Ei siinä ole mitään eroa. Jos aika on vain illuusio, aika ei tee mitään. Se on vain apusuure. Silloin kun ajan väitetään tekevän jotain, se ei itse asiassa ole aika, joka sen tekee, vaan muutokset. Muutokset tekevät kaikki ajan tuottamiksi väitetyt asiat, myös ne, joista sinä et pidä. Muutokset saavat avaruusmatkalla käyvän vanhenemaan hitaammin kuin Maahan jääneen ja niin edelleen.Goswell kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:39Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:09Eikö tuo nyt ole aika samantekevää, onko se aika vai muutos? Jos aika on vain muutoksen luoma illuusio, hyvä niin. Silloin muutokset käyttäytyvät niin, että niiden luoma illuusio, aika, käyttäytyy niin kuin aika valtavirran fysiikan mukaan käyttäytyy. Muutokset toimivat niin, että avaruusmatkalla käynyt vanhenee vähemmän kuin Maassa odottanut. Muutokset toimivat niin, että valonnopeus on vakio c kaikkien suhteen. Muutokset toimivat niin, että matka ja muutoksen luoma illuusio, aika, ovat erilaiset eri nopeuksilla kulkeville havaitsijoille ja niin edelleen. Muutosten tarvitsee vain luoda illuusio ajasta johdonmukaisesti aina samalla tavalla, ja niin ne näyttävät tekevän. Tällöin voimme käyttää fysiikassa aikaa muutosten sijaan, koska aika on paljon näppärämpi suure laskuihin kuin muutos. Se on siis aika yhdentekevää, onko se aika vai muutos.Goswell kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 20:43Niin sanoin, elämme jatkuvassa muutosessa, sitä kutsutaan ajaksi. Voimme erotella paikat jossa olet käynyt, mutta yhdessäkään tapauksessa et ole ollut yhtäaikaa kahdessa paikassa, olet vain ja ainostaan vain siinä missä olet, et mene ketään havaitsijaa vastaan, tai loiyyone yhtäkään havaitsijaa, et vääristy, et hidastu tai nopeudu, olet vain siinämissä milloinkin olet, vanhenet koska ihmiseliö tuppaa niin tekemään, aikaasi voit seurata kuunkierrosta, auringon nousuista ja laskuista, vuodenajoista, vuosista jotka syntyy kun maa kiertää auringon, yksikään noista ei ole aika, vaan vain muutos.Neutroni kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:14Sanoit juuri, että aikaa ei ole, mutta käytät sanontaa "yhtäaikaa". Olen ollut tässä tuolilla, vessassa, keittiössä, töissä, synnyinkaupungissa, sinun pihalla ja monessa muussa paikassa, jopa ulkomailla. Huomaatko, että aika on ihan yhtä tärkeä suure noiden olemisten erotteluun kuin paikkojen sijainnit? Ilman aikaa ihan yhtä "absoluuttisena" suureena kuin pituus olen kaikissa noissa paikoissa eikä niitä voi erotella, että olen "nyt" tässä mutta "hetki sitten" keittiössä.Goswell kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:07 Otetaan vaikka Neutroni, käyppäs katsomassa oletko keittiössä, tai vessassa, no et ole, olet vain siinä missä nyt olet, tuo koskee jokaista asiaa maailmankaikkeudessa, mikään olio, kappale, galaksi ei ole kahdessa paikassa yhtäaikaa, se on vain siinä missä on, ja se sijainti on absoluuttisesti siinä missä se on, kuvajainen näyttää kyllä mitä näyttää, se ei vaan asiaa muuksi muuta. Neutronistakin saadaan kuvajainen pikkupoikana kirmaamassa pihamaalla kun mennään tarpeeksi kauas katsomaan, periaatteessa.
Ei ole, kyseessä on valtava ero. Niin kauan kun aikaa käytetään apusuureena se on ok, heti kun ajalle kehitellään ominaisuuksia joita se itse tuottaa peli ei enään vetele.
Ulottuvuudet, Universumi, Aika ja Avaruus
Re: Ulottuvuudet, Universumi, Aika ja Avaruus
Never trust the Government. Fuck the Government.
