Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Avatar
ROOSTER
Reactions:
Viestit: 238
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 23:44

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja ROOSTER »

Ehkä joillain on sellainen harhaluulo, että jostain pulpahtaa esiin aina vain lisää öljyä kasvavan liikenteen ja lämmityksen tarpeisiin, vieläpä siten, että maapallo vielä kestää liiaksi lämpenemättä sitä poltettaessa. Vety ei ole ratkaisu, vaan vain yksi sähkönvarastointimuoto tuotannon ja kulutuksen välillä, paitsi joissain erityisissä teollisuusprosesseissa.

Se minkälaisia akkuja tehdään riippuu aina tarvittavista ominaisuuksista, saatavilla olevista raaka-aineista ja hinnoista. Esim. Uudessakaupungissa mahdollisesti joskus valmistettavan Sono Sionin 52kWh:n akussa ei ole ollenkaan kobolttia. Se on tietysti tavallaan harmi, koska Suomessa on Euroopan suurimpia kobolttiesiintymiä - kuten litiumin ja nikkelinkin.

Akkukemioita on valtavasti erilaisia ja niitä tutkitaan hyvin intensiivisesti ja uusia mahdollisuuksia löydetään jatkuvasti. Kehitys on vasta aivan alkuvaiheessa, kuten sähköautoissakin. On hyvinhyvin yllättävää miten erinomaisia sähköautot tänäpäivänä jo ovat, kun niitä on nykytyyppisinä valmistettu vasta kymmenisen vuotta. Esim. T-Fordia vastaavaa halpaa läpilyöntimallia ei ole vielä kellään - sellainen on kyllä varmasti tulossa. Vielä näytetään keskityttävän toisarvoisiin asioihin, kuten kiihtyvyyteen ja toimintakantamaan. Tavalliselle autonkäyttäjälle tärkeämpiä ominaisuuksia ovat pieni kulutus, nopea lataus ja halpa hankintahinta. Lopulta kuluttajat saanevat sen mitä kaipaavat, näin toimii markkina.

EU varmaan puuttuu kohta asioihin siten, että kaksisuuntainen latausmahdollisuus tulee pakolliseksi, ts. autot voivat toimia myös teholähteeenä sähköverkossa. Se mullistaa monta asiaa. Nykyisin tuo ominaisuus on vasta muutamassa autossa. Tarvittava lisäelektroniikka maksaa autoon korkeintaan satasia, tehtaalla.

Kehityksen järkevöittämiseksi ja nopeuttamiseksi ehdotan romutuspalkkion takaisinottamista ja korottamista. Lisäksi pitäisi sallia kahden auton romutuspalkkiota käytettävän, ainakin jos ostaa yli 50.000 € auton.
Yleinen mielipide on aina väärässä.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Mielestäni vain 20 donan sähköautoja pitää tukea...ei luksus vehkeitä rikkaille.
Avatar
xXx
Reactions:
Viestit: 951
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 16:51

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja xXx »

Nimen omaan rikkaiden leluille verotuet kuten nyt, esim tommonen erittäin suosittu Volvon T8 sähköhybridi kaikenlisäksi saastuttaa enemmän kun yritysautoilija lorottelee huoletta pelkällä bensalla. Ei pelkästään saastuta samanlaisen bensa-auton valmistusta ja kulutusta vastaavasti vaan myös ajoakkua varten on pitänyt raiskata maat ja mannut orjatyövoimalla. Teknokiimainen teknovihreä valuu märkää nestettä kun jokainen tuollainen myrkkykasa myydään 20 k€ veroalella pelkkään bensaautoon verrattuna.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5932
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Punkero kirjoitti: 15 Helmi 2023, 11:17 Eihän sähköauton tehosta käytetä kuin pieni osa normaaliin etenemiseen, kulutus on huipputehoista riippumatta n. 15-20 kWh/100km.
Et huomio teknistä kokonaiskuvaa. Suurempitehoinen auto painaa rutkasti enemmän vs pienitehoinen mm kaikkien ajoon liittyvien teknisten komponenttien skaalautuessa isommiksi ja painavimmiksi mitä enemmän on tehoreservejä. Lisäksi huomattavasti vähempitehoisessa/ kevyemmässä autossa ei tarvita yhtä järeitä turvavarusteita/teknologiaa kuin suuritehoisessa, jossa suuren liikkuvan massan pitäminen tiellä mahdollistaa pitkälti monimutkainen ajonvakaus/turvajärjestelmästä, jota ilman olisivat Teslat ja vastaavat möhköautot olisivat tuon tuosta kylien ojanpenkoissa kanssa-autoilijoiden ja vakuutusyhtiöiden riesaksi.
Kevytrakenteinen ja vähempitehoinen sähköauto kuluttaa huomattavasti vähemmän energiaa, on huomattavasti ekonomisempi valmistaa ja käyttää, olisi helpommin huollettavissa jne.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Brainwashed kirjoitti: 17 Helmi 2023, 12:25
Punkero kirjoitti: 15 Helmi 2023, 11:17 Eihän sähköauton tehosta käytetä kuin pieni osa normaaliin etenemiseen, kulutus on huipputehoista riippumatta n. 15-20 kWh/100km.
Et huomio teknistä kokonaiskuvaa. Suurempitehoinen auto painaa rutkasti enemmän vs pienitehoinen mm kaikkien ajoon liittyvien teknisten komponenttien skaalautuessa isommiksi ja painavimmiksi mitä enemmän on tehoreservejä. Lisäksi huomattavasti vähempitehoisessa/ kevyemmässä autossa ei tarvita yhtä järeitä turvavarusteita/teknologiaa kuin suuritehoisessa, jossa suuren liikkuvan massan pitäminen tiellä mahdollistaa pitkälti monimutkainen ajonvakaus/turvajärjestelmästä, jota ilman olisivat Teslat ja vastaavat möhköautot olisivat tuon tuosta kylien ojanpenkoissa kanssa-autoilijoiden ja vakuutusyhtiöiden riesaksi.
Kevytrakenteinen ja vähempitehoinen sähköauto kuluttaa huomattavasti vähemmän energiaa, on huomattavasti ekonomisempi valmistaa ja käyttää, olisi helpommin huollettavissa jne.

