Elämää avaruudessa?

Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 949
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja Molli »

"Näitä orgaanisia yhdisteitä voitaisiin sitten pitää rakennusaineina alkuelämän kehittymiselle" Onko laboratoriossa onnistuttu vielä sekoittaan "elämän rakennusaineita", ja saatu toimivaa solua tms aikaiseksi? Elollisen alku on ainakin toistaiseksi ollut mielikuvituksen ja tieteen hoksottimien ulkopuolella.
..elollisen noustua olemaan maapallolla on ollut hitusen lämpimämmät kelit, ja veikeämpi sää, sekä varmaan miljardi vuotta aikaa satuttaa käyntiin lähtevät yhdisteet.. Tämän kaltaisella ajatuksella, jo kotigalaksimme Linnunradan miljardien planeettojen joukossa voisi uskoa olevan elollista toimintaakin.. vaikka elämän sattuma kerroin olisi pienen pieni.. saati koko maailmankaikkeudella elollisten planeettojen yms kivien määrä on jo käsittämätön..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
ThiNguyen
Reactions:
Viestit: 76
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 15:33

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja ThiNguyen »

Moilanen kirjoitti: 18 Touko 2023, 16:01
ThiNguyen kirjoitti: 18 Touko 2023, 14:42 Olen ihmetellyt miksi ajatellaan että ihmiskunnan tulisi hakea muista aurinkokunnista planeettaa jossa olosuhteet olisivat samanlaiset kuin maapallolla. Eihän aivan sellaista löydy.

Parempi on ryhtyä rakentamaan arkkeja jotka liikkuvat itsenäisesti ja jopa siirtymään Aurinkomme luota toisen tähden luo sopivalle etäisyydelle. Matka kestää kauan ja energian saanti pitää turvata siksi ajaksi kun ollaan kaukana tähtien välisellä alueella. Arkki pitää nähdä kotina eikä välivaiheena matkalla uuteen aurinkokuntaan.

Arkin kiertäessä tähteä on mahdollista valita kiertorata sopivalle etäisyydelle niin että olosuhteet sisällä ovat ihanteelliset.
Jos ja kun tuollainen arkki on mahdollinen toteuttaa, miksi pitää lähteä muihin aurinkokuntiin? Omasta ei varmasti resurssit lopu kesken kovin nopeasti.
Ensi alkuun tietysti arkit olisivatkin tarkoitettu vain oman Aurinkomme kiertämiseen. Mutta jossain vaiheessa täältä on lähdettävä ja uteliaisuuskin on ihmisen perusluonteessa.
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3394
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja asdf »

Molli kirjoitti: 18 Touko 2023, 17:43 "Näitä orgaanisia yhdisteitä voitaisiin sitten pitää rakennusaineina alkuelämän kehittymiselle" Onko laboratoriossa onnistuttu vielä sekoittaan "elämän rakennusaineita", ja saatu toimivaa solua tms aikaiseksi? Elollisen alku on ainakin toistaiseksi ollut mielikuvituksen ja tieteen hoksottimien ulkopuolella.
..elollisen noustua olemaan maapallolla on ollut hitusen lämpimämmät kelit, ja veikeämpi sää, sekä varmaan miljardi vuotta aikaa satuttaa käyntiin lähtevät yhdisteet.. Tämän kaltaisella ajatuksella, jo kotigalaksimme Linnunradan miljardien planeettojen joukossa voisi uskoa olevan elollista toimintaakin.. vaikka elämän sattuma kerroin olisi pienen pieni.. saati koko maailmankaikkeudella elollisten planeettojen yms kivien määrä on jo käsittämätön..
Ja ratkaisematta on sekin, miten alkuaineet saivat muoto-tiedon, joilla osasivat rakentua soluiksi. Ei se itsestään voinut syntyä vierimällä jotain rinnettä, vaikka olisi ollut riinne maan mahottoman jyrkkä.
Kirche, Kinder und Küche.
Avatar
ThiNguyen
Reactions:
Viestit: 76
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 15:33

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja ThiNguyen »

ID10T kirjoitti: 18 Touko 2023, 15:24 Toi on hyvä! Mennään vaan sopivalle etäisyydelle lähimmille tähdille. Alfa Kentauriin, 4 valovuotta, Sirius, 8 jne.

