Onhan se aika vaikeaa tuo sähköautoilu kun pitää olla johto kourassa odottamassa hinnanvaihteluita.Neutroni kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 20:19Jollekin se voi onnistua. Ja sitten on kaikenlaisia yö- ja iltatöitä. Tai joku menee julkisilla töihin ja omistaa auton muihin tarkoituksiin. Mutta oli miten oli, kyllä omakotitaloissa asuva valtavirtajengi käy autolla päivätöissä ja turha sitä on silloin paneeleita asennella. Niillä on sekin ongelma, että silloin kun Aurinko paistaa, sähkö on yleensä halpaa ja niinä kalliina tunteina paneelit eivät tuota.
Sähköautoilun tulevaisuus ?
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Tuleehan tuohon siirtohinta päälle, joten ei se ihan ilmaista ole.Näinon0070 kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 20:07Liian monta muutujaa, itselläni ollut käytössä ladattava hybridi jo liki 10 vuotta. Ikinä sähköllä kulkeminen ei ole maksanut yli 2€/ 100km. Paitsi Fortumin sähkölläTonttu kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 19:43Tässä toinen arvio: https://www.vertaaensin.fi/blog/sahkoauton-latausNäinon0070 kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 19:25Niin jokainen hakee ” uskolleen ” sopivaa tietoa, mutta oma nyrkkisääntö on ettei sähköllä kulkeminen maksa juuri 2€ enemmän / 100km. Pikalatauksia en juurikaan käytä, näissä kustannus on n. O,35-0,45 €/ kWh.Tonttu kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 18:39
"Käytän sähköauton keskimääräisenä kulutuksena arvoa 22,5 kWh/100 km ja oletetaan lataushäviöksi, mukaan lukien esilämmitys latauksen aikana, 10 %. Tästä tulee kokonaiskulutus 24,75 kWh/100 km, pyöristetään tasan 25 kWh/100 km. Sähköautolla energiakustannus olisi siis kotona ladattuna 6,25 €/100 km ja asiointilatauksessa 5 €/100 km."
Luin tuon täältä: https://liikkeessa.autokeskus.fi/s%C3%A ... stannukset
Kotona sähkö maksaa pörssisähkön verran, eikä aurinkosähköstä nykyisin päivisin makseta juuri mitään eli pistetään autoon
"Kuten taulukosta nähdään, sähköauton latauksen hinnaksi saadaan halvimmalla sähkösopimuksella ja pienimmällä keskikulutuksella noin 2,66 € sataa kilometriä kohden. Jos sähkösopimus on vielä kilpailuttamatta ja auto suuremman kulutuksen Volvo XC40, maksaa kotilataus enimmillään lähes 6 € satasta kohden. Latauksen hinta riippuu siis niin sähköauton mallista kuin oman sähkösopimuksen hinnoittelusta."
Ja tuossa nykyiset pörssihinnat, panelituotanto todellakin kannattaa suunnata autoon
https://sahko.tk/
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Ei tarvitse, mutta ei kannata laskea kustannuksia absoluuttisen optimin mukaan, jos ei sen käytännön toteuttamiseen ole mahdollisuuksia. On kyse sitten autoilusta tai omatoimisähköntuotannosta. Investointien takaisinmaksuaika on hyvin pitkä, vuosia jos ei kymmeniä, ja on hyvin odotettavaa, että valtio heittää kapuloita rattaisiin, kun sähköautoilu tai pientuotanto yleistyy. Ei valtio luovu sentistäkään verotuloja.
-
- Reactions:
- Viestit: 1130
- Liittynyt: 18 Joulu 2022, 18:07
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
No jos olette sitä mieltä että sähköautoilijat ja pientuottajat tulevat maksamaan verot puolestanne, niin olette väärässäNeutroni kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 21:07Ei tarvitse, mutta ei kannata laskea kustannuksia absoluuttisen optimin mukaan, jos ei sen käytännön toteuttamiseen ole mahdollisuuksia. On kyse sitten autoilusta tai omatoimisähköntuotannosta. Investointien takaisinmaksuaika on hyvin pitkä, vuosia jos ei kymmeniä, ja on hyvin odotettavaa, että valtio heittää kapuloita rattaisiin, kun sähköautoilu tai pientuotanto yleistyy. Ei valtio luovu sentistäkään verotuloja.
Kuten sanoin ei 9 vuoden aikana ole juurikaan tarvinnut maksaa sähköautoilustani 2€ /100km enempää. Tämä sisältää tietenkin siirtomaksun.
Pienemmällä sähköautolla tuon alittaminen onnistuu helposti
En viitsi inttää tästä enempää, tämä tuntuu jollekin kovin mahdottomalta.
Tuosta ekasta hybridistä pulitin 30 teuria ja vaimo täyssähkäristä alle 20 teuria uusina
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Ei, vaan nuo ryhmät joutuvat maksamaan tulevaisuudessa oman osuutensa veroista, kun niitä lakataan tukemasta. Nyt te loisitte muiden veroilla.Näinon0070 kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 21:45 No jos olette sitä mieltä että sähköautoilijat ja pientuottajat tulevat maksamaan verot puolestanne, niin olette väärässä
Sinulla on ollut tuuria, kun sähköautoilun yleistyminen on ollut hidasta. Niin se aina on, että uuteen tekniikkaan ensimmäisenä hypäävä voi saada suuren edun, mutta voi myös joutua maksamaan ongelmat. Mutta nyt sähköautoilu on niin rajussa kasvussa (ja kasvua rajoittaa tuotantokapasiteetti eikä ihmisten vastahakoisuus), että seuraavan 9 vuoden aikana tulee kilometriverot ja sähköautojen käyttö maksaa yhtä paljon kuin normaalit autot nyt. Samalla aletaan savustaa loppuja polttomoottoriautoja nostamalla niiden verotus pöyristyttävän järjettömäksi.Kuten sanoin ei 9 vuoden aikana ole juurikaan tarvinnut maksaa sähköautoilustani 2€ /100km enempää. Tämä sisältää tietenkin siirtomaksun.
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4926
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Näin siinä tulee käymään, kilometriveroja on jo useat poliitikot väläytelleet. Sähköä ei voida verottaa kuten polttoaineita nyt vaan vero pitää kohdistaa autoiluun muulla tavalla.Neutroni kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 22:00Ei, vaan nuo ryhmät joutuvat maksamaan tulevaisuudessa oman osuutensa veroista, kun niitä lakataan tukemasta. Nyt te loisitte muiden veroilla.Näinon0070 kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 21:45 No jos olette sitä mieltä että sähköautoilijat ja pientuottajat tulevat maksamaan verot puolestanne, niin olette väärässä
Sinulla on ollut tuuria, kun sähköautoilun yleistyminen on ollut hidasta. Niin se aina on, että uuteen tekniikkaan ensimmäisenä hypäävä voi saada suuren edun, mutta voi myös joutua maksamaan ongelmat. Mutta nyt sähköautoilu on niin rajussa kasvussa (ja kasvua rajoittaa tuotantokapasiteetti eikä ihmisten vastahakoisuus), että seuraavan 9 vuoden aikana tulee kilometriverot ja sähköautojen käyttö maksaa yhtä paljon kuin normaalit autot nyt. Samalla aletaan savustaa loppuja polttomoottoriautoja nostamalla niiden verotus pöyristyttävän järjettömäksi.Kuten sanoin ei 9 vuoden aikana ole juurikaan tarvinnut maksaa sähköautoilustani 2€ /100km enempää. Tämä sisältää tietenkin siirtomaksun.
