Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Milloin ihmiset olivat viisaimmillaan ?

1. Kivikaudella
1
25%
2. Pronssikaudella
0
Ei ääniä
3. 1800 luvulla
1
25%
4. 1900 luvun alussa
1
25%
5. Nyt 2000 luvulla
1
25%
6. Jurakaudella
0
Ei ääniä
7. Liitukaudella
0
Ei ääniä
8. Rautakaudella
0
Ei ääniä
9. Keskiajalla
0
Ei ääniä
10. Jeesuksen aikaan
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 4

Avatar
deep purpose
Reactions:
Viestit: 834
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:37
Viesti:

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja deep purpose »

Teknologia on juuri nyt maailman älykkäintä ja kehittyneintä läpi aikojen. Se on se valtaihmisten taso joka ei ole tarpeeksi kehittynyttä vieläkään.
Maailmankaikkeudessa on vallinnut täysdeterminismi, kunnes biologia sotki sen täysin.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 6496
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Wisti kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:49
Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:27
Wisti kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:10 Jos ihmiset olisivat ennen olleet riittävän älykkäitä, he olisivat jääneet kosteisiin luoliinsa kusiaisia syömään, mutta ken tietoa lisää, hän tuskaa lisää.
Reps, kyllä ihmisen mielikuvitus on vilkas, kun yrittää keksiä itselleen ja tuhotoiminnalleen oikeutusta.
En minä mitään puolustele. Ihmisluonto on sellainen, että ihmiskunta on tuomittu kehitykseen. Kehitys on kovin usein ”kehitystä” minunkin mielestäni, mutta ei siihen äimän kanssa askartelemiseen ole paluuta, kun ompelukone on keksitty. Olen kovastikin huolissani siitä, millaisksi maailma muuttuu älylaitteiden ja tekoälysovellusten kautta. Puhelinten särkeminen vasaroilla tuskin kuitenkaan on ratkaisu.
Olen eri mieltä. Älylaitteet sun muu automaatio mädättää aivot. Mutta ei se mitään. Ne jotka osaavat muutakin kuin googlettaa kaiken lopulta voittavat kisan. Ihmiset eivät nykyään edes yritä muistaa asioita. Älylaitteet muistavat heidän puolestaan. Lopputuloksen voi arvata.
Viimeksi muokannut Deimos, 04 Maalis 2023, 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Wisti kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:49
Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:27
Wisti kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:10 Jos ihmiset olisivat ennen olleet riittävän älykkäitä, he olisivat jääneet kosteisiin luoliinsa kusiaisia syömään, mutta ken tietoa lisää, hän tuskaa lisää.
Reps, kyllä ihmisen mielikuvitus on vilkas, kun yrittää keksiä itselleen ja tuhotoiminnalleen oikeutusta.
En minä mitään puolustele. Ihmisluonto on sellainen,
Varmaan epätieteellisimmät ja järjettömimmät perustelut ja puolustukset omalle subjektiivisuudelle on: "Ihminen on sellainen", "aina on ollut niin", "se nyt vaan on niin koska minä niin sanon"

Kyllä ihmisen itsensä nolaamisen ja kärsimyksen pidentäminen on helppoa, ensin vähän suututtaa ja sitten vahvistaa.
Same same but different
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 10785
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 18:34
Why kirjoitti: 04 Maalis 2023, 17:25
Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 17:07 "Tutkimus: Ihmiset tyhmentyneet sitten 1800-luvun"
https://yle.fi/a/3-6641616
Ennen oli kaikki paremmin:)
Ja tuo mekanismi on varsin yksinkertainen, älylaitteet ovat romahtaneet älykköjen tason, koska ihmisen ei tarvitse käyttää enää älyään. Ihan samalla tavalla kun koneet ovat romahtaneet yleiskunnon ja tehneet ihmisistä ylipainoisia. Älykkyyden lasku alkoi teollistumisen myötä, silloin kun pyörää ei enää pidetty pyhänä ja moraalittomat koneet alkoi vähentämään ihmisten hyötyliikuntaa olennaisesti.
Pyörän pyhänä pitämisen lopettaminen oli kyllä selvästi askel parempaan suuntaan.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 10785
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 20:16
Wisti kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:49
Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:27
Wisti kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:10 Jos ihmiset olisivat ennen olleet riittävän älykkäitä, he olisivat jääneet kosteisiin luoliinsa kusiaisia syömään, mutta ken tietoa lisää, hän tuskaa lisää.
Reps, kyllä ihmisen mielikuvitus on vilkas, kun yrittää keksiä itselleen ja tuhotoiminnalleen oikeutusta.
En minä mitään puolustele. Ihmisluonto on sellainen,
Varmaan epätieteellisimmät ja järjettömimmät perustelut ja puolustukset omalle subjektiivisuudelle on: "Ihminen on sellainen", "aina on ollut niin", "se nyt vaan on niin koska minä niin sanon"
Nii-i, mutku "ateisti on sellainen" :lol: :lol: :lol:
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

