Vapaa tahto, egon harha

Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Sulervo kirjoitti: 04 Touko 2023, 16:58
Keijona kirjoitti: 04 Touko 2023, 10:03 (...) ihminen on vaan ympäristöönsä ja perimänsä edustaja, joilta saamille ja omaksumilleen arvoille hakee hyväksyntää.
Huomauttaisin, että ihminen kuitenkin seuloo noista saamistaan arvoista ne mitkä omaksuu, eikä välttämättä halua hyväksyntää niillekään. Esimerkiksi, jo vaineeseen vaipunut runoilija ja kielenkääntäjä Pertti Nieminen kirjoitti seuraavan proosarunon kokoelmaansa Rautaportista tulevat etelätuuli ja pohjoistuuli ja vihassa kaikki tuulet (Otava 1968):

"Professori W. Barnstone, Indiana State University, haastatteli minua kerran Seurahuoneella. Millaisia runoja te kirjoitatte, hän kysyi, hän oli nuori ja hauskannäköinen ja aina niin kuin vähän juovuksissa, julkaissut monta kokoelmaa ja kääntänyt ahkerasti; sitä paitsi hän näytti lastensa valokuvia. Minä sanoin että no iloisia ja surullisia ja siltä väliltä; hän jatkoi uteluaan ja kysyi lopulta, onko minulla vielä jokin toteutumaton unelma. On, minä sanoin, minä tahtoisin joskus nähdä naisen, jonka suussa kasvaa karvoja posket pullolleen. Professori Barnstone sanoi uh ja kääntyi selin; ja minä olin kuitenkin ollut aivan vilpitön."

Tuollaisen naisen minäkin hartaasti haluaisin nähdä. Tämä kokemus olisi minulle mitä arvokkain. Mutta en tuntenut tätä halua ennen kuin olin lukenut tuon runon. Sain siis ympäristöstäni tämän minulle aivan uudenlaisen kimmokkeen. Olen kuitenkin myös havainnut, että tätä halua ei kanssani jaa juuri kukaan muu vaikka tuntisikin tuon runon. Eli jokin melko harvinainen luonteenpiirteeni vaikutti näin. Se on minun ominta itseäni. Ja olen myös valinnut toimivani sikäli huomaavaisesti, että en kiertele turuilla ja toreilla huhuilemassa tuollaisen naispuolisen karvasuun perään. Enkä vaadi kenenkään toisen jakavan tätä hämärää intohimoani.
Juu, perimän ja ympäristön summaa on ne arvot, se mitä kykenee sisäistämään ja ymmärtämään. Ei voi vaan valita, että minähän tässä nyt yhtäkkiä alati, universaaliksi ymmärräjäksi ryhdyn, rupean, alan."
Same same but different
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2296
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Keijona kirjoitti: 04 Touko 2023, 20:09
Sulervo kirjoitti: 04 Touko 2023, 16:58
Keijona kirjoitti: 04 Touko 2023, 10:03 (...) ihminen on vaan ympäristöönsä ja perimänsä edustaja, joilta saamille ja omaksumilleen arvoille hakee hyväksyntää.
Huomauttaisin, että ihminen kuitenkin seuloo noista saamistaan arvoista ne mitkä omaksuu, eikä välttämättä halua hyväksyntää niillekään. Esimerkiksi, jo vaineeseen vaipunut runoilija ja kielenkääntäjä Pertti Nieminen kirjoitti seuraavan proosarunon kokoelmaansa Rautaportista tulevat etelätuuli ja pohjoistuuli ja vihassa kaikki tuulet (Otava 1968):

"Professori W. Barnstone, Indiana State University, haastatteli minua kerran Seurahuoneella. Millaisia runoja te kirjoitatte, hän kysyi, hän oli nuori ja hauskannäköinen ja aina niin kuin vähän juovuksissa, julkaissut monta kokoelmaa ja kääntänyt ahkerasti; sitä paitsi hän näytti lastensa valokuvia. Minä sanoin että no iloisia ja surullisia ja siltä väliltä; hän jatkoi uteluaan ja kysyi lopulta, onko minulla vielä jokin toteutumaton unelma. On, minä sanoin, minä tahtoisin joskus nähdä naisen, jonka suussa kasvaa karvoja posket pullolleen. Professori Barnstone sanoi uh ja kääntyi selin; ja minä olin kuitenkin ollut aivan vilpitön."

