Lentokoneet ja ilmailu

Brainwashed
Reactions:
Viestit: 6047
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Susa kirjoitti: 11 Maalis 2023, 16:11
Brainwashed kirjoitti: 11 Maalis 2023, 16:08 Mitäköhän tapahtuisi jos tuossa altituudissa avaisi vetskarin kustakseen...
8-)
Kikkeli voisi paleltua.
Se, auts, ja puvun paineistus. Se olisi ollut kanttuvei jos pukuun olisi tullut repeämä...

Kuva

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Susa
Reactions:
Viestit: 7832
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Susa »

Kontra kirjoitti: 11 Maalis 2023, 16:27 Falcon HTV-2 Mach
Millainen moottori tässä oli?

Kuva
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Susa kirjoitti: 11 Maalis 2023, 16:33
Kontra kirjoitti: 11 Maalis 2023, 16:27 Falcon HTV-2 Mach
Millainen moottori tässä oli?

Kuva
Minähän juuri äsken kirjoitin, että noissa molemmissa pikkusuihkareissa oli SCRAMJET:it. Niissä imuilma virtaa yliäänisesti läpi moottorin. Se saatiin yliääniseksi ovelalla kanavamuotoilulla, vähän samaan tapaan kuin hävittäjän ja raketin moottoreissa suihkun nopeus kiihtyy Laval-suuttimella - ensin virtaus supisttu jonka jälkeen heti laajenee.
Kuvassa ei näy ilmanottoaukkoa, että se täytyy on härvelin mahan alla.
Luultavasti ne lähetettiin ison koneen alta, tuskin maasta apuraketilla.
Susa
Reactions:
Viestit: 7832
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Susa »

Kontra kirjoitti: 11 Maalis 2023, 17:10 Minähän juuri äsken kirjoitin, että noissa molemmissa pikkusuihkareissa oli SCRAMJET:it. Niissä imuilma virtaa yliäänisesti läpi moottorin. Se saatiin yliääniseksi ovelalla kanavamuotoilulla, vähän samaan tapaan kuin hävittäjän ja raketin moottoreissa suihkun nopeus kiihtyy Laval-suuttimella - ensin virtaus supisttu jonka jälkeen heti laajenee.
Kuvassa ei näy ilmanottoaukkoa, että se täytyy on härvelin mahan alla.
Luultavasti ne lähetettiin ison koneen alta, tuskin maasta apuraketilla.
Kyllä professori-tason miehen pitäisi tietää, että Falcon HTV-2 vietiin raketilla 160km korkeuteen, josta se liukui alas. Falcon oli liitokone.
Miten se oli professorin huolellisuus ja tarkkaavaisuus numero koulussa?

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 11 Maalis 2023, 17:27
Kontra kirjoitti: 11 Maalis 2023, 17:10 Minähän juuri äsken kirjoitin, että noissa molemmissa pikkusuihkareissa oli SCRAMJET:it. Niissä imuilma virtaa yliäänisesti läpi moottorin. Se saatiin yliääniseksi ovelalla kanavamuotoilulla, vähän samaan tapaan kuin hävittäjän ja raketin moottoreissa suihkun nopeus kiihtyy Laval-suuttimella - ensin virtaus supisttu jonka jälkeen heti laajenee.
Kuvassa ei näy ilmanottoaukkoa, että se täytyy on härvelin mahan alla.
Luultavasti ne lähetettiin ison koneen alta, tuskin maasta apuraketilla.
Kyllä professori-tason miehen pitäisi tietää, että Falcon HTV-2 vietiin raketilla 160km korkeuteen, josta se liukui alas. Falcon oli liitokone.
Miten se oli professorin huolellisuus ja tarkkaavaisuus numero koulussa?

Kontra on tosiaan melkoinen proffa kun oppii vielä mitä rotaatio tarkoittaa.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3288
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Tuulispää kirjoitti: 11 Maalis 2023, 15:54
Tonttu kirjoitti: 11 Maalis 2023, 15:51
Stalker kirjoitti: 11 Maalis 2023, 14:54 The Helios Prototype robotic aircraft, developed by NASA, holds the record for the highest altitude flown by a propeller plane at 96,863 ft (29,524 m). The Helios Prototype was a solar-powered unmanned aerial vehicle designed for high-altitude flight and scientific research. The record was set on August 13, 2001, during a test flight over the Pacific Ocean.
Tuo muistutti enemmän leijaa kuin lentokonetta muotonsa ja nopeutensa puolesta.

Muistaakseni liikkui korkealla lähes 300 km/t.
Wikipedian mukaan nopeus oli 30.6–43.5 km/h
Susa
Reactions:
Viestit: 7832
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Susa »

Sen tuulinopeus oli 19–27 mph matalissa korkeuksissa, jopa 170 mph maanopeus äärimmäisissä korkeuksissa.
Eli liikku nopeastikin ilmamassan mukana, niinkuin ilmapallokin.

https://www.nasa.gov/centers/armstrong/ ... -DFRC.html
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Susa kirjoitti: 11 Maalis 2023, 17:27
Kontra kirjoitti: 11 Maalis 2023, 17:10 Minähän juuri äsken kirjoitin, että noissa molemmissa pikkusuihkareissa oli SCRAMJET:it. Niissä imuilma virtaa yliäänisesti läpi moottorin. Se saatiin yliääniseksi ovelalla kanavamuotoilulla, vähän samaan tapaan kuin hävittäjän ja raketin moottoreissa suihkun nopeus kiihtyy Laval-suuttimella - ensin virtaus supisttu jonka jälkeen heti laajenee.
Kuvassa ei näy ilmanottoaukkoa, että se täytyy on härvelin mahan alla.
Luultavasti ne lähetettiin ison koneen alta, tuskin maasta apuraketilla.
Kyllä professori-tason miehen pitäisi tietää, että Falcon HTV-2 vietiin raketilla 160km korkeuteen, josta se liukui alas. Falcon oli liitokone.
Miten se oli professorin huolellisuus ja tarkkaavaisuus numero koulussa?

