Lentokoneen suunnitteluketju...!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tesla Truck ei ole oikein ottanut vauhtia vielä.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.Neutroni kirjoitti: ↑24 Touko 2023, 22:18Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 08:03Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.Neutroni kirjoitti: ↑24 Touko 2023, 22:18Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 10:49Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 08:03Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.Neutroni kirjoitti: ↑24 Touko 2023, 22:18Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tuollahan pääsee jo Guinnesin ennätysten kirjaan, tämän hetken maailman vahvin mies jää kauas, kauas taakse.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:05No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 10:49Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 08:03Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.Neutroni kirjoitti: ↑24 Touko 2023, 22:18
Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Niin siihen meni noin tunti hikea ja perk*leitä että sai muottipaketin aina puristuksiin erittäin suuria kiintoavaimia käyttämällä.Stalker kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:19Tuollahan pääsee jo Guinnesin ennätysten kirjaan, tämän hetken maailman vahvin mies jää kauas, kauas taakse.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:05No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 10:49Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 08:03
Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.
Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Onko tuossa nyt virhe? Puristuspainehan yleensä ilmoitetaan pinta-alaa kohti. Mitä ne kuutiometrit tuossa tekee?Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:05No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 10:49Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 08:03Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.Neutroni kirjoitti: ↑24 Touko 2023, 22:18
Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:30Onko tuossa nyt virhe? Puristuspainehan yleensä ilmoitetaan pinta-alaa kohti. Mitä ne kuutiometrit tuossa tekee?Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:05No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 10:49Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 08:03
Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.
Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Puristamisella saavutetaan puulle aivan uusi tiheys.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Niin saavutetaan, mutta paine ilmoitetaan pinta-alaa kohti. Jos puu tiivistyy, niin kiristysruuveja pitää kiristää, jotta tuo pintapaine pysyy aiotussa.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:31Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:30Onko tuossa nyt virhe? Puristuspainehan yleensä ilmoitetaan pinta-alaa kohti. Mitä ne kuutiometrit tuossa tekee?Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:05No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 10:49
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun.
Puristamisella saavutetaan puulle aivan uusi tiheys.
Sen nyt ymmärrän, jos puun tiheys muuttuu puristuksen aikana, joka voidaan ilmoittaa kg/m3
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Hienoa...kaikkea ei menetetty.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Eli litra sinun puukomposiittia painaa 1,4 kg. Ettei vain osaselitys tuolle tiheydelle liene, että laitoit puukerroksien väliin paljon epoksia. Mitähän lie ollut käyttämäsi epoksin tai liiman ominaispaino? Epoksi lienee kuitenkin vettä painavampaa.. Kuiva puu on melko kevyttä, ainakin balsa.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:05No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 10:49Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 08:03Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.Neutroni kirjoitti: ↑24 Touko 2023, 22:18
Se on varmaan niin edistynyttä teknologiaa, että edes amerikkalainen miljardifirma ei osaa kopioida sitä, kun vesipäiden ÄO ei vain riitä ymmärtämään miksi se on tehty niin kuin on ja miten pystytään tekemään niin supervahvaa puukomposiittia, että se toimii.
Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tuoreessa puussa on vettä n. 50-60 prosenttia. Eli kuivaan puuhun menee ainetta puolet tilavuudesta jos se sinne paineella työnnetään. Eli tehdään esim. painekyllästettyä puuta. Puu on aika huokoinen materiaali. Kun kuivan koivuhalon päähän laittaa saippuavettä ja puhaltaa toisesta päästä niin saippuavesi kuplii. Väitetään, että iso koivu voi imeä jopa 1000 litraa vettä vuorokaudessa. Siellä rungossa käy siis melkoinen virtaus, joten kovin tiheä ei puuaines voi olla.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 15:20Eli litra sinun puukomposiittia painaa 1,4 kg. Ettei vain osaselitys tuolle tiheydelle liene, että laitoit puukerroksien väliin paljon epoksia. Mitähän lie ollut käyttämäsi epoksin tai liiman ominaispaino? Epoksi lienee kuitenkin vettä painavampaa.. Kuiva puu on melko kevyttä, ainakin balsa.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:05No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 10:49Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 08:03
Tampereen Yliopistossa on nyt keksitty puukomposiitti. Kaikki data mitä tein Takomolla oli käytettävissä.
Svenssonit ehti ensin: https://modvion.com/
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Ja sen verran vielä, että jos mekaanisesti puristetaan puu tiheämmäksi ja samalla rikotaan puun kuiturakenne niin ei se välttämättä lujemmaksi tule vaikka Tuulispää niin väittää.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Viilut puristetaan samaan suuntaan...jolloin massiivisessa paineessa ( kuin 10-12 km syyvyydessa tai jos 747 olisi nokallaan puristimen päällä )...ne asettuvat hyvin tiiviiksi ja sieltä juoksutetaan kaikki ligniini ja vesi pois.....epoksi korvaa osan nesteestä...sitä kuumennetaan 80 asteeseeen siis prässiä puristamisen aikana.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 15:46Tuoreessa puussa on vettä n. 50-60 prosenttia. Eli kuivaan puuhun menee ainetta puolet tilavuudesta jos se sinne paineella työnnetään. Eli tehdään esim. painekyllästettyä puuta. Puu on aika huokoinen materiaali. Kun kuivan koivuhalon päähän laittaa saippuavettä ja puhaltaa toisesta päästä niin saippuavesi kuplii. Väitetään, että iso koivu voi imeä jopa 1000 litraa vettä vuorokaudessa. Siellä rungossa käy siis melkoinen virtaus, joten kovin tiheä ei puuaines voi olla.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 15:20Eli litra sinun puukomposiittia painaa 1,4 kg. Ettei vain osaselitys tuolle tiheydelle liene, että laitoit puukerroksien väliin paljon epoksia. Mitähän lie ollut käyttämäsi epoksin tai liiman ominaispaino? Epoksi lienee kuitenkin vettä painavampaa.. Kuiva puu on melko kevyttä, ainakin balsa.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:05No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 10:49
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun.
Paine on niin kova että 5 cm paksut karkaistut teräslevyt käyttyäytyvät puristamisen aikana kuin juustosiivut konsanaan.