Ok. No, hukkaan toi mun liberaalipuolueen ääni menis.
Taas alkupisteessä. Siis joku kolmesta isosta
Ok. No, hukkaan toi mun liberaalipuolueen ääni menis.
Minkähän takia mulle tulee mieleen Mika Niikko + seurakunta?Stalker kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 12:30 Helsingin vaalipiirissä on kepulaisten, kristillisten ja korjausliikkeen vaaliliitto. Yhteenlaskettu äänimäärä saattaa hiuksenhienosti riittää paikkaan. Sopivasti ääniä keskittämällä sisään saattaa päästä jopa korjausliikkeen edustaja, luultavasti näiden puolueiden sisällä on aikamoinen kuhina, kuinka äänet saadaan keskitetyksi vain yhdelle ehdokkaalle puolueessaan.
Ei suunnittelua ole kielletty, kunhan ketään ei pakoteta äänestämään tietyllä tavalla. Se, miten äänet raportoidaan (äänestysalueittain)on joskus sillä rajalla, säilyykö vaalisalaisuus. Ainakin niin, että jos ehdokas X ei saa kaupunginosastaan Y kuin yhden äänen (=omansa), tiedetään, että naapuri ja puoliso eivät pitäneet lupaustaan äänestää.Deimos kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 12:47Minkähän takia mulle tulee mieleen Mika Niikko + seurakunta?Stalker kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 12:30 Helsingin vaalipiirissä on kepulaisten, kristillisten ja korjausliikkeen vaaliliitto. Yhteenlaskettu äänimäärä saattaa hiuksenhienosti riittää paikkaan. Sopivasti ääniä keskittämällä sisään saattaa päästä jopa korjausliikkeen edustaja, luultavasti näiden puolueiden sisällä on aikamoinen kuhina, kuinka äänet saadaan keskitetyksi vain yhdelle ehdokkaalle puolueessaan.
Totta. Kun on sopivankokoinen yhteisö takana niin kyllä ehdokas voi mennä läpi.
Mitäs Suomen laki sanoo tuollaisesta päsmäröinnistä?
Ei tarvitse joustaa, mutta ihan kaikkea ei kannata kertoa, jos ei tarvitse tai halua kommentteja. Ulkomaille muutto tietenkin on asia, jota ei voi kovin kauaa salata, mutta ehkä siitäkään ei kannata pitää meteliä vanhempien suuntaan ennen kuin asia on varmistunut ja/tai vaatii jotain heidän puoleltaan. Vanhat ihmiset ottavat monesti asiat turhan raskaasti ja märehtivät niitä ihan turhaan.Deimos kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 13:16 Olipas yllätys. Törmäsin isään (En kirjaimellisesti). Juteltiin muutama sana. Liennytystä mun puolelta. Jos nyt se mahdoton tapahtuu niin en halua lähteä toiselle puolelle palloa niin että sukset on täällä ristissä.
Nyt on mun aika joustaa (Mutta unelmastani en jousta). Sen verran että välit olisi hyvät.
Olen huomannut että liika rehellisyys on pahasta (Ei vain vanhempia koskien). Ehkä olen naivi kun kuvittelen että muut ajattelevat samalla tavalla kuin minä.MooM kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 13:44Ei tarvitse joustaa, mutta ihan kaikkea ei kannata kertoa, jos ei tarvitse tai halua kommentteja. Ulkomaille muutto tietenkin on asia, jota ei voi kovin kauaa salata, mutta ehkä siitäkään ei kannata pitää meteliä vanhempien suuntaan ennen kuin asia on varmistunut ja/tai vaatii jotain heidän puoleltaan. Vanhat ihmiset ottavat monesti asiat turhan raskaasti ja märehtivät niitä ihan turhaan.Deimos kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 13:16 Olipas yllätys. Törmäsin isään (En kirjaimellisesti). Juteltiin muutama sana. Liennytystä mun puolelta. Jos nyt se mahdoton tapahtuu niin en halua lähteä toiselle puolelle palloa niin että sukset on täällä ristissä.
Nyt on mun aika joustaa (Mutta unelmastani en jousta). Sen verran että välit olisi hyvät.