Miksi niin vähän keskustellaan erillisyysväleistä, intervalleista? Nehän ovat niin ulottuvuuksia kuin aika-avaruuttakin, kaikkiaan kaikkeutta - ketjun aiheen mukaan.Eusa kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 21:01 Ajan kuluminen avaruuden kustannuksella on absoluutti eli kaikille havaitsijoille yhteinen. Valo kutoo aika-avaruutta kuluttamatta itselleen itseisaikaa, mutta kaikki hitaat havaitsijat laskevat, että tahdilla c [m/s] sitä aika-avaruutta kehittyy. Hitaat kohteet niiden massakeskipistekoordinaatistossa kutovat puolestaan aikaa ja niille näyttäytyy avaruus samanaikaisuustasona. Vääjäämätön johtopäätös on, että valo kutoo myös ainetta ja erillisyyksien Separverse on yhtenäistämisen ainekenttä, jossa valo loukkuuntuu äärellisikäisiksi skyrmion-silmukoiksi, ainehiukkasiksi ja sitä kautta kaikkeuden yhtenäiseksi kenttärakenteeksi, jossa tyhjö ja aine ovat yhtä; tyhjö avoimia nollageodeeseja, aine silmukoituvalla avaruuskierroksilla kuiduttuneita nollageodeeseja. Saman johdonmukaisuuden osuessa rakennemetriikassa jatkuvasti paikallistuvaan kohtaan se kutoo itseisaikaa tuolle paikallisuudelle. Muuta aikaa ei ole kuin rakenteiden itseisaika.
Suppean suhteellisuuden täydellistäminen ottaa huomioon toisilleen takyoniset aika-avaruussektorit sähkömagnetismina.
(https://doi.org/10.13140/RG.2.2.11474.06085)
Hienorakennevakio vapausasteista: (1⁰+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
Tuon voi jo hyväksyä, esim se kiihtyvyys selvästikin vaikuttaa kellonkäyntiin, avaruusmatkalla kaksonen kokee kiihtyvyyksiä ja vanhenee ehkä jopa hitaammin, ainakin kellovärkki käy hitaammin, mutta aikamatkaa ei synny, aika ei ole "virtaava joki" vaan juurikin se "ollaan olemassa".Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:53Ei siinä ole mitään eroa. Jos aika on vain illuusio, aika ei tee mitään. Se on vain apusuure. Silloin kun ajan väitetään tekevän jotain, se ei itse asiassa ole aika, joka sen tekee, vaan muutokset. Muutokset tekevät kaikki ajan tuottamiksi väitetyt asiat, myös ne, joista sinä et pidä. Muutokset saavat avaruusmatkalla käyvän vanhenemaan hitaammin kuin Maahan jääneen ja niin edelleen.Goswell kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:39Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:09Eikö tuo nyt ole aika samantekevää, onko se aika vai muutos? Jos aika on vain muutoksen luoma illuusio, hyvä niin. Silloin muutokset käyttäytyvät niin, että niiden luoma illuusio, aika, käyttäytyy niin kuin aika valtavirran fysiikan mukaan käyttäytyy. Muutokset toimivat niin, että avaruusmatkalla käynyt vanhenee vähemmän kuin Maassa odottanut. Muutokset toimivat niin, että valonnopeus on vakio c kaikkien suhteen. Muutokset toimivat niin, että matka ja muutoksen luoma illuusio, aika, ovat erilaiset eri nopeuksilla kulkeville havaitsijoille ja niin edelleen. Muutosten tarvitsee vain luoda illuusio ajasta johdonmukaisesti aina samalla tavalla, ja niin ne näyttävät tekevän. Tällöin voimme käyttää fysiikassa aikaa muutosten sijaan, koska aika on paljon näppärämpi suure laskuihin kuin muutos. Se on siis aika yhdentekevää, onko se aika vai muutos.Goswell kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 20:43Niin sanoin, elämme jatkuvassa muutosessa, sitä kutsutaan ajaksi. Voimme erotella paikat jossa olet käynyt, mutta yhdessäkään tapauksessa et ole ollut yhtäaikaa kahdessa paikassa, olet vain ja ainostaan vain siinä missä olet, et mene ketään havaitsijaa vastaan, tai loiyyone yhtäkään havaitsijaa, et vääristy, et hidastu tai nopeudu, olet vain siinämissä milloinkin olet, vanhenet koska ihmiseliö tuppaa niin tekemään, aikaasi voit seurata kuunkierrosta, auringon nousuista ja laskuista, vuodenajoista, vuosista jotka syntyy kun maa kiertää auringon, yksikään noista ei ole aika, vaan vain muutos.Neutroni kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:14Sanoit juuri, että aikaa ei ole, mutta käytät sanontaa "yhtäaikaa". Olen ollut tässä tuolilla, vessassa, keittiössä, töissä, synnyinkaupungissa, sinun pihalla ja monessa muussa paikassa, jopa ulkomailla. Huomaatko, että aika on ihan yhtä tärkeä suure noiden olemisten erotteluun kuin paikkojen sijainnit? Ilman aikaa ihan yhtä "absoluuttisena" suureena kuin pituus olen kaikissa noissa paikoissa eikä niitä voi erotella, että olen "nyt" tässä mutta "hetki sitten" keittiössä.Goswell kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:07 Otetaan vaikka Neutroni, käyppäs katsomassa oletko keittiössä, tai vessassa, no et ole, olet vain siinä missä nyt olet, tuo koskee jokaista asiaa maailmankaikkeudessa, mikään olio, kappale, galaksi ei ole kahdessa paikassa yhtäaikaa, se on vain siinä missä on, ja se sijainti on absoluuttisesti siinä missä se on, kuvajainen näyttää kyllä mitä näyttää, se ei vaan asiaa muuksi muuta. Neutronistakin saadaan kuvajainen pikkupoikana kirmaamassa pihamaalla kun mennään tarpeeksi kauas katsomaan, periaatteessa.
