Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Oma alue hameväelle. Nais-poweria aliarvioimatta.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6110
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

SHT kirjoitti: 18 Kesä 2023, 15:34 Yksi tuttavani jo reilusti yli 60-vuotias nainen sanoi, että hiihtäminen on kansalaistaito, joka jokaisen pitää osata. Ja oli aivan närkästynyt, kun kerroin, että olen aina inhonnut hiihtoa ja että olen todella huono siinä (sairaus, joka vaikuttaa motoriikkaan). Pyöräilen enintään 20 km pituisia matkoja (siis edestakaisin se 20 km).
Ei tarvitse osata hiihtää, mutta jos ei osaa, ei kannata panna suksia jalkaan, kun lähtee liikkeelle. 10 km on jo hieman nihkeä matka talutettavaksi. Minulla oli joskus noin 10 km työmatka ja se oli ihan siedettävä. Tunnin talutuksellä pääsi joko kotiin tai työpaikalle (jossa oli lukittu tila fillarille). Kyllä minulla meni maastopyörän rengas muutaman kerran vuodessa, mutta ajoin hyvin ronskisti. Useimmiten syynä oli vajaaksi jäänyt hyppy katukivetyksen reunan yli. En ikinä oppinut hyppäämään niin luotettavasti, että olisin esimerkiksi uskaltanut hypätä maastolenkillä polulla makaavan puun yli täydessä vauhdissa.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6110
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 18 Kesä 2023, 15:42 Maantiepyörän päälirenkaankin voi ottaa helposti mukaan.
Mutta kyllä kumin paikkuu onnistuu useasti rengasta pyörästä irrottamattakin.
Varsinkin etukumin.
Liivinkin voi kuulemma pukea takin alle takkia riisumatta, mutta miksi niin pitäisi tehdä? Vaikka ei olisi pikalinkkuja, pyörän irroittaminen vie minuutin ja säästää 10 minuuttia paikkaamisen vaivassa.
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja Susa »

Neutroni kirjoitti: 18 Kesä 2023, 17:17
Susa kirjoitti: 18 Kesä 2023, 15:42 Maantiepyörän päälirenkaankin voi ottaa helposti mukaan.
Mutta kyllä kumin paikkuu onnistuu useasti rengasta pyörästä irrottamattakin.
Varsinkin etukumin.
Liivinkin voi kuulemma pukea takin alle takkia riisumatta, mutta miksi niin pitäisi tehdä? Vaikka ei olisi pikalinkkuja, pyörän irroittaminen vie minuutin ja säästää 10 minuuttia paikkaamisen vaivassa.
Mutta jos ei ole työkaluja pyörän irroittamiseen mukana.

Paikalla
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4921
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Jos vähänkään pidemmälle retkelle lähden on mukana uusi sisärengas ja paikkausvaahtoa.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Paikalla
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4921
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Susa kirjoitti: 18 Kesä 2023, 18:12
Neutroni kirjoitti: 18 Kesä 2023, 17:17
Susa kirjoitti: 18 Kesä 2023, 15:42 Maantiepyörän päälirenkaankin voi ottaa helposti mukaan.
Mutta kyllä kumin paikkuu onnistuu useasti rengasta pyörästä irrottamattakin.
Varsinkin etukumin.
Liivinkin voi kuulemma pukea takin alle takkia riisumatta, mutta miksi niin pitäisi tehdä? Vaikka ei olisi pikalinkkuja, pyörän irroittaminen vie minuutin ja säästää 10 minuuttia paikkaamisen vaivassa.
Mutta jos ei ole työkaluja pyörän irroittamiseen mukana.

Kyl mä ottaisin kiintolenkin rengasraudan kaveriksi, kun jälkimmäinen kuitenkin tarvitaan.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja Susa »

KultaKikkare kirjoitti: 18 Kesä 2023, 18:21 Kyl mä ottaisin kiintolenkin rengasraudan kaveriksi, kun jälkimmäinen kuitenkin tarvitaan.
"Nykyaikaiset rengasraudat" kulkevat kätevästi siellä tupakkiaskin kokoisessa rasiassa. Takarenkaan irrottamiseksi mummopyörästä ei pelkkä kiintolenkki riitä.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6110
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 18 Kesä 2023, 18:12 Mutta jos ei ole työkaluja pyörän irroittamiseen mukana.
No sitten se on pakko kikkailla sillä mitä on mukana. Ihmettelen tosin kovasti tapaa, jossa otetaan mukaan paikkausvälineet (vararengastahan noin ei voi vaihtaa), rengasraudat mutta ei pyörän irroittamiseen tarvittavia työkaluja (eli 15 mm kiintoavain ja muistaakseni PH2 meisseli napavaihdepyörässä). Mutta kukin toki tyylillään, voi se olla näppärääkin, kun siihen tottuu ja oppii oikeat asennot ja tekniikat.

