Fariseus ja publikaani
9Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen:
10»Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. 11Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. 12Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.’ 13Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!’
14»Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.»
Onko kaikkien ihmisten henki samanarvoinen?
-
Märkäruuti
- Reactions:
Re: Onko kaikkien ihmisten henki samanarvoinen?
Olen kuullut vuosikymmeniä sitten uskonnollisen puheen, josta jäi mieleen yksi ajatus.
Oikean ja väärän synnintunnustuksen erottaa toisistaan vain yksi kirjain:
Minä vaivainen syntinen ihminen...
Sinä vaivainen syntinen ihminen...
Pienestä se voi olla oikea uskonnon harjoittaminen kiinni...
- deep purpose
- Reactions:
- Viesti:
Re: Onko kaikkien ihmisten henki samanarvoinen?
Lähtökohtainen tasa-arvo = totta.
Juriidinen tasa-arvo = totta.
Liberaalit arvot = ovat mitä ovat ja vaihtelee sen mukaan miten kukin ne mittaa.
Juriidinen tasa-arvo = totta.
Liberaalit arvot = ovat mitä ovat ja vaihtelee sen mukaan miten kukin ne mittaa.
Imistonaalisesti "epä-ihmiset" ovat nykymaailman isoin kakka.