Ei ole, kyseessä on valtava ero. Niin kauan kun aikaa käytetään apusuureena se on ok, heti kun ajalle kehitellään ominaisuuksia joita se itse tuottaa peli ei enään vetele.
Ne muutokset joista en pidä, mitähän ne mahtoi olla, ajan hidastuminen nopeuden suhteen, ajan joustaminen koska valonnopeus ei muka voi joustaa, tuossa joustaa juurikin valon nopeus ja tuottaa em ilmiöt, mutta valonnopeuden mittaustavan takia se mielletään ajan joustamiseksi.
Minun mielestä noin.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Olen syvästi tietoinen tuosta.
Minun mielestä noin.
Minua kummastuttaa tuo sinun takertumisesi aikaan, vaikka se on mielestäsi illuusio. Miksi illuusio ei voisi joustaa? Nopeuden kanssa käy niin, että että nopeasti liikkuvassa muutoksia tapahtuu vähemmän kuin hitaasti liikkuvassa tai paikallaan olevassa. Tästä sitten seuraa, että muutosten luoma illuusio, aika, on erilainen. Se on hitaampi nopeasti liikkuvassa.Goswell kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 16:32Tuon voi jo hyväksyä, esim se kiihtyvyys selvästikin vaikuttaa kellonkäyntiin, avaruusmatkalla kaksonen kokee kiihtyvyyksiä ja vanhenee ehkä jopa hitaammin, ainakin kellovärkki käy hitaammin, mutta aikamatkaa ei synny, aika ei ole "virtaava joki" vaan juurikin se "ollaan olemassa".Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:53Ei siinä ole mitään eroa. Jos aika on vain illuusio, aika ei tee mitään. Se on vain apusuure. Silloin kun ajan väitetään tekevän jotain, se ei itse asiassa ole aika, joka sen tekee, vaan muutokset. Muutokset tekevät kaikki ajan tuottamiksi väitetyt asiat, myös ne, joista sinä et pidä. Muutokset saavat avaruusmatkalla käyvän vanhenemaan hitaammin kuin Maahan jääneen ja niin edelleen.Goswell kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:39Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:09Eikö tuo nyt ole aika samantekevää, onko se aika vai muutos? Jos aika on vain muutoksen luoma illuusio, hyvä niin. Silloin muutokset käyttäytyvät niin, että niiden luoma illuusio, aika, käyttäytyy niin kuin aika valtavirran fysiikan mukaan käyttäytyy. Muutokset toimivat niin, että avaruusmatkalla käynyt vanhenee vähemmän kuin Maassa odottanut. Muutokset toimivat niin, että valonnopeus on vakio c kaikkien suhteen. Muutokset toimivat niin, että matka ja muutoksen luoma illuusio, aika, ovat erilaiset eri nopeuksilla kulkeville havaitsijoille ja niin edelleen. Muutosten tarvitsee vain luoda illuusio ajasta johdonmukaisesti aina samalla tavalla, ja niin ne näyttävät tekevän. Tällöin voimme käyttää fysiikassa aikaa muutosten sijaan, koska aika on paljon näppärämpi suure laskuihin kuin muutos. Se on siis aika yhdentekevää, onko se aika vai muutos.Goswell kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 20:43Niin sanoin, elämme jatkuvassa muutosessa, sitä kutsutaan ajaksi. Voimme erotella paikat jossa olet käynyt, mutta yhdessäkään tapauksessa et ole ollut yhtäaikaa kahdessa paikassa, olet vain ja ainostaan vain siinä missä olet, et mene ketään havaitsijaa vastaan, tai loiyyone yhtäkään havaitsijaa, et vääristy, et hidastu tai nopeudu, olet vain siinämissä milloinkin olet, vanhenet koska ihmiseliö tuppaa niin tekemään, aikaasi voit seurata kuunkierrosta, auringon nousuista ja laskuista, vuodenajoista, vuosista jotka syntyy kun maa kiertää auringon, yksikään noista ei ole aika, vaan vain muutos.Neutroni kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:14Sanoit juuri, että aikaa ei ole, mutta käytät sanontaa "yhtäaikaa". Olen ollut tässä tuolilla, vessassa, keittiössä, töissä, synnyinkaupungissa, sinun pihalla ja monessa muussa paikassa, jopa ulkomailla. Huomaatko, että aika on ihan yhtä tärkeä suure noiden olemisten erotteluun kuin paikkojen sijainnit? Ilman aikaa ihan yhtä "absoluuttisena" suureena kuin pituus olen kaikissa noissa paikoissa eikä niitä voi erotella, että olen "nyt" tässä mutta "hetki sitten" keittiössä.Goswell kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:07 Otetaan vaikka Neutroni, käyppäs katsomassa oletko keittiössä, tai vessassa, no et ole, olet vain siinä missä nyt olet, tuo koskee jokaista asiaa maailmankaikkeudessa, mikään olio, kappale, galaksi ei ole kahdessa paikassa yhtäaikaa, se on vain siinä missä on, ja se sijainti on absoluuttisesti siinä missä se on, kuvajainen näyttää kyllä mitä näyttää, se ei vaan asiaa muuksi muuta. Neutronistakin saadaan kuvajainen pikkupoikana kirmaamassa pihamaalla kun mennään tarpeeksi kauas katsomaan, periaatteessa.
