Big Bang ?

OlliS
Reactions:
Viestit: 10847
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Minun tulkinta nykyisistä havainnoista on kaikista luonnollisin. En minä parempaa keksi. Koittakaa yrittää muutkin. Ei BBhen ole mitään tieteellistä syytä jäädä ikuisesti.

Sähkömagneettisuus on juuri yksi asia, jolle nykyisissä teorioissa ei anneta tarpeeksi arvoa.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viestit: 10847
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

asdf kirjoitti: 18 Maalis 2023, 19:17 Tiedeyhteisössä kukaan ei näe havaintoja eri tavalla, eikä tulkitsekaan niitä merkittävästi ei tavalla. Toki, jos lähtökohtana on uskonnollisen maailmankuvan todellisuuden kanssa ristiriitaiset dogmit, niillä pystytään tulkitsemaan tarvittaessa musta valkoiseksi, kissa koiraksi ja maailmankaikkeus aluttomaksi ja laajenemattomaksi.
Maailmankaikkeus on ikuinen ja ääretön. BB universumi alkaa ja laajenee. Kaksi ihan eri universumia. Toinen kaiken kokonaisuus, toinen paikallinen alkuräjähdys.

Siinä se ratkaisu on, ei se sen kummempi. Käsite sekaannus. Tarvittiin filosofi selvittämään asia, vaikka kyllä Gossu sen on ennenkin sanonut.

Nyt tarvii vaan odottaa kuinka kauan kestää, että kosmologit tulevat järkiinsä. Ja keskustelijat täällä.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viestit: 10847
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Minä olen selvittänyt yksityiskohdatkin jo ihan tarkkaan.

Punasiirtymä, galaksien etääntyminen, laajeneminen. BB selitys väärä.

Taustasäteily. BB selitys väärä.

Matematiikka: 4D

Fysiikka: galakseja ja tyhjää, räjähdykset, perustila, Q.

Hylätään BB koko kaikkeuden teoriana.

Kehitetään GRää.

Otetaan ACG vakavasti.

Luominen: ei luotu, ikuinen.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2296
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja Tauko »

OlliS kirjoitti: 18 Maalis 2023, 23:45 Minun tulkinta nykyisistä havainnoista on kaikista luonnollisin. En minä parempaa keksi. Koittakaa yrittää muutkin. Ei BBhen ole mitään tieteellistä syytä jäädä ikuisesti.
Sinun tulkintasi on uskonnollinen, ei tieteellinen
Sähkömagneettisuus on juuri yksi asia, jolle nykyisissä teorioissa ei anneta tarpeeksi arvoa.
Sähkömagneettisuus, taas on sinun ymmärryksesi ulkopuolella, älä siihen sekaannu. Se ei ole ole uskontoa.
Q-S
Reactions:
Viestit: 352
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja Q-S »

OlliS kirjoitti: 18 Maalis 2023, 08:58
Q-S kirjoitti: 17 Maalis 2023, 20:11 Kosmologian pikakurssi, 59 sek.

https://w...
Onko tuo koko universumin, kaikkeuden pikakurssi vai oman paikallisen alkuräjähdyksemme pikakurssi?
Tunnettuja universumeja on yksi.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 10747
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 18 Maalis 2023, 23:45 Minun tulkinta nykyisistä havainnoista on kaikista luonnollisin. En minä parempaa keksi. Koittakaa yrittää muutkin.
Miten sinun tulkintasi voi olla luonnollisin, jos et parempaakaan keksi? Myönnät siis, että homma on jäänyt ikäänkuin puolitiehen.

Olisiko niin, että tulkintasi on kaikista helpoin?
OlliS kirjoitti: Sähkömagneettisuus on juuri yksi asia, jolle nykyisissä teorioissa ei anneta tarpeeksi arvoa.
Mietipä sitä, että miten mikään elektroninen laite voisi toimia, jos Lerner olisi oikeassa? Planeettoihin tuo salaperäinen plasma kyllä vaikuttaisi, mutta ei esim. tikkuaskin kokoisiin tahdistimiin tai vain hieman sitä isompiin kännyköihin? Ei ilmakehä meitä moisilta voimilta suojaa.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 10747
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 18 Maalis 2023, 23:59 Minä olen selvittänyt yksityiskohdatkin jo ihan tarkkaan.

