Väinämöisen filosofia

Normaalista blogista poiketen Keijonan keskusteluryhmässä jokainen voi avata uusia keskusteluja haluamastaan aiheesta. Aluetta moderoidaan normaalisti palstan moderaattoreiden toimesta.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Esitetääs tuo maahanmuuttajien tilanne hiukan toisessa valossa. Nimittäin voihan asia olla hiukan toisinkin, nimittäin ehkä demokratian myötä orjakauppa vain vaihtui fyysisestä pakottamisesta henkiseen pakottamiseen. Kun suomalaisetkin houkuttelevat orjia kolmansista maista rahalla ja koulutuksella, joten tietysti nuo piruparat änkeävät tänne paremman elämän toivossa. Sitten heidät aivopestään ja manipuloidaan länsimaalaisilla arvoilla ja itsekkyyden illuusiolla siihen tilaan ja arvomaailmaan, etteivät ikinä enää pysty kotimaansa oloihin sopeutumaan. Joutuvat lopun elämäänsä olevan länsimaalaisten orjina.

Montakos maahanmuuttajaa sinä tiedät, joka on pystynyt muuttamaan pysyvästi takaisin kotimaahansa?
Same same but different
ID10T
Reactions:
Viestit: 10776
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 28 Maalis 2023, 12:25 Esitetääs tuo maahanmuuttajien tilanne hiukan toisessa valossa. Nimittäin voihan asia olla hiukan toisinkin, nimittäin ehkä demokratian myötä orjakauppa vain vaihtui fyysisestä pakottamisesta henkiseen pakottamiseen. Kun suomalaisetkin houkuttelevat orjia kolmansista maista rahalla ja koulutuksella, joten tietysti nuo piruparat änkeävät tänne paremman elämän toivossa. Sitten heidät aivopestään ja manipuloidaan länsimaalaisilla arvoilla ja itsekkyyden illuusiolla siihen tilaan ja arvomaailmaan, etteivät ikinä enää pysty kotimaansa oloihin sopeutumaan. Joutuvat lopun elämäänsä olevan länsimaalaisten orjina.

Montakos maahanmuuttajaa sinä tiedät, joka on pystynyt muuttamaan pysyvästi takaisin kotimaahansa?
Kyse taitaa olla ennemminkin siitä, että kukaan EI HALUA takaisin kotimaahansa.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Mitäs ja suomalaisen sisun salaisuus onkin arabialainen kahvi ja saksalainen pervitiini?

Usko auttaa jaksamaan, äly luovuttamaan.
Same same but different
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Ei siitä niin pitkä aika ole, kun ihmiset ymmärtäisivät subjektiivisuuden olevan tyhmyyttä. Siksi julkisudessa itsestään puhumista ja kertomista pidettiin moukkamaisuutena, selfiet on itsestään kertomista.
Same same but different
ID10T
Reactions:
Viestit: 10776
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 03 Huhti 2023, 11:34 Ei siitä niin pitkä aika ole, kun ihmiset ymmärtäisivät subjektiivisuuden olevan tyhmyyttä. Siksi julkisudessa itsestään puhumista ja kertomista pidettiin moukkamaisuutena, selfiet on itsestään kertomista.
Ihminen on AINA subjektiivinen, eli tyhmä :lol: :lol: :lol:
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Kohta taas lehmät on iloisia, kun ne päästetään ulos ja aitaukseen ne kuvittelevat olevansa vapaita.
Same same but different
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5040
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Jokainen ihminen rakentaa maailman pääkoppansa sisään ja se on ainoa maailma, jonka itse kukin tunnemme. Omien käsitysten julistaminen muiden käsityksiä objektiivisemmiksi on narrin peliä.
Sokrateen neuvo oli: tunne itsesi. Tämän voi käsittää vaikkapa niin, että ymmärrä oma kuolevaisuutesi, rajoittuneisuutesi, oma itsekkyytesi, samankaltaisuutesi muiden kanssa, ja sen, että olet erikoistapaus vain itsellesi.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Wisti kirjoitti: 09 Huhti 2023, 11:10 Jokainen ihminen rakentaa maailman pääkoppansa sisään ja se on ainoa maailma, jonka itse kukin tunnemme. Omien käsitysten julistaminen muiden käsityksiä objektiivisemmiksi on narrin peliä.
Sokrateen neuvo oli: tunne itsesi. Tämän voi käsittää vaikkapa niin, että ymmärrä oma kuolevaisuutesi, rajoittuneisuutesi, oma itsekkyytesi, samankaltaisuutesi muiden kanssa, ja sen, että olet erikoistapaus vain itsellesi.
Vähän objektiivisuutta ja avoimempaa, yleisempää perspektiiviä:

Ei ihmisellä ole omia arvoja, puoluetta, mielipidettä tai ideologiaa. Vaan arvoilla, puolueella, mielipiteellä ja ideologialla on ihmisiä.

Katsokaas arvot, puolueet, mielipiteet ja ideologiat on pysyvämpiä, Ihmiset taas syntyy ja kuolee. Joten miten ihmeessä ihminen kuvittelee omistavansa jotain joka on olemassa ennen ja jälkeen hänen syntymäänsä?