Tuollaisen naisen minäkin hartaasti haluaisin nähdä. Tämä kokemus olisi minulle mitä arvokkain. Mutta en tuntenut tätä halua ennen kuin olin lukenut tuon runon. Sain siis ympäristöstäni tämän minulle aivan uudenlaisen kimmokkeen. Olen kuitenkin myös havainnut, että tätä halua ei kanssani jaa juuri kukaan muu vaikka tuntisikin tuon runon. Eli jokin melko harvinainen luonteenpiirteeni vaikutti näin. Se on minun ominta itseäni. Ja olen myös valinnut toimivani sikäli huomaavaisesti, että en kiertele turuilla ja toreilla huhuilemassa tuollaisen naispuolisen karvasuun perään. Enkä vaadi kenenkään toisen jakavan tätä hämärää intohimoani.
Juu, perimän ja ympäristön summaa on ne arvot, se mitä kykenee sisäistämään ja ymmärtämään. Ei voi vaan valita, että minähän tässä nyt yhtäkkiä alati, universaaliksi ymmärräjäksi ryhdyn, rupean, alan."
Kyllä se vaan universaalin ymmärtäjänkin ego ja liipaisinsormi on herkkä tuhoamaan epämiellyttävän palautteen. Palautteen, jossa kaikille palstalaisille osoitettu vittuilu näkymättömissä.
Screenshot_20230504_211349_com.android.chrome.jpg
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Tuollaiset "siksi" kommentit on yhtä älyttömiä ja turhia kuin "aina on ollut niin", "ihminen nyt on sellainen" tai "se on niin koska minä niin" tyyppiset mitäänsanomattomuudet.
Same same but different
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2296
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Keijona kirjoitti: 04 Touko 2023, 22:16 Tuollaiset "siksi" kommentit on yhtä älyttömiä ja turhia kuin "aina on ollut niin", "ihminen nyt on sellainen" tai "se on niin koska minä niin" tyyppiset mitäänsanomattomuudet.
Näin on, joten kannattaa välttää niitä avauksissaan.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Tauko kirjoitti: 04 Touko 2023, 22:37
Keijona kirjoitti: 04 Touko 2023, 22:16 Tuollaiset "siksi" kommentit on yhtä älyttömiä ja turhia kuin "aina on ollut niin", "ihminen nyt on sellainen" tai "se on niin koska minä niin" tyyppiset mitäänsanomattomuudet.
Näin on, joten kannattaa välttää niitä avauksissaan.
Ei näyttäisi olevan valinta, vaan syyseuraus. Kun järki loppuu, niin alkaa tunteilu ja henkilöön fokusoituminen.
Same same but different
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2296
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Ei niin, sätkyä voimainsa tunnossa.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Tauko kirjoitti: 04 Touko 2023, 23:00 Ei niin, sätkyä voimainsa tunnossa.
Auttaisiko olkiukkoon ja oljenkorteen takertuminen? Pelastaisi yksityisen subjektiivisuuden kaikkea koskettavalta todellisuudelta.
Same same but different
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2296
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Keijona kirjoitti: 04 Touko 2023, 23:27
Tauko kirjoitti: 04 Touko 2023, 23:00 Ei niin, sätkyä voimainsa tunnossa.
Auttaisiko olkiukkoon ja oljenkorteen takertuminen? Pelastaisi yksityisen subjektiivisuuden kaikkea koskettavalta todellisuudelta.
Kokeile pois, mitä sitä ennakkoon arpomaan ja asiaa muilta kyselemään.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Tauko kirjoitti: 04 Touko 2023, 23:50
Keijona kirjoitti: 04 Touko 2023, 23:27
Tauko kirjoitti: 04 Touko 2023, 23:00 Ei niin, sätkyä voimainsa tunnossa.
Auttaisiko olkiukkoon ja oljenkorteen takertuminen? Pelastaisi yksityisen subjektiivisuuden kaikkea koskettavalta todellisuudelta.
Kokeile pois, mitä sitä ennakkoon arpomaan ja asiaa muilta kyselemään.
Eipä ole tilanne vielä niin epätoivoinen ollut, että olisi tarvinnut pilkkuvirheeseen takertua.
Same same but different
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2296
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Eipä niin, kukapa niistä valittaisi
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Tieteellinen näkökulma vapaaseen tahtoon:

Same same but different
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Keijona kirjoitti: 09 Kesä 2023, 08:21 Tieteellinen näkökulma vapaaseen tahtoon:

Että mitä kamalaa siinä vapauden harhassa luopumisessa on, että että ihminen ymmärtäisi motiivinsa ja valintojen syyt? Ahnetta tietenkin hävettää myöntää itselleen ja muille, että sen itsekkyyden motiivi on oikeasti pelko, eikä se ole tervettä vaan sairasta.
Same same but different
ID10T
Reactions:
Viestit: 10776
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 09 Kesä 2023, 08:21 Tieteellinen näkökulma vapaaseen tahtoon:

Videolla esiintyvä Sabine Hossenfelder on fyysikko, ei psykologi tai aivotutkija. Siksipä häntä ei hirveästi kannata kuunnella.

Ajattelu ei noudata mitään tunnettuja fysiikan lakeja.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Keijona »

" Asiat on ymmärryksen näkökulmasta hyvin niin kauan, kunhan idioottien kaltaiset ovat eri mieltä."
Same same but different
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Vapaa tahto, egon harha

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Palstalaisten mielipiteet todistavat hienosti ettei mielipiteen valinta ole vapaa, vaan rakentuu osista, feministi on usein ateisti ja egoisti, yhteisenä nimittäjänä se "mua ei kukaan määrää, rajoita tai rankaise" itsekkyys. Mielipiteet ja arvot liittyvät toisiinsa, eivätkä ole erillisiä ja vapaita.
Same same but different
Vastaa Viestiin