Punasiirtymä, galaksien etääntyminen, laajeneminen. BB selitys väärä.
Mutta mikä on OIKEA selitys sinun mukaasi? Valon väsyminen tai 4D ei ole oikea vastaus.
OlliS kirjoitti: Matematiikka: 4D
4D on geometriaa, ei matematiikkaa.
OlliS kirjoitti: Fysiikka: galakseja ja tyhjää, räjähdykset, perustila, Q.
Tuossa on fysiikkaa yhtä vähän kuin aamupaskassani.
OlliS
Reactions:
Viestit: 10847
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Tauko kirjoitti: 19 Maalis 2023, 00:10
OlliS kirjoitti: 18 Maalis 2023, 23:45 Minun tulkinta nykyisistä havainnoista on kaikista luonnollisin. En minä parempaa keksi. Koittakaa yrittää muutkin. Ei BBhen ole mitään tieteellistä syytä jäädä ikuisesti.
Sinun tulkintasi on uskonnollinen, ei tieteellinen
Sähkömagneettisuus on juuri yksi asia, jolle nykyisissä teorioissa ei anneta tarpeeksi arvoa.
Sähkömagneettisuus, taas on sinun ymmärryksesi ulkopuolella, älä siihen sekaannu. Se ei ole ole uskontoa.
Ikuinen universumi ei sisällä universumin, kaikkeuden, luomista, on siis ateistinen ja agnostinen, ei teistinen väite. Tätä te saamarin taukit (anteeksi kiroilu) ette tajua!

Ei sitten millään mene kaaliin.

Enemmänkin tyhjästä luominen vaatii jonkin ihmeen kaikkeuden luojan, mikä on minusta jo logiikkavirhe. Kaikkeudessa kaikki on toisin, ja minä olen yhdessä artikkelissani yrittänyt hahmotella kaikkeuden logiikkaa. Mikä on oleellisen tärkeä asia kosmologialle.

Kosmologiassa on selvästi käsitesekaannuksia, jotka tarvitsevat filosofista analyysiä ja kosmologit ovat sokeita virheilleen empirismin takin.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viestit: 10847
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

ID10T kirjoitti: 19 Maalis 2023, 08:46
OlliS kirjoitti: 18 Maalis 2023, 23:59 Minä olen selvittänyt yksityiskohdatkin jo ihan tarkkaan.

Punasiirtymä, galaksien etääntyminen, laajeneminen. BB selitys väärä.
Mutta mikä on OIKEA selitys sinun mukaasi? Valon väsyminen tai 4D ei ole oikea vastaus.
OlliS kirjoitti: Matematiikka: 4D
4D on geometriaa, ei matematiikkaa.
OlliS kirjoitti: Fysiikka: galakseja ja tyhjää, räjähdykset, perustila, Q.
Tuossa on fysiikkaa yhtä vähän kuin aamupaskassani.
Geometría on matematiikkaa. Se voidaan myös esittää kaavoina, mikä tahansa muoto, esim ihmisen iho, tai maailmankaikkeus. Maailmankaikkeuden gelmetria on pallomainen 4D tila minkä halkaisija on Q. Halkaisija tuo siihen fysiikan, ja galaksit kehityksineen ja liikkeineen ja räjähdykset ja aika ja materia voimineen tähtitieteen fysiikan.

GR ei sovi maailmankaikkeuden geometriaksi, matematiikaksi. 4D ja Q sopii.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viestit: 10847
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Oikeaa selitystä punasiirtymälle ja taustasäteilylle tutkitaan ACGssä. BBn piirissä uskotaan BB selityksiin, jotka ovat puutteellisia. Minun selitys punasiirtymälle on 4D ja Q. Siinä mallissa galaksien etääntymistä ei ole, kaikki vaan pyörii ja galaksikejut huojuvat, ulos ei päästä, kun sitä ei ole.