Tajuatko yhtään, miten kauan tuo matka kestäisi?
Tajuan. Siksi kirjoitinkin että arkki tulee nähdä kotina josta sukupolvet eivät poistu. Tavoite ei ole etsiä elinkelpoista planeettaa, vaan elää arkissa ja levittäytyä galaksiin. Loputon tutkimusmatka.
OlliS
Reactions:
Viestit: 10847
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

asdf kirjoitti: 18 Touko 2023, 15:40
OlliS kirjoitti: 18 Touko 2023, 10:27
Varaktori kirjoitti: 17 Touko 2023, 22:31
OlliS kirjoitti: 17 Touko 2023, 21:04 Taattua asdf:ää...
Happamia San...
Minulta pyydettiin artikkeli ja sain sen läpi. Sitä ennen se on tapahtunut Suomi- Albania seurassa ja sen jälkeen Suomen Ufo- tutkijoissa. Odotan tässä koska Hesarista ja Ursasta pyydetään 😇
Niin ja eikös Neuvostoliittokin kaatunut sinun kansalaisaktiivisuudesta johtuen? Aiva kuten Ukrainan sota jo loppui viime keväänä?
Älä sotke asioita. Minä olin aktiivinen joka tapauksessa, muut kusi sukassa, ei minua siitä asiasta pidä mollata mitä uskalsin tehdä terveyteni ja tulevaisuuteni uhalla. Ja Neuvostoliitto kukistui ja suomettuminen loppui, ne ovat tosiasioita.

Pian on venyvä käsite. Jälkeenpäin ajatellaan, että nopeastihan se Putin kukistui hyökkäyksensä jälkeen. Pääasia tässäkin, että ollaan oikealla puolella ja tehdään voitavamme.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viestit: 10847
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Varaktori kirjoitti: 18 Touko 2023, 15:43
asdf kirjoitti: 18 Touko 2023, 15:40
OlliS kirjoitti: 18 Touko 2023, 10:27
Varaktori kirjoitti: 17 Touko 2023, 22:31
Happamia sanoi...
Minulta pyydettiin artikkeli ja sain sen läpi. Sitä ennen se on tapahtunut Suomi- Albania seurassa ja sen jälkeen Suomen Ufo- tutkijoissa. Odotan tässä koska Hesarista ja Ursasta pyydetään 😇
Niin ja eikös Neuvostoliittokin kaatunut sinun kansalaisaktiivisuudesta johtuen? Aiva kuten Ukrainan sota jo loppui viime keväänä?
Olli oikeasti kaatoi Neuvostoliiton? :shock:
Sillä nakkeja ja räjähdyksiä teoriallaan?
Minä olin vasemmistossa marxilais- leniniläisten, Kiinan ja Albanian linjan kommunistien johtotehtävissä. Haukuimme Neuvostoliiton pataluhdaksi ja sanoimme että Suomessa saa asian sanoa suoraan. Olin mukana 1969 - 1974. Liike loppui kokonaan julkisuudesta 1977. Minä sen jälkeen vihreitä perustamassa, ja nyt vihreissä ja Jeesuksen opetuslapsi.

Olin siis mukana kaatamassa reaalisosialismia Venäjällä ja demokratia voitti siellä, mutta sitten tuli Putinin diktatuuri. Nyt kaadetaan se kaikki demokraatit ja sosialistit yhdessä.

Ja BB kaadetaan tieteessä.

Ja avaruudessa on elämää ja ihmisiä ym. Se on jo tieteellinen tieto.