deep purpose kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:53 Teknologia on juuri nyt maailman älykkäintä ja kehittyneintä läpi aikojen. Se on se valtaihmisten taso joka ei ole tarpeeksi kehittynyttä vieläkään.
Ei tuolle ole olemassa todisteita, Arkeologiassa ja ihmisen historiassa On niin paljon selittämättömiä asioita ja rakennelmia mitä nyky tiede eikä nyky teknologia pysty selittämään, joten puhtaasti ideologista omahyväisyyden propagandaa uskotella että nyt ollaan älykkäämpiä kuin aikaisemmin. Mutta ongelmien määrä on kasvanut niin rajusti vimeisen 100:n vuoden aikana, joten todisteet siitä että ihminen on seonnut ja homma lähtenyt lapasesta on varsin selvät.
Same same but different
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2299
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Voihan sitä itsensä nolata vaikka sanomalla, että ihmisten aivot ei ole muuttuneet kahteensataantuhanteen vuoteen ja sillä perustella, että nykyihminen ei ole viisaampi, kuin ihmiset aiemmin. Ja heti perään todeta, että nykyihmiset ovat tyhmempiä, kuin aiemmin.
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5044
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 20:16
Wisti kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:49
Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:27
Wisti kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:10 Jos ihmiset olisivat ennen olleet riittävän älykkäitä, he olisivat jääneet kosteisiin luoliinsa kusiaisia syömään, mutta ken tietoa lisää, hän tuskaa lisää.
Reps, kyllä ihmisen mielikuvitus on vilkas, kun yrittää keksiä itselleen ja tuhotoiminnalleen oikeutusta.
En minä mitään puolustele. Ihmisluonto on sellainen,
Varmaan epätieteellisimmät ja järjettömimmät perustelut ja puolustukset omalle subjektiivisuudelle on: "Ihminen on sellainen", "aina on ollut niin", "se nyt vaan on niin koska minä niin sanon"

Kyllä ihmisen itsensä nolaamisen ja kärsimyksen pidentäminen on helppoa, ensin vähän suututtaa ja sitten vahvistaa.
Minulla on sellainen käsitys ihmisistä, että he haluavat itseelleen ja perheelleen aineellista hyvää ja ovat valmiita sen eteen ponnistelemaan. En usko, että ihmiset ovat suostuvaisia kaivamaan lapiolla ojaa ja saamaan siitä sen verran hyötyä, että nipin napin hengissä pysyvät, vaikka hullujussi on keksitty. En minä ainakaan suostuisi. Piiskaa voisin korkeintaan penkalla heiluttaa.
Linkolallahan oli tällaisia ajatuksia ja hän kunniakkaasti toteutti raatamisen eetosta omassa elämässään. Hänellä oli nolla opetuslasta. Edes vaimo ei kestänyt niin rankkaa elämää, kun ei oltu 1800-luvulla eikä ollut pakko.
Kerropa sinä nyt, millainen ihmisluonto on aikuisten oikeasti.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Tauko kirjoitti: 04 Maalis 2023, 20:31 Voihan sitä itsensä nolata vaikka sanomalla, että ihmisten aivot ei ole muuttuneet kahteensataantuhanteen vuoteen ja sillä perustella, että nykyihminen ei ole viisaampi, kuin ihmiset aiemmin. Ja heti perään todeta, että nykyihmiset ovat tyhmempiä, kuin aiemmin.
Aivot ei ole suorassa suhteessa Ihmisen älykkyyden, viisauden tai ymmärryksen kanssa, Älykkääsiäkin ihmisestä voi kasvaa tyhmä, täysin ymmärtämätön jos kasvaa tynnyrissä tai muunlaisen subjektiivisuuden ympäröimänä.
Same same but different
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Wisti kirjoitti: 04 Maalis 2023, 20:39
Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 20:16
Wisti kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:49
Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:27
Reps, kyllä ihmisen mielikuvitus on vilkas, kun yrittää keksiä itselleen ja tuhotoiminnalleen oikeutusta.
En minä mitään puolustele. Ihmisluonto on sellainen,
Varmaan epätieteellisimmät ja järjettömimmät perustelut ja puolustukset omalle subjektiivisuudelle on: "Ihminen on sellainen", "aina on ollut niin", "se nyt vaan on niin koska minä niin sanon"

Kyllä ihmisen itsensä nolaamisen ja kärsimyksen pidentäminen on helppoa, ensin vähän suututtaa ja sitten vahvistaa.
Minulla on sellainen käsitys ihmisistä, että he haluavat itseelleen ja perheelleen aineellista hyvää ja ovat valmiita sen eteen ponnistelemaan.
Niin, Ja mitä kovemmaksi ja härskimmäksi kilpailu menee, sitä epäeettisempiä asioita ihmiset ovat tuon asian eteen tekemään, valehtelemaan työkseen, saastuttamaan ja varastelemaan jopa tappamaan. "Rahalla ei ole moraalia, joten miten moraalia voisi olla rahan perässä juoksijalla."

