[TM] 6–20 mikrogrammaa LSD:tä kielen alle kahdesti viikossa lievittää keskivaikeaa masennusta – tutkimus

Tekniikan Maailma - Tiede uutisia
Uutisbotti
Reactions:

[TM] 6–20 mikrogrammaa LSD:tä kielen alle kahdesti viikossa lievittää keskivaikeaa masennusta – tutkimus

Viesti Kirjoittaja Uutisbotti »

Kuva
6–20 mikrogrammaa LSD:tä kielen alle kahdesti viikossa lievittää keskivaikeaa masennusta – tutkimus

Lääketiede | 13.11.2025 6–20 mikrogrammaa LSD:tä kielen alle kahdesti viikossa lievittää keskivaikeaa masennusta – tutkimus TekstiJoni Nikkola Kuva Kuva [url=mailto:?subject=6–20 mikrogrammaa LSD:tä kielen alle kahdesti viikossa lievittää keskivaikeaa masennusta – tutkimus&body=Linkki: https://tekniikanmaailma.fi/6-20-mikrog ... -tutkimus/] Kuva Kuva [/url] Uusi kliininen tutkimus viittaa siihen, että LSD:n mikroannostelu voi lievittää keskivaikeaa masennusta ilman merkittäviä haittavaikutuksia. Tutkimus julkaistiin Neuropharmacology-tiedelehdessä, ja siitä uutisoi Medical Xpress. Uusiseelantilaisen Aucklandin yliopiston tutkijat raportoivat, että kahdeksan viikon aikana kaksi kertaa viikossa toteutettu mikroannosteluohjelma johti 59,5 prosentin laskuun Montgomery–Åsberg Depression Rating Scale -depressioasteikolla (MADRS). Vaikutus säilyi seurannassa kuuden kuukauden ajan. Vakavat masennustilat vaikuttavat noin viiteen prosenttiin maailman väestöstä. Nykyiset masennuslääkkeet voivat tehota hitaasti, olla siedettävyydeltään vaihtelevia, aiheuttaa sivuvaikutuksia ja tehota monilla potilailla rajallisesti. Tämän vuoksi kiinnostus klassisiin serotonergisiin psykedeeleihin mahdollisina hoitoina masennukseen ja siihen liittyviin tiloihin on lisääntynyt. Serotonerginen tarkoittaa  serotoniiniin vaikuttavaa. Vaiheen 2a lääketutkimukseen osallistui 19 aikuista, joiden MADRS-pisteiden keskiarvo oli lähtötilanteessa 23,7, mikä vastaa keskivaikeaa masennusta. Suurin osa osallistujista käytti ennestään masennuslääkkeitä, muun muassa SSRI- ja SNRI-valmisteita sekä tetrasyklisiä masennuslääkkeitä. Tavoitteena oli arvioida hoidon siedettävyyttä ja toteutettavuutta ennen mahdollista laajempaa satunnaistettua 2b-vaiheen jatkotutkimusta. Tutkimuksessa kerättiin myös kuvailevia muutoksia masennuksen vakavuudessa ja  mielenterveydessä. Siedettävyyttä mitattiin erityisesti sillä, johtuivatko keskeytykset haittatapahtumista, ja sitoutuneisuutta tarkasteltiin suunniteltujen käyntien toteutumisen perusteella.  Osallistujat ottivat hoitojakson aikana 16 kielen alle annosteltavaa annosta, alkaen 8 mikrogrammasta klinikkakäynnillä. Tämän jälkeen he jatkoivat 6–20 mikrogramman kotona otettavilla annoksilla kahdesti viikossa. Annosta säädettiin älypuhelinsovelluksen avulla, joka keräsi myös tietoa vaikutuksista ja varmisti annostelun videolokien kautta. Sopivaa annostelua haettiin titraamalla eli kasvattamalla lääkeannosta asteittain, kunnes haluttu reaktio saavutetaan. Tutkittavia kehotettiin