Onnesta

Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4915
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Musta onni tai onnellisuus on vähän pysyvämpi tai hitaammin muuttuva tila kuin tuo avauksessa kuvattu. Puhutaan perusonnellisuuden tasosta joka on osin geneettistä osin ympäristöstä riippuvaista. Tuon tason päällä ihminen sitten kokee iloa, surua, pettymyksiä ja onnistumisia, yms jotka vaikuttavat hetkellisesti mielialaan mutta eivät sinällään yksittäisinä vaikuta onnellisuuteen. Kohina onnistumisissa/pettymyksissä yleensä filtteröityy pois vaikuttamatta onnellisuuteen.

Genetiikka on mitä on, siihen ei voi vaikuttaa ja jotkut ovat onnekkaampia aivokemiansa suhteen. Ympäristöstä kumpuavia asioita on nyt ainakin terveys ja fyysinen hyvinvointi, itsearvostus ja itsekunnioitus jotka voivat olla seurausta vaikkapa siitä että kokee itsensä ja elämänsä tarpeelliseksi ja mielekkääksi. Kyllä mulla ainakin myös se miten kohtelen muita on avainasemassa, jos kohtelen muita huonosti negatiivisen tunteen vaikutuksen alaisena (lyhyesti: vihaisena :D) tulen usein surulliseksi omasta käytöksestäni. Viittaus aiemmin avaamaasi onnellinen sika vai tuskainen filosofi ketjuun.

Fyysinen hyvinvointi taas kumpuaa mm. ravinnosta ja liikunnasta. Tarpeellisuus työstä, mielekkyys voi tulla osin töistä osin harrastuksista, jne...
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3578
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja asdf »

Minua pidetään aika elämyshakuisena ihmisenä, vaikka itse saan onnea jatkuvuudesta ja tasaisuudesta, kunhan se ei käy tylsäksi. Haluan tasaisuudesta irtiottoja ja sitten taas palata tasaisuuteen. Ja toisaalta ilman noita irtiottoja en voi olla onnellinen.
Deciphered from crop circles.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja Raspu »

asdf kirjoitti: 27 Huhti 2023, 12:20 Minua pidetään aika elämyshakuisena ihmisenä, vaikka itse saan onnea jatkuvuudesta ja tasaisuudesta, kunhan se ei käy tylsäksi. Haluan tasaisuudesta irtiottoja ja sitten taas palata tasaisuuteen. Ja toisaalta ilman noita irtiottoja en voi olla onnellinen.
Silloin tällöin panoja miitissä niin että varpaankynnet irtoo. 👍🤣👍
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3578
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja asdf »

Raspu kirjoitti: 27 Huhti 2023, 12:28
asdf kirjoitti: 27 Huhti 2023, 12:20 Minua pidetään aika elämyshakuisena ihmisenä, vaikka itse saan onnea jatkuvuudesta ja tasaisuudesta, kunhan se ei käy tylsäksi. Haluan tasaisuudesta irtiottoja ja sitten taas palata tasaisuuteen. Ja toisaalta ilman noita irtiottoja en voi olla onnellinen.
Silloin tällöin panoja miitissä niin että varpaankynnet irtoo. 👍🤣👍
Esimerkiksi :D .
Deciphered from crop circles.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6106
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Raspu kirjoitti: 27 Huhti 2023, 08:44 Minusta sinä selkeästi aliarvioit tunneskaalaasi tai tunteiden ymmärtämistäsi.
Sinä ymmärrät jopa kirjoitettuja tekstejä ja rivien välejä selkeästi keskivertoa paremmin.
Tuollaista en tunnista. Varsinkin jos tekstit ovat tunteita käsittelevää kaunokirjallisuutta.
Mainitsit joskus pyrkimyksestä vaimon lusikkaan jne.
Sinulla on varsin terve tunneskaala niin henkisesti kuin myös ruumiillisella tasolla.
En sanonut, että olisin sairaalla tavalla poikkeava. "Normaali" on hyvin laaja skaala erilaisia ihmisiä ja tapoja kokea. Mutta en minä ymmärrä sellaista tunnevouhotusta, jota monet muuten järkevät ihmiset tekevät. Ja niitä minun näkökulmasta typeriä tempauksia, joita heidän on vain pakko tehdä saadakseen kokemuksia. Mutta heille olisi tietysti typerää olla tekemättä niitä ja kärsiä tylsästä elämästä.