Onko markkinoilla enää fillareita, joissa ei ole pikalinkkuja? Pienten lasten pyörissä näkee perinteisiä muttereita ja joku tietysti ajaa museofillareilla. Mutta silloin on mukana joka tapauksessa 10 kg ylimääräistä rautaa ja menneen ajan maailmaan kuuluu peltinen työkalupakki tarakalle ja huollot tien varressa räntäsateessa. Ei niitä ole moderniin huvi- tai urheiluajoon tehty vaan persaukisen duunarin rankkaan työajoon.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6110
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 18 Kesä 2023, 18:25 "Nykyaikaiset rengasraudat" kulkevat kätevästi siellä tupakkiaskin kokoisessa rasiassa. Takarenkaan irrottamiseksi mummopyörästä ei pelkkä kiintolenkki riitä.
No se toinen on muistaakseni PH2-meisseli, jolla avataan napajarrun voimat runkoon välittävä vipu.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Susa kirjoitti: 18 Kesä 2023, 18:12
Neutroni kirjoitti: 18 Kesä 2023, 17:17
Susa kirjoitti: 18 Kesä 2023, 15:42 Maantiepyörän päälirenkaankin voi ottaa helposti mukaan.
Mutta kyllä kumin paikkuu onnistuu useasti rengasta pyörästä irrottamattakin.
Varsinkin etukumin.
Liivinkin voi kuulemma pukea takin alle takkia riisumatta, mutta miksi niin pitäisi tehdä? Vaikka ei olisi pikalinkkuja, pyörän irroittaminen vie minuutin ja säästää 10 minuuttia paikkaamisen vaivassa.
Mutta jos ei ole työkaluja pyörän irroittamiseen mukana.

Minä otan kiintoavaimella ulkokumin pois. Ei se ilman kalua lähde jääkäristä.
Enkä omista niitä muoviklipsujuttuja, jotka ovat tarkoitettu lapsille ja homoille.
Can I pet that dog?
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja Susa »

Minimus Yahves kirjoitti: 18 Kesä 2023, 21:49 Minä otan kiintoavaimella ulkokumin pois. Ei se ilman kalua lähde jääkäristä.
Enkä omista niitä muoviklipsujuttuja, jotka ovat tarkoitettu lapsille ja homoille.
Onpa tuo kumi lähtenyt vanhasta miestenpyörästä ihan Abloy-avaimillakin irti.
Oikein vanhoista pyöristä jopa ilman avaimiakin.
Jääkärin vanne näyttää siltä, että siitä on helppo irrottaa kumi, riippuen siitä millainen vannenauha siinä on?
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Susa kirjoitti: 18 Kesä 2023, 23:03
Minimus Yahves kirjoitti: 18 Kesä 2023, 21:49 Minä otan kiintoavaimella ulkokumin pois. Ei se ilman kalua lähde jääkäristä.
Enkä omista niitä muoviklipsujuttuja, jotka ovat tarkoitettu lapsille ja homoille.
Onpa tuo kumi lähtenyt vanhasta miestenpyörästä ihan Abloy-avaimillakin irti.
Oikein vanhoista pyöristä jopa ilman avaimiakin.
Jääkärin vanne näyttää siltä, että siitä on helppo irrottaa kumi, riippuen siitä millainen vannenauha siinä on?
Sellainen sininen tai vihreä nauha. En tiedä sen funktiota.

Mulla on isot kumit, koska valtava maila.
Can I pet that dog?
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Jos polkupyörän rengas rikkoutuu

Viesti Kirjoittaja Susa »

Vannenauhan funktio on suojata sisäkumia vanteen koloilta ja pinnojen nipoilta. Tubeleksessa tietenkin tiivistää vanne ilman pitäväksi.
Mulla oli sellainen, juurikin Helkaman, maantiepyörä, jonka vanteissa oli vannenauhat sellainen kova pohjaltaan tasainen muovi. Tasaisella tarkoitan ettei siinä ollut sellaista kunnon syvennystä johon päälykumin reunan olisi voinut painaa irroituksen / asennuksen aikana.
Siitä ei ollut mitään toivoa saada ainakaan silloin asentamaani Vittorian kumia pois ilman kunnollisia rengasrautoja.
Vastaa Viestiin