Taustasäteily menee yli kompetenssini.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 10747
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 19 Maalis 2023, 11:37
Tauko kirjoitti: 19 Maalis 2023, 00:10
OlliS kirjoitti: 18 Maalis 2023, 23:45 Minun tulkinta nykyisistä havainnoista on kaikista luonnollisin. En minä parempaa keksi. Koittakaa yrittää muutkin. Ei BBhen ole mitään tieteellistä syytä jäädä ikuisesti.
Sinun tulkintasi on uskonnollinen, ei tieteellinen
Sähkömagneettisuus on juuri yksi asia, jolle nykyisissä teorioissa ei anneta tarpeeksi arvoa.
Sähkömagneettisuus, taas on sinun ymmärryksesi ulkopuolella, älä siihen sekaannu. Se ei ole ole uskontoa.
Enemmänkin tyhjästä luominen vaatii jonkin ihmeen kaikkeuden luojan, mikä on minusta jo logiikkavirhe.
Kuka on puhunut mitään tyhjästä luomisesta? Kyse on pikemminkin tyhjästä syntymisestä, ilman luojaa.
OlliS kirjoitti: Kaikkeudessa kaikki on toisin, ja minä olen yhdessä artikkelissani yrittänyt hahmotella kaikkeuden logiikkaa. Mikä on oleellisen tärkeä asia kosmologialle.
Jos me olemme osa kaikkeutta, miten kaikkeuden logiikka voi olla erilaista kaikkeudessa, jossa me olemme? :shock:
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 10747
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 19 Maalis 2023, 11:46
ID10T kirjoitti: 19 Maalis 2023, 08:46
OlliS kirjoitti: 18 Maalis 2023, 23:59 Minä olen selvittänyt yksityiskohdatkin jo ihan tarkkaan.

Punasiirtymä, galaksien etääntyminen, laajeneminen. BB selitys väärä.
Mutta mikä on OIKEA selitys sinun mukaasi? Valon väsyminen tai 4D ei ole oikea vastaus.
OlliS kirjoitti: Matematiikka: 4D
4D on geometriaa, ei matematiikkaa.
OlliS kirjoitti: Fysiikka: galakseja ja tyhjää, räjähdykset, perustila, Q.
Tuossa on fysiikkaa yhtä vähän kuin aamupaskassani.
Geometría on matematiikkaa.
Ei se ole matematiikkaa, jos minä totean, että jokin kuvio on kolmio, tai jos sinä toteat, että universumi on 4D. Pelkkään asioiden ylimalkaiseen toteamiseen ei vielä liity matematiikkaa lainkaan.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 10747
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 19 Maalis 2023, 11:51 Oikeaa selitystä punasiirtymälle ja taustasäteilylle tutkitaan ACGssä.
No miksi sitten meuhkaat asioilla, jotka ovat vasta kehitysasteella, ja joista ei välttämättä synny valmista koskaan?

Minäkin olen melkein miljonääri, vain lähes kaikki tavoitteesta puuttuu :) Mutta teoriassa olen oikeilla jäljillä.
OlliS kirjoitti:
BBn piirissä uskotaan BB selityksiin, jotka ovat puutteellisia. Minun selitys punasiirtymälle on 4D ja Q.
Sinun selityksesi on aivan susisurkea. Et ole osannut 4D:täkään kunnolla selittää.
OlliS kirjoitti:
Siinä mallissa galaksien etääntymistä ei ole, kaikki vaan pyörii ja galaksikejut huojuvat, ulos ei päästä, kun sitä ei ole.
Eli maaginen spiraalidonitsi jumalan salattuine voimineen kummittelee taas?
OlliS kirjoitti: Taustasäteily menee yli kompetenssini.
Mutta kritisoit sen tulkintaa silti :lol: :lol: :lol:
OlliS
Reactions:
Viestit: 10847
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Tyhjästä syntymistä minä juuri vastustankin. Sekä tyhjästä luomista myös samoista syistä.

Kokonaisuus on erilainen kuin osiensa summa. Holismi. Fysikalismia on se että kaikki voidaan palauttaa atomien tms. liikkeisiin ja ominaisuuksiin, fysiikkaan.

Determinismi on että kaikella on syy ja seuraus jne siihen suuntaan. Teleologisia syitä ei ole.

Ateismi sitä, että teologisia syitä ei ole.

