Haasta tekoälyni! :)
Haasta tekoälyni! :)
Joskus 80-luvulla tein HY:n tietojenkäsittelyopin Tietorakenteet kurssilla labratyönä numeropelin. Ohjelmassa on melko lyömätön tekoäly. Haasta se!
Ohjelma on ohjelmoitu free pascalilla https://www.freepascal.org/download.html . Asenna free pascal ja käännä ohjelma käskyriviltä 'fpc numbergame2.pas', jos et uskalla ajaa .exe tiedostoani. Tai tee .exe tiedosolle virustarkistus ja aja sen jälkeen...
Pelin idea on simppeli: keräät numerolaattoja sarakkeittain ja tekoäly rivittäin. Se kumman laattojen summa pelin lopussa on suurempi voittaa. Jos voitat, niin pistä todistukseksi screengrabbi lopputilanteesta (ei vedenpitävä todistus, mutta kumminkin). Pidän tarkoituksella pelin koon 6x6 ruudukkona. Jos ruudukko olisi 9x9 ei ihmisellä olisi mitään mahiksia. Nyt on pienen pienet riippuen tietysti paljon siitä, kuinka numerot satuttiin arpomaan.
https://petke.info/numbergame/numbergame2.exe
https://petke.info/numbergame/numbergame2.pas (lähdetiedosto)
Ohjelma on ohjelmoitu free pascalilla https://www.freepascal.org/download.html . Asenna free pascal ja käännä ohjelma käskyriviltä 'fpc numbergame2.pas', jos et uskalla ajaa .exe tiedostoani. Tai tee .exe tiedosolle virustarkistus ja aja sen jälkeen...
Pelin idea on simppeli: keräät numerolaattoja sarakkeittain ja tekoäly rivittäin. Se kumman laattojen summa pelin lopussa on suurempi voittaa. Jos voitat, niin pistä todistukseksi screengrabbi lopputilanteesta (ei vedenpitävä todistus, mutta kumminkin). Pidän tarkoituksella pelin koon 6x6 ruudukkona. Jos ruudukko olisi 9x9 ei ihmisellä olisi mitään mahiksia. Nyt on pienen pienet riippuen tietysti paljon siitä, kuinka numerot satuttiin arpomaan.
https://petke.info/numbergame/numbergame2.exe
https://petke.info/numbergame/numbergame2.pas (lähdetiedosto)
Noin näin minä ajattelen
Re: Haasta tekoälyni! :)
Kuinka ohjelmille tehdään asennusohjelma, niin, että voisin jakaa ohjelmaani helposti asennettavalla tavalla?
Noin näin minä ajattelen
Re: Haasta tekoälyni! :)
Ei exeä helpompaa asennettavaa ole. Asennusohjelmat ovat Beelsebulin keksintöjä. Ei niillä käyttäjää hyödytetä vaan tehdään kaikenlaista filunkia ohjelmistofirmojen eduksi.
Re: Haasta tekoälyni! :)
No mutta uskaltavatko ihmiset ajaa .exejä? Siitähän tässä oli kyse, herran jestas sentään!! Pitää painaa Windows 11:ssa 'More info' ja Run Anyway.
Noin näin minä ajattelen
Re: Haasta tekoälyni! :)
Jos ei uskalla ajaa .exeä ei uskalla ajaa asennusohjelmaa. Se ronkkii konetta vielä pahemmin.
Kokeilin peliäsi ja voitin 3 klikkauksen jälkeen kun klikkailin umpimähkään ja yritin ymmärtää miten peli toimii ja mitä siinä on tarkoitus yrittää. Voisitko kirjoittaa lyhyen ohjeen. Tuo tietokoneen -32765 pistettä viittaa jonkinlaisen ylivuodon mahdollisuuteen.
Kokeilin peliäsi ja voitin 3 klikkauksen jälkeen kun klikkailin umpimähkään ja yritin ymmärtää miten peli toimii ja mitä siinä on tarkoitus yrittää. Voisitko kirjoittaa lyhyen ohjeen. Tuo tietokoneen -32765 pistettä viittaa jonkinlaisen ylivuodon mahdollisuuteen.
Re: Haasta tekoälyni! :)
Kiitos! Löysit ohjelmastani bugin Täytyy tutkia joskus. Minusta ohjeet ovat tarpeeksi selkästi - tosin englamnin kielellä selvitetty.
Yritän nyt vääntää rautalangasta. Ohjelma arpoo 6x6 ruudukkoon numeroita -15...15 väliltä ja paikan #### laatalle. Pelaaja saa aloittaa valitsemalla rivin siltä sarakkeelta, missä tähtilaatta sijaitsee. Sen laatan paikalle laitetaan #### laatta. Sitten tietokone valitsee sarakkeen siltä riviltä, mihin #### oltiin laitettu. Aina siis #### laatta laitetaan sille paikalle mistä pelaaja tai ohjelma on numerolaatan valinnut. Kummalla on enempi pisteitä lopussa voittaa.
Viimeksi muokannut Keckuli, 03 Joulu 2022, 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noin näin minä ajattelen
Re: Haasta tekoälyni! :)
Ja juu! Siis eihän tähti laatta #### saisi olla kuin yhdessä paikkaa. Sulla on monessa paikaa. Jokin paha bugi ohjelmassani on
Noin näin minä ajattelen
Re: Haasta tekoälyni! :)
OK. Minulla ei ollut alussa yhtään ####-laattaa. Sitten niitä tuli joukoittain. Siksi annetut ohjeet eivät oikein toimineet.
Käänsin sen FreePascalilla. Vakioasetuksilla se näytti jotain virheitä, mutta vaihdoin sen kääntämismoodin "debugista" "normaliin", niin se kääntyi ja sain ajettua sen. Kun kokeilen uudelleen, se vaihtelee ####-laattojen määrää. Joskus jotkut paikat ovat kokonaan tyhjiä. Voin kokeilla uudelleen, jos korjaat sen.
Käänsin sen FreePascalilla. Vakioasetuksilla se näytti jotain virheitä, mutta vaihdoin sen kääntämismoodin "debugista" "normaliin", niin se kääntyi ja sain ajettua sen. Kun kokeilen uudelleen, se vaihtelee ####-laattojen määrää. Joskus jotkut paikat ovat kokonaan tyhjiä. Voin kokeilla uudelleen, jos korjaat sen.
Re: Haasta tekoälyni! :)
Jos haluat vielä pelata, niin paina vain ja ainoastaan näppäimiä 1-6. Silloin virheitä ei pitäisi tulla. Ohjelma mennyt sekaisin sen takia, kun pienensin 9x9 ruudukon 6x6 ruudukoksi. Pitäis tarkistaa näppäinpainalluksista, että painetaan vain näppäimiä väliltä 1...maxind. Se ei ole ihan easya.
Noin näin minä ajattelen
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4963
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Haasta tekoälyni! :)
Ykkösellä meni nyt. Mut hauska ja fiksu peli, tostahan vois tehdä vaikka vähän graafisemman version nettiin?
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Haasta tekoälyni! :)
Minulla ei ole sitä ####-ruutua. Oheinen kaappaus on tilanteesta, kun olen käynnistänyt pelin enkä painanut vielä mitään numeronappia.
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4963
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Haasta tekoälyni! :)
Mitä tapahtuu jos valitsen viimeisen sarakkeella olevan numeron?
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4963
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Haasta tekoälyni! :)
Ah peli loppuu siihen. Edellisessä meni ruutu tyhjäksi. Nyt tuli pataan 10-6
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Haasta tekoälyni! :)
OK, sain sen toimimaan kun editoin muutaman rivin pois koodista, jossa käsitellään nappien 7-9 painalluksia.