kissapedot, saaliin suojaväri ja käärmeet

SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

kissapedot, saaliin suojaväri ja käärmeet

Viesti Kirjoittaja SHT »

Luen kirjaa Börklund, Vuokko: Mammutin aika-elämää jääkaudella. Lukiessani olen pari kertaa pelästynyt, koska luulen nähneeni käärmeen. Oikeasti kuvassa on kissapeto. Myös Avaraa Luontoa (varsinkin leopardit puissa) katsellessani olen huomannut saman ilmiön. Eli jostain syystä kissapedoille on kehittynyt ulkonäkö, joka äkkiä katsomalla muistuttaa käärmettä.
Miksi näin? En usko, että se suojaisi ravintoketjun huipulla olevia kissapetoja saalistajilta. Ehkä sen tarkoitus on säikäyttää suojaväriinsä luottava saalis liikkeelle, jolloin kissapeto havaitsee sen helmpommin.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2783
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: kissapedot, saaliin suojaväri ja käärmeet

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

SHT kirjoitti: 12 Huhti 2023, 09:43 Luen kirjaa Börklund, Vuokko: Mammutin aika-elämää jääkaudella. Lukiessani olen pari kertaa pelästynyt, koska luulen nähneeni käärmeen. Oikeasti kuvassa on kissapeto. Myös Avaraa Luontoa (varsinkin leopardit puissa) katsellessani olen huomannut saman ilmiön. Eli jostain syystä kissapedoille on kehittynyt ulkonäkö, joka äkkiä katsomalla muistuttaa käärmettä.
Miksi näin? En usko, että se suojaisi ravintoketjun huipulla olevia kissapetoja saalistajilta. Ehkä sen tarkoitus on säikäyttää suojaväriinsä luottava saalis liikkeelle, jolloin kissapeto havaitsee sen helmpommin.
Itse en moista huomaa, mutta jos sellainen ilmiö olisikin, olisi se selvästi houkutin. Käärme on kädetön eläin, jota käytännössä kaikki saalistaa. Pikkuinen lintu kopauttaa käärmettä kerran takaressuun ja se on valmis syötäväksi.
Can I pet that dog?
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: kissapedot, saaliin suojaväri ja käärmeet

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

SHT ei ole ilmeisesti yksin havaintojensa kanssa. Itselleni ei ole tullut suoraa mielleyhtymää kissojen ja käärmeiden välillä. Mutta, toisaalta juuri väritys ja kissojen kyky olla luikertelevan notkeita saattavat aiheuttaa yhteneväisyyden tunnetta.
https://www.quora.com/Why-do-cats-look-like-snakes
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: kissapedot, saaliin suojaväri ja käärmeet

Viesti Kirjoittaja SHT »

Pattinero kirjoitti: 12 Huhti 2023, 14:45 SHT ei ole ilmeisesti yksin havaintojensa kanssa. Itselleni ei ole tullut suoraa mielleyhtymää kissojen ja käärmeiden välillä. Mutta, toisaalta juuri väritys ja kissojen kyky olla luikertelevan notkeita saattavat aiheuttaa yhteneväisyyden tunnetta.
https://www.quora.com/Why-do-cats-look-like-snakes
Kirjassa Desmond Morris: Miksi kissa kehrää kerrotaan kissan käärmemäisestä ulkonäöstä ja myö sähisevästä ääntelystä.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2783
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: kissapedot, saaliin suojaväri ja käärmeet

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

SHT kirjoitti: 12 Huhti 2023, 17:15
Pattinero kirjoitti: 12 Huhti 2023, 14:45 SHT ei ole ilmeisesti yksin havaintojensa kanssa. Itselleni ei ole tullut suoraa mielleyhtymää kissojen ja käärmeiden välillä. Mutta, toisaalta juuri väritys ja kissojen kyky olla luikertelevan notkeita saattavat aiheuttaa yhteneväisyyden tunnetta.
https://www.quora.com/Why-do-cats-look-like-snakes
Kirjassa Desmond Morris: Miksi kissa kehrää kerrotaan kissan käärmemäisestä ulkonäöstä ja myö sähisevästä ääntelystä.
Enemmän se minusta silti on houkute kuin karkote. Kyllä tiikeri karkottaa kärmestä tehokkaammin kenet vaan. Eikä kukaan muu kuin ihminen tapa tiikereitä. Sama monilla muilla isoilla kissoilla.
Pikkukissoista taas näkee kaikesta käyttäyty6misestä, että ovat saalistajia ja saaliita. Pahimpia on pikkukoirat, kuten kojootit ja ehkä ketut, sekä suuret syöksylinnut, kuten kotka, haukka ja pöllö.

Isoilla kissoilla ei juuri ole vihollisia, mutta vaarallisimmillakin käärmeillä on. Pl ehkä yli 8m anakondat, mutta nekin ovat kaiken ravintoa ennen kuin päätyvät jättiläisiksi ilman uhkaajia.
Can I pet that dog?
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2783
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: kissapedot, saaliin suojaväri ja käärmeet

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Pattinero kirjoitti: 12 Huhti 2023, 14:45 SHT ei ole ilmeisesti yksin havaintojensa kanssa. Itselleni ei ole tullut suoraa mielleyhtymää kissojen ja käärmeiden välillä. Mutta, toisaalta juuri väritys ja kissojen kyky olla luikertelevan notkeita saattavat aiheuttaa yhteneväisyyden tunnetta.
https://www.quora.com/Why-do-cats-look-like-snakes
Kiva kuulla kaikkea kissoista, etenkin uutta. Omiin silmiin ei efekti ole osunut koskaan.
Can I pet that dog?
Vastaa Viestiin