Ne muutokset joista en pidä, mitähän ne mahtoi olla, ajan hidastuminen nopeuden suhteen, ajan joustaminen koska valonnopeus ei muka voi joustaa, tuossa joustaa juurikin valon nopeus ja tuottaa em ilmiöt, mutta valonnopeuden mittaustavan takia se mielletään ajan joustamiseksi.
Valonnopeus on vakio c kaikkien suhteen. Mittaa valonnopeus ihan millä järkevällä tavalla tahansa, saat aina saman tuloksen c. Et voi vedota jonkun mittaustavan olevan väärin, kun kaikilla mittaustavoilla tulee sama tulos. Kokeile vaikka.
Kyllä illuusio joustaa, sitähän se juurikin tekee, illuusion lähde ei jousta, informaatio on illuusio lähteestään, ei lähde, tuon kautta saamme kaiken tiedon kaikkeudesta.Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 18:40Minua kummastuttaa tuo sinun takertumisesi aikaan, vaikka se on mielestäsi illuusio. Miksi illuusio ei voisi joustaa? Nopeuden kanssa käy niin, että että nopeasti liikkuvassa muutoksia tapahtuu vähemmän kuin hitaasti liikkuvassa tai paikallaan olevassa. Tästä sitten seuraa, että muutosten luoma illuusio, aika, on erilainen. Se on hitaampi nopeasti liikkuvassa.Goswell kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 16:32Tuon voi jo hyväksyä, esim se kiihtyvyys selvästikin vaikuttaa kellonkäyntiin, avaruusmatkalla kaksonen kokee kiihtyvyyksiä ja vanhenee ehkä jopa hitaammin, ainakin kellovärkki käy hitaammin, mutta aikamatkaa ei synny, aika ei ole "virtaava joki" vaan juurikin se "ollaan olemassa".Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:53Ei siinä ole mitään eroa. Jos aika on vain illuusio, aika ei tee mitään. Se on vain apusuure. Silloin kun ajan väitetään tekevän jotain, se ei itse asiassa ole aika, joka sen tekee, vaan muutokset. Muutokset tekevät kaikki ajan tuottamiksi väitetyt asiat, myös ne, joista sinä et pidä. Muutokset saavat avaruusmatkalla käyvän vanhenemaan hitaammin kuin Maahan jääneen ja niin edelleen.Goswell kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:39Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:09Eikö tuo nyt ole aika samantekevää, onko se aika vai muutos? Jos aika on vain muutoksen luoma illuusio, hyvä niin. Silloin muutokset käyttäytyvät niin, että niiden luoma illuusio, aika, käyttäytyy niin kuin aika valtavirran fysiikan mukaan käyttäytyy. Muutokset toimivat niin, että avaruusmatkalla käynyt vanhenee vähemmän kuin Maassa odottanut. Muutokset toimivat niin, että valonnopeus on vakio c kaikkien suhteen. Muutokset toimivat niin, että matka ja muutoksen luoma illuusio, aika, ovat erilaiset eri nopeuksilla kulkeville havaitsijoille ja niin edelleen. Muutosten tarvitsee vain luoda illuusio ajasta johdonmukaisesti aina samalla tavalla, ja niin ne näyttävät tekevän. Tällöin voimme käyttää fysiikassa aikaa muutosten sijaan, koska aika on paljon näppärämpi suure laskuihin kuin muutos. Se on siis aika yhdentekevää, onko se aika vai muutos.Goswell kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 20:43Niin sanoin, elämme jatkuvassa muutosessa, sitä kutsutaan ajaksi. Voimme erotella paikat jossa olet käynyt, mutta yhdessäkään tapauksessa et ole ollut yhtäaikaa kahdessa paikassa, olet vain ja ainostaan vain siinä missä olet, et mene ketään havaitsijaa