Ja jos ei itse ole nyt sattumalta ymmärtänyt jotain, tai tavannut Linkolan opetuslapsia niin ei se tarkoita etteikö joku toinen olisi, eivät välttämättä vaan pyöri internetissä ja "itselleen ja sukulaisilleen" materiaaleista hyvää ahnehtivien piireissä. Kyllähän se egoismi, minäkeskeinen maailmankuva ja itsekkyyden luoma subjektiivisuus tosiaan sokeuttaa, kun kuvittelee että "kun minä en ole nähnyt jotain niin sitä ei ole olemassa" #ateisti
Same same but different
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 10785
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 20:53
Wisti kirjoitti: 04 Maalis 2023, 20:39
Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 20:16
Wisti kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:49

En minä mitään puolustele. Ihmisluonto on sellainen,
Varmaan epätieteellisimmät ja järjettömimmät perustelut ja puolustukset omalle subjektiivisuudelle on: "Ihminen on sellainen", "aina on ollut niin", "se nyt vaan on niin koska minä niin sanon"

Kyllä ihmisen itsensä nolaamisen ja kärsimyksen pidentäminen on helppoa, ensin vähän suututtaa ja sitten vahvistaa.
Minulla on sellainen käsitys ihmisistä, että he haluavat itseelleen ja perheelleen aineellista hyvää ja ovat valmiita sen eteen ponnistelemaan.
Kyllähän se egoismi, minäkeskeinen maailmankuva ja itsekkyyden luoma subjektiivisuus tosiaan sokeuttaa, kun kuvittelee että "kun minä en ole nähnyt jotain niin sitä ei ole olemassa" #ateisti
Aivan, eli vaikka sinä et olisikaan nähnyt viisasta ateistia, ei se tarkoita, etteikö sellaista olisi olemassa. MOT.
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2299
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Keijona kirjoitti: 04 Maalis 2023, 20:53 Ja jos ei itse ole nyt sattumalta ymmärtänyt jotain, tai tavannut Linkolan opetuslapsia niin ei se tarkoita etteikö joku toinen olisi
Luultavasti sitten olet tavannut, mutta tarviiko sitä kaiken maailman julistajia mennä uskomaan. Vaikka saahan sitä tietysti uskoa ja jatkaa julistusta.

"Alkoi pitkä (Linkolan) "julistamisen" aikakausi, jonka aikana yksi piti häntä profeetallisena edelläkävijänä, toinen torjui tarpeettoman synkkämielisenä. Kylmäksi hän ei jättänyt ketään. Valtaosa kuulijoista puisteli päätään hänen kehotukselleen luopua demokratiasta ja viimeistään kavahti tietoa, jonka mukaan hän piti ihmishenkiä vaativia terroritekoja hyvinä"
eivät välttämättä vaan pyöri internetissä ja "itselleen ja sukulaisilleen" materiaaleista hyvää ahnehtivien piireissä. Kyllähän se egoismi, minäkeskeinen maailmankuva ja itsekkyyden luoma subjektiivisuus tosiaan sokeuttaa, kun kuvittelee että "kun minä en ole nähnyt jotain niin sitä ei ole olemassa" #ateisti
"Pentti Linkola, täysverinen biologi ja synnynnäinen tilastoija, koki "ekologiajulistajan herätyksensä" 1950-luvulla. Se perustui vain ja ainoastaan häneen omiin havaintoihinsa"
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9967
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

deep purpose kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:53 Teknologia on juuri nyt maailman älykkäintä ja kehittyneintä läpi aikojen. Se on se valtaihmisten taso joka ei ole tarpeeksi kehittynyttä vieläkään.
Mitäs tekemistä sillä on asian kanssa....koska radio keksittiin entä lennätin ?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9967
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tuulispää kirjoitti: 04 Maalis 2023, 21:46
deep purpose kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:53 Teknologia on juuri nyt maailman älykkäintä ja kehittyneintä läpi aikojen. Se on se valtaihmisten taso joka ei ole tarpeeksi kehittynyttä vieläkään.
Mitäs tekemistä sillä on asian kanssa....koska radio keksittiin entä lennätin ?
Radio 1892: https://fi.wikipedia.org/wiki/Radio
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9967
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Olivatko ihmiset aiemmin fiksumpia ja älykkäämpiä kuin tänään ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tuulispää kirjoitti: 04 Maalis 2023, 21:46
deep purpose kirjoitti: 04 Maalis 2023, 19:53 Teknologia on juuri nyt maailman älykkäintä ja kehittyneintä läpi aikojen. Se on se valtaihmisten taso joka ei ole tarpeeksi kehittynyttä vieläkään.
Mitäs tekemistä sillä on asian kanssa....koska radio keksittiin entä lennätin ?
Radio 1892: https://fi.wikipedia.org/wiki/Radio

Lennätin 1838: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lenn%C3%A4tin

Lennätin syrjäytti Pony Expressin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pony_Express


Lennätin mullisti tiedonvälityksen täysin: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/10/0 ... valityksen
Viimeksi muokannut Tuulispää, 05 Maalis 2023, 00:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vastaa Viestiin