Varmaan se on jonkinlainen siunaus kuitenkin, ettei tarvitse olla suuna päänä hääräämässä.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Neutroni kirjoitti: 27 Huhti 2023, 17:59
Raspu kirjoitti: 27 Huhti 2023, 08:44 Minusta sinä selkeästi aliarvioit tunneskaalaasi tai tunteiden ymmärtämistäsi.
Sinä ymmärrät jopa kirjoitettuja tekstejä ja rivien välejä selkeästi keskivertoa paremmin.
Tuollaista en tunnista. Varsinkin jos tekstit ovat tunteita käsittelevää kaunokirjallisuutta.
Mainitsit joskus pyrkimyksestä vaimon lusikkaan jne.
Sinulla on varsin terve tunneskaala niin henkisesti kuin myös ruumiillisella tasolla.
En sanonut, että olisin sairaalla tavalla poikkeava. "Normaali" on hyvin laaja skaala erilaisia ihmisiä ja tapoja kokea. Mutta en minä ymmärrä sellaista tunnevouhotusta, jota monet muuten järkevät ihmiset tekevät. Ja niitä minun näkökulmasta typeriä tempauksia, joita heidän on vain pakko tehdä saadakseen kokemuksia. Mutta heille olisi tietysti typerää olla tekemättä niitä ja kärsiä tylsästä elämästä.

Varmaan se on jonkinlainen siunaus kuitenkin, ettei tarvitse olla suuna päänä hääräämässä.
En nyt puhunut symbolisen tekstin tulkinnasta, joka on oma lajinsa.

Kuitenkin kaikki mitä itse olen kirjoittanut ja jos olet niihin ragoinut, tunnen että olet varsin hyvin ymmärtänyt ja vastannut rationaalisesti.
Jotkut ei tunnu ollenkaan tajuavan mitä sanon.
Ja edelleenkin vaikutat tunneskaalaltasi kuitenkin enempi herkältä ja läheisyyttä kaipaavalta. Tämä näin tekstiesi valossa sinusta minulle muodostunut mielikuva.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6106
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Raspu kirjoitti: 27 Huhti 2023, 18:09 Kuitenkin kaikki mitä itse olen kirjoittanut ja jos olet niihin ragoinut, tunnen että olet varsin hyvin ymmärtänyt ja vastannut rationaalisesti.
Jotkut ei tunnu ollenkaan tajuavan mitä sanon.
Siltä se tosiaan vaikuttaa välillä. Et sinä minusta kirjoita mitenkään epäselvästi.
Ja edelleenkin vaikutat tunneskaalaltasi kuitenkin enempi herkältä ja läheisyyttä kaipaavalta. Tämä näin tekstiesi valossa sinusta minulle muodostunut mielikuva.
Juu, niin kaipaan. Mutta vain vaimolta. Tuntemattomiin pidän mieluusti etäisyyttä suomalaisittainkin paljon.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Neutroni kirjoitti: 27 Huhti 2023, 18:17

Juu, niin kaipaan. Mutta vain vaimolta. Tuntemattomiin pidän mieluusti etäisyyttä suomalaisittainkin paljon.
Tämä hyvä.
Sama itsellä.
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja Why »

Onni on aina eilisessä, tai huomisessa, ei koskaan tässä päivässä. Tai jos onkin, niin sitä ei tunnista.
Se on myös kuin kangastus. Sen kun meinaa saavuttaa, niin se on silloin kadonnut.
Onnen odotus on onni itse, onnen täyttymys on sen surma
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2791
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Itse en ole koskaan ei onnellinen, enkä aio sellaiseen koskaan ryhtyä.
Can I pet that dog?
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja Why »

Niinkin sanotaan, että onni ei tule etsien, vaan eläen.
Heikki Rinnemaa
Reactions:
Viestit: 83
Liittynyt: 24 Touko 2023, 23:01

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja Heikki Rinnemaa »

Ihmismielen tyyneys ja mielenrauha on silloin parhaimmillaan kun ei ole ajatukset tai kehon kivut häiritsemässä.
Ja kun on tyyneys ja mielenrauha, silloin on onnikin läsnä.

Arvan myyjät otti onni-sanan käyttöön kertoen että olet onnekas kun voitat, no loton päävoittaja, menettää tyyneyden ja mielenrauhan, kun pitää alkaa ajattelemeen miten rahoja käyttää ja miten kehoa voisi kuluttaa monella tapaa. Samahan se on uraputkiajattelussa.
ID10T
Reactions:
Viestit: 11064
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Onnesta

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Heikki Rinnemaa kirjoitti: 26 Heinä 2023, 08:31 Ihmismielen tyyneys ja mielenrauha on silloin parhaimmillaan kun ei ole ajatukset tai kehon kivut häiritsemässä.
Ja kun on tyyneys ja mielenrauha, silloin on onnikin läsnä.
Moni saa onnen tunteita myös itsensä rääkkäämisestä. Itselläni endorfiini virtaa vuolaana lenkillä, toisilla vuorikiipeilyssä, laskettelussa tai tenniksen peluussa.
Vastaa Viestiin