vastaan, tai loiyyone yhtäkään havaitsijaa, et vääristy, et hidastu tai nopeudu, olet vain siinämissä milloinkin olet, vanhenet koska ihmiseliö tuppaa niin tekemään, aikaasi voit seurata kuunkierrosta, auringon nousuista ja laskuista, vuodenajoista, vuosista jotka syntyy kun maa kiertää auringon, yksikään noista ei ole aika, vaan vain muutos.Neutroni kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:14Sanoit juuri, että aikaa ei ole, mutta käytät sanontaa "yhtäaikaa". Olen ollut tässä tuolilla, vessassa, keittiössä, töissä, synnyinkaupungissa, sinun pihalla ja monessa muussa paikassa, jopa ulkomailla. Huomaatko, että aika on ihan yhtä tärkeä suure noiden olemisten erotteluun kuin paikkojen sijainnit? Ilman aikaa ihan yhtä "absoluuttisena" suureena kuin pituus olen kaikissa noissa paikoissa eikä niitä voi erotella, että olen "nyt" tässä mutta "hetki sitten" keittiössä.Goswell kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:07 Otetaan vaikka Neutroni, käyppäs katsomassa oletko keittiössä, tai vessassa, no et ole, olet vain siinä missä nyt olet, tuo koskee jokaista asiaa maailmankaikkeudessa, mikään olio, kappale, galaksi ei ole kahdessa paikassa yhtäaikaa, se on vain siinä missä on, ja se sijainti on absoluuttisesti siinä missä se on, kuvajainen näyttää kyllä mitä näyttää, se ei vaan asiaa muuksi muuta. Neutronistakin saadaan kuvajainen pikkupoikana kirmaamassa pihamaalla kun mennään tarpeeksi kauas katsomaan, periaatteessa.
Valonnopeus on vakio c kaikkien suhteen. Mittaa valonnopeus ihan millä järkevällä tavalla tahansa, saat aina saman tuloksen c. Et voi vedota jonkun mittaustavan olevan väärin, kun kaikilla mittaustavoilla tulee sama tulos. Kokeile vaikka.
Ts informaatio joustaa, lähde ei jousta. Sinä siinä olet vain siinä ja sellainen kuin olet, muualta katsoen olet vaikka missä vaiheessa elämääsi, vääristyneenä, hidastuneena, mutta oikea sinä, informaatiosi lähde, olet siinä ja vain sellaisena kuin olet.
Tuo väite että nopeus aiheuttaisi maitsemasia muutoksia johtuu juuri lähteen informaation vääristymisistä havaitsijalle, itse lähde ei muutoksia huomaa on tieteenkin väite, mutta se johtuu vain siitä että niitä muutoksia ei ole informaation lähteessä. Liikkuva valokello avaruudessa.
Tasainen nopeus = olla paikoillaan ympäristön vaikutuksen ja olemisen kannalta, ei mitään muutosta missään vaikka informaatio väittää vaikka mitä eri liiketilassa olevalle havaitsijalle lähteestä. Eli sinun aikasi ei muutu missään nopeudessa, mutta kaikki mitä havaitset muuttuu nopeutesi muuttuessa ja siellä mitä havaitset taas ei muutosta ole jos ovat pysyneet tasaisessa nopeudessa, näin koska nopeus on vain suhteellista, vain kiihtyvyys merkitsee.
Valonnopeus on vakio kaikille emittoitumispäässä liiketilasta riippumatta, ts säteily etenee lähteestään nopeudella c, vieläpä kiihtyvyydestä välittämättä, mutta jos lähde kiihdyttää fotonin emittoitumisen jälkeen, sillä ei enään ole vaikutusta syntyneeseen fotoniin, sen emittoitumisessa syntynyt nopeus säilyy, vastaanottopäässä valonnopeus ei ole vakio säteilylle, se on mahdotonta.
Kelkkakoe on tehty valonnopeuden tutkimista varten.
Minun mielestä noin.
Juuri niin.
Minun mielestä noin.