Filosofiani taas on, että aina on ollut ainetta ja energiaa, aina elämää, aina ihmisiä, aina jumalia. Ei se sen kummempaa. Materialismi ja idealismi, evoluutio ja luominen voidaan näin yhdistää.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3394
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja asdf »

OlliS kirjoitti: 19 Touko 2023, 10:00
Varaktori kirjoitti: 18 Touko 2023, 15:43
asdf kirjoitti: 18 Touko 2023, 15:40
OlliS kirjoitti: 18 Touko 2023, 10:27

Minulta pyydettiin artikkeli ja sain sen läpi. Sitä ennen se on tapahtunut Suomi- Albania seurassa ja sen jälkeen Suomen Ufo- tutkijoissa. Odotan tässä koska Hesarista ja Ursasta pyydetään 😇
Niin ja eikös Neuvostoliittokin kaatunut sinun kansalaisaktiivisuudesta johtuen? Aiva kuten Ukrainan sota jo loppui viime keväänä?
Olli oikeasti kaatoi Neuvostoliiton? :shock:
Sillä nakkeja ja räjähdyksiä teoriallaan?
Minä olin vasemmistossa marxilais- leniniläisten, Kiinan ja Albanian linjan kommunistien johtotehtävissä. Haukuimme Neuvostoliiton pataluhdaksi ja sanoimme että Suomessa saa asian sanoa suoraan. Olin mukana 1969 - 1974. Liike loppui kokonaan julkisuudesta 1977. Minä sen jälkeen vihreitä perustamassa, ja nyt vihreissä ja Jeesuksen opetuslapsi.

Olin siis mukana kaatamassa reaalisosialismia Venäjällä ja demokratia voitti siellä, mutta sitten tuli Putinin diktatuuri. Nyt kaadetaan se kaikki demokraatit ja sosialistit yhdessä.

Ja BB kaadetaan tieteessä.

Ja avaruudessa on elämää ja ihmisiä ym. Se on jo tieteellinen tieto.

Filosofiani taas on, että aina on ollut ainetta ja energiaa, aina elämää, aina ihmisiä, aina jumalia. Ei se sen kummempaa. Materialismi ja idealismi, evoluutio ja luominen voidaan näin yhdistää.
Ihan cv-matskua! :lol: :lol:
Kirche, Kinder und Küche.
OlliS
Reactions:
Viestit: 10847
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

asdf kirjoitti: 19 Touko 2023, 11:59
OlliS kirjoitti: 19 Touko 2023, 10:00
Varaktori kirjoitti: 18 Touko 2023, 15:43
asdf kirjoitti: 18 Touko 2023, 15:40

Niin ja...
Olli oikeasti...
Minä olin vasemmistossa marxilais- leniniläisten, Kiinan ja Albanian linjan kommunistien johtotehtävissä. Haukuimme Neuvostoliiton pataluhdaksi ja sanoimme että Suomessa saa asian sanoa suoraan. Olin mukana 1969 - 1974. Liike loppui kokonaan julkisuudesta 1977. Minä sen jälkeen vihreitä perustamassa, ja nyt vihreissä ja Jeesuksen opetuslapsi.

Olin siis mukana kaatamassa reaalisosialismia Venäjällä ja demokratia voitti siellä, mutta sitten tuli Putinin diktatuuri. Nyt kaadetaan se kaikki demokraatit ja sosialistit yhdessä.

Ja BB kaadetaan tieteessä.

Ja avaruudessa on elämää ja ihmisiä ym. Se on jo tieteellinen tieto.

