Tuulispää kirjoitti: ↑27 Touko 2023, 11:58
Niin mutta liitä siihen ne siivet...liitää huippuhyvin...kun kiillotettu ja aerodynaamisesti tutkittu .
Suomalaisen liito-oravan liitoluku on yleensä 1-2 ja maksimissaan noin 3. Kyllä se nyt juuri tiiliskiven voittaa, mutta lentokoneille tuo on luokattoman surkea luku. Lentävät eläimet voivat tuntua ihmeellisiltä, mutta ei niistä mikään pääse edes lähelle lentokoneita niissä ominaisuuksissa, jotka lentokonella on haluttu hyväksi.
Tuulispää kirjoitti: ↑27 Touko 2023, 11:58
Niin mutta liitä siihen ne siivet...liitää huippuhyvin...kun kiillotettu ja aerodynaamisesti tutkittu .
Suomalaisen liito-oravan liitoluku on yleensä 1-2 ja maksimissaan noin 3. Kyllä se nyt juuri tiiliskiven voittaa, mutta lentokoneille tuo on luokattoman surkea luku. Lentävät eläimet voivat tuntua ihmeellisiltä, mutta ei niistä mikään pääse edes lähelle lentokoneita niissä ominaisuuksissa, jotka lentokonella on haluttu hyväksi.
Oiva kirjoitti: ↑27 Touko 2023, 01:03
kohtauskulmaa muuttaa lentäjä omilla toimillaan.
Juuri siksi on ne laipat yms.
Lintu kun voi niitä siipiään käännellä kuin me kämmeniämme ja sormiamme. Mutta lentskarissa on sitä korvaamassa ne härpäkkeet.
Ei lentokone linnun lento-ominaisuuksille koskaan pärjää, mutta niillä mennään mitä osataan.
Niin mun tarkoitus oliskin ottaa osa nostovoimasta ikäänkuin ylisuurella peräsin/runko kombolla ja käännellä niitä siipiä ja unohtaa ne laipat ja siivekkeet ...kokonaan ( altogether ).
Alfaa oli helppo ottaa kun siivet ei sakkaa ja runkosiipi tuottaa hulluna nostovoimaa vortex liftin kautta. Saadaan silmittömästi nostavoimaa jolloin runkoa voidaan käyttää lentojarruna ja laskeutua kaksoiskannuspyörien varaan.
Aioin talvella tehdä tästä r/c koneen, mutta koska tuo tuulivoimalan tekeminenkin on nyt ottanut viimeiset 4 vuotta ja olen edelleen vaiheessa arvelin että tuota projektia ei kannata tässä vaiheessa ottaa mukaan lainkaan.
Tällä saadaan aikaan massiivisia säästöjä painossa ja lentäminen on taloudellisempaa.
Kyllä vaan, alfaa on helppo ottaa mutta millä sinä pidät sitä yllä? Tehoilla vai hillittömällä liukukulmalla? Kun vedät koneen suurelle kohtauskulmalle, se ennen pitkää g-sakkaa, tai sitten tarvitaan reilusti lisää tehoa. Tai sitten tullaan maata kohti maha edellä, ja koneessa on pelkkiä matkustajia.
Kun en tiedä miltä suunnittelemasi kone näyttää, on vaikea ottaa kantaa vortex liftiin. Voi olla, että se näyttelee tässä jotain osaa mutta eikö runkosiipi tee nostovoiman samalla tavalla kuin tavallisessakin siivessä. Ja nyt ei varmaan tarvi alkaa vääntämään Newtonista ja Bernoullista.
Mitä tuossa suunnitelmassasi tapahtuu laskuvaiheessa kun runkoa käytetään lentojarruna ja halutaankin tehdä ylösveto? Tätä tarkoitin aikaisemmin tehoreservin kaventumisella. Eli nyt tarvitaan tehoa ja paljon, koska jos ilman tehonlisäystä pienennät kohtauskulmaa, pienenee nostovoima ja kone vajoaa.
Mitä tapahtuu sen jälkeen kun kaksoiskannus ottaa laskussa maahan? Millä keinolla pidät tuossa saman kohtauskulman, koska se ei saa enää lisääntyä mutta toisaalta ei vähentyäkään hallitsemattomasti.
Ei ole ja siksi siitä kysynkin.
Ihan mielelläni näistä sinun ja muiden kanssa keskustelen, tässä on monta kiinnostavaa juttua.
Luulen jotain tietäväni lentämisestä.
Ei ole ja siksi siitä kysynkin.
Ihan mielelläni näistä sinun ja muiden kanssa keskustelen, tässä on monta kiinnostavaa juttua.
Luulen jotain tietäväni lentämisestä.
Juuh...runkosiipi on se juttu joka mahdollistaa tämän....yhdessä kokonaan kääntyvien siipien kanssa.
Susa kirjoitti: ↑28 Touko 2023, 19:03
Simulaattorilla onnistuu mitä ihmeellisimmätkin lentoasennot ja -akrobatiat.
Mutta kokeilepas oikealla koneella moisia.
Niin...sitä juuri aion kokeilla ja siksi kone on suunniteltu.
Ihanko meinaat suihkarin suunnitella ja rakentaa
Sen suunnittelin jo aiemmin.
No sitten vaan tekemään. Riittääkö lompakossa paksuus?