Ei se tietenkään tarkoita etteikö kannata ostaa sähköautoa jos se muutoin on itselle sopiva, koska polttomoottoriautoilu ei todellakaan ole halpenemassa, mut kannattaa varautua siihen ettei se ole niin hyvä sijoitus mitä nykyhetki antaa ymmärtää.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Noissa siirtomaksuissakin on kai jonkin verran eroja. Itse asun alueella, joka on käsittääkseni yksi Suomen kalleimmista. Ja tosta lonkalta laskeskelin, että taitaisi itselleni maksaa se 100 km n. 3€ verran kaikkine kuluineen ja veroineen tällä hetkellä. Siis olettaen, että toi 25kWh riittää siihen 100 km matkaan. Joten siinä mielessä on tietenkin edullisempaa kuin polttis.Näinon0070 kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 21:45No jos olette sitä mieltä että sähköautoilijat ja pientuottajat tulevat maksamaan verot puolestanne, niin olette väärässäNeutroni kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 21:07Ei tarvitse, mutta ei kannata laskea kustannuksia absoluuttisen optimin mukaan, jos ei sen käytännön toteuttamiseen ole mahdollisuuksia. On kyse sitten autoilusta tai omatoimisähköntuotannosta. Investointien takaisinmaksuaika on hyvin pitkä, vuosia jos ei kymmeniä, ja on hyvin odotettavaa, että valtio heittää kapuloita rattaisiin, kun sähköautoilu tai pientuotanto yleistyy. Ei valtio luovu sentistäkään verotuloja.
Kuten sanoin ei 9 vuoden aikana ole juurikaan tarvinnut maksaa sähköautoilustani 2€ /100km enempää. Tämä sisältää tietenkin siirtomaksun.
Pienemmällä sähköautolla tuon alittaminen onnistuu helposti
En viitsi inttää tästä enempää, tämä tuntuu jollekin kovin mahdottomalta.
Tuosta ekasta hybridistä pulitin 30 teuria ja vaimo täyssähkäristä alle 20 teuria uusina
Mutta, kuten olen todennut, ovat ne muutkin kustannukset otettava huomioon. Hyvä puoli sähkärissä on se, ettei sitä aivan niin paljoa tarvitse huoltaa kuin polttista, jossa on aina öljyt, filtterit ja bensavehkeissä vielä tulpatkin. Puhumattakaan kaikenmaailman jakopää hommista. Niiden kulujen poistuminen kompensoisi hiukan. Mutta silti nuo omat ajot ovat todella vähäisiä siihen, että tässä joku perkeleen sähköautokuume iskisi. Ei ole pelkoa siitä.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Ihmettelen kun sähköautot ovat täällä asuntoaluuellani tolpannokassa ja imee tuota talvilämmitykseen käytettävää sähköä 24/7.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
No he ehkä ihmettelevät sitä, että yksi propellipää kuluttaa kellarissa firman sähköä piuhat punaisina omiin hullutuksiinsa. Kuulostaa vähän siltä, että pata kattilaa soimaa. No, eiköhän sielläkin pian tule joku remontti ja lataussähkö mene mittarin taakse ja kellarikin otetaan taas yhteiskäyttöön.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Nämä talot puretaan seuraavaksi jos niille jotain tehdään...tonttimaa alkaa olla kallista Oulussa.Neutroni kirjoitti: ↑05 Kesä 2023, 08:01No he ehkä ihmettelevät sitä, että yksi propellipää kuluttaa kellarissa firman sähköä piuhat punaisina omiin hullutuksiinsa. Kuulostaa vähän siltä, että pata kattilaa soimaa. No, eiköhän sielläkin pian tule joku remontti ja lataussähkö mene mittarin taakse ja kellarikin otetaan taas yhteiskäyttöön.
Helppo kai munkin olisi ajella Hailuotoon jos sähkö ei maksaisi mitään ja olisi sähköauto.