välttämään riskialttiita toimia kuuden tunnin ajan annoksen ottamisen jälkeen ja annoksen ottamista kello 14 jälkeen mahdollisten unihäiriöiden vähentämiseksi. Kolme osallistujaa keskeytti tutkimuksen, joista yksi ahdistuneisuuden vuoksi annospäivinä ja kaksi kokeeseen liittymättömistä syistä. Keskimääräinen titraamalla saavutettu annos oli 14,61 mikrogrammaa. Yhteensä koehenkilöt ottivat 342 annosta, joista 319 kotona. Kaikki kotona otetut annokset pystyttiin vahvistamaan, mikä viittaa sataprosenttiseen hoitoon sitoutumiseen. Vakavia haittavaikutuksia ei ilmennyt. Yleisin haittavaikutus oli päänsärky, jota raportoitiin kahdella osallistujalla kolmena annospäivänä. Ahdistusta esiintyi yhdellä keskeyttäneellä osallistujalla jo kuuden mikrogramman annoksella. Hänellä ahdistus oli korkealla tasolla jo lähtötilanteessa, ja oireet helpottivat keskeyttämisen jälkeen. Sydänturvallisuutta arvioitiin sekä kaikukuvausten että EKG-rekisteröintien avulla ennen hoitoa ja hoidon jälkeen. 15 osallistujalle tehtiin kaikukuvaus perusjakson lopussa. Neljä jatkoi vielä pidennettyyn 16 viikon jaksoon. Merkittäviä sydämen rakenne- tai toimintahäiriöitä ei havaittu. Sydämen sähköistä palautumista kuvaavien QTc-aikojen keskiarvo pysyi hoidon aikana lähes muuttumattomana, vaikkakin yksi osallistuja kirjasi 460 millisekunnin arvon loppumittauksessa aiemman 434 millisekunnin sijaan. Kaikki mitatut masennus- ja mielialaoireisiin liittyvät pisteet paranivat hoitojakson aikana. MADRS-lukema laski keskimäärin 23,7:stä 9,59:ään. Lukema on alle lievän masennustilan. Yhdeksän osallistujaa täytti remission kriteerit hoidon lopussa. Hamiltonin ahdistuneisuusasteikon HAM-A:n pisteet pienenivät 51,9 prosenttia. Masennusta, ahdistusta ja stressiä mittaavan DASS-asteikon osa-alueilla havaittiin laskua stressissä 34,9 prosenttia, ahdistuksessa 59,1 prosenttia ja masennuksessa 40,6 prosenttia. Ruminaatiota eli toistuvaa ja tahatonta kielteisten ajatusten ajattelua mittaava RRS laski 14,7 prosenttia. Anhedoniaa eli kyvyttömyyttä kokea mielihyvää kuvaava DARS koheni 14,8 prosenttia, mikä tarkoittaa parempaa kykyä kokea mielenkiintoa ja mielihyvää. Myös WHOQOL-BREF-elämänlaatumittarin kaikki osa-alueet nousivat, mukaan lukien fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja ympäristöön liittyvä elämänlaatu sekä koettu yleinen terveys. Parannukset olivat tutkimusryhmän mukaan johdonmukaisia ja laaja-alaisia. Tutkijat päättelevät, että kotona toteutettava, turvallisesti titrattu LSD-mikroannostelu on alustavasti toteuttamiskelpoinen ja siedetty hoitomuoto keskivaikeaan masennukseen kliinisen valvonnan alla. Tulosten perusteella ohjelmaa aiotaan jatkaa satunnaistettuun vaiheen 2b tutkimukseen, jossa LSD:n vaikutuksia verrataan lumeeseen hoidon paremmuuden arvioimiseksi. The post 6–20 mikrogrammaa LSD:tä kielen alle kahdesti viikossa lievittää keskivaikeaa masennusta – tutkimus appeared first on Tekniikan Maailma.

