Määritelmällisesti diktaattori on kuitenkin henkilö, jolla on rajoittamaton valta, usein vallananastuksen johdosta. Halutessaan hän voi siis olla vallassa ikuisesti.JarppiOne kirjoitti: ↑23 Heinä 2025, 13:41Kyllä siellä valittiin:ID10T kirjoitti: ↑23 Heinä 2025, 13:27Se vastuuttomuus kyllä kostautuu sitten seuraavissa vaaleissa.Ei diktaattoria valita. Diktaattori ottaa vallan toistaiseksi.JarppiOne kirjoitti: Muinaisessa Roomassa valittiin kriisiaikana diktaattori määräajaksi.Tämä on kyllä selkeä epäkohta.JarppiOne kirjoitti: Nykyään epäonnistuneimmatkaan poliitikot eivät "palaa auraamaan" vaan heille on suojatyöpaikat valmiina yhtiöiden hallituksissa ja kaiken maailman viroissa.Palkan pitää olla houkutteleva, onhan siellä monta sellaistakin, jolla olisi kysyntää muihinkin hommiin.JarppiOne kirjoitti: Lisäksi en ymmärrä kansanedustajien ja ministereiden yms, isoja palkkoja. Johtuen edellisestä ei voida sanoa että heillä olisi raskas vastuu päätöksistään. Lisäksi, kutsumusammattejahan tuollaisten pitäisi olla. Ja ei, en ole kateellinen palkoista. Minä olen pienituloinen mutta pärjään kyllä näilläkin tuloilla. Itse asiassa olen tyytyväinen kun saan näinkin paljon rahaa.
Ja vaikkei vastuuta olisikaan, on homma aika tuulista. Mm. Zyskovitsin kimppuun on käyty.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rooman_diktaattori
Ainakaan nykyaikana ketään ei ole valittu diktaattoriksi, sillä Hitlerkin julistautui itse sellaiseksi.
Määräaikaisesta diktaattorista ei siis olisi minkään valtion pelastajaksi, sillä hän voisi muuttaa "työsopimustaankin". Näinhän on Venäjällä käynytkin.