Mitä on deja-vu -ilmiön takana?

Why
Reactions:
Viestit: 599
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Mitä on deja-vu -ilmiön takana?

Viesti Kirjoittaja Why »

Lainaus:
"Deja-vu eli entiselämys tarkoittaa hämmentävää ja vahvaa tuttuuden tunnetta jossakin tilanteessa. Henkilö tuntee varmasti kokeneensa nykyisen tilanteen jo aiemminkin, vaikka usein tietääkin sen mahdottomaksi."

Miten tuota ilmiötä voitaisiin selittää?

Lähde:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0-vu
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1030
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Mitä on deja-vu -ilmiön takana?

Viesti Kirjoittaja Molli »

..olisiko -etiäinen- ihan suomeksi?
-tosin, etiäinen, kuvaa useammanlaisia tilanteita, esim vieraat tulivat pihaan -tiesin tämän jo kauan-aikaa sitten..
--kiva, ku soitit, sait varmaan etiäisen, kun ajatuksissani oli kilauttaa...
---mä näin tän salin mun unessa muutama päivä / tms..

eli niiku kumman äärellä..

...nykytiede arvuuttelee, Sir Pembrokea myöten tietoisuuden olevan kvantittunutta,
joten etiäisen läimäys ei liene kummallistakaan ajattomien hetkien tuolta puolen ; )
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7020
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Mitä on deja-vu -ilmiön takana?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Mulla on usein deja vu-kokemuksia. En osaa sanoa liittyykö se skitsofreniaan. Mutta se mitä pelkään on jos ilmiö alkaakin toteutua. Tähän asti ei niin ole käynyt. Pelkään sitä hetkeä että niin käy.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
OlliS
Reactions:
Viestit: 11112
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä on deja-vu -ilmiön takana?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Olimme ennen syntymää Jumalan henkilapsia taivaassa. Siellä meille näytettiin pätkiä tulevasta elämästämme maan päällä valmistautuessamme tähän elämään. Kun sen hetken sitten koemme täällä todellisesti, koemme déjà- vu kokemuksen. Koko se elämä taivaassa on pyyhitty muististamme, sitä emme muista syntyessämme tänne.

Tämä on asian uskonnollinen selitys, jota ateistit eivät tietenkään voi hyväksyä tosiasiaksi. Voi tietysti olla näitä kokemuksia muistakin syistä.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7020
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Mitä on deja-vu -ilmiön takana?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Yksi tulkinta déjà-vu ilmiölle voisi olla monimaailmatulkinta. Äärettömyydessä on ääretön määrä universumeja joissa käydään läpi tapahtumien kaikki variatiot. Ja tarkoitan ihan kaikki. Déjà-vu voisi tapahtua siinä tapauksessa että rinnakaisesta universumista "Vuotaa" toiseen universumiin informaatiota.

Mutta multiuniversumi maailma ei ole edes hypoteesin asteella koska siitä ei ole mitään havaintoa ja tuskin koskaan tulee olemaan.

Yhdessä kuolen kohtuun ja toisessa elän 110-vuotiaaksi. Jossain kaadun rintamalla ja toisessa olen multimiljardööri. Ja se hauskin: Jossain universumissa olen täysi juoppo :lol: .
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Mitä on deja-vu -ilmiön takana?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

OlliS kirjoitti: 22 Helmi 2023, 00:44 Olimme ennen syntymää Jumalan henkilapsia taivaassa. Siellä meille näytettiin pätkiä tulevasta elämästämme maan päällä valmistautuessamme tähän elämään. Kun sen hetken sitten koemme täällä todellisesti, koemme déjà- vu kokemuksen. Koko se elämä taivaassa on pyyhitty muististamme, sitä emme muista syntyessämme tänne.

Tämä on asian uskonnollinen selitys, jota ateistit eivät tietenkään voi hyväksyä tosiasiaksi. Voi tietysti olla näitä kokemuksia muistakin syistä.

Mielenkiintoinen näkemys...joka liittyy afterlife ajatukseen.
Vastaa Viestiin