Vaikea matikkapulmatehtävä
Vaikea matikkapulmatehtävä
1 + 4 = 5
2 + 5 = 12
3 + 6 = 21
5 + 8 = ?
2 + 5 = 12
3 + 6 = 21
5 + 8 = ?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Re: Vaikea matikkapulmatehtävä
Keksein tähän 2 mahdollista ratkaisutapaa ja sen myötä kaksi tulosta enkä tiedä kumpi on oikein. 
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
45?
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Kumpi teidän mielestä on järkevämpi ratkaisu? Vai onko molemmat yksinkertaisesti oikein?
En heti keksi mistä tuo 34 tulee. Tällaisten tehtävien oikeellisuus on lähinnä mielipideasia, mitä kukin pitää jollain tavalla elegantimpana. Tuohon voi vastata mitä tahansa ja kehittää matemaattisesti toimivan algoritmin, jolla haluttu vastaus toteutuu. Joskus ne vain ovat kovin työläitä ja vaativat paljon parametrejä, mitä pidetään matemaattisesti epäeleganttina, vaikka se onkin muodollisesti oikein.
- KultaKikkare
- Reactions:
Ite päädyin ensin vastaukseen 45 kun kävin läpi rivit yksitellen. 34 edellyttää useamman tarkastelua kerralla.
Joko huonosti laadittu tehtävä tai sitten molemmat on oikein.
Be stronger than your excuses
- KultaKikkare
- Reactions:
21 + 5 + 8Neutroni kirjoitti: ↑23 Syys 2025, 17:24En heti keksi mistä tuo 34 tulee. Tällaisten tehtävien oikeellisuus on lähinnä mielipideasia, mitä kukin pitää jollain tavalla elegantimpana. Tuohon voi vastata mitä tahansa ja kehittää matemaattisesti toimivan algoritmin, jolla haluttu vastaus toteutuu. Joskus ne vain ovat kovin työläitä ja vaativat paljon parametrejä, mitä pidetään matemaattisesti epäeleganttina, vaikka se onkin muodollisesti oikein.
Be stronger than your excuses
Joo, niin tietysti. Minusta kumpikaan noista ei ole toista elegantimpi. Molemmissa on kohtuullisen yksinkertainen kaava.
Jos oletetaan, että tehtävä on nimen omaan matikkapulma, 45 on parempi vastaus, kun sen voi ilmaista helposti funktiona. Yleiseen hoksaamispulmaan 34 on nokkela ratkaisu.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon