Uusien käyttäjien esittäytyminen

Tässä ohjeita / niksejä palstan toimintoihin liittyen
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 6496
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Keijona kirjoitti: 31 Touko 2023, 10:06
Deimos kirjoitti: 31 Touko 2023, 10:02
Raspu kirjoitti: 31 Touko 2023, 09:28 Kuka oikeesti ymmärtää suhteellisuusteorian?
Kaikki puhuu kuin leivästä, mutta aniharva ymmärtää sen tai osaa purkaa auki.
Ite en edes vitsi teeskennellä, että jotain jostain ymmärtäisin.
En saatana edes ymmärrä kuinka moottorisahan saa käyntiin. Prkele!
Minä suosiolla voin sanoa etten ymmärrä ja se ei ole valehtelua. Jos se päivä tulee kun ymmärrän kerron siitä erikseen. (Einstein itse sanoi että lukiomatematiikka riittää sen ymmärtämiseen, ehkä E oli vähän erillainen lukiolainen).
Ymmärtämisen ensimmäinen edellytys on myöntää olevansa ymmärtämätön, tietää että on olemassa jotain jota ei ole ymmärtänyt.
Kukaan ei ole sanonut että tiede olisi helppoa. Se on vaikeaa ja luonnon kieli on matematiikka. Eli jos ei osaa matematiikkaa niin et osaa lukea luontoa. Tosin kyllä luonnosta saa hyvän kuvan mutta syvällinen ymmärtäminen vaatii jo fysiikan ja matematiikan hallitsemista. Filosofit sitten erikseen tempaisevat mielipiteitä hatusta mutta se on filosofien hommaa, ei tutkijoiden.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4370
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja MooM »

Deimos kirjoitti: 31 Touko 2023, 12:16
Keijona kirjoitti: 31 Touko 2023, 10:06
Deimos kirjoitti: 31 Touko 2023, 10:02
Raspu kirjoitti: 31 Touko 2023, 09:28 Kuka oikeesti ymmärtää suhteellisuusteorian?
Kaikki puhuu kuin leivästä, mutta aniharva ymmärtää sen tai osaa purkaa auki.
Ite en edes vitsi teeskennellä, että jotain jostain ymmärtäisin.
En saatana edes ymmärrä kuinka moottorisahan saa käyntiin. Prkele!
Minä suosiolla voin sanoa etten ymmärrä ja se ei ole valehtelua. Jos se päivä tulee kun ymmärrän kerron siitä erikseen. (Einstein itse sanoi että lukiomatematiikka riittää sen ymmärtämiseen, ehkä E oli vähän erillainen lukiolainen).
Ymmärtämisen ensimmäinen edellytys on myöntää olevansa ymmärtämätön, tietää että on olemassa jotain jota ei ole ymmärtänyt.
Kukaan ei ole sanonut että tiede olisi helppoa. Se on vaikeaa ja luonnon kieli on matematiikka. Eli jos ei osaa matematiikkaa niin et osaa lukea luontoa. Tosin kyllä luonnosta saa hyvän kuvan mutta syvällinen ymmärtäminen vaatii jo fysiikan ja matematiikan hallitsemista. Filosofit sitten erikseen tempaisevat mielipiteitä hatusta mutta se on filosofien hommaa, ei tutkijoiden.
Ymmärtäminen on osin eri asia kuin laskeminen tai muu matemaattinen käsittely. Ja ymmärtämisessä on eri tasoja. Perusperiaatteet ja seuraukset siinä, miten maailma käyttäytyy, voi ymmärtää ilman matematiikkaa, vaikka tarkempaan ymmärtämiseen on tunnettava vähintään asiaan liittyvät matematiikan käsitteet. Sama koskee esim. kvanttimekaniikkaa.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Kontra
Reactions:
Viestit: 2744
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Deimos kirjoitti: 31 Touko 2023, 09:22
Kontra kirjoitti: 31 Touko 2023, 09:12 Lieneekö minun tarpeellista täydentää kuvaa, joka varmaan kaikille on muodostunut pakkomielteistä halustani valistaa tieteestä kiinnostuneita. Valitettavasti olen joskus intoutunut liiaksi uskomaan kykyihini, ja niinpä usein tuotos on ollut sutta ja sekundaa, mutta aina (muistaakseni ) olen tullut lopulta järkiini ankaran kalabaliikin jälkeen. Siinä on saanut siipeensä asiaa paremmin ymmärtäneet, josta olen pahoillani, mutta myös asioita ymmärtämättömät häiriköt ihan ansaitusti. Valitettavasti 59 vuotta sitten saamastani pätevästä fysiikan opetuksesta on vain rippeet jäljellä, mutta onneksi täältä olen saanut sellaista hyvin mielenkiintoista fysiikan tietämystä parilta korkeakoulutetulta kommentoijalta, jota ei silloiseen opetukseeni sisältynyt. Se minua harmittaa, että kun täällä jotakin uutta asiaa haluaa tuoda esille, häiriköinnin ja trollauksen ryöpyn saa melkein aina vastaansa, ja useimmiten juuri asiaa ymmärtämättömiltä. Täällä monien ylivertaisuusharhaisten motiivina onkin vain heikon itsetuntonsa kohottamiseksi itseään fiksumpien kommentoijien pilkkaaminen ja halventaminen. Moderaattoreilta siinä kyllä olisi toivomisen varaa.
Ei, tuon toit minulle esiin jo vanhalla palstalla (Oliko se tuo "Viides Kolonna" jonka toit noin neljä vuotta sitten esiin minulle?). Ei siinä mitään pahaa ole että sivistää muita. Kun mennään monimutkaisiin asioihin (Kuten valon käyttäytymiseen tai Eisteinin teorioihin) mennään kyllä minun kykyjeni toiselle puolelle. En lähde mistään "Kelkkakokeista" kiistelemään koska en ole itsestäni varma kykenenkö. Luotan (Koska niin monessa asiassa käytetään suhteellisuusteoriaa ja ne eivät toimisi jos suhtis olisi väärin) yleisiin kuvauksiin teorioista. Kun mennään matematiikkaan ja fysiikkaan jätän sen niihin perehtyneille.

Nykyään olen aika varovainen mihin ketjuun lähden mukaan ja onko juuri minun panoksestani hyötyä keskusteluun. Siis nykyään mietin ennen kuin painan "Lähetä" painiketta.

Älä lannistu. Se mikä suhteellisuusteoriassa oli pätevää jo 1920-luvulla on vieläkin. Odotan jos jokin muuttuu.
Einstein sanoi, että kiihtyvyys on ekvivalentti gravitaation kanssa.
Nyt kutenkin empiiristen testien perusteella tuo ei näyttäisikään pitävän kaikissa suhteissa paikkaansa. Aika ei näytäkään hidastuvan kiihtyvyyden vaikutuksesta, kuten se gravitaation vaikutuksesta tekee. Oliko Einstein siis väärässä, vai tiesikö hän tuon eron?
Nice Aziamiez
Reactions:
Viestit: 29
Liittynyt: 30 Touko 2023, 21:36
Paikkakunta: Echimiden vaatekomero

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja Nice Aziamiez »

Raspu kirjoitti: 31 Touko 2023, 04:34
Nice Aziamiez kirjoitti: 30 Touko 2023, 22:02 Nice Aziamies tässä moi. Olen transhumanistinen fuusio wanhasta tiede-foorumin veteraanista nimeltä Neonomide. Grillailen edelleen Echin kans, vaikka ideologiset tiemme hieman erkanivatkin.
No hitto!
Taisit pitää taukoa jo vanhalla foorumilla melko pitkään.
Etkös se ollut sinä joka joskus perusti sen legendaarisen D-vitamiiniketjun?

Rasputin se tässä.
Sama hahmo. Pidin tosiaan taukoa kun elämä vei. Katselen tässä löytyykö vielä keskusteltavaa. Hyvä sikäli että wanhaa jengiä on edelleen online.
Anomalia
Reactions:
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Joulu 2022, 20:52

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja Anomalia »

Kadotin tämän sivuston puoleksi vuodeksi. Toisaalta en aktiivisesti etsinyt.

Poistuneeseen tiedefoorumin peilaten kannattaako tämän keskusteluja seurata ja osallistua itse?
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4370
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja MooM »

Samanlainen, hyvässä ja pahassa
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3406
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja asdf »

MooM kirjoitti: 16 Kesä 2023, 08:31 Samanlainen, hyvässä ja pahassa
Pienenä yksityiskohtana täällä voi blokata keskustelijoita, minkä lasken huikean hyväksi ominaisuudeksi.
Salmon Snake of the East
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5790
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

asdf kirjoitti: 16 Kesä 2023, 08:55
MooM kirjoitti: 16 Kesä 2023, 08:31 Samanlainen, hyvässä ja pahassa
Pienenä yksityiskohtana täällä voi blokata keskustelijoita, minkä lasken huikean hyväksi ominaisuudeksi.
Minä pidän sellaista ominaisuutta homppelitouhuna, kaikki pitää kestää tai sitten olla ryhtymättä leikkiin.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3406
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja asdf »

Brainwashed kirjoitti: 16 Kesä 2023, 09:02
asdf kirjoitti: 16 Kesä 2023, 08:55
MooM kirjoitti: 16 Kesä 2023, 08:31 Samanlainen, hyvässä ja pahassa
Pienenä yksityiskohtana täällä voi blokata keskustelijoita, minkä lasken huikean hyväksi ominaisuudeksi.
Minä pidän sellaista ominaisuutta homppelitouhuna, kaikki pitää kestää tai sitten olla ryhtymättä leikkiin.