Yhtä naurettavaa kun ihminen ostaa lipun junaan, niin hän kuvittelisi mielessään että tämä on minun oma junani ja minun oma henkilökohtainen tuoli.
Same same but different
ID10T
Reactions:
Viestit: 10776
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 09 Huhti 2023, 11:15
Wisti kirjoitti: 09 Huhti 2023, 11:10 Jokainen ihminen rakentaa maailman pääkoppansa sisään ja se on ainoa maailma, jonka itse kukin tunnemme. Omien käsitysten julistaminen muiden käsityksiä objektiivisemmiksi on narrin peliä.
Sokrateen neuvo oli: tunne itsesi. Tämän voi käsittää vaikkapa niin, että ymmärrä oma kuolevaisuutesi, rajoittuneisuutesi, oma itsekkyytesi, samankaltaisuutesi muiden kanssa, ja sen, että olet erikoistapaus vain itsellesi.
Vähän objektiivisuutta ja avoimempaa, yleisempää perspektiiviä:

Ei ihmisellä ole omia arvoja, puoluetta, mielipidettä tai ideologiaa. Vaan arvoilla, puolueella, mielipiteellä ja ideologialla on ihmisiä.

Katsokaas arvot, puolueet, mielipiteet ja ideologiat on pysyvämpiä, Ihmiset taas syntyy ja kuolee. Joten miten ihmeessä ihminen kuvittelee omistavansa jotain joka on olemassa ennen ja jälkeen hänen syntymäänsä?
Ei mielipide ole mikään ihmisestä erillinen olento, siksi mielipide on AINA ihmisen oma. Ihmisellä voi katsos olla sellainenkin mielipide, jota ei ole koskaan aiemmin kenelläkään ollut. Tämä koskee mm. teknologisia uutuuksia. Joku näkee ne aina ensimmäisenä ja muodostaa niistä mielipiteensä niinikään ensimmäisenä.

Samoin joku sen puolueenkin perustaa, ei mikään puolue ole ollut olemassa ennen ihmiskuntaa. Ideologioillakin on "isä" tai äiti", eivätkä arvot ole puussa kasvaneita. Arvot syntyvät joskus ad hoc, eli me arvostamme nyt jotain koronapandemian hoitoon liittyvää asiaa, vaikka koko pandemiasta ei tiedetty mitään vielä vuonna 2019.
ID10T
Reactions:
Viestit: 10776
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 09 Huhti 2023, 11:15
Wisti kirjoitti: 09 Huhti 2023, 11:10 Jokainen ihminen rakentaa maailman pääkoppansa sisään ja se on ainoa maailma, jonka itse kukin tunnemme. Omien käsitysten julistaminen muiden käsityksiä objektiivisemmiksi on narrin peliä.
Sokrateen neuvo oli: tunne itsesi. Tämän voi käsittää vaikkapa niin, että ymmärrä oma kuolevaisuutesi, rajoittuneisuutesi, oma itsekkyytesi, samankaltaisuutesi muiden kanssa, ja sen, että olet erikoistapaus vain itsellesi.
Yhtä naurettavaa kun ihminen ostaa lipun junaan, niin hän kuvittelisi mielessään että tämä on minun oma junani ja minun oma henkilökohtainen tuoli.
Tuskin tällä tavalla kukaan ajatteleekaan, mutta ihminen on ostanut käyttöoikeuden siihen istumapaikkaan tietylle ajalle.
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5040
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Mistähänn niitä objektiivisuus-geenejä ja objektiivisuus-ympäristöjä saisi. Minulle niitä ei ainakaan ole suotu.
Vanhan kansan sanonta, ’ oma suu on lähempänä kuin kontin suu’ istuu täydellisesti.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Wisti kirjoitti: 09 Huhti 2023, 11:30 Mistähänn niitä objektiivisuus-geenejä ja objektiivisuus-ympäristöjä saisi. Minulle niitä ei ainakaan ole suotu.
Vanhan kansan sanonta, ’ oma suu on lähempänä kuin kontin suu’ istuu täydellisesti.
Kyllä rohkeus on tietäjien tärkein ominaisuus Pelon aiheuttaman itsekkyyden ja subjektiivisuuden sokeuttamat ämmät ei mitään objektiivista ymmärrä.


Äly auttaa luovuttamaan, luopumaan (usko, sisu ja kahvi sensijaan jaksamaan) subjektiivisuudesta.
Same same but different
ID10T
Reactions:
Viestit: 10776
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 09 Huhti 2023, 11:51
Wisti kirjoitti: 09 Huhti 2023, 11:30 Mistähänn niitä objektiivisuus-geenejä ja objektiivisuus-ympäristöjä saisi. Minulle niitä ei ainakaan ole suotu.
Vanhan kansan sanonta, ’ oma suu on lähempänä kuin kontin suu’ istuu täydellisesti.
Kyllä rohkeus on tietäjien tärkein ominaisuus
Vittu mitä paskaa!

Nykyinen ex-rohkea tietää esim. sen, että karhua ei pidä mennä herättelemään talviunilta. Kaikki rohkeat eivät ole edes selvinneet hengissä.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Ei pidä koskaan aliarvioida subjektiivisuuden voimaa. Jos ihmiset on korviaan myöten paskassa, niin se poloinen joka on vaan kaulaansa myöten paskassa, ajattelee että kylläpä mulla meneekin hyvin.

Ja onnellisin kansa taas on se, joka ei edes ymmärrä olevansa paskassa ja mieleltään saastunut.
Viimeksi muokannut Keijona, 11 Huhti 2023, 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Same same but different
ID10T
Reactions:
Viestit: 10776
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Väinämöisen filosofia

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 11 Huhti 2023, 13:32 Ei pidä koskaan aliarvioida subjektiivisuuden voimaa. Jos ihmiset on korviaan myöten paskassa, niin se poloinen joka on vaan kaulaansa myöten paskassa, ajattelee että kylläpä mulla meneekin hyvin.
Se on aina subjektiivista, miten hyvin kokee itsellä menevän. Köyhälle satanen ylimääräistä on iso raha, mutta Bill Gates lahjoittaa pois muutaman miljoonan silmääkään räpäyttämättä.
Vastaa Viestiin