Lue alkuperäinen uutinen osoitteessa https://tekniikanmaailma.fi/6-20-mikrog ... -tutkimus/
anarkistialkuasukas
Reactions:

Re: [TM] 6–20 mikrogrammaa LSD:tä kielen alle kahdesti viikossa lievittää keskivaikeaa masennusta – tutkimus

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Mitkähän tuon LSD:n valmistuskustannukset olisi jos se ei olisi laitonta, eli apteekeissa reseptillä myytävää lääkeainetta :geek:
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Kissatäti
Reactions:

Re: [TM] 6–20 mikrogrammaa LSD:tä kielen alle kahdesti viikossa lievittää keskivaikeaa masennusta – tutkimus

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Minä haluaisin kokeilla mutta olen varmaankin liian toivoton tapaus.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
anarkistialkuasukas
Reactions:

Kissatäti kirjoitti: 13 Marras 2025, 18:10 Minä haluaisin kokeilla mutta olen varmaankin liian toivoton tapaus.
Saattaa mennä muutama hetki ennenkuin Suomessa ollaan sillä asteella että LSD:tä saisi apteekista masennuslääkkeeksi. Eli tässä kohtaa ainoa mahdollisuutesi olisi hankkia ko. substanssia laittomasti. Tosin olen melko varma että psilosybiini toimisi samoin ja psilosybiiniä on luonnostaan joissain luonnonvaraisissa sienissä Suomessakin. Ehkä kannattaisi tutkia vähän sienikirjaa (tehdä Google-hakuja ja tutkia). :P
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Muutama vuosi sitten piilaaksossa hypetettiin microdosingin nimeen luovaa ajattelua lisäävänä dopingina mut siinä tais tulla pidemmän päälle jotain haittoja, en muista tarkasti.

Tosin ne varmaan veti lähes päivittäin, ehkä kahdesti viikossa on parempi.
Be stronger than your excuses
KultaKikkare
Reactions:

anarkistialkuasukas kirjoitti: 13 Marras 2025, 18:16
Kissatäti kirjoitti: 13 Marras 2025, 18:10 Minä haluaisin kokeilla mutta olen varmaankin liian toivoton tapaus.
Saattaa mennä muutama hetki ennenkuin Suomessa ollaan sillä asteella että LSD:tä saisi apteekista masennuslääkkeeksi. Eli tässä kohtaa ainoa mahdollisuutesi olisi hankkia ko. substanssia laittomasti. Tosin olen melko varma että psilosybiini toimisi samoin ja psilosybiiniä on luonnostaan joissain luonnonvaraisissa sienissä Suomessakin. Ehkä kannattaisi tutkia vähän sienikirjaa (tehdä Google-hakuja ja tutkia). :P
Psilosybiini tulee ensin. Ja sekin on ensin kaikissa läntisissä naapureissa käytössä ja täällä vuosien viiveellä, luulen.
KultaKikkare
Reactions:

Jos sulla on ollut joskus ihan täysverinen psykoosi niin LSD saattaa aktivoida ne hermoradat uudelleen.... ja sit on taas psykoosissa.

Mut kai se noin pienillä annoksilla on turvallisempi, kun ei noista mitään trippiäkään tule, aivokemia muuttuu vähän. Mut kannattaa konsultoida jotain asiasta tietäviä ennen testailua. :)
Henry Borat
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Henry Borat »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 13 Marras 2025, 18:16
Tässä meidön lähellä on kumpare, jossa nistin näköiset sienestäjät keräilevät ahkerasti satoa joka kesä.
Taitaa noita kasvaa aika yleisesti vähän useammallakin nurni-/niittyalueella
anarkistialkuasukas
Reactions:

KultaKikkare kirjoitti: 13 Marras 2025, 21:35
Jos sulla on ollut joskus ihan täysverinen psykoosi niin LSD saattaa aktivoida ne hermoradat uudelleen.... ja sit on taas psykoosissa.

Mut kai se noin pienillä annoksilla on turvallisempi, kun ei noista mitään trippiäkään tule, aivokemia muuttuu vähän. Mut kannattaa konsultoida jotain asiasta tietäviä ennen testailua. :)
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 082500108X

Mikroannoksilla ne mahdolliset ei-toivotutkin haitat on varsin lyhytaikaisia.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin