Vetytalous ja polttokennot !
Vetytalous ja polttokennot !
Mitä me tiedetään aiheeesta ?
Re: Vetytalous ja polttokennot !
Vety ja polttokennot parempi kuin akut lentsikoissa.
Re: Vetytalous ja polttokennot !
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/0 ... kanarialle Vetyvoimalla lennettiin Kuuhunkin – kohta myös Kanarialle!
Re: Vetytalous ja polttokennot !
Kovaa yritystä:
Re: Vetytalous ja polttokennot !
Viimeksi vedyn käyttäminen lentämiseen johti katastrofiin.
Re: Vetytalous ja polttokennot !
Tuollainen helposti reikiintyvä kangashimmeli tosiaan voi helposti syttyä.
Re: Vetytalous ja polttokennot !
Sitä palamista on nykyisin tutkittukin ja TV:ssä esitetty dokumentti. En tarkkaan muista, mutta laboratoriokokeissa todettiin päällyskankaan olleen melkein kuin ruutia, joku ainesosa oli helposti syttyvää sähkövarauksen kipinästä.
Re: Vetytalous ja polttokennot !
Veikkaan että tuo vety breikkaa hyvinkin pian...akut vaan eivät riitä lentämiseen.
Re: Vetytalous ja polttokennot !
Eihän tuossa Zeppeliinissäkään ollut vetykennoja, pelkkää vetyä riittävästi. Laitetaan kuori hiilikuidusta tai kevlarista, joka kestää, on kevyt ja ei syty.
Ajatellaan vaikka avaruuslentokonetta, vedyllä pääsee yläilmoihin, lähes avaruuteen kuten säähavaintopallotkin ja senkun ZIP raketeilla avaruuteen, siellä ei ole ilmanvastusta, pääsee vinhaa vauhtia eikä tuulet riepottele.
Ajatellaan vaikka avaruuslentokonetta, vedyllä pääsee yläilmoihin, lähes avaruuteen kuten säähavaintopallotkin ja senkun ZIP raketeilla avaruuteen, siellä ei ole ilmanvastusta, pääsee vinhaa vauhtia eikä tuulet riepottele.
Re: Vetytalous ja polttokennot !
Miksi Hinderburg tuhoutui? https://fi.wikipedia.org/wiki/Hindenburgin_onnettomuus
Varsin älykästä tiivistää ison vetypallon kangas rakettipolttoaineella! Hindenburg tuhoutui laskuvaiheessa, kun ilmeisesti pallon ja maan välinen sähkövaraus purkautui ja aiheutti kipinän kiinnitys- tai maadoitusköysien kautta?Miksi Hindenburg tuhoutui?
Bain oli löytänyt Hindenburgin ulkovaipan riekaleita, joista selvisi, että kangas oli vesitiivistetty sivelemällä siihen rakettipolttoainetta. Tämän perusteella Hindenburgin onnettomuuden syyksi esitettiin sähköstaattista purkausta, joka olisi sytyttänyt kankaan tuleen.
Re: Vetytalous ja polttokennot !
Siis se avaruuslentokone olisi Zeppeliinin nokassa, vetypallona niin korkealle kuin pääsee, nokkaa ylöspäin ja tulitikku ilmalaivan persuksille.Stalker kirjoitti: ↑21 Maalis 2023, 10:21 Eihän tuossa Zeppeliinissäkään ollut vetykennoja, pelkkää vetyä riittävästi. Laitetaan kuori hiilikuidusta tai kevlarista, joka kestää, on kevyt ja ei syty.
Ajatellaan vaikka avaruuslentokonetta, vedyllä pääsee yläilmoihin, lähes avaruuteen kuten säähavaintopallotkin ja senkun ZIP raketeilla avaruuteen, siellä ei ole ilmanvastusta, pääsee vinhaa vauhtia eikä tuulet riepottele.
Re: Vetytalous ja polttokennot !
Vaatinee joustavat vetysäiliöt. Osa vedystä tai heliumista pumpataan johonkin terässäiliöön, jolloin nosteen aiheuttavien vetysäiliöiden tilavuus ja noste pienenee. Käännettävät potkuritkin saattavat myös riittää?
Re: Vetytalous ja polttokennot !
GPT tiesi
"Kaasutäytteisten ilmalaivojen nousu ja lasku eroavat hieman perinteisistä lentokoneista, sillä ilmalaivat ovat hitaampia ja niiden ohjaaminen vaatii hieman erilaisia taitoja.
Nousu tapahtuu yleensä seuraavasti:
Ennen kuin ilmalaiva nousee ilmaan, sen on ensin täytettävä kaasulla. Tämä tapahtuu yleensä käyttämällä heliumia tai vetyä, jotka ovat kevyempiä kaasuja kuin ilma.
Kun ilmalaiva on täytetty kaasulla, se on valmis lähtemään liikkeelle. Kapteeni ohjaa ilmalaivan lähelle nosturia tai muuta korkeaa rakennelmaa.
Kun ilmalaiva on kiinnitetty nosturiin, se alkaa hiljalleen nousta ylös ilmassa. Kapteeni käyttää moottoreita ja peräsintä pitääkseen ilmalaivan tasapainossa.
Kun ilmalaiva on tarpeeksi korkealla, kapteeni voi ohjata sitä eteenpäin ja ylös tai alas tarpeen mukaan.
Laskeutuminen tapahtuu yleensä seuraavasti:
Kapteeni aloittaa laskeutumisen hidastamalla ilmalaivan vauhtia ja valmistelemalla sen laskua varten.
Kun ilmalaiva on tarpeeksi alhaalla, kapteeni voi alkaa ohjata sitä lähemmäksi maata.
Kapteeni käyttää moottoreita ja peräsintä pitääkseen ilmalaivan tasapainossa laskeutumisen aikana.
Kun ilmalaiva on tarpeeksi lähellä maata, kapteeni hidastaa sen vauhtia entisestään ja ohjaa sen laskeutumaan varovasti maahan.
On tärkeää, että ilmalaivan kapteeni osaa hallita ilmalaivaa taitavasti ja käyttää moottoreita ja peräsintä oikein, jotta ilmalaiva pysyy tasapainossa ja liikkuu haluttuun suuntaan."
As simple as that, kapteeniksi varmaan pääsee kirjekurssin hyväksytysti suorittaneet.
Tärkeää on myös nettiyhteys lennon aikana esim. Starlinkin kautta, kapteeni voi kysyä GPT:ltä lisäohjeita.
Re: Vetytalous ja polttokennot !
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Historianet kertoo näin;Stalker kirjoitti: ↑21 Maalis 2023, 14:02
Laskeutuminen tapahtuu yleensä seuraavasti:
Kapteeni aloittaa laskeutumisen hidastamalla ilmalaivan vauhtia ja valmistelemalla sen laskua varten.
Kun ilmalaiva on tarpeeksi alhaalla, kapteeni voi alkaa ohjata sitä lähemmäksi maata.
Kapteeni käyttää moottoreita ja peräsintä pitääkseen ilmalaivan tasapainossa laskeutumisen aikana.
Kun ilmalaiva on tarpeeksi lähellä maata, kapteeni hidastaa sen vauhtia entisestään ja ohjaa sen laskeutumaan varovasti maahan.
Kun ilmalaiva lähestyi laskeutumispaikkaa, miehistö laski ilmalaivaa kannattelevaa vetyä tai heliumia pois, jotta alus vajoaisi. Kun ilmalaiva oli riittävän lähellä maata, sieltä heitettiin köysiä maahenkilökunnalle, ja jopa 200 miestä kiskoi valtavan aluksen alas.
Onko kaasun ulos laskeminen valmistelua laskua varten? Vai mainitun sivuston höpinää?
https://historianet.fi/tekniikka/miten- ... keuduttiin