Nyt, kun myönsin kritiikkisi oikeutetuksi ja pääsimme yksimielisyyteen merkitysneuvottelu käsitteestä, kysyn mitä kritisoitavaa haukansilmäsi mahdollisesti huomaa seuraavasta keskustelun avauksesta otetusta katkelmasta?
User
... subjektiivisten mielten ulkopuolella kulttuuri on vain tahroja paperilla, bittejä tietokannoissa, ääniaaltoja ja muuta sellaista. Kokemuksellisena ja toimijuutena kulttuuri on olemassa vain ihmisten mielissä. Sosiaalisissa systeemeissä itsessään ei ole muita kokijoita eikä toimijoita. Kaikki sosiaaliset suhteet ja roolit ovat siten olemassa vain subjektiivisina ajattelu- ja toimintatottumuksina eli meemeinä, jotka tallentuvat kunkin yksilön mieliin subjektiivisella tavalla.
ChatGPT
On totta, että kulttuuri on olemassa vain ihmisten mielissä, ja että sosiaaliset suhteet ja roolit ovat olemassa vain subjektiivisina ajattelu- ja toimintatottumuksina, jotka tallentuvat kunkin yksilön mieliin subjektiivisella tavalla.
Kuitenkin on tärkeää huomata, että ihmisten mielten välillä tapahtuu jatkuvaa vuorovaikutusta ja kommunikointia. Tämä vuorovaikutus ja kommunikointi mahdollistavat yksilöiden välisen ymmärryksen ja yhteistyön, ja siten myös kulttuurin ja sosiaalisten systeemien olemassaolon.
Lisäksi on tärkeää huomata, että kulttuuriset ilmiöt ovat usein kollektiivisia ja jaettuja kokemuksia. Vaikka jokainen yksilö voi omaksua kulttuurin omalla yksilöllisellä tavallaan, on olemassa myös yhteisiä merkityksiä, normeja ja käytäntöjä, jotka ovat laajalti jaettuja kulttuurisessa ympäristössä.
Lopulta kulttuurin ja sosiaalisten systeemien olemassaolo riippuu siis ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta ja kommunikoinnista. Vaikka kulttuuri onkin olemassa vain ihmisten mielissä, se ei ole täysin subjektiivinen ilmiö, vaan pikemminkin yhteinen ja jaettu ilmiö, joka syntyy vuorovaikutuksessa ja kommunikoinnissa yksilöiden välillä.
User
En kiistä kollektiivisuutta ja sen välttämättömyyttä, mutta se on olemassa vain vain enemmän tai vähemmän samanlaisina subjektiivisina käsityksinä. Nämä käsitykset voivat lähestyä toisiaan sosiaalisen vuorovaikutuksen avulla tapahtuvassa memeettisessä evoluutiossa.
ChatGPT
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että kulttuuri ja kollektiiviset ilmiöt ovat olemassa vain yksilöiden subjektiivisina käsityksinä, jotka muodostuvat sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta tapahtuvassa memeettisessä evoluutiossa.
Tämä tarkoittaa, että yksilöiden käsitykset ja kokemukset kulttuurista voivat vaihdella suuresti, mutta niiden välillä on myös yhteisiä piirteitä, jotka ovat laajalti jaettuja kulttuurisessa ympäristössä.
Memeettinen evoluutio viittaa siihen, miten kulttuuriset käsitteet, käytännöt ja uskomukset muuntuvat ja leviävät yksilöiden välillä. Tämä prosessi tapahtuu vuorovaikutuksessa, joka perustuu yksilöiden subjektiivisiin käsityksiin kulttuurista.
Sosiaalinen vuorovaikutus mahdollistaa erilaisten käsitysten jakamisen ja yhteisen ymmärryksen muodostumisen. Tämä vuorovaikutus voi johtaa myös yhteisen kulttuurin ja yhteisten käytäntöjen kehittymiseen, joka voi olla tärkeä osa yhteiskuntien toimintaa ja selviytymistä.
Joten vaikka kulttuuri ja kollektiiviset ilmiöt ovatkin subjektiivisia käsityksiä, niiden välillä on myös yhteisiä piirteitä, jotka kehittyvät sosiaalisen vuorovaikutuksen ja memeettisen evoluution kautta.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.