Filosofiani taas on, että aina on ollut ainetta ja energiaa, aina elämää, aina ihmisiä, aina jumalia. Ei se sen kummempaa. Materialismi ja idealismi, evoluutio ja luominen voidaan näin yhdistää.
Ihan cv-matskua! :lol: :lol:
Sehän on kauniisti sanottu! Ansioluettelo. Joku voisi ehdottaa vihreiden pj:ksi kun nyt sellainen on hakusessa. Ufo- tutkijoissakin jo olen. Tai dosentiksi yliopistoon. Kutsutaan dosentiksi luennoimaan filosofista kosmologiaa!
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
ThiNguyen
Reactions:
Viestit: 76
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 15:33

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja ThiNguyen »

Uuden ketjun voi avata niin ei tarvitse kirjoittaa off topic.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5849
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

ThiNguyen kirjoitti: 18 Touko 2023, 14:42 Olen ihmetellyt miksi ajatellaan että ihmiskunnan tulisi hakea muista aurinkokunnista planeettaa jossa olosuhteet olisivat samanlaiset kuin maapallolla. Eihän aivan sellaista löydy.

Parempi on ryhtyä rakentamaan arkkeja jotka liikkuvat itsenäisesti ja jopa siirtymään Aurinkomme luota toisen tähden luo sopivalle etäisyydelle. Matka kestää kauan ja energian saanti pitää turvata siksi ajaksi kun ollaan kaukana tähtien välisellä alueella. Arkki pitää nähdä kotina eikä välivaiheena matkalla uuteen aurinkokuntaan.
Varmaan siksi, että kukaan ei mieti tuollaisia vakavissaan ja ne jotka miettivät ajattelevat jotain dramaattista uutta alkua scifielokuvatapaan. Mutta siinä vaiheessa kun tähtien välinen matkustaminen tulee edes vakavan spekulaation aiheeksi, ymmärretään varmasti, että sitä varten voidaan geenimuokata uusi ihmislaji, jonka elimistö on sopeutunut mikropainovoimaan ja luonne soveltuu sukupolviarkissa elämiseen. Nykyihmiset laittaisivat homman ranttaliksi jo lähtöä seuraavan sukupolven aikana. Ahneimmat alkaisivat orjuuttaa heikompia ja lopulta joku päähän potkittu kostaisi sabotoimalla aluksen elossapitojärjestelmän.
OlliS
Reactions:
Viestit: 10847
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Kyllä tuo arkki on hyvä ajatus. Onhan se ollut paljon esillä, että etsittäisiin toista planeettaa ydinsodan uhkan edessä joillekin eloonjääneille. Siitä on kirjoja ja elokuvia.

Tuo arkki, avaruusalus, onkin paljon parempi idea. Jonkin tähden ympärille vaan. Menolippu vaan. Takaisin sitten vasta monen sukupolven jälkeen kun yhteiskunta on jonnekin perustettu.

Matka onnistuu, kun aikaa on paljon ja uudet sukupolvet jatkavat. Vaikka kymmenen valovuoden päähän.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2296
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja Tauko »

OlliS kirjoitti: 20 Touko 2023, 00:08 Kyllä tuo arkki on hyvä ajatus. Onhan se ollut paljon esillä, että etsittäisiin toista planeettaa ydinsodan uhkan edessä joillekin eloonjääneille. Siitä on kirjoja ja elokuvia.

Tuo arkki, avaruusalus, onkin paljon parempi idea. Jonkin tähden ympärille vaan. Menolippu vaan. Takaisin sitten vasta monen sukupolven jälkeen kun yhteiskunta on jonnekin perustettu.

Matka onnistuu, kun aikaa on paljon ja uudet sukupolvet jatkavat. Vaikka kymmenen valovuoden päähän.
Entäs energia ja eväät matkalle.
ID10T
Reactions:
Viestit: 10748
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 20 Touko 2023, 00:08 Kyllä tuo arkki on hyvä ajatus. Onhan se ollut paljon esillä, että etsittäisiin toista planeettaa ydinsodan uhkan edessä joillekin eloonjääneille. Siitä on kirjoja ja elokuvia.

Tuo arkki, avaruusalus, onkin paljon parempi idea. Jonkin tähden ympärille vaan. Menolippu vaan. Takaisin sitten vasta monen sukupolven jälkeen kun yhteiskunta on jonnekin perustettu.