Ei punkerot tällaisia asioita ymmärrä.
Punkero
Reactions:
Viestit: 977
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Punkero »

"Tesla Model S P85 D jää kulutuslukemamittausten jumboksi yhdessä Citroën Berlingo Electrecin kanssa. Molemmat kuluttavat 17,7 kWh/100 km.

Teslan suurta kulutuslukemaa voidaan pitää sinänsä ymmärrettävänä, että auto on varsin kookas ja se painaa yli 2 000 kiloa. Tehoa Teslasta irtoaa myös 700 hv. Mittausten mukaan esimerkiksi Smart ForTwo electric drive kuluttaa peräti 15,5 kWh/100 km, vaikka on autona huomattavasti Teslaa pienempi.

Suomessakin tutuista sähköautoista Nissan Leaf kuluttaa 15 kWh/100 km ja VW e-Golf vain 12,7 kWh/100 km. Tuore BMW i3 kykenee 12,6 kWh lukemaan sadalla kilometrillä. Mittausten etevin auto on VW e-Up, joka pärjää sadalla kilometrillä 11,7 kWh:lla.

Alla listaus sähköautojen mitatuista kulutuslukemista:

1. VW e-Up: 11,7 kWh/100 km

2. Mitsubishi MiEV: 12,5 kWh/100 km

3. Peugeot iON: 12,6 kWh/100 km

3. Citroën C-Zero: 12,6 kWh/100 km

3. BMW i3 (94 Ah): 12,6 kWh/100 km

6. VW e-Golf: 12,7 kWh/100 km

7. BMW i3 (60 Ah): 12,9 kWh/100 km

8. Renault Zoe: 13,3 kWh/100 km

9. Kia Soul EV: 14,7 kWh/100 km

10. Nissan Leaf: 15,0 kWh/100 km

11. Smart ForTwo electric drive: 15,1 kWh/100 km

12. Ford Focus electric: 15,4 kWh/100 km

14. Renault Kangoo Z.E.: 15,5 kWh/100 km

15. Nissan e-NV200: 16,5 kWh/100 km

16. Mercedes-Benz B-sarja Electric Drive: 16,6 kWh/100 km

17. Citroën Berlingo Electric: 17,7 kWh/100 km

17. Tesla Model S P85D: 17,7 kWh/100 km"
https://www.apu.fi/artikkelit/nama-sahk ... anpitajana
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6074
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Punkero kirjoitti: 15 Helmi 2023, 11:17 Eihän sähköauton tehosta käytetä kuin pieni osa normaaliin etenemiseen, kulutus on huipputehoista riippumatta n. 15-20 kWh/100km.
Ei, mutta järjettömästi ylimitoitettujen moottorien valmistukseen kuluu valtavia määriä harvinaisia metalleja ja akutkin pitää mitoittaa poskettomille purkuvirroille, mikä lisää resurssien tarvetta ja kustannuksia. Kun kerran valtiovalta on päsmäröimässä keinotekoisesti siirtymää, sen pitäisi ensi töikseen määrätä tieliikennekäyttöön rekisteröitäville ajoneuvoille maksimiteho, vaikka 15 kW/tonni suurinta sallittua massaa. Jarrudynamometrit olisi helppo muuntaa sellaisiksi, että ne mittaava tehon katsastuksissa. Ylityksistä kilvet heti pois ja joku dieselveron kaltainen täysin järjetön rangaistusmaksu kouraan, niin virittämisintokin hiipuisi uusavuttomilla nykykansalaisilla mitättömään marginaaliin.

Nuo satojen kilowattien sähköautot ovat kaikin tavoin täydellisen järjettömiä keksintöjä.
Avatar
jester
Reactions:
Viestit: 324
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 20:10

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja jester »

Uudessa Tiede- lehdessä oli juttu, jonka mukaan mineraalit riittävätkin. Paljon uusia kaivoksia kai jokatapauksessa tarvitaan.
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?
- Edgar Allan Poe
Riihitonttu2
Reactions:
Viestit: 126
Liittynyt: 13 Joulu 2022, 20:38

Re: Mineraalit eivät riitä sähköautoihin

Viesti Kirjoittaja Riihitonttu2 »

jester kirjoitti: 02 Maalis 2023, 19:24 Uudessa Tiede- lehdessä oli juttu, jonka mukaan mineraalit riittävätkin. Paljon uusia kaivoksia kai jokatapauksessa tarvitaan.
Nykyään Tiede-lehden artikkelit ovat pelkkää roskaa, maailmanlopun odotusta ja vihersiirtymän ihannointia. Minerlaarien riittevyydestä, ei kenelläkään ole varmaa tietoa, mutta vihreät ja vassarit vastustavat niiden louhintaa ja kaivoksia varsinkin Suomessa.
Vastaa Viestiin