Esimerkiksi sähköautojen jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein kun polttisautossa vaihtoväli on 4 vuotta tai 60 tuhatta.Pattinero kirjoitti: ↑05 Kesä 2023, 21:19Siis, onko niissä tolpissa koko ajan sähkö vai? Yleensä se lämmitystolppa on varustettu n. 2h ajastimilla.
Niin, mutta sähköautoon ei tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä ja suodattimia ollenkaan. Ei edes 15 tkm välein, koska niitä ei ole. Tulpista ja jakopään remmeistä puhumattakaan. Ja totta helvetissä jarrujen huoltoa täytyy tehdä, mutta niiden huoltoväli on paljon pidempi kuin polttiksen öljynvaihtoväli. Eli, en oikein ymmärrä, että mitä yrität tuolla kommentillasi edes sanoa. Liirumlaarum.Tonttu kirjoitti: Polttiksen öljyt kannattaa vaihtaa n. 15 tuhannen eli vuoden välein. Tulpanvaihto on ehkä 50 tuhannen välein. Kaikki muu huolto on samaa mitä sähköautossakin joutuu tekemään. Sähköautossa on samanlaiset jarrut, ilmastointi ja jäähdytys.
Ja jos tekniikka pettää oikein kunnolla niin kallista se on sitten aina. Sähkäreissähän ei ole edes vaihteita.
Sähköautoilun tulevaisuus ?
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Hahhah. Kaikkea on väkisin keksittävä kun oikeita huoltokohteita ei ole.Tonttu kirjoitti: ↑05 Kesä 2023, 22:21Esimerkiksi sähköautojen jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein kun polttisautossa vaihtoväli on 4 vuotta tai 60 tuhatta.Pattinero kirjoitti: ↑05 Kesä 2023, 21:19Siis, onko niissä tolpissa koko ajan sähkö vai? Yleensä se lämmitystolppa on varustettu n. 2h ajastimilla.
Niin, mutta sähköautoon ei tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä ja suodattimia ollenkaan. Ei edes 15 tkm välein, koska niitä ei ole. Tulpista ja jakopään remmeistä puhumattakaan. Ja totta helvetissä jarrujen huoltoa täytyy tehdä, mutta niiden huoltoväli on paljon pidempi kuin polttiksen öljynvaihtoväli. Eli, en oikein ymmärrä, että mitä yrität tuolla kommentillasi edes sanoa. Liirumlaarum.Tonttu kirjoitti: Polttiksen öljyt kannattaa vaihtaa n. 15 tuhannen eli vuoden välein. Tulpanvaihto on ehkä 50 tuhannen välein. Kaikki muu huolto on samaa mitä sähköautossakin joutuu tekemään. Sähköautossa on samanlaiset jarrut, ilmastointi ja jäähdytys.
Ja jos tekniikka pettää oikein kunnolla niin kallista se on sitten aina. Sähkäreissähän ei ole edes vaihteita.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Juu, suosituksia on monenlaisia, mutta moniko niitä noudattaa?
Eipä suositusten noudattamattomuudesta ole mitään haittaa tullut huomattua.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Senhän saa ohitettua.Pattinero kirjoitti: ↑05 Kesä 2023, 21:19Siis, onko niissä tolpissa koko ajan sähkö vai? Yleensä se lämmitystolppa on varustettu n. 2h ajastimilla.
Niin, mutta sähköautoon ei tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä ja suodattimia ollenkaan. Ei edes 15 tkm välein, koska niitä ei ole. Tulpista ja jakopään remmeistä puhumattakaan. Ja totta helvetissä jarrujen huoltoa täytyy tehdä, mutta niiden huoltoväli on paljon pidempi kuin polttiksen öljynvaihtoväli. Eli, en oikein ymmärrä, että mitä yrität tuolla kommentillasi edes sanoa. Liirumlaarum.Tonttu kirjoitti: Polttiksen öljyt kannattaa vaihtaa n. 15 tuhannen eli vuoden välein. Tulpanvaihto on ehkä 50 tuhannen välein. Kaikki muu huolto on samaa mitä sähköautossakin joutuu tekemään. Sähköautossa on samanlaiset jarrut, ilmastointi ja jäähdytys.
Ja jos tekniikka pettää oikein kunnolla niin kallista se on sitten aina. Sähkäreissähän ei ole edes vaihteita.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Mahtaako paukut kestää, jos niitä autoja on useampia siellä? Vaan tuskin on, mutta eihän ne lämmitystolpat ole kai tarkoitettu sähkäreiden lataamiseen. Voihan niitä tietenkin siihen käyttää. Ja mitä tuohon kellon ohitukseen tulee, niin ei sitä ainakaan itse auta menmä tekemään.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
On huomattu: https://www.is.fi/autot/art-2000009440556.html "JARRUISSA vikoja esiintyy keskimääräistä enemmän kaikissa tutkituissa sähköautoissa, TÜV:n toimitusjohtaja Joachim Bühler sanoo." https://www.is.fi/autot/art-2000009203734.html Miksi sähköautoissa käytetään erilaista jarrunestettä?
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Eihän noilla jutuilla ollut mitään tekemistä jarrunesteen vaihdon kanssa?Tonttu kirjoitti: ↑06 Kesä 2023, 10:37On huomattu: https://www.is.fi/autot/art-2000009440556.html "JARRUISSA vikoja esiintyy keskimääräistä enemmän kaikissa tutkituissa sähköautoissa, TÜV:n toimitusjohtaja Joachim Bühler sanoo." https://www.is.fi/autot/art-2000009203734.html Miksi sähköautoissa käytetään erilaista jarrunestettä?
Sähköautojen jarruviat johtuvat jarrujen vähäisestä käytöstä, ei jarrunesteestä.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
– Sähköhammasharjan tai matkapuhelimen langattoman induktiolatauksen tavoin myös jarrujärjestelmässä voi siirtyä sähköjännitteitä, jotka voivat heikentää jarrunestettä tai aiheuttaa korroosiota.Susa kirjoitti: ↑06 Kesä 2023, 11:50Eihän noilla jutuilla ollut mitään tekemistä jarrunesteen vaihdon kanssa?Tonttu kirjoitti: ↑06 Kesä 2023, 10:37On huomattu: https://www.is.fi/autot/art-2000009440556.html "JARRUISSA vikoja esiintyy keskimääräistä enemmän kaikissa tutkituissa sähköautoissa, TÜV:n toimitusjohtaja Joachim Bühler sanoo." https://www.is.fi/autot/art-2000009203734.html Miksi sähköautoissa käytetään erilaista jarrunestettä?
Sähköautojen jarruviat johtuvat jarrujen vähäisestä käytöstä, ei jarrunesteestä.
Sähköauton huoltoväli voi olla sidottu joko pelkästään kuluvaan aikaan, tai sekä aikaan että ajomäärään.
Yleensä sähköauton jarrunesteet vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan viimeistään kahden vuoden välein.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Sähköautot painaa paljon...nivelet vaihdettava 30 000 välein jne.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
660 heppaa kun valoista lähtee.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Höh. Ny se Volkkari sitten paloi.
Parkkihallissa räjähtänyt sähköauto syttyi nyt palamaan
Viikonloppuna räjähtänyt sähköauto oli ilmiliekeissä tiistaina
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/32e6 ... 55e9009a48
Parkkihallissa räjähtänyt sähköauto syttyi nyt palamaan
Viikonloppuna räjähtänyt sähköauto oli ilmiliekeissä tiistaina
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/32e6 ... 55e9009a48
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Sähkiksessä ?
Teslassa pitää vaihtaa 30 000 välein.