Matka onnistuu, kun aikaa on paljon ja uudet sukupolvet jatkavat. Vaikka kymmenen valovuoden päähän.
Kuulostaa ihan arjalaiselta sadulta. Rahvas jätettäisiin tänne kärvistelemään ydinlaskeuman kanssa ja herrakansa kuljetettaisiin turvaan muualle :lol: :lol: :lol:

Kenet pelastettaisiin, kun kaikkia ei kuitenkaan voisi pelastaa?
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5849
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

OlliS kirjoitti: 20 Touko 2023, 00:08 Kyllä tuo arkki on hyvä ajatus. Onhan se ollut paljon esillä, että etsittäisiin toista planeettaa ydinsodan uhkan edessä joillekin eloonjääneille. Siitä on kirjoja ja elokuvia.
Ei arkki ole ratkaisu Maapallon elinkelpoisuuden heikkenemiseen joko luonnollisesta tai itse aiheutetusta syystä. Se on teknisesti suunnattoman paljon vaikeampi kuin sopivien habitaattien rakentaminen Maahan tai muille meidän arunikokunnan kappaleille. Siinä vaiheessa, kun tuollainen arkki voidaan rakentaa, emme tarvitse enää tähtiä tai planeettoja mihinkään.
Matka onnistuu, kun aikaa on paljon ja uudet sukupolvet jatkavat. Vaikka kymmenen valovuoden päähän.
Tuollaiselle matkalle voidaan valita luonteeltaan sopivia ja uskollisia astronautteja. Mutta heidän jälkeläisensä ovat jakaumaltaan jo lähempänä keskivertoa ja parin kolmen sukupolven jälkeen aluksen miehistö on ominaisuuksiltaan samanlaisia kuin ihmiset Maassa. Heillä tuskin on mitään motivaatiota kunnioittaa matkan alkuperäistä tarkoitusta. He kehittävät alukselle jonkinlaisen tyrannian, jossa kilpailevat keskenään vallasta ja reusrsseista ja lopulta homma tuhoutuu piittaamattomuuteen. Maapallo on niin suuri, että vaikka yksittäisiä valtakuntia kaatuu juuri tuollaisiin valtapeleihin, jossain aina joku pärjää eikä kukaan voi tehdä koko systeemiä elinkelvottomaksi. Avaruusalusta ei oikein voi rakentaa niin, että itsetuhon hyväksyvä kapinallinen porukka ei voisi sabotoida sitä niin vakavasti, että kaikki kuolevat.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5849
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Elämää avaruudessa?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

ID10T kirjoitti: 20 Touko 2023, 07:54 Kuulostaa ihan arjalaiselta sadulta. Rahvas jätettäisiin tänne kärvistelemään ydinlaskeuman kanssa ja herrakansa kuljetettaisiin turvaan muualle :lol: :lol: :lol:

Kenet pelastettaisiin, kun kaikkia ei kuitenkaan voisi pelastaa?
No tuo on moderni versio klassisesta uskonnollisesta "jumala pelastaa oikeauskoiset" -myytistä. Ollin ideologiassa pelastetaan hänen kanssaan samoin uskovat. Hänelle voisi tulla pitkä ja yksinäinen matka, jos ei saisi Jesseä taikomaan kylkiluustaan riittävän sekopäistä emäntää, joka jaksaa katsella häntä 10000 vuotta.

Tuossa on mielenkiintoista ristiriita Jumalan pelastukseen. Eikö Olli usko Johanneksen ilmestyksen kirjoituksiin tämän maailman loppumisesta ja uuden Jumalan valtakunnan perustamisesta? Raamattu sanoo täysin yksiselitteisesti, että ihminen pelastuu uskomalla oikein eikä avaruusaluksia rakentelemalla pääse pakoon Jumalan määräämää loppua ja rangaistuksia. Mutta tuollaisia uskovien jutut aina ovat. Mielikuvitustarinan pohjalle ei voi keksiä loogisesti yhtenäistä maailmankuvaa, vaan siitä tulee epälooginen sillisalaatti.
Vastaa Viestiin