Dementia is bliss.Seppo kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 13:52Paskanmarjat. Vanhat ihmiset juuri eivät märehdi juurikaan yhtään mistään. Se on ihan tutkittu juttu. Heille kun yrittää puhua, menee puolet toisesta korvasta ulos.MooM kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 13:44Ei tarvitse joustaa, mutta ihan kaikkea ei kannata kertoa, jos ei tarvitse tai halua kommentteja. Ulkomaille muutto tietenkin on asia, jota ei voi kovin kauaa salata, mutta ehkä siitäkään ei kannata pitää meteliä vanhempien suuntaan ennen kuin asia on varmistunut ja/tai vaatii jotain heidän puoleltaan. Vanhat ihmiset ottavat monesti asiat turhan raskaasti ja märehtivät niitä ihan turhaan.Deimos kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 13:16 Olipas yllätys. Törmäsin isään (En kirjaimellisesti). Juteltiin muutama sana. Liennytystä mun puolelta. Jos nyt se mahdoton tapahtuu niin en halua lähteä toiselle puolelle palloa niin että sukset on täällä ristissä.
Nyt on mun aika joustaa (Mutta unelmastani en jousta). Sen verran että välit olisi hyvät.
Ainakin meillä se, mitä jää mieleen on vaarat, uhat ja muut ikävät asiat. Sitten tulee viestiä whatssappiin, joissa varoitellaan milloin mistäkin.Seppo kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 13:52Paskanmarjat. Vanhat ihmiset juuri eivät märehdi juurikaan yhtään mistään. Se on ihan tutkittu juttu. Heille kun yrittää puhua, menee puolet toisesta korvasta ulos.MooM kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 13:44Ei tarvitse joustaa, mutta ihan kaikkea ei kannata kertoa, jos ei tarvitse tai halua kommentteja. Ulkomaille muutto tietenkin on asia, jota ei voi kovin kauaa salata, mutta ehkä siitäkään ei kannata pitää meteliä vanhempien suuntaan ennen kuin asia on varmistunut ja/tai vaatii jotain heidän puoleltaan. Vanhat ihmiset ottavat monesti asiat turhan raskaasti ja märehtivät niitä ihan turhaan.Deimos kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 13:16 Olipas yllätys. Törmäsin isään (En kirjaimellisesti). Juteltiin muutama sana. Liennytystä mun puolelta. Jos nyt se mahdoton tapahtuu niin en halua lähteä toiselle puolelle palloa niin että sukset on täällä ristissä.
Nyt on mun aika joustaa (Mutta unelmastani en jousta). Sen verran että välit olisi hyvät.
Nuo teknisen valvomon anturit käsittääkseni havaitsevat jos lähdet ajelemaan resiinalla. Sitä en tiedä mitä virkatietä tieto sitten kulkee, mutta poliisi lienee se taho joka tulee lopulta korjaamaan luvattoman junailijan parempaan talteen. Liikenteenohjaus pysäyttää junat siltä osuudelta, jossa havaitaan ylimääräisiä vaunuja, joten se tulee varsin kalliiksi, koska ne laskuttavat vahingon sen mukaan paljonko työntekijöitä ja kalustoa seisoo muutaman tunnin ja myöhästyy kun häiriö leviää.Susa kirjoitti: ↑19 Maalis 2023, 23:14 No okei. Tekninen valvomo ei valvo sitä missä kukakin liikkuu, vaan se tarkkailee akseleiden kuumakäyntejä, -painoja, pyörävoimia, yms. kaluston vikajuttuja jotka vaarantavat liikenteen.
Ei sitä missä kukin liikkuu.
Liikkumista valvoo ja ohjaa Fintrafficin liikenteenohjaus.
Niin se toimii. Se on toisaalta ongelma, mutta toisaalta puolueet tekevät äänestäjälle selvemmäksi mitä he äänestävät. Esimerkiksi Suomen isot puolueet Kokoomus, Keskusta ja SDP ovat ajaneet hyvin samankaltaisia asioita koko itsenäisyyden ajan, vaikka vaalilupaukset, puolueohjelmat ja jopa puolueen nimet ovat vaihtuneet moneen kertaan. Kokoomus ajaa pääomatulojen saajien etua, Keskusta maa- ja syrjäseutujen ja SDP on ajantut duunarien etua vaikka on ehkä viime vuosikymmeninä jotenkin hukannut aatteensa, kun niitä vakitöisiä perusduunareita ei enää ole kuin muutama.
Tuossa tapauksessa se ääni tukee pienpuoluetta. Äänet antavat sen puuhamiehille uskoa ja tarmoa jatkaa vaihtoehdon tarjoamista. Jos asioita halutaan oikeasti muuttaa, se tapahtuu demokratiassa nostamalla uusia pienpuolueita valtaan. Vihreät ovat kokeneet sen, samoin Perussuomalaiset. Vanhojen valtapuolueiden eliitillä ja eturyhmillä niiden takana on niin paljon saavutettuja etuja, etteivät ne muuta mitään muuta kuin juhlapuheissa.-Ehdokas X saa 10 000 ääntä ja saa paikan eduskunnasta, eli pääsee vaikuttamaan asioihin.
-Ehdokas Y saa 10 ääntä ja ei todennäköisesti tule valituksi eduskunttaan ja ei pääse vaikuttamaan asioihin.
Oliko se Susa joka sanoi että vaikka nyt äänestäisin (Liberaalipuolueen jäsentä joka vaikka saisi juuri vaikka 7 ääntä koko vaaleissa, tietenkin ymmärrätte että tämä on täysin fiktiivinen esimerkki ) ehdokasta joka saa 7 ääntä niin ääneni sataa puolueen laariin eli on hyödyksi vaikka ehdokkaani ei pääse eduskuntaan.
Minä valitsen ensisijaisesti sen välillä annanko ääneni pienpuolueille vaihtoehdon tarjoamiseksi vai äänestänkö jotain vastaan. Olen aika monissa vaaleissa äänestänyt Piraatteja, mutta nyt mietin pitäisikö äänestää SDP:tä vain siksi, että siten voin pienentää Kokoomuksen vaalivoittoa. En minä sinänsä SDP:n linjaa kannata, mutta näen sen pienempänä pahana kuitenkin.Mutta luulen että jokainen teistä valitsee (Oli nyt sitten puolue mikä tahansa) henkilön. Ei ketä tahansa henkilö vaan tietyn henkilön tietystä puolueesta? Olenko pysynyt kärryillä? Korjatkaa jos en ole.
Se on ihan OK valinta. Sen voi perustella vaikka sillä, että henkilöiden äänimäärät vaikuttavat hyvin vahvasti statukseen puolueen sisällä. Puolueen linja ajautuu vähitellen siihen suuntaan mitä eniten ääniä saaneet ajavat.Jokatapauksessa ääneni saa henkilö, oli sitten puolue mikä tahansa.
"Teknisen valvomon" antureita ovat kuumakäynti-ilmaisimet, pyörävoimailmaisimet yms. vekottimet jotka havannoitsevat liikkuvan kaluston vikoja. Hälytys esimerkiksi kuumakäynnistä (kaluston akselistossa jotain vikaa joka kuumentaa paikkoja, vaikkapa jarru jossakin vaunussa päällä) tulee suoraan liikenteenohjaukselle, joka sitten ilmoittaa asiasta kyseisen kaluston kuljettajalle, joka taas tekee tarvittavat toimenpiteet.Neutroni kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 17:59Nuo teknisen valvomon anturit käsittääkseni havaitsevat jos lähdet ajelemaan resiinalla. Sitä en tiedä mitä virkatietä tieto sitten kulkee, mutta poliisi lienee se taho joka tulee lopulta korjaamaan luvattoman junailijan parempaan talteen. Liikenteenohjaus pysäyttää junat siltä osuudelta, jossa havaitaan ylimääräisiä vaunuja, joten se tulee varsin kalliiksi, koska ne laskuttavat vahingon sen mukaan paljonko työntekijöitä ja kalustoa seisoo muutaman tunnin ja myöhästyy kun häiriö leviää.Susa kirjoitti: ↑19 Maalis 2023, 23:14 No okei. Tekninen valvomo ei valvo sitä missä kukakin liikkuu, vaan se tarkkailee akseleiden kuumakäyntejä, -painoja, pyörävoimia, yms. kaluston vikajuttuja jotka vaarantavat liikenteen.
Ei sitä missä kukin liikkuu.
Liikkumista valvoo ja ohjaa Fintrafficin liikenteenohjaus.
No olkoon niin sitten, en minä tunne rautatiebyrokratiaa noin syvälisesti. Tärkeintä omatoimiresinakuskille lienee tieto siitä, että joku jossain huomaa, kun radalla ajelee. Ehkä se pyörien teippaaminen sittenkin auttaa, jos ei niin kovasti pumppaa, että laakerit kuumenevat.Susa kirjoitti: ↑20 Maalis 2023, 19:33 Ei ne tiedä sun resiinasta mitään. Resiina voi oikosulkea radan oikosulkupiirejä ja liikenteenohjaus sitten ihmettelee mikähän siellä taas on vikana. Ja jos opastimet ovat resiinan takia punaisena, eli seis-opaste, antavat vastaan tulevan (tai takaa tulevan) junan veturinkuljettajalle luvan jatkaa matkaa.
Luvattoman ressiina-kuskin kannattaa olla valppaana.
Eiköhän joku jossain silti soita poliisit hakemaan resinakuskin pois ja miettimään päänsä puhki onko oikea paikka putka vai latamo.Tällä hetkellä muuten rataverkolla on liikenteessä 7 yksikköä. Joten resiinallekin löytyisi tilaa.