Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

SHT
Reactions:
Viestit: 650
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja SHT »

Usein kun katselen televisiota tai kuuntelen radiota, menen ottamaan kännykän käteeni ja selailen sitä. Luulen, että tämä johtuu siitä, että olen rintaruokittu. Kun vauvaa imettää, vauva tarttuu rintaan alhaalta päin ja leipoo rintaa käsillään edistääkseen maidon herumista. Eli kännykän pitämisellä kädessä palaa vauva-aikojen parhaaseen muistoon.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11022
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Kyseessä lienee ns. FOMO (Fear Of Missing Out) -ilmiö. Kun puhelin on jatkuvasti saatavilla, ei yksikään somepäivitys tai tekstiviesti jää huomaamatta. Olet siis jatkuvasti ajan hermolla, vaikka mitään ei tapahtuisikaan.

Usein ulos piipahtaessani (kauppareissu, lyhyt lenkki) saatan juuri ovesta ulos astuessani todeta, että se perhanan puhelin on keittiön pöydällä, mutta päätän, että olkoon, maailma ei pysähdy, vaikka olisinkin tavoittamattomissa puolisen tuntia. Olen sentään ehtinyt viettää n. 30 ensimmäistä elinvuottani kokonaan ilman kännykkää.
SHT
Reactions:
Viestit: 650
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja SHT »

ID10T kirjoitti: 04 Maalis 2023, 08:07 Kyseessä lienee ns. FOMO (Fear Of Missing Out) -ilmiö. Kun puhelin on jatkuvasti saatavilla, ei yksikään somepäivitys tai tekstiviesti jää huomaamatta. Olet siis jatkuvasti ajan hermolla, vaikka mitään ei tapahtuisikaan.

Usein ulos piipahtaessani (kauppareissu, lyhyt lenkki) saatan juuri ovesta ulos astuessani todeta, että se perhanan puhelin on keittiön pöydällä, mutta päätän, että olkoon, maailma ei pysähdy, vaikka olisinkin tavoittamattomissa puolisen tuntia. Olen sentään ehtinyt viettää n. 30 ensimmäistä elinvuottani kokonaan ilman kännykkää.
Minä otan aina puhelimen mukaan, kun menen ulos. Vaikkapa vain roskia viemään. Näin siksi, että kerrostalon ulko-ovien lukot ovat epäluotettavia ja jos ne eivät aukeudu, voin soittaa kiinteistöhuoltoon.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4131
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Itse olen huomannut saman, ja joskus siitä on todellakin jopa haittaa. Esimerkiksi jos katsot jotain urheilusuoritusta tallenteesta, et välttämättä halua tietää lopputulosta. Ja jos ajatuksissasi otat kännykän käteen ja alat selata sitä, on fiilis pilalla kun lopputulos pamahtaa silmille.

Rintaruokinnan kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä. Kyseessähän on riippuvuus, josta pitäisi opetella eroon.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Why
Reactions:
Viestit: 599
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja Why »

Kun kännykkä on matkassa ja se ei soi, niin tietää että kaikki on hyvin. Kun ei ole matkassa, niin mitä tahansa on voinut tapahtua, etkä sinä tiedä sitä.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11022
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Why kirjoitti: 04 Maalis 2023, 09:38 Kun kännykkä on matkassa ja se ei soi, niin tietää että kaikki on hyvin. Kun ei ole matkassa, niin mitä tahansa on voinut tapahtua, etkä sinä tiedä sitä.
Miten ihmeessä minä siis selvisin koko 70-, 80- ja 90-lukujen ajan ilman kännykkää menettämättä järkeäni? 90-luvun lopulla minulla oli kuitenkin hakulaite, joka verotti tuota riippumattomuuden tunnetta työasioiden osalta.
Why
Reactions:
Viestit: 599
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja Why »

ID10T kirjoitti: 04 Maalis 2023, 10:17 Miten ihmeessä minä siis selvisin koko 70-, 80- ja 90-lukujen ajan ilman kännykkää menettämättä järkeäni? 90-luvun lopulla minulla oli kuitenkin hakulaite, joka verotti tuota riippumattomuuden tunnetta työasioiden osalta.
Sellaisesta, josta ei tiedä - ei osaa kaivatakaan.
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1679
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja Stalker »

SHT kirjoitti: 04 Maalis 2023, 08:42
ID10T kirjoitti: 04 Maalis 2023, 08:07 Kyseessä lienee ns. FOMO (Fear Of Missing Out) -ilmiö. Kun puhelin on jatkuvasti saatavilla, ei yksikään somepäivitys tai tekstiviesti jää huomaamatta. Olet siis jatkuvasti ajan hermolla, vaikka mitään ei tapahtuisikaan.