8-)
Eikös se ollut woketusta, vai onko ne sama asia?
Salmon Snake of the East
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5790
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

asdf kirjoitti: 16 Kesä 2023, 09:06
Brainwashed kirjoitti: 16 Kesä 2023, 09:02
asdf kirjoitti: 16 Kesä 2023, 08:55
MooM kirjoitti: 16 Kesä 2023, 08:31 Samanlainen, hyvässä ja pahassa
Pienenä yksityiskohtana täällä voi blokata keskustelijoita, minkä lasken huikean hyväksi ominaisuudeksi.
Minä pidän sellaista ominaisuutta homppelitouhuna, kaikki pitää kestää tai sitten olla ryhtymättä leikkiin.

8-)
Eikös se ollut woketusta, vai onko ne sama asia?
Siis että homppelihommat sama kuin woketuskö? Jos näin tarkoitit niin sinne päin, mutta nyanssieroilla, woketuksen ollen pahempaa laadultaan, homppelitouhut enempi sellsista yleistä nössöyttä johon ei tarvitse liittyä identiteettipolitiikkaa.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4370
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja MooM »

En mä livenäkään jaksa kuunnella kaikkia jorinoita, vaan välttelen sellaisia tyyppejä. Ne, jotka olen blokannut, ovat juuri sellaisia tyyppejä, joilta ei tule yhtään mitään kiinnostavaa ja voluumi on silti huomattava. Kyse ei siis ole tiettyjen aiheiden blokkaamisesta vaan yleisestä siivoamisesta.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5790
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

MooM kirjoitti: 16 Kesä 2023, 09:55 En mä livenäkään jaksa kuunnella kaikkia jorinoita, vaan välttelen sellaisia tyyppejä. Ne, jotka olen blokannut, ovat juuri sellaisia tyyppejä, joilta ei tule yhtään mitään kiinnostavaa ja voluumi on silti huomattava. Kyse ei siis ole tiettyjen aiheiden blokkaamisesta vaan yleisestä siivoamisesta.

Minäkin luen valikoivasti näitä keskusteluja, mutta en tarvitse siihen mitään blokkausaparaattia, joka on minusta homppelihommiin kuuluvaa, mutta tämähän on vain minun mielipiteeni, muut tekevät tietenkin kuten parhaaksi kokevat.
Olen ymmärtänyt että muutama tyyppi on ilmoituksensa mukaan blokannut minut täällä, mutta silti kommentoivat välillä viestejäni, eli kurkkaavatko kuitenkin välillä mitä kaikkia kauheuksia kirjoittelen ja kommentoivat niitä sitten...

8-)
Viimeksi muokannut Brainwashed, 16 Kesä 2023, 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2740
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Brainwashed kirjoitti: 16 Kesä 2023, 10:34
MooM kirjoitti: 16 Kesä 2023, 09:55 En mä livenäkään jaksa kuunnella kaikkia jorinoita, vaan välttelen sellaisia tyyppejä. Ne, jotka olen blokannut, ovat juuri sellaisia tyyppejä, joilta ei tule yhtään mitään kiinnostavaa ja voluumi on silti huomattava. Kyse ei siis ole tiettyjen aiheiden blokkaamisesta vaan yleisestä siivoamisesta.

Minäkin luen valikoivasti näitä keskusteluja, mutta en tarvitse siihen mitään blokkausaparaattia, joka on minusta homppelihommiin kuuluvaa, mutta tämähän on vain minun mielipiteeni, muut tekevät tietenkin kuten parhaaksi kokevat.
Olen ymmärtänyt että muutama tyyppi on ilmoituksensa mukaan blokannut minut täällö, mutta silti kommentoivat välillä viestejäni, eli kurkkaavatko kuitenkin välillä mitä kaikkia kauheuksia kirjoittelen ja kommentoivat niitä sitten...

8-)
Kaikki ei osaa lukea valikoivasti, jolloin estolista suojaa haurasta mieltä.
Monesti tulee lukaistua kirjautumatta otsikot, mutta itse ketjuissa on kirjauduttava, ettei ikuisesti samat mt-jorinat ollilta ja kekeltä hypi silmille.

En minä voi niinkään tehdä, että luen kirjasta 20 sivua ja lopetan siihen, koska on paskaa. Vikan sivun jälkeen lopetetaan vasta - jos ei ole jatko-osia.
Can I pet that dog?
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4370
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja MooM »

mä en jaksa selata jorinoita, jotka on monesti tolkuttoman pitkiä vänkäyksiä asioista, jotka on nähty ja kuultu jo aikoja sitten. Siis jos on vaihtoehto piilottaa ne muutaman rivin merkinnäksi. Mutta kukin tyylillään.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Anomalia
Reactions:
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Joulu 2022, 20:52

Re: Uusien käyttäjien esittäytyminen

Viesti Kirjoittaja Anomalia »

Keskustelujen kuplautuminen on ainakin uudella tasolla. Jos tiedefoorumilla ulkopuoliset lukivat keskusteluja vähänlaisesti ja osallistuivat vielä vähemmän, niin nyt se on osuus on nolla. Ehkä se parantaa myös sen sananvapautta, kun kukaan ei näe, ei tiedä eikä välitä.
Vastaa Viestiin