Mikäli ette jaksa kahlata koko Trustpilot sivustoa niin tuossa sieltä poimittu ratkaisu vaivaan
”Toimi näin jos haluat Yritys Aktiivi huijauksesta eroon!
Fortum Yritys Aktiivi myyty huijaamalla ja jälkihoito kelvotonta.
Samanlaiset myyntipuheet meille kuin muillekin huijatuille. Meillä pienyritys, joka toimii omassa asuintalossamme. Aiempi sähkösopimus oli yksityisesti omissa nimissämme. Fortumia edustanut puhelinmyyjä esitteli Yritys Aktiivin periaatteen, jonka mukaan suuri pooli yhteishankinnassa auttaa pitämään hinnan alhaisena ja vakaana, ja että hintaennusteet näkee aina 6kk etukäteen.
Sanoin puhelinmyyjälle, että en voi ottaa sähkösopimusta yrityksen nimiin, koska 99% osoitteessa käyttämästäni sähköstä menee omaan kulutukseen, joten laki ei salli sellaisen laittamista yrityksen kirjanpitoon. Puhelinmyyjä kehotti toimimaan siten, että sopimus laitetaan firman nimiin, mutta laskut kuitenkin maksaisin omalta pankkitiltä, jolloin mikään ei mene firman kirjanpitoon, mutta pääsisin silti mukaan tähän Fortumin hienoon yrityksille suunnattuun yhteishankintapooliin ja nauttimaan edullisista ja ennustettavista sähkönhinnoista (mikä ei todellakaan toteutunut)!!
Myyjä kertoi irtisanomisajaksi "virallisesti 6 kk" mutta koska olin pienyrittäjä ja asuin samassa osoitteessa firman kanssa, niin myyjä sanoi, että irtisanomisaikaa ei sovelleta, jos sopimuksen siirtää yksityishenkilön nimiin, ja silloin siitä pääsee heti eroon.
Myyntihetken hintaennusteet tuleville kuukausille eivät toteutuneet, vaan hinnat olivat valtavasti korkeammat sillä hetkellä kun ennusteen mukainen kuukausi todella toteutui. Otin useat kuvakaappaukset talteen näistä valheellisista hintaennusteista ja sama jatkui koko sopimuksen ajan, kunkin kuukauden toteutunut hinta oli aina suurempi kuin esim. heidän nettisivuillaan kuukausia aiemmin julkaistu kyseisen kuukauden ennustehinta.
Kärsittyäni normaalissa 100 m2 omakotitalossa noin 1000 euron sähkölaskuista ja noin 30 snt/kWh hinnoista muutaman kuukauden, otin Fortumin yhteyttä ja ilmoitin, että haluan irtisanoa sopimuksen.
Asiakaspalvelu vastasi sähköpostitse, että irtisanomisaika on 6 kk eikä siitä pysty pääsemään millään keinolla eroon sitä ennen. Kerrottuani, että myyjä on sanonut muuta, asiakaspalvelu vain toisti sitä, että irtisanomisaika on 6 kk. Pyydettyäni myyntipuhelun tallennetta, en saanut viestiin vastausta.
Kaikki huijatut, teillä on lain mukainen oikeus saada myyntipuhelun tallenne itsellenne. Googlettakaa lisätietoa. Fortumilla on velvollisuus toimittaa kyseinen tallenne, josta käy ilmi, kuinka myyjä huijaa teitä. Odotan edelleen omaa tallennettani.
Soitin paikalliseen sähköyhtiöön ja kysyin neuvoa, saanko omistamalleni yritykselle tehdyn sähkösopimuksen katki, jos siirrän sen omiin nimiini eli yksityishenkilön nimiin. Sähköyhtiön asiakaspalvelija vastasi, että se onnistuu käytännössä välittömästi ilman mitään irtisanomisaikaa, koska sähköyhtiöiden yhteinen hallintajärjestelmä tulkitsee tilanteen siten, että yhtiön sopimus lakkaa, koska yhtiön sopimustahan ei siirretä mihinkään uuteen yhtiöön, vaan se lakkaa, ja tilalle tulee yksityishenkilön sopimus. Otin siltä istumalta välittömästi paikallisen sähköyhtiön pörssisähkösopimuksen ja muutaman minuutin kuluttua Fortumin Yritys Aktiivi katkesi.
Myöhemmin Fortum lähetti minullekin karhukirjeen sähköpostilla, jossa syytettiin sopimusrikkomuksesta, ja vaadittiin vahingonkorvauksena noin 1000 euron korvauksia yhteishankintapoolille aiheutuneista vahingoista.
Tätä ei pidä missään tapauksessa maksaa! Riitauttakaa asia. Pyytäkää myyntitallenne itsellenne.
Huomatkaa myös Suomen Yrittäjien uutisointi asiassa!
Suomen Yrittäjät 14.4.2023: " Fortumin sähkösopimus herättää suuttumusta yritysasiakkaissa, osa kokee tulleensa harhautetuksi. Fortum vaatii jopa tuhansien eurojen sopimussakkomaksua. Suomen Yrittäjien asiantuntijan mukaan sopimussakolle ei ole perusteita."
Suomen Yrittäjät 18.4.2023: "Fortum perääntyi ja peruu vaatimukset suuttumusta herättäneestä sopimussakosta [...] Suomen Yrittäjät vetosi Fortumiin kaikkien vaatimusten kumoamisesta. Fortum reagoi nopeasti ja veti sopimussakot takaisin."
Älkää siis maksako näitä Fortuminin laskuttamia sopimussakkoja!
On todella huijatuksi tullut olo kahdesta syystä. Ensinnäkin hintaennusteet eivät pitäneet paikkansa ja menetin tuhansia euroja ylimääräistä sähkölaskuissa. Toisekseen, Fortumin asiakaspalvelu ei millään suostunut kertomaan miten sopimuksesta irtautuu ilman irtisanomisaikaa, eikä suostunut sellaiseen, vaikka puhelinmyyjä oli myyntitilanteessa kertonut, että se on mahdollista.”
En koskaan enää aio ryhtyä Fortumin asiakkaaksi.
Asiointipäivämäärä: 26. huhtikuuta 2023