Naturalismi sitä, että Jumala- selityksiä ei hyväksytä tieteessä.

Empirismi sitä, että pitää olla havainto.

Tiede on teorioita, joita keksitään, muodostetaan, testataan ja vaihdetaan tarvittaessa.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Q-S
Reactions:
Viestit: 352
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja Q-S »

OlliS kirjoitti: 18 Maalis 2023, 23:45 Sähkömagneettisuus on juuri yksi asia, jolle nykyisissä teorioissa ei anneta tarpeeksi arvoa.
Kuinka niin? Olen eri mieltä.

Einsteinin kettäyhtälö ratkaistaan avaruudellisesti isotrooppisessa ja homogeenisessa aika-avaruudessa, joka on siis geometrisesti vahvasti symmetrinen. Symmetriasta seuraa 6 Killingin avaruudellista vektorikenttää J₁,J₂,J₃,P₁,P₂,P₃. Rotaatio- ja translaatioalgebrat ovat

[Jᵢ,Jⱼ] = εᵢⱼₖ Jₖ,
[Pᵢ,Pⱼ] = 0
[Jᵢ,Pⱼ] = εᵢⱼₖ Pₖ.

Osoittautuu, että Killingin vektorikentistä seuraa 3 mahdollista moniston muotoa: laakea, pallo tai hyperbolinen. Näiden kaarevuuksia voidaan kuvata vakiolla κ=0, κ=1 ja κ=-1. Metriikka pallokoordinaateissa (r,Θ,φ;κ) on

gᵢⱼ = diag( 1/(1-κr²), r², r²sinΘ ).

Vastaava aika-avaruudessa metriikka

gᵤᵥ = diag(-1, a(t)/(1-κr²), a(t) r², a(t) r²sinΘ ),

missä a(t) on kosmisen ajan (vrt. FLRW) funktiona ilmaistu skaalatekijä, joka kuvaa monistojen laajentumista tai kutistumista. Metriikka muuttuu, mutta symmetria säilyy. Tuo gᵤᵥ on maksimaalisesti symmetrinen metriikka, jossa a(t) muuttaa Killingin vektorikenttien mukaisia 3d-hyperpintoja ajan funktiona.

Einsteinin tensorissa esiintyy mm. konnektiokertoimet

Γᵗᵢⱼ = a a' gᵢⱼ
Γʲₜᵢ = (a'/a) δʲᵢ,

missä t on aikakoordinaatti, a' on a(t):n aikaderivaatta, ja i,j = 1,2,3 ovat avaruudellisia komponentteja. Useat Γ:t ovat nollia.

Riccin tensorin komponenteissa Rₜₜ = -3a''/a ja Rᵢⱼ = (aa'' + 2(a')² + 2κ) gᵢⱼ esiintyy myös skaalatekijä.

Materia oletetaan niin ikään homogeeniseksi ja isotrooppiseksi, ja se virtaa aika-avaruudessa nopeudella uᵘ=(1,0,0,0). Tämä vastaa ideaalinestettä, jonka tiheys ρ(t) ja paine p(t) voivat olla aikariippuvia. Kuitenkin jokaisen ajanhetken t staattisessa hyperpinnassa ρ ja p ovat vakioita. Energia-impulssitensori on

Tᵘᵛ = (ρ + p)uᵘuᵛ + p gᵘᵛ, missä p=p(t), ρ=ρ(t) ja gᵘᵛ edellä mainittu metriikka.

Kun oletetaan ideaalineste sähkömagneettiseksi säteilyksi, pätee Tᵘᵛgᵤᵥ = 0 (tensorin jälki on nolla). Tästä ehdosta saadaan tiheyden ja paineen välille yhteys p = ρ/3. Kenttäyhtälössä esiintyy mm. ratkaisut

a(t) ~ 1/(t^⅔),
p(t) ~ 1/t²,

missä ρ(t) → ∞, kun t→0. Kenttäyhtälön vasen puoli lähestyy ääretöntä kaarevuutta ja oikea puoli ääretöntä energiaa. Ketjun otsikko on juurikin tämän teoreettisen tuloksen nimi. Ajanhetkellä t=0 aika-avaruutta ei ole.
Vastaa Viestiin