No niin, tämähän etenee. Hitaasti ja tuskallisesti, mutta etenee kuitenkin. Myönnät nyt, että illuusio voi joustaa. Kun aika on sinun mukaasi illuusio, myönnät siis, että aika voi joustaa. Hienoa.Goswell kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 20:34Kyllä illuusio joustaa, sitähän se juurikin tekee, illuusion lähde ei jousta, informaatio on illuusio lähteestään, ei lähde, tuon kautta saamme kaiken tiedon kaikkeudesta.Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 18:40Minua kummastuttaa tuo sinun takertumisesi aikaan, vaikka se on mielestäsi illuusio. Miksi illuusio ei voisi joustaa? Nopeuden kanssa käy niin, että että nopeasti liikkuvassa muutoksia tapahtuu vähemmän kuin hitaasti liikkuvassa tai paikallaan olevassa. Tästä sitten seuraa, että muutosten luoma illuusio, aika, on erilainen. Se on hitaampi nopeasti liikkuvassa.Goswell kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 16:32Tuon voi jo hyväksyä, esim se kiihtyvyys selvästikin vaikuttaa kellonkäyntiin, avaruusmatkalla kaksonen kokee kiihtyvyyksiä ja vanhenee ehkä jopa hitaammin, ainakin kellovärkki käy hitaammin, mutta aikamatkaa ei synny, aika ei ole "virtaava joki" vaan juurikin se "ollaan olemassa".Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:53Ei siinä ole mitään eroa. Jos aika on vain illuusio, aika ei tee mitään. Se on vain apusuure. Silloin kun ajan väitetään tekevän jotain, se ei itse asiassa ole aika, joka sen tekee, vaan muutokset. Muutokset tekevät kaikki ajan tuottamiksi väitetyt asiat, myös ne, joista sinä et pidä. Muutokset saavat avaruusmatkalla käyvän vanhenemaan hitaammin kuin Maahan jääneen ja niin edelleen.Goswell kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:39Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:09Eikö tuo nyt ole aika samantekevää, onko se aika vai muutos? Jos aika on vain muutoksen luoma illuusio, hyvä niin. Silloin muutokset käyttäytyvät niin, että niiden luoma illuusio, aika, käyttäytyy niin kuin aika valtavirran fysiikan mukaan käyttäytyy. Muutokset toimivat niin, että avaruusmatkalla käynyt vanhenee vähemmän kuin Maassa odottanut. Muutokset toimivat niin, että valonnopeus on vakio c kaikkien suhteen. Muutokset toimivat niin, että matka ja muutoksen luoma illuusio, aika, ovat erilaiset eri nopeuksilla kulkeville havaitsijoille ja niin edelleen. Muutosten tarvitsee vain luoda illuusio ajasta johdonmukaisesti aina samalla tavalla, ja niin ne näyttävät tekevän. Tällöin voimme käyttää fysiikassa aikaa muutosten sijaan, koska aika on paljon näppärämpi suure laskuihin kuin muutos. Se on siis aika yhdentekevää, onko se aika vai muutos.Goswell kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 20:43Niin sanoin, elämme jatkuvassa muutosessa, sitä kutsutaan ajaksi. Voimme erotella paikat jossa olet käynyt, mutta yhdessäkään tapauksessa et ole ollut yhtäaikaa kahdessa paikassa, olet vain ja ainostaan vain siinä missä olet, et mene ketään havaitsijaa vastaan, tai loiyyone yhtäkään havaitsijaa, et vääristy, et hidastu tai nopeudu, olet vain siinämissä milloinkin olet, vanhenet koska ihmiseliö tuppaa niin tekemään, aikaasi voit seurata kuunkierrosta, auringon nousuista ja laskuista, vuodenajoista, vuosista jotka syntyy kun maa kiertää auringon, yksikään noista ei ole aika, vaan vain muutos.Neutroni kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:14Sanoit juuri, että aikaa ei ole, mutta käytät sanontaa "yhtäaikaa". Olen ollut tässä tuolilla, vessassa, keittiössä, töissä, synnyinkaupungissa, sinun pihalla ja monessa muussa paikassa, jopa ulkomailla. Huomaatko, että aika on ihan yhtä tärkeä suure noiden olemisten erotteluun kuin paikkojen sijainnit? Ilman aikaa ihan yhtä "absoluuttisena" suureena kuin pituus olen kaikissa noissa paikoissa eikä niitä voi erotella, että olen "nyt" tässä mutta "hetki sitten" keittiössä.Goswell kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:07 Otetaan vaikka Neutroni, käyppäs katsomassa oletko keittiössä, tai vessassa, no et ole, olet vain siinä missä nyt olet, tuo koskee jokaista asiaa maailmankaikkeudessa, mikään olio, kappale, galaksi ei ole kahdessa paikassa yhtäaikaa, se on vain siinä missä on, ja se sijainti on absoluuttisesti siinä missä se on, kuvajainen näyttää kyllä mitä näyttää, se ei vaan asiaa muuksi muuta. Neutronistakin saadaan kuvajainen pikkupoikana kirmaamassa pihamaalla kun mennään tarpeeksi kauas katsomaan, periaatteessa.
Ts informaatio joustaa, lähde ei jousta. Sinä siinä olet vain siinä ja sellainen kuin olet, muualta katsoen olet vaikka missä vaiheessa elämääsi, vääristyneenä, hidastuneena, mutta oikea sinä, informaatiosi lähde, olet siinä ja vain sellaisena kuin olet.
Tuo väite että nopeus aiheuttaisi maitsemasia muutoksia johtuu juuri lähteen informaation vääristymisistä havaitsijalle, itse lähde ei muutoksia huomaa on tieteenkin väite, mutta se johtuu vain siitä että niitä muutoksia ei ole informaation lähteessä. Liikkuva valokello avaruudessa.
Tasainen nopeus = olla paikoillaan ympäristön vaikutuksen ja olemisen kannalta, ei mitään muutosta missään vaikka informaatio väittää vaikka mitä eri liiketilassa olevalle havaitsijalle lähteestä. Eli sinun aikasi ei muutu missään nopeudessa, mutta kaikki mitä havaitset muuttuu nopeutesi muuttuessa ja siellä mitä havaitset taas ei muutosta ole jos ovat pysyneet tasaisessa nopeudessa, näin koska nopeus on vain suhteellista, vain kiihtyvyys merkitsee.
Valonnopeus on vakio kaikille emittoitumispäässä liiketilasta riippumatta, ts säteily etenee lähteestään nopeudella c, vieläpä kiihtyvyydestä välittämättä, mutta jos lähde kiihdyttää fotonin emittoitumisen jälkeen, sillä ei enään ole vaikutusta syntyneeseen fotoniin, sen emittoitumisessa syntynyt nopeus säilyy, vastaanottopäässä valonnopeus ei ole vakio säteilylle, se on mahdotonta.
Olet ymmärtänyt ihan väärin, mitä fysiikassa tarkoitetaan, kun katsotaan tilannetta eri havaitsijoiden suhteen eli eri koordinaatistoissa. Lähde ei muutu, vaikka koordinaatistoa muutetaan. Lähde pysyy aina sellaisena kuin se on. Se vain on erilainen eri koordinaatistoissa, eri havaitsijoiden suhteen, mutta lähteen omassa koordinaatistossa se on aina samanlainen, ei muutu. Muuten kuin tietysti jatkuvan muutoksen mukana, mutta se on ihan eri asia.
Vastaanottopäässä valonnopeus on vakio c. Einsteinin suhteellisuusteoria selittää hienosti, miten se on mahdollista
Onko kelkkakoe tehty? Kuka ja missä? Luulisi, että se olisi ollut uutisissa. 300 000 km pitkät kelkat olisivat kyllä uutisen arvoisia. Lopputuloshan on luonnollisesti päivänselvä. Valot osuvat havaitsijaan yhtäaikaa.
Alusta olen samaa mieltä, vastaanottopään tapahtumia vastustan.Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 22:00No niin, tämähän etenee. Hitaasti ja tuskallisesti, mutta etenee kuitenkin. Myönnät nyt, että illuusio voi joustaa. Kun aika on sinun mukaasi illuusio, myönnät siis, että aika voi joustaa. Hienoa.Goswell kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 20:34Kyllä illuusio joustaa, sitähän se juurikin tekee, illuusion lähde ei jousta, informaatio on illuusio lähteestään, ei lähde, tuon kautta saamme kaiken tiedon kaikkeudesta.Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 18:40Minua kummastuttaa tuo sinun takertumisesi aikaan, vaikka se on mielestäsi illuusio. Miksi illuusio ei voisi joustaa? Nopeuden kanssa käy niin, että että nopeasti liikkuvassa muutoksia tapahtuu vähemmän kuin hitaasti liikkuvassa tai paikallaan olevassa. Tästä sitten seuraa, että muutosten luoma illuusio, aika, on erilainen. Se on hitaampi nopeasti liikkuvassa.Goswell kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 16:32Tuon voi jo hyväksyä, esim se kiihtyvyys selvästikin vaikuttaa kellonkäyntiin, avaruusmatkalla kaksonen kokee kiihtyvyyksiä ja vanhenee ehkä jopa hitaammin, ainakin kellovärkki käy hitaammin, mutta aikamatkaa ei synny, aika ei ole "virtaava joki" vaan juurikin se "ollaan olemassa".Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:53Ei siinä ole mitään eroa. Jos aika on vain illuusio, aika ei tee mitään. Se on vain apusuure. Silloin kun ajan väitetään tekevän jotain, se ei itse asiassa ole aika, joka sen tekee, vaan muutokset. Muutokset tekevät kaikki ajan tuottamiksi väitetyt asiat, myös ne, joista sinä et pidä. Muutokset saavat avaruusmatkalla käyvän vanhenemaan hitaammin kuin Maahan jääneen ja niin edelleen.Goswell kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:39Vän kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 10:09Eikö tuo nyt ole aika samantekevää, onko se aika vai muutos? Jos aika on vain muutoksen luoma illuusio, hyvä niin. Silloin muutokset käyttäytyvät niin, että niiden luoma illuusio, aika, käyttäytyy niin kuin aika valtavirran fysiikan mukaan käyttäytyy. Muutokset toimivat niin, että avaruusmatkalla käynyt vanhenee vähemmän kuin Maassa odottanut. Muutokset toimivat niin, että valonnopeus on vakio c kaikkien suhteen. Muutokset toimivat niin, että matka ja muutoksen luoma illuusio, aika, ovat erilaiset eri nopeuksilla kulkeville havaitsijoille ja niin edelleen. Muutosten tarvitsee vain luoda illuusio ajasta johdonmukaisesti aina samalla tavalla, ja niin ne näyttävät tekevän. Tällöin voimme käyttää fysiikassa aikaa muutosten sijaan, koska aika on paljon näppärämpi suure laskuihin kuin muutos. Se on siis aika yhdentekevää, onko se aika vai muutos.Goswell kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 20:43Niin sanoin, elämme jatkuvassa muutosessa, sitä kutsutaan ajaksi. Voimme erotella paikat jossa olet käynyt, mutta yhdessäkään tapauksessa et ole ollut yhtäaikaa kahdessa paikassa, olet vain ja ainostaan vain siinä missä olet, et mene ketään havaitsijaa vastaan, tai loiyyone yhtäkään havaitsijaa, et vääristy, et hidastu tai nopeudu, olet vain siinämissä milloinkin olet, vanhenet koska ihmiseliö tuppaa niin tekemään, aikaasi voit seurata kuunkierrosta, auringon nousuista ja laskuista, vuodenajoista, vuosista jotka syntyy kun maa kiertää auringon, yksikään noista ei ole aika, vaan vain muutos.Neutroni kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:14Sanoit juuri, että aikaa ei ole, mutta käytät sanontaa "yhtäaikaa". Olen ollut tässä tuolilla, vessassa, keittiössä, töissä, synnyinkaupungissa, sinun pihalla ja monessa muussa paikassa, jopa ulkomailla. Huomaatko, että aika on ihan yhtä tärkeä suure noiden olemisten erotteluun kuin paikkojen sijainnit? Ilman aikaa ihan yhtä "absoluuttisena" suureena kuin pituus olen kaikissa noissa paikoissa eikä niitä voi erotella, että olen "nyt" tässä mutta "hetki sitten" keittiössä.Goswell kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:07 Otetaan vaikka Neutroni, käyppäs katsomassa oletko keittiössä, tai vessassa, no et ole, olet vain siinä missä nyt olet, tuo koskee jokaista asiaa maailmankaikkeudessa, mikään olio, kappale, galaksi ei ole kahdessa paikassa yhtäaikaa, se on vain siinä missä on, ja se sijainti on absoluuttisesti siinä missä se on, kuvajainen näyttää kyllä mitä näyttää, se ei vaan asiaa muuksi muuta. Neutronistakin saadaan kuvajainen pikkupoikana kirmaamassa pihamaalla kun mennään tarpeeksi kauas katsomaan, periaatteessa.
Olet ymmärtänyt ihan väärin, mitä fysiikassa tarkoitetaan, kun katsotaan tilannetta eri havaitsijoiden suhteen eli eri koordinaatistoissa. Lähde ei muutu, vaikka koordinaatistoa muutetaan. Lähde pysyy aina sellaisena kuin se on. Se vain on erilainen eri koordinaatistoissa, eri havaitsijoiden suhteen, mutta lähteen omassa koordinaatistossa se on aina samanlainen, ei muutu. Muuten kuin tietysti jatkuvan muutoksen mukana, mutta se on ihan eri asia.
Vastaanottopäässä valonnopeus on vakio c. Einsteinin suhteellisuusteoria selittää hienosti, miten se on mahdollista
Onko kelkkakoe tehty? Kuka ja missä? Luulisi, että se olisi ollut uutisissa. 300 000 km pitkät kelkat olisivat kyllä uutisen arvoisia. Lopputuloshan on luonnollisesti päivänselvä. Valot osuvat havaitsijaan yhtäaikaa.
Tein sen kelkkakokeen ajatuskokeena muutamia vuosia sitten, olen edelleen erimieltä päivänselvästä lopputuloksesta.
Minun mielestä noin.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Apinanaivomme kykenevät ymmärtämään newtonilaisen absoluuttisen avaruuden, mutta eivät kykene intuitiivisesti ymmärtämään einsteinilaista avaruutta, missä aika ja avaruus joustavat, mutta c on invariantti kaikissa inertiaalikoordinaatistoissa. Siksi sinulle "päivänselvä lopputulos" ei päde enää relativistisilla nopeuksilla.
Avaruuden eetteri on myös helposti apinan aivoissa toimiva teoria. Ainut ongelma onkin että se ei toimi käytännön kokeiden kanssa. Fysiikassa on paljon tälläistä minkä"maalaisjärki" selittää mutta kokeet ja käytännön havainnot kumoavat.
Näin arvelinkin.
Mutta kerro mitä on nopeus.
Et hyväksy, että nopeus on matka jaettuna ajalla.
Vastauksena varmaan tulee, että sen nopeuden näyttää Valtran nopeusmittari ja se on absoluutti.
Ja rengas koosta riippumatta absoluutti.
Fyysikan tehtävä taitaakin olla selittää näitä juttuja mitkä "maalaisjärki" selittää väärin?
Kuulostaa ainakin minusta fiksulta, kännissä tosin. Katsotaan huomenna uudestaan.