Usein ulos piipahtaessani (kauppareissu, lyhyt lenkki) saatan juuri ovesta ulos astuessani todeta, että se perhanan puhelin on keittiön pöydällä, mutta päätän, että olkoon, maailma ei pysähdy, vaikka olisinkin tavoittamattomissa puolisen tuntia. Olen sentään ehtinyt viettää n. 30 ensimmäistä elinvuottani kokonaan ilman kännykkää.
Minä otan aina puhelimen mukaan, kun menen ulos. Vaikkapa vain roskia viemään. Näin siksi, että kerrostalon ulko-ovien lukot ovat epäluotettavia ja jos ne eivät aukeudu, voin soittaa kiinteistöhuoltoon.
Todella konkreettinen esimerkki FOMO-ilmiöstä ;)
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Rutiini luo illuusion pysyvyydestä, rauhoittaa.
Same same but different
Why
Reactions:
Viestit: 599
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja Why »

Olen keksinyt kännykälle muutakin käyttöä: kun kadulla tulee persona non grata vastaan, niin olen selaavinani puhelinta.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7023
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Mua ei rauhoita. Yleensä lataan muualla kuin makkarassa. Kävellessä katson ehjä sykkeen.

No, täytyi vähän turvautua Google mapsiin. Asematunnelissa oli hapuilua kun en muistanut miten tulkita karttaa. Mutta kävellessä haluan kuulla ja nähdä ympärilleni. Bussissa ja junassa näprään välillä kyllä. En koko aikaa.

Edit. Nyt autocorrect kyllä lähtee helvettiin. Tää suomalainen on vielä pahempi kuin englanninkielinen 😐.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1679
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja Stalker »

ID10T kirjoitti: 04 Maalis 2023, 10:17
Why kirjoitti: 04 Maalis 2023, 09:38 Kun kännykkä on matkassa ja se ei soi, niin tietää että kaikki on hyvin. Kun ei ole matkassa, niin mitä tahansa on voinut tapahtua, etkä sinä tiedä sitä.
Miten ihmeessä minä siis selvisin koko 70-, 80- ja 90-lukujen ajan ilman kännykkää menettämättä järkeäni? 90-luvun lopulla minulla oli kuitenkin hakulaite, joka verotti tuota riippumattomuuden tunnetta työasioiden osalta.
Lintubongareilla oli aikoinaan käytössä KAUHA, kaukohakulaite, edullinen tapa lähettää laajalle harrastajajoukolle rariteetin koordinaatit. Oikea FOMO, saattoi missata linnun, joka nähdään Suomessa kerran vuosisadassa.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5952
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Pattinero kirjoitti: 04 Maalis 2023, 08:56 Itse olen huomannut saman, ja joskus siitä on todellakin jopa haittaa. Esimerkiksi jos katsot jotain urheilusuoritusta tallenteesta, et välttämättä halua tietää lopputulosta. Ja jos ajatuksissasi otat kännykän käteen ja alat selata sitä, on fiilis pilalla kun lopputulos pamahtaa silmille.

Rintaruokinnan kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä. Kyseessähän on riippuvuus, josta pitäisi opetella eroon.
Rinnat ja niitten riippuvuus.

Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.

Kuva

Jaa, luin vahingossa rinnan pitäminen kädessä...

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4131
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Miksi kännykän pitäminen kädessä rauhoittaa

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

ID10T kirjoitti: 04 Maalis 2023, 10:17
Why kirjoitti: 04 Maalis 2023, 09:38 Kun kännykkä on matkassa ja se ei soi, niin tietää että kaikki on hyvin. Kun ei ole matkassa, niin mitä tahansa on voinut tapahtua, etkä sinä tiedä sitä.
Miten ihmeessä minä siis selvisin koko 70-, 80- ja 90-lukujen ajan ilman kännykkää menettämättä järkeäni? 90-luvun lopulla minulla oli kuitenkin hakulaite, joka verotti tuota riippumattomuuden tunnetta työasioiden osalta.
Monessa muussakin asiassa ihmettelen, että miten ihmeessä ihmiskunta on voinut selvitä tänne asti ilman näitä nykyajan kotkotuksia. Nykyisin kaikki on tehty niin perkeleen kummalliseksi. Tosta kännykästä kokonaan irtautuminen olisi kyllä enemmän kuin toivottavaa.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Vastaa Viestiin