Juu, kyllä professoritasionen varmaan tuon tietääkin. Tuskin proffien huollellisuus- ja tarkkaavaisuusnumeroissa lienee ollut kehumista. Pincentonin Yliopistolla Eisteinin puhelin soi ja assistentti vastasi: "Einstein ei ole nyt paikalla". "Anteeksi, mikähän on Einsteinin kotiosoite?" "Minä en saa sitä kertoa".".....Hmmm tuota tuota ..., täällä puhuu Einsten."

No ei siellä 160 km korkeudesa ilmaa enää juuri olekaan, ja vasta alempana ilmeisesti sytytetään suihkumoottori. Mutta missä korkeudessa sytytys mahtaa onnistua - otapa nuoremmaksesi selvää ja kerro mulle kun minä en enää oikein jaksa koluta kaikkia tiedonlähtetä?
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3288
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Susa kirjoitti: 11 Maalis 2023, 17:59 Sen tuulinopeus oli 19–27 mph matalissa korkeuksissa, jopa 170 mph maanopeus äärimmäisissä korkeuksissa.
Eli liikku nopeastikin ilmamassan mukana, niinkuin ilmapallokin.

https://www.nasa.gov/centers/armstrong/ ... -DFRC.html
Eli siis enemmänkin kallis leija kuin lentokone. Hajosi ilmassa 2003 ja putosi mereen. Ei taida Tuulispään rahat riittää tuollaisen korkealla lentävän koneen rakentamiseen.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tonttu kirjoitti: 11 Maalis 2023, 17:47
Tuulispää kirjoitti: 11 Maalis 2023, 15:54
Tonttu kirjoitti: 11 Maalis 2023, 15:51
Stalker kirjoitti: 11 Maalis 2023, 14:54 The Helios Prototype robotic aircraft, developed by NASA, holds the record for the highest altitude flown by a propeller plane at 96,863 ft (29,524 m). The Helios Prototype was a solar-powered unmanned aerial vehicle designed for high-altitude flight and scientific research. The record was set on August 13, 2001, during a test flight over the Pacific Ocean.
Tuo muistutti enemmän leijaa kuin lentokonetta muotonsa ja nopeutensa puolesta.

Muistaakseni liikkui korkealla lähes 300 km/t.
Wikipedian mukaan nopeus oli 30.6–43.5 km/h
Bsääää.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Siitä on video jossa Paul esittelee sen.
.Satunnainen seuraaja
Reactions:
Viestit: 195
Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

Tonttu kirjoitti: 11 Maalis 2023, 18:07
Susa kirjoitti: 11 Maalis 2023, 17:59 Sen tuulinopeus oli 19–27 mph matalissa korkeuksissa, jopa 170 mph maanopeus äärimmäisissä korkeuksissa.
Eli liikku nopeastikin ilmamassan mukana, niinkuin ilmapallokin.

https://www.nasa.gov/centers/armstrong/ ... -DFRC.html
Eli siis enemmänkin kallis leija kuin lentokone. Hajosi ilmassa 2003 ja putosi mereen. Ei taida Tuulispään rahat riittää tuollaisen korkealla lentävän koneen rakentamiseen.
Ei riitä rahat ja into enää lennokinkaan rakentamiseen....
Susa
Reactions:
Viestit: 7832
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Susa »

Kontra kirjoitti: 11 Maalis 2023, 18:03 No ei siellä 160 km korkeudesa ilmaa enää juuri olekaan, ja vasta alempana ilmeisesti sytytetään suihkumoottori. Mutta missä korkeudessa sytytys mahtaa onnistua - otapa nuoremmaksesi selvää ja kerro mulle kun minä en enää oikein jaksa koluta kaikkia tiedonlähtetä?
Herra professori. Kuten sanoin, se on liitokone. Ei mikään suihkumoottorikone.
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Susa kirjoitti: 11 Maalis 2023, 18:25
Kontra kirjoitti: 11 Maalis 2023, 18:03 No ei siellä 160 km korkeudesa ilmaa enää juuri olekaan, ja vasta alempana ilmeisesti sytytetään suihkumoottori. Mutta missä korkeudessa sytytys mahtaa onnistua - otapa nuoremmaksesi selvää ja kerro mulle kun minä en enää oikein jaksa koluta kaikkia tiedonlähtetä?
Herra professori. Kuten sanoin, se on liitokone. Ei mikään suihkumoottorikone.
Joo, niinpäs näyttäisikin olevan aerodynamiikan ja yliääkonemateriaalien laborointilaite, eikä mikään lentokone. Suuttimilla sitä näytettäisi ohjailtavan, mutta mitähän suutimista suihkutetaan - kerosiinin polttokaasuako? Eihän tuo kuulu ollenkaan tähän turbiinmoottoreiden koosteeseen. Noihin tutkimuksiin perustuu sitten oikea lentokone HTV-3. Ilmeiseti oletin koneen scramjetiksi, kun sitä esiteltiin hypersoonisena lentokoneena.

Mutta tuo toinen kone NASA X-43A on oikea miehittämätön sramjetkone.

Hyvä, että korjausedotuksia tulee - niitähän pyysinkin turbiinkosteen etusivulla.
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1710
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Tää näyttää ihan kuin Oulusta olis pöllitty idea
Vastaa Viestiin