sopima juttu.
Miten voit erottaa, ettei moni muukin asia kristinuskossa ole samalla lailla vain ihmisten keksintöä ja uskonnon varhaisten aikojen konsensusta?
Näin jälkikäteen tarkennettuna siinä oli kolminaisuusopin kannalta tärkeintä: Uudessa testamentissa on lausumia, jotka puhuvat suoraan Kolminaisuudesta. Tunnetuin niistä on Matteuksen evankeliumin lopussa oleva Jeesuksen antama lähetyskäsky:
”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (Matt. 28:19)
Mikään tuossa lauseessa ei kylläkään viittaa siihen, että kyseessä olisi vain yksi entiteetti. Päinvastoin se on hyvinkin kaukaa haettu tulkinta.
Sinun vastauksesi kelpaavat vallan mainiosti. Sinä sentään vastaat rehellisesti, mikä ei ole kovinkaan yleistä uskovaisten keskuudessa.Jemina kirjoitti: ↑28 Tammi 2025, 19:40Kuules, kun näistä uskonasioista ei voi keskustella foorumeilla syvällisesti eikä varsinkaan ateistien kanssa.
Se on aivan mahdotonta muuten kuin kasvokkain. Siksipä siirryn opettelemaan tänne tieteellisempien vastausten laittamista. Jos ne kelpaisivat paremmin?
Ja miksihän uskonasioista ei voi keskustella syvällisesti ateistin kanssa?
Eikös Paavali kehoittanut koettelemaan uskoa?
Jos keskustelet vain samanmielisten kanssa, niin ei siinä ketään paljoa koetella.
Mutta pahoitteluni, jos esitin liian arkaluonteisia ja vaikeita kysymyksiä.
Minun tehtäväni "Jumalan palvelijattarena" on uskon kylväjän työ, ja mikäs muu homma sopisikaan paremmin maanviljelijän tyttärelle.![]()
Kun sanon että uskon Auringon nousevan huomenaamulla se on uskoa. Mutta perustunee tieteeseen. Aika varmasti Aurinko nousee. Riippumatta olenko edes minä olemassa. Ja tiedämme tähtien kehityskaaret jo niin hyvin että voin sanoa olevani oikeassa tuossa "Uskossani".
Ja vielä kerran sama kuin Ollille. Tämä ei ole kilpailu, tämä ei ole "Skaba" jossa on voittajia. Tämän sisäistäminen saattaa tuottaa joillekin yksilöille harmaita hiuksia. Evoluutiobiologian ja kreationismin välillä ei ole mitään kilpailua esimerkiksi. Toinen on vahvasti tutkittua tiedettä ja toinen auttamattomasti pseudotiedettä. Ja ei voi olla edes tieteen ja uskonnon välistä kilpailua. Ne eivät ole vertailukelpoisia toistensa kanssa. Tämänkin sisäistäminen vaatii yksilöistä riippuen todella paljon.

