Joo, ihme kyllä ei noi housut hiertäneet. Hommasin tommoset vaellushousut jotka miellyttävät jalassa, ei kovin paljoa hikeentynytkään kun nuo näköjään taitaa päästää kosteuden pois. No ainakin nuo housut sopii sekä pyöräilyhommiin ja vaellushommiin
Pyöräilyn tieteet ja taiteet
Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet
Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet
Niin toinen porukka ajaa 32 km/t keskinopeudella...siinä on vielä vähemmänn porukkaa.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet
...pitää olla rohkea, kun kertoo, että ajan melko paljon polkup arkiajoa yms - omasta mielestä, läpi vuoden. Kehtaa pikkumutkien vuoksi autoa käyttää.
Mutta millaisella polkupyörällä ajetaan putkeen tuntikaupalla 30km/h?
Tämä kuvan veivi on eniten käyttämäni polkupyörä.
Joskus vetaissut jopa hiemen yli 70 km lenkin, mutta välitykset passaa parhaiten ehtkä 22- 27 km/h vauhtiin, keskim sigma mittarin mukaan noin 21-22 ..
Hauska polkup mun maximi vauhti on siellä jotain 43 - kun kertakaikkiset kinttujen vauhti moisessa rytmissä ei riitä ; )
Otin viime syyskesällä valokuvan kun schwalbe päästi ilmat pihalle.
Noin vuosikymmen sitten pyörän löyti saint kaupasta, Noita alkup Nokia renkaitakin 3 kpl oikeita aarteita.
Arkiajona on matka työmaalle n. 2 km ja esim kaupassa kirjastossa käynti 7 km sivu, jne
Sitä miettinyt raskiskosi ostella uu'en satulan, hieman pintarikki..
Mutta millaisella polkupyörällä ajetaan putkeen tuntikaupalla 30km/h?
Tämä kuvan veivi on eniten käyttämäni polkupyörä.
Joskus vetaissut jopa hiemen yli 70 km lenkin, mutta välitykset passaa parhaiten ehtkä 22- 27 km/h vauhtiin, keskim sigma mittarin mukaan noin 21-22 ..
Hauska polkup mun maximi vauhti on siellä jotain 43 - kun kertakaikkiset kinttujen vauhti moisessa rytmissä ei riitä ; )
Otin viime syyskesällä valokuvan kun schwalbe päästi ilmat pihalle.
Noin vuosikymmen sitten pyörän löyti saint kaupasta, Noita alkup Nokia renkaitakin 3 kpl oikeita aarteita.
Arkiajona on matka työmaalle n. 2 km ja esim kaupassa kirjastossa käynti 7 km sivu, jne
Sitä miettinyt raskiskosi ostella uu'en satulan, hieman pintarikki..
Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet
Varmaan keskivauhti nousee, jos ostaa tuohon takarenkaan. Kaikki viilaus ei ole ihan vaan hifistelyä.Molli kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 12:58 ...pitää olla rohkea, kun kertoo, että ajan melko paljon polkup arkiajoa yms - omasta mielestä, läpi vuoden. Kehtaa pikkumutkien vuoksi autoa käyttää.
Mutta millaisella polkupyörällä ajetaan putkeen tuntikaupalla 30km/h?
Tämä kuvan veivi on eniten käyttämäni polkupyörä.
Joskus vetaissut jopa hiemen yli 70 km lenkin, mutta välitykset passaa parhaiten ehtkä 22- 27 km/h vauhtiin, keskim sigma mittarin mukaan noin 21-22 ..
Hauska polkup mun maximi vauhti on siellä jotain 43 - kun kertakaikkiset kinttujen vauhti moisessa rytmissä ei riitä ; )
Otin viime syyskesällä valokuvan kun schwalbe päästi ilmat pihalle.
Noin vuosikymmen sitten pyörän löyti saint kaupasta, Noita alkup Nokia renkaitakin 3 kpl oikeita aarteita.
Arkiajona on matka työmaalle n. 2 km ja esim kaupassa kirjastossa käynti 7 km sivu, jne
Sitä miettinyt raskiskosi ostella uu'en satulan, hieman pintarikki..
There's no double-lock defense; there's no chain on my door.
I'm available for consultation,
But remember your way in is also my way out, and
Love's four-letter word is no compensation.
- Ian Anderson
I'm available for consultation,
But remember your way in is also my way out, and
Love's four-letter word is no compensation.
- Ian Anderson
Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet
..niin tuossa kuvan jälkeisessä tilanteessa takarengas asettui paikalleen paikattuna.. ; )
Talvisin käytän vain nastoitettua eturengasta, jotta edes jotenkin rullaisi..
Talvisin käytän vain nastoitettua eturengasta, jotta edes jotenkin rullaisi..
Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet
Tuulispää on tässä ihan oikeassa, ei pitkiä porukkalenkkejä ainakaan minun kokemuksen mukaan ajella alle 30 keskarilla.
Porukan keskellä on hyvä ajella tosiaan vähän huonommallakin kunnolla, muiden imussa meno on aika kevyttä. Porukasta sitten riippuu, vetääkö kaikki vuorollaan vai istuuko samat tyypit aina letkan kärjessä. Molemmista on kokemusta ja minusta on ihan ok, että huonommalla kunnolla ei joudu vetämään. Pääasia että lähtee mukaan.
Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet
Aika hyvä pitää olla kunto, että jaksaa neljä tuntia pitää tuota vauhtia.Oiva kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 15:32Tuulispää on tässä ihan oikeassa, ei pitkiä porukkalenkkejä ainakaan minun kokemuksen mukaan ajella alle 30 keskarilla.
Porukan keskellä on hyvä ajella tosiaan vähän huonommallakin kunnolla, muiden imussa meno on aika kevyttä. Porukasta sitten riippuu, vetääkö kaikki vuorollaan vai istuuko samat tyypit aina letkan kärjessä. Molemmista on kokemusta ja minusta on ihan ok, että huonommalla kunnolla ei joudu vetämään. Pääasia että lähtee mukaan.
Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet
Toki niinkin, ei tuo ole aloittelijan vauhti todellakaan vaikka suhteellisen helposti tuolle tasolle kuitenkin pääsee. Tuossa voi jo pitää yhden tauonkin, minä yleensä ajan reiluun sataan kilometriin asti lenkit pysähtymättä.Tonttu kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 15:42Aika hyvä pitää olla kunto, että jaksaa neljä tuntia pitää tuota vauhtia.Oiva kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 15:32Tuulispää on tässä ihan oikeassa, ei pitkiä porukkalenkkejä ainakaan minun kokemuksen mukaan ajella alle 30 keskarilla.
Porukan keskellä on hyvä ajella tosiaan vähän huonommallakin kunnolla, muiden imussa meno on aika kevyttä. Porukasta sitten riippuu, vetääkö kaikki vuorollaan vai istuuko samat tyypit aina letkan kärjessä. Molemmista on kokemusta ja minusta on ihan ok, että huonommalla kunnolla ei joudu vetämään. Pääasia että lähtee mukaan.
Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet
Olet aika kova. Ei tuollaista tehdä varmaan ihan joka päivä. Vastaa kevyttä maratonia tuollainen lenkki.Oiva kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 15:54Toki niinkin, ei tuo ole aloittelijan vauhti todellakaan vaikka suhteellisen helposti tuolle tasolle kuitenkin pääsee. Tuossa voi jo pitää yhden tauonkin, minä yleensä ajan reiluun sataan kilometriin asti lenkit pysähtymättä.Tonttu kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 15:42Aika hyvä pitää olla kunto, että jaksaa neljä tuntia pitää tuota vauhtia.Oiva kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 15:32Tuulispää on tässä ihan oikeassa, ei pitkiä porukkalenkkejä ainakaan minun kokemuksen mukaan ajella alle 30 keskarilla.
Porukan keskellä on hyvä ajella tosiaan vähän huonommallakin kunnolla, muiden imussa meno on aika kevyttä. Porukasta sitten riippuu, vetääkö kaikki vuorollaan vai istuuko samat tyypit aina letkan kärjessä. Molemmista on kokemusta ja minusta on ihan ok, että huonommalla kunnolla ei joudu vetämään. Pääasia että lähtee mukaan.
Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet
Jos yksin pystyy ajamaan 25km/t keskinopeutta, niin porukassa menee ok jopa 35 km/t.
Rekan perässä menee harrastelijapyöräilijä 70.
Kilpailija toista sataa, kunhan välitykset riittää.
Rekan perässä menee harrastelijapyöräilijä 70.
Kilpailija toista sataa, kunhan välitykset riittää.
Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet
Kyllähän sitä pystyy vähän matkaa kun kovasti pinnistää, mutta onko siinä mitään järkeä. Aikanaan tuli kestävyysurheilua treenattua ihan ohjelman mukaan ja silloin opin, että pääosa harjoittelusta tulee tehdä aerobisella alueella eli sitä keskusteluvauhtia.
Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet
Maantieajo ryhmässä on aika edistyneiden pyöräilijöiden hommaa. Siinä ei saa kukaan töheltää, kun ajetaan 30 km/h 20-30 senttiä renkaasta renkaaseen. Joku joskus selitti miten kilpapyöräilijöillä on joku sovittu merkki, mikä pitää näyttää takana-ajavalle, jos nousee polkemaan putkelta. Silloin kevyt fillari siirtyy kymmenisen senttiä taaksepäin (suhteessa painopisteeseen) ja osuu takana ajavan etupyörään, jos ei takana-ajava pidennä väliä vähän.Oiva kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 15:32 Tuulispää on tässä ihan oikeassa, ei pitkiä porukkalenkkejä ainakaan minun kokemuksen mukaan ajella alle 30 keskarilla.
Porukan keskellä on hyvä ajella tosiaan vähän huonommallakin kunnolla, muiden imussa meno on aika kevyttä. Porukasta sitten riippuu, vetääkö kaikki vuorollaan vai istuuko samat tyypit aina letkan kärjessä. Molemmista on kokemusta ja minusta on ihan ok, että huonommalla kunnolla ei joudu vetämään. Pääasia että lähtee mukaan.
Ei 30 km/h ole mikään kisavauhti, mutta ei siihen ihan kylmiltäänkään pysty. Itse ajoin joskus nuorena 1-2 tunnin lenkkejä 30 km/h (tasaisessa Länsi-Suomessa), kun revin hullun tavalla. Jos Tuulispää ajaa sitä keski-ikäisenä ylipainoisena selkävaivaisena (vai muistanko väärin), siinä asiassa täytyy hattua nostaa eikä hän ole niin vaivainen kun välillä antaa ymmärtää. Fillarointi on siitä kiva laji, että ylipaino ei niin haittaa (tosin se vähän lannistaa, kun ala-asennossa polvet osuvat mahaan).