-
- Reactions:
- Viestit: 6008
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Sähköautossa on muitakin hajoavia osia kuin akusto.Pattinero kirjoitti: ↑05 Kesä 2023, 07:02Noissa siirtomaksuissakin on kai jonkin verran eroja. Itse asun alueella, joka on käsittääkseni yksi Suomen kalleimmista. Ja tosta lonkalta laskeskelin, että taitaisi itselleni maksaa se 100 km n. 3€ verran kaikkine kuluineen ja veroineen tällä hetkellä. Siis olettaen, että toi 25kWh riittää siihen 100 km matkaan. Joten siinä mielessä on tietenkin edullisempaa kuin polttis.Näinon0070 kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 21:45No jos olette sitä mieltä että sähköautoilijat ja pientuottajat tulevat maksamaan verot puolestanne, niin olette väärässäNeutroni kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 21:07Ei tarvitse, mutta ei kannata laskea kustannuksia absoluuttisen optimin mukaan, jos ei sen käytännön toteuttamiseen ole mahdollisuuksia. On kyse sitten autoilusta tai omatoimisähköntuotannosta. Investointien takaisinmaksuaika on hyvin pitkä, vuosia jos ei kymmeniä, ja on hyvin odotettavaa, että valtio heittää kapuloita rattaisiin, kun sähköautoilu tai pientuotanto yleistyy. Ei valtio luovu sentistäkään verotuloja.
Kuten sanoin ei 9 vuoden aikana ole juurikaan tarvinnut maksaa sähköautoilustani 2€ /100km enempää. Tämä sisältää tietenkin siirtomaksun.
Pienemmällä sähköautolla tuon alittaminen onnistuu helposti
En viitsi inttää tästä enempää, tämä tuntuu jollekin kovin mahdottomalta.
Tuosta ekasta hybridistä pulitin 30 teuria ja vaimo täyssähkäristä alle 20 teuria uusina
Mutta, kuten olen todennut, ovat ne muutkin kustannukset otettava huomioon. Hyvä puoli sähkärissä on se, ettei sitä aivan niin paljoa tarvitse huoltaa kuin polttista, jossa on aina öljyt, filtterit ja bensavehkeissä vielä tulpatkin. Puhumattakaan kaikenmaailman jakopää hommista. Niiden kulujen poistuminen kompensoisi hiukan. Mutta silti nuo omat ajot ovat todella vähäisiä siihen, että tässä joku perkeleen sähköautokuume iskisi. Ei ole pelkoa siitä.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous admirer
- anonymous admirer
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Polttiksen öljyt kannattaa vaihtaa n. 15 tuhannen eli vuoden välein. Tulpanvaihto on ehkä 50 tuhannen välein. Kaikki muu huolto on samaa mitä sähköautossakin joutuu tekemään. Sähköautossa on samanlaiset jarrut, ilmastointi ja jäähdytys.Pattinero kirjoitti: ↑05 Kesä 2023, 07:02Noissa siirtomaksuissakin on kai jonkin verran eroja. Itse asun alueella, joka on käsittääkseni yksi Suomen kalleimmista. Ja tosta lonkalta laskeskelin, että taitaisi itselleni maksaa se 100 km n. 3€ verran kaikkine kuluineen ja veroineen tällä hetkellä. Siis olettaen, että toi 25kWh riittää siihen 100 km matkaan. Joten siinä mielessä on tietenkin edullisempaa kuin polttis.Näinon0070 kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 21:45No jos olette sitä mieltä että sähköautoilijat ja pientuottajat tulevat maksamaan verot puolestanne, niin olette väärässäNeutroni kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 21:07Ei tarvitse, mutta ei kannata laskea kustannuksia absoluuttisen optimin mukaan, jos ei sen käytännön toteuttamiseen ole mahdollisuuksia. On kyse sitten autoilusta tai omatoimisähköntuotannosta. Investointien takaisinmaksuaika on hyvin pitkä, vuosia jos ei kymmeniä, ja on hyvin odotettavaa, että valtio heittää kapuloita rattaisiin, kun sähköautoilu tai pientuotanto yleistyy. Ei valtio luovu sentistäkään verotuloja.
Kuten sanoin ei 9 vuoden aikana ole juurikaan tarvinnut maksaa sähköautoilustani 2€ /100km enempää. Tämä sisältää tietenkin siirtomaksun.
Pienemmällä sähköautolla tuon alittaminen onnistuu helposti
En viitsi inttää tästä enempää, tämä tuntuu jollekin kovin mahdottomalta.
Tuosta ekasta hybridistä pulitin 30 teuria ja vaimo täyssähkäristä alle 20 teuria uusina
Mutta, kuten olen todennut, ovat ne muutkin kustannukset otettava huomioon. Hyvä puoli sähkärissä on se, ettei sitä aivan niin paljoa tarvitse huoltaa kuin polttista, jossa on aina öljyt, filtterit ja bensavehkeissä vielä tulpatkin. Puhumattakaan kaikenmaailman jakopää hommista. Niiden kulujen poistuminen kompensoisi hiukan. Mutta silti nuo omat ajot ovat todella vähäisiä siihen, että tässä joku perkeleen sähköautokuume iskisi. Ei ole pelkoa siitä.
-
- Reactions:
- Viestit: 1130
- Liittynyt: 18 Joulu 2022, 18:07
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
No autot tietenkin pitää huoltaaTonttu kirjoitti: ↑05 Kesä 2023, 13:54Polttiksen öljyt kannattaa vaihtaa n. 15 tuhannen eli vuoden välein. Tulpanvaihto on ehkä 50 tuhannen välein. Kaikki muu huolto on samaa mitä sähköautossakin joutuu tekemään. Sähköautossa on samanlaiset jarrut, ilmastointi ja jäähdytys.Pattinero kirjoitti: ↑05 Kesä 2023, 07:02Noissa siirtomaksuissakin on kai jonkin verran eroja. Itse asun alueella, joka on käsittääkseni yksi Suomen kalleimmista. Ja tosta lonkalta laskeskelin, että taitaisi itselleni maksaa se 100 km n. 3€ verran kaikkine kuluineen ja veroineen tällä hetkellä. Siis olettaen, että toi 25kWh riittää siihen 100 km matkaan. Joten siinä mielessä on tietenkin edullisempaa kuin polttis.Näinon0070 kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 21:45No jos olette sitä mieltä että sähköautoilijat ja pientuottajat tulevat maksamaan verot puolestanne, niin olette väärässäNeutroni kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 21:07
Ei tarvitse, mutta ei kannata laskea kustannuksia absoluuttisen optimin mukaan, jos ei sen käytännön toteuttamiseen ole mahdollisuuksia. On kyse sitten autoilusta tai omatoimisähköntuotannosta. Investointien takaisinmaksuaika on hyvin pitkä, vuosia jos ei kymmeniä, ja on hyvin odotettavaa, että valtio heittää kapuloita rattaisiin, kun sähköautoilu tai pientuotanto yleistyy. Ei valtio luovu sentistäkään verotuloja.
Kuten sanoin ei 9 vuoden aikana ole juurikaan tarvinnut maksaa sähköautoilustani 2€ /100km enempää. Tämä sisältää tietenkin siirtomaksun.
Pienemmällä sähköautolla tuon alittaminen onnistuu helposti
En viitsi inttää tästä enempää, tämä tuntuu jollekin kovin mahdottomalta.
Tuosta ekasta hybridistä pulitin 30 teuria ja vaimo täyssähkäristä alle 20 teuria uusina
Mutta, kuten olen todennut, ovat ne muutkin kustannukset otettava huomioon. Hyvä puoli sähkärissä on se, ettei sitä aivan niin paljoa tarvitse huoltaa kuin polttista, jossa on aina öljyt, filtterit ja bensavehkeissä vielä tulpatkin. Puhumattakaan kaikenmaailman jakopää hommista. Niiden kulujen poistuminen kompensoisi hiukan. Mutta silti nuo omat ajot ovat todella vähäisiä siihen, että tässä joku perkeleen sähköautokuume iskisi. Ei ole pelkoa siitä.
Mutta patteribiilit tarjoavat ratkaisuja mitä ei fossiili pysty. Tuo tulee muutamassa vuodessa merkittäväksi tekijäksi tuuli ja aurinko energian säätelyssä.
https://yle.fi/a/74-20017199
Ja taas koirat haukkuu ja karavaani kulkee
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Joo tulevaisuudessa sähköyhtiö imaisee autostasi akun tyhjäksi.Näinon0070 kirjoitti: ↑05 Kesä 2023, 14:05No autot tietenkin pitää huoltaaTonttu kirjoitti: ↑05 Kesä 2023, 13:54Polttiksen öljyt kannattaa vaihtaa n. 15 tuhannen eli vuoden välein. Tulpanvaihto on ehkä 50 tuhannen välein. Kaikki muu huolto on samaa mitä sähköautossakin joutuu tekemään. Sähköautossa on samanlaiset jarrut, ilmastointi ja jäähdytys.Pattinero kirjoitti: ↑05 Kesä 2023, 07:02Noissa siirtomaksuissakin on kai jonkin verran eroja. Itse asun alueella, joka on käsittääkseni yksi Suomen kalleimmista. Ja tosta lonkalta laskeskelin, että taitaisi itselleni maksaa se 100 km n. 3€ verran kaikkine kuluineen ja veroineen tällä hetkellä. Siis olettaen, että toi 25kWh riittää siihen 100 km matkaan. Joten siinä mielessä on tietenkin edullisempaa kuin polttis.Näinon0070 kirjoitti: ↑04 Kesä 2023, 21:45
No jos olette sitä mieltä että sähköautoilijat ja pientuottajat tulevat maksamaan verot puolestanne, niin olette väärässä
Kuten sanoin ei 9 vuoden aikana ole juurikaan tarvinnut maksaa sähköautoilustani 2€ /100km enempää. Tämä sisältää tietenkin siirtomaksun.
Pienemmällä sähköautolla tuon alittaminen onnistuu helposti
En viitsi inttää tästä enempää, tämä tuntuu jollekin kovin mahdottomalta.
Tuosta ekasta hybridistä pulitin 30 teuria ja vaimo täyssähkäristä alle 20 teuria uusina
Mutta, kuten olen todennut, ovat ne muutkin kustannukset otettava huomioon. Hyvä puoli sähkärissä on se, ettei sitä aivan niin paljoa tarvitse huoltaa kuin polttista, jossa on aina öljyt, filtterit ja bensavehkeissä vielä tulpatkin. Puhumattakaan kaikenmaailman jakopää hommista. Niiden kulujen poistuminen kompensoisi hiukan. Mutta silti nuo omat ajot ovat todella vähäisiä siihen, että tässä joku perkeleen sähköautokuume iskisi. Ei ole pelkoa siitä.
Mutta patteribiilit tarjoavat ratkaisuja mitä ei fossiili pysty. Tuo tulee muutamassa vuodessa merkittäväksi tekijäksi tuuli ja aurinko energian säätelyssä.
https://yle.fi/a/74-20017199
Ja taas koirat haukkuu ja karavaani kulkee
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Siis, onko niissä tolpissa koko ajan sähkö vai? Yleensä se lämmitystolppa on varustettu n. 2h ajastimilla.
Niin, mutta sähköautoon ei tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä ja suodattimia ollenkaan. Ei edes 15 tkm välein, koska niitä ei ole. Tulpista ja jakopään remmeistä puhumattakaan. Ja totta helvetissä jarrujen huoltoa täytyy tehdä, mutta niiden huoltoväli on paljon pidempi kuin polttiksen öljynvaihtoväli. Eli, en oikein ymmärrä, että mitä yrität tuolla kommentillasi edes sanoa. Liirumlaarum.Tonttu kirjoitti: Polttiksen öljyt kannattaa vaihtaa n. 15 tuhannen eli vuoden välein. Tulpanvaihto on ehkä 50 tuhannen välein. Kaikki muu huolto on samaa mitä sähköautossakin joutuu tekemään. Sähköautossa on samanlaiset jarrut, ilmastointi ja jäähdytys.
Ja jos tekniikka pettää oikein kunnolla niin kallista se on sitten aina. Sähkäreissähän ei ole edes vaihteita.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein