Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja Why »

Olen lukenut, että ainakin maanis-depressiivisyyttä tavataan muuta väestöä enemmän taiteellisesti lahjakkailla ihmisillä.

Hyvin älykkäillä ihmisillä voi yksinäisyys muiden altistavien tekijöiden kanssa aiheuttaa mielenterveyden ongelmia.

Masentuneet ihmiset saattavat piirtämisen, maalaamisen tai musiikin kautta purkaa ja käsitellä vaikeita tunteita. Tästä voi joku vetää johtopäätelmän, että masennus olisi taiteen tekemisen inspiraattori. Tässä tapauksessa sillä kuitenkin pyritään oireiden lievittämiseen.
Avatar
deep purpose
Reactions:
Viestit: 865
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:37
Viesti:

Re: Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja deep purpose »

Hulluuden ja lahjakkuuden rajat ovat vierivierin. Kaipa siitä syystä tuskin kovin moni nero on pystyny välttämään tulematta leimatuksi ties mihin.
Hulluus on kuitenkin parempi asia kuin välinpitämättömyys.
Maailmankaikkeudessa on vallinnut täysdeterminismi, kunnes biologia sotki sen täysin.
HuuHaata
Reactions:
Viestit: 1716
Liittynyt: 12 Joulu 2022, 09:51

Re: Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja HuuHaata »

Tulee oman käsityseni mukaan seuraavasta. Ollakseen poikkeuksellinen pitää olla poikkeuksellinen sisäinen draivi. Kokea sisäistä pakkoa luoda. Jos tuota kahlitsee masentuu, ja jos antaa vapaasti virrata on omaperäinen, joka usein helposti on synonyymi hullulle.
Paikalla
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2498
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Lisätään myyttiin vielä päihteet ja suhdesekoilut. Minun mielestä nuo kaikki: mielenterveysongelmat päihteet ja irtosuhteet ovat aikalailla myyttejä ainakin nykyään. Tosin rokkitähdillä on aina mennyt lujaa mutta eikö sekin tilanne ole hieman muuttunut.

Minulla on tarve luoda, harmi vaan etten ole nero.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja Why »

Jotta ihminen olisi taiteellinen, hänen täytyy olla herkkä. Ja koska hän on herkkä, niin hän kokee elämän vastoinkäymiset paljon raskaammin. Jos hänellä on vielä jotakin mielenterveysongelmille altistavaa geenirasitetta, niin lopputuloksena voi olla sairauden puhkeaminen.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7919
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Käärijä on hullu joka esittää hulluutensa julkisesti häpeilämättä ja on siten saatanan cool.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7083
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Tässä Deeppi, Huuhaata ja Kissatäti toivatkin jo esiin tuttuja asioita joista olen samaa mieltä.

Lyden sarkasmista? olen myös samaa mieltä. Mitä taide on niin onkos se vähän "Eye Of The Beholder"? Teemu Mäkiselle en koskaan tule antamaan kissantappovideota anteeksi ja toivon henkilökohtaisesti samaa kohtaloa hänelle kuin kiduttamalleen kissalle. Ei ole taidetta jos siinä tapetaan eläviä olentoja. Teen Teemu Mäen tappovideon ja runkkaan spermat hänen kalmonsa päälle ja se on sitten taidetta?

Herkkyys ja traumat ovat hyvä pohja taiteilijaelämälle. Näkee asiat tavallista syvemmin. Ja toisin kuin eräät täällä kuvittelevat niin kyllä taide ja tiede ovat sisaruspari, eivät erillään toisistaan. Mistä kukin ammentaa aiheensa on toinen juttu. Mutta ennenkaikkea taiteilija tekee työnsä itselleen, voi olla toisenlaistakin näkemystä. Kantaa ottava taide on ehkä tarkoitettu muillekin.

Ja riskit ovat suuret. Yleensä sydänveret on vuodattettu teokseen. Kritiikki ei aina ole kaunista. Ehkä taiteen tie ei olekaan lopussa vaikka niin kuvittelinkin. Aina löytyy uusia näkökulmia ja medioita. Perinteisten lisäksi näen pelimaailmat ja virtuaalitodellisuuden uutena mahdollisuutena ja mullistavana sellaisena.

Itse löydän iloa musiikista mutta aina en ole siinä "Muudissa" että pystyn kuuntelemaan yhtään mitään. Jos pystyn käymään Ateneumissa ja Kiasmassa saan ehkä motivaatiota ja inspiraatiota. Mutta se on suuri jos. Käsittääkseni kummassakin on portaikkoja jotka taitavat olla mahdottomia nyt.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7083
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Joo, ja väkivaltarap sekä raiskausrap eivät ole taidetta. Jos taiteen tehtävä on alistaa, uhata väkivallalla ja uhota tappamisella ei se täytä taiteen kriteerejä. Sain ko. "Taidesuunnasta" tarpeeksi eräässä slummissa. Itseasiassa en pysty enää rappia kuuntelemaan, en edes Eminemiä.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

deep purpose kirjoitti: 10 Touko 2023, 22:18 Hulluuden ja lahjakkuuden rajat ovat vierivierin.
"Ainoa ero hullun ja minun välillä on siinä, että minä en ole hullu." (Salvador Dali)
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7083
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Sulervo kirjoitti: 11 Touko 2023, 16:06
deep purpose kirjoitti: 10 Touko 2023, 22:18 Hulluuden ja lahjakkuuden rajat ovat vierivierin.
"Ainoa ero hullun ja minun välillä on siinä, että minä en ole hullu." (Salvador Dali)
Itsearviointi on aina kaikkein parasta. Dali nyt on yksi suosikkejani. Voinhan minäkin sanoa etten ole hullu, muut ovat. Enkä ole hullu ja hyvin harva on. Lähin esimerkki istuu Kremlissä (Useampikin samassa paikassa, malliesimerkki joukkopsykoosista). Siinä on prototyyppi hullusta miten minä käsitän asian. Joten miettikää ensi kerralla kun tituleeraatte jotain hulluksi.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Kyllähän yhteiskunnan tai ajattelun normien ulkopuolella liikkuvat ajatukset voivat monesti olla objektiivisempia, siksi taiteilijat voivat tehdä lauluja mitkä koskettavat syvästi tai jopa osaavat ennustaa tulevaisuutta paremmin kuin joku tulevaisuusvaliokunnan virkamies.
Same same but different
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11012
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Lyde19 kirjoitti: 10 Touko 2023, 23:11 Käärijä on hullu joka esittää hulluutensa julkisesti häpeilämättä ja on siten saatanan cool.
Sitä on myös maamme velkavankeuteen ajanut entinen vasemmisto aktivisti ja huumehörhö..SM....jonka idoli on tässä:

Avatar
deep purpose
Reactions:
Viestit: 865
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:37
Viesti:

Re: Hulluus, taiteellisuus, nerokkuus ja niiden yhteys

Viesti Kirjoittaja deep purpose »

Kaikkein paskin skenaario olisi että diagnosoidut jotka ovat neroja, saa kohilleen sateen märättämää koiraakin huonomman kohtalon. Hullut / Nerot saattaa olla rationaalisessa mielentilassa, jossa nerouden peli tuntuu hullulta, mutta te kaikki kulutatte itsekukin itsekin nerojen luomia käytäntöjä.
Maailmankaikkeudessa on vallinnut täysdeterminismi, kunnes biologia sotki